Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Využití metod RWCT ve výuce francouzského jazyka
Suchomelová, Eva ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Fučíková, Milena (oponent)
Tato práce se zaměřuje na využití metod programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT) ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka. Jejím cílem je vytvořit lekci francouzštiny využívající tyto metody a vyzkoušet ji v praxi. V první kapitole se věnujeme rozvoji kritického myšlení ve školním prostředí a popisujeme vybrané metody RWCT. Ve druhé kapitole propojujeme kritické myšlení s aktuálními trendy ve výuce francouzštiny, především s akčně zaměřeným přístupem. Ve třetí kapitole zjišťujeme, jakým způsobem je rozvoj kritického myšlení zakotven v kurikulárních dokumentech a jaká je podle nich očekávaná úroveň jazykových dovedností žáků. Ve čtvrté kapitole využíváme všechny tyto poznatky k přípravě lekce určené žákům druhého stupně základní školy. V páté kapitole reflektujeme reálný průběh vyzkoušené výukové jednotky i zpětnou vazbu od žáků a doplňujeme další doporučení. Zjistili jsme, že ačkoli využití metod RWCT ve výuce cizího jazyka není přímo podporováno kurikulárními dokumenty, učitelům nic nebrání tímto způsobem postupovat. Výuka cizího jazyka i podpora rozvoje kritického myšlení vyžadují bezpečné prostředí, přenesení aktivity na žáka, kooperaci i formulaci vlastních myšlenek a názorů, díky čemuž v hodině vzniká prostor pro přirozenou komunikaci. Pro zavedení metod RWCT do výuky...
Využití metod kritického myšlení ve výuce psychologické tematiky na druhém stupni ZŠ
Kotrs, Miroslav ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Fapšo, Marek (oponent)
Práce se zabývá možnostmi využití metod kritického myšlení ve výuce psychologické tematiky na druhém stupni základní školy. Kritické myšlení je proces, který nám umožňuje analyzovat informace, vyvozovat z nich závěry a vytvářet své vlastní názory. Ve výuce může být využito pro rozvoj kritického a nezávislého myšlení u žáků a pro podporu schopnosti řešit problémy a kriticky hodnotit informace. Kritické myšlení může být rozvíjeno pomocí práce s textem a různých metod, jako například brainstorming, myšlenková mapa, T-graf nebo Vennovy diagramy. Jeho využití může pomoci žákům lépe porozumět zkoumanému textu, rozvíjet jejich schopnosti a připravit je na budoucí profesní a osobní výzvy. Cílem práce je však zjistit, jak lze efektivně pracovat s metodami kritického myšlení při výuce psychologické tematiky. Praktická část práce obsahuje rozbor osmi lekcí, které jsou zaměřeny na psychologickou tematiku a jsou při jejich realizaci využívány metody kritického myšlení. Výuka psychologie na ZŠ se zaměřuje na psychologickou funkční gramotnost, přičemž se uplatňují aspekty zážitkové pedagogiky. V připravených lekcích, které jsou také odučeny a reflektovány, se propojuje využívání kritického myšlení se zmíněnými aspekty zážitkové pedagogiky. Z výsledků práce vyplývá, že metody kritického myšlení lze efektivně...
Ranní zpráva jako nástroj rozvoje čtenářské gramotnosti
Jelínková, Eliška ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá ranní zprávou z programu Začít spolu jako možným nástrojem pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V teoretické části se práce věnuje definici čtenářské gramotnosti, jejím jednotlivým rovinám a jejímu zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Porovnává klíčové kompetence uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání s rovinami čtenářské gramotnosti a objasňuje jejich vzájemný vztah a důležitost jejich stejnoměrného rozvoje. Podrobněji se věnuje jednomu ze stěžejních programů v této oblasti, programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, a jeho metodám rozvíjejícím čtenářskou gramotnost. Dále se zabývá programem Začít spolu a rozvojem čtenářské gramotnosti jako jeho součásti. Zaměřuje se zejména na ranní zprávu jako jednu z možných čtenářských strategií. Praktická část práce na základě pozorování a rozhovorů s učiteli programu Začít spolu mapuje, jaké formy ranních zpráv se osvědčují a jak je vnímán její přesah do čtenářské gramotnosti. Dále obsahuje soubor ranních zpráv aplikovaných v běžné třídě, jejich analýzu a reflexi z hlediska čtenářské gramotnosti. Na základě této analýzy obsahuje také návrhy ranních zpráv rozvíjejících roviny čtenářské gramotnosti, které v předchozích zprávách rozvíjeny nebyly.
