Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ: Názor učitelů na obě písma z pohledu zkušeného praktika
Romanová, Anna ; Wildová, Radka (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent)
Abstrakt/Anotace ROMANOVÁ, Anna. Vázané a nevázané písmo na I. stupni ZŠ a pedagogických fakultách VŠ. Praha, 2023. Diplomová práce. Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Práce se zabývá vázaným a nevázaným písmem a jejich procentuálním zastoupením na I. stupni základních škol. Taktéž se zaměřuje na názory učitelů z praxe a jejich zkušenosti během vlastního studia na pedagogických fakultách vysokých škol. V teoretické části vymezuji základní pojmy, zkoumám, jaké jsou cíle přípravy na výuku psaní a samotné výuky psaní, co jí předchází a co by si mělo dítě přinést z docházky do mateřské školy, představuji některé metody výuky psaní v historii i současnosti, vznik a vývoj písma, vznik písma vázaného a nevázaného, vývoj alternativy Comenia Script a několika dalších, znaky písma a jeho hodnocení. Jedna z kapitol se také věnuje psaní leváků. V praktické části pomocí dotazníku zjišťuji názor učitelů 1. stupně základních škol, jejich zkušenosti z praxe, taktéž zjišťuji, jakou metodikou čtení a psaní absolvovali během studií na pedagogických fakultách, ke kterému písmu vedou žáky a zda je učí dovednosti číst a psát vázané písmo v případě, že píší písmem nevázaným. Skrze odpovědi těchto respondentů zjišťuji přibližné procentuální zastoupení vázaného písma...
Rozvoj čtenářské gramotnosti žáků ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy
Vávrová, Gabriela ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Čtenářská gramotnost je nepostradatelnou gramotností pro každého jedince na jeho cestě vzděláváním a jeho budoucím plnohodnotném uplatnění v běžném životě. Každý stát má za cíl zvýšit úroveň dosaženého vzdělání v dané zemi. Rozvíjení čtenářských dovedností u žáků může napomoci k dosažení jejich lepších výsledků ve vzdělávání mimo jiné i v přírodovědném vzdělávání. Pro možnost rozvíjení čtenářských dovedností je potřeba mapovat jejich současný stav na základních školách. Cílem této práce bylo zmapovat čtenářské dovednosti u žáků ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy. Za tímto záměrem byl vytvořen soubor šesti pracovních listů obsahující třívrstvé úlohy, které řešilo 110 žáků na 2. stupni základní školy. Při tvorbě třívrstvých úloh se autor opíral o teoretická východiska této práce, která obsahují problematiku přírodovědné gramotnosti i čtenářské gramotnosti včetně výsledků českých žáků v testování daných gramotností, český kurikulární systém a typologii učebních úloh. Z vyhodnocení pracovních listů bylo zjištěno, že žáci odpověděli na všechny otázky ze souboru pracovních listů s průměrnou 57 % úspěšností. Dle pohlaví byl rozdíl úspěšnosti statisticky bezvýznamný.
Dramatická výchova jako motivace ke čtení

Kratochvilová, Veronika ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Hanyš Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce Dramatická výchova jako motivace ke čtení se věnuje propojení dramatické výchovy a literatury. Dramatická výchova využívá literaturu jako námět pro své lekce, prostřednictvím příběhu žáky rozvíjí v oblasti dramatické, osobnostní a sociální. Zároveň prostřednictvím svých metod, technik a zvoleným námětem motivuje žáky ke čtení konkrétních knih. Teoretická část popisuje dramatickou výchovu, její cíle, metody, techniky, učivo, formy, její využití na základní škole a ukotvení v rámcovém vzdělávacím programu. Věnuje se vztahu dramatické výchovy a literatury, výběru vhodné literární předlohy pro lekci. Zabývá se tématy: gramotnost, čtenářská gramotnost, vnitřní a vnější faktory ovlivňující vztah dětí ke knihám. Praktická část diplomové práce zkoumá tři typy práce s knihou a míru motivace, která na žáky působí. Představuje knihy skrze příběhové lekce dramatické výchovy. V rámci představení knih dramatickou výchovou byly vytvořeny tři bloky lekcí založené na práci s knihou. Dále představuje knihy četbou úryvků a pouhou informací o nových knihách ve třídní knihovničce. Knihy prezentované dramatickou lekcí jsou představeny tak, aby žáky provedly dějem, seznámily je s postavami, které se v příběhu objevují, ale neprozrazují zakončení příběhu. Praktická část práce zjišťuje, který způsob...
Vybraná tvorba Olgy Černé ve volnočasové výchově ke čtenářství
MÁLKOVÁ, Šárka
Práce se zabývá využitím vybraných děl současné české autorky Olgy Černé ve volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je představen životopis kmenové autorky nakladatelství Baobab Olgy Černé a její literární tvorba. Dále je popsán autorčin preferovaný literární žánr, cílová skupina a vybrané metody práce s textem, které jsou využity v praktické části. V ní se též nachází pracovní listy s ukázkami úryvků vybraných děl autorky, jejich ověření v praxi a reflexe.
Jazykový vývoj dítěte - základy čtenářské gramotnosti
FEIKOVÁ, Eliška
Bakalářská práce je zaměřena na jazykový vývoj dítěte předškolního věku. Teoretická část se věnuje rozvoji řeči, jednotlivým jazykovým rovinám, předškolnímu dítěti a jeho vzdělávání. Okrajově se dotýká tématu čtenářské pregramotnosti a gramotnosti, které je nutné rozvíjet u dítěte již v předškolním věku, aby na získané dovednosti mohlo dítě později navázat v základním vzdělávání při osvojování si prvopočátečního čtení a psaní. Praktická část zahrnuje kvalitativní šetření, které pomocí diagnostické baterie zjišťuje jazykovou úroveň dětí před nástupem povinné školní docházky. Následně je realizován program na podporu jazykové oblasti a čtenářské pregramotnosti s deseti respondenty. Výsledky dokládají, že pokud se jazyková oblast nejen přirozeně, ale také cíleně rozvíjí, dochází ke zlepšení výsledků v řeči dítěte. Děti si své jazykové dovednosti lépe osvojují a gramaticky jazyk správně používají.
Zjednodušená četba ve výuce cizího jazyka
JANOVSKÁ, Martina
Tato diplomová práce je zaměřená na literaturu a práci s ní ve výuce především cizího jazyka. Zabývá se výukou českého jazyka a literatury, rozvojem čtenářské gramotnosti a také výukou cizího jazyka, a to jak prvního, tak i druhého. Současně se věnuje využití literárního textu ve výuce i cizích jazyků, výhodami a nevýhodami autentických textů a zjednodušených cizojazyčných textů a také možnostmi využití těchto textů v praxi. Dále se tato práce věnuje Montessori pedagogice a jejím základním pojmům a přístupům a také přístupem této pedagogiky k výuce anglického jazyka. V praktické části se tato diplomová práce blíže zaměřuje na zjednodušenou cizojazyčnou literaturu, zabývá se výzkumem oblíbených knih z této kategorie. Tyto knihy následně analyzuje. Dále praktická část zkoumá mezi žáky druhého stupně, co skutečně rádi čtou a jak cizojazyčný text ve výuce vnímá učitelka angličtiny. Posledním bodem praktické části je zpracování vlastního příběhu na základě výsledků výzkumu.