Využití interaktivní tabule v hodinách literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Šebková, Lucie ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat možnosti využití interaktivní tabule v počáteční fázi výuky literární výchovy, v tzv. evokaci, a to na základě formulovaných poznatků o potřebách a zájmech prepubescentního čtenáře shrnutých v teoretické části. Praktická část spočívá v porovnání výuky s implementací interaktivní tabule a bez ní, přičemž plány vyučovacích lekcí jsou koncipovány podle modelu E-U-R. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že práce s interaktivní tabulí ve čtenářské výchově umožňuje více motivovat žáky k předvídání, usnadňuje učiteli modelaci při zavádění metod rozvíjejících čtenářské strategie, umožňuje lepší vizualizaci problematických míst v textu a nabízí netradiční a účinný způsob sdílení myšlenek a výstupů žáků. Přínosem této práce je nalezení efektivních způsobů využití interaktivní tabule v čtenářské výchově na prvním stupni základních škol zejména pro fázi evokace.
Ranní zpráva jako nástroj rozvoje čtenářské gramotnosti
Jelínková, Eliška ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá ranní zprávou z programu Začít spolu jako možným nástrojem pro rozvoj čtenářské gramotnosti. V teoretické části se práce věnuje definici čtenářské gramotnosti, jejím jednotlivým rovinám a jejímu zakotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Porovnává klíčové kompetence uvedené v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání s rovinami čtenářské gramotnosti a objasňuje jejich vzájemný vztah a důležitost jejich stejnoměrného rozvoje. Podrobněji se věnuje jednomu ze stěžejních programů v této oblasti, programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení, a jeho metodám rozvíjejícím čtenářskou gramotnost. Dále se zabývá programem Začít spolu a rozvojem čtenářské gramotnosti jako jeho součásti. Zaměřuje se zejména na ranní zprávu jako jednu z možných čtenářských strategií. Praktická část práce na základě pozorování a rozhovorů s učiteli programu Začít spolu mapuje, jaké formy ranních zpráv se osvědčují a jak je vnímán její přesah do čtenářské gramotnosti. Dále obsahuje soubor ranních zpráv aplikovaných v běžné třídě, jejich analýzu a reflexi z hlediska čtenářské gramotnosti. Na základě této analýzy obsahuje také návrhy ranních zpráv rozvíjejících roviny čtenářské gramotnosti, které v předchozích zprávách rozvíjeny nebyly.
Využití interaktivní tabule v hodinách literární výchovy na 1.stupni ZŠ
Šebková, Lucie ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Cílem této diplomové práce je zmapovat možnosti využití interaktivní tabule v počáteční fázi výuky literární výchovy, v tzv. evokaci, a to na základě formulovaných poznatků o potřebách a zájmech prepubescentního čtenáře shrnutých v teoretické části. Praktická část spočívá v porovnání výuky s implementací interaktivní tabule a bez ní, přičemž plány vyučovacích lekcí jsou koncipovány podle modelu E-U-R. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že práce s interaktivní tabulí ve čtenářské výchově umožňuje více motivovat žáky k předvídání, usnadňuje učiteli modelaci při zavádění metod rozvíjejících čtenářské strategie, umožňuje lepší vizualizaci problematických míst v textu a nabízí netradiční a účinný způsob sdílení myšlenek a výstupů žáků. Přínosem této práce je nalezení efektivních způsobů využití interaktivní tabule v čtenářské výchově na prvním stupni základních škol zejména pro fázi evokace.
Program čtením a psaním ke kritickému myšlení v hodinách náboženství na 2. stupni ZŠ
ŠIRŮČEK, Libor
Práce se zabývá pedagogickým programem RWCT {--} Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jeho aplikací v hodinách náboženství. Teoretická část zkoumá možnosti kritického uvažování v náboženství, ohlíží se za vývojem náboženské výchovy a katecheze a rozebírá samotný program RWCT v kontextu s právě probíhající reformou školství. Praktická část se věnuje výstavbě konkrétních lekcí náboženské výchovy podle modelu RWCT.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.