Rozvoj čtenářské gramotnosti skautského oddílu skrze zážitkový program
ŠTROBL, Michal
Tato práce se věnuje problematice rozvoje čtenářské gramotnosti u skautského oddílu v rámci prakticky realizované zážitkové akce v Novohradských horách. Teoretická část se zabývá tématem čtenářské gramotnosti skrze kulturně-historický kontext vzniku a etablování skautského hnutí, problematikou čtenářské gramotnosti v České republice a ´krátce zmiňuje problematiku zážitkové pedagogiky. Praktická část práce se věnuje přípravě zážitkové akce ve formě programových karet a vyhodnocení průběhu akce prostřednictvím výstupů ze zpětné vazby a reflexí jednotlivých programů.
Využití autentického literárního textu k rozvoji čtenářských dovedností v anglickém jazyce na 2. stupni základních škol
PEŠTOVÁ, Kristýna
Tato diplomová práce se zabývá využitím autentického literárního textu ve výuce anglického jazyka na druhém stupni základních škol. Autentický text představuje jazykový vklad, který napomáhá přirozenému osvojování cizí řeči. Vteoretické části jsou popsány podmínky pro osvojení cizího jazyka, typy autentických textů, kritéria pro výběr vhodných autentických materiálů a postup, jak s nimi ve výuce pracovat. Praktická část je realizována formou přípravy plánu třech vyučovacích hodin anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Cílem hodin je za využití autentického textu rozvoj čtenářských dovedností a podpora čtenářské gramotnosti žáků.
Morfologické a fonologické povědomí jako prediktory čtenářské gramotnosti
LIETAVCOVÁ, Martina
Disertační práce se zabývá problematikou čtenářské pregramotnosti z hlediska psychologického a psycholingvistického, především faktory ovlivňující rozvoj čtenářské gramotnosti před nástupem dětí do základní školy. Cílem práce je analyzovat faktory, které mají stěžejní roli ve vývoji předčtenářských dovedností, akcentuje především faktory fonologické a morfologické. Ukazuje se, že morfologické schopnosti mají platnost v transparentních, konzistentních ortografických systémech, mezi něž patří i českojazyčné prostředí. Empirická část prezentuje výsledky kvantitativního šetření, které bylo realizováno s dětmi před nástupem školní docházky. Na něj navazuje longitudinální studie žáků, u kterých je sledován vliv fonologických a morfologických schopností na čtení. Výsledky ukázaly, že vliv morfologického uvědomění je v českém prostředí srovnatelné s prediktivní účinností fonologického uvědomění. Oba druhy prediktorů se ale projevují odlišně v závislosti na odlišných parametrech čtení. Fonologické uvědomění má těsnější vztah k dekódování (především k rychlosti čtení), morfologické uvědomění pak k porozumění čtenému. V porozumění byly rozlišeny dvě rozdílné podmínky, čtení nahlas a potichu. Při čtení nahlas je pozice morfologického uvědomění výrazně dominantnější ve srovnání s pozicí fonologického uvědomění. Prediktivní účinnost morfologického a fonologického uvědomění se měnila, jestliže oba prediktory byly studovány izolovaně nebo v souboru všech použitých prediktorů. Studie přispívá k včasné identifikaci tzv. rizikových dětí, u kterých morfologické schopnosti výrazně zaostávají a ohrožují další vývoj čtení. Výsledky jsou dávány do kontextu s daty v naší i zahraniční literatuře.
Literární výchova v mateřské škole
SKIBOVÁ, Lucie
Tato bakalářská práce je zaměřena na literární výchovu v MŠ Jílovská 75 na Praze 4. Teoretická část vymezuje klíčovou terminologii jako je čtenářská gramotnost, předčtenářská gramotnost, kurikulární dokumenty pro předškolní vzdělávání a faktory ovlivňující rozvoj předčtenářské gramotnosti. Praktická část seznamuje s výsledky výzkumu, který analyzoval současný stav literární výchovy a výukové metody, které používají učitelky v MŠ Jílovská. Pro tuto analýzu byl použit polostrukturovaný rozhovor, na jehož základě byly vytvořeny pracovní listy. Nedílnou součástí této práce je i ověření a následné vyhodnocení těchto pracovních listů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.