|
Biografie - příběh života: efektivní nástroj pro nastavení individuální péče o člověka
LORKO, Radomíra
Práce se zabývá možností, zda a jak lze využít biografii v terénní sociální práci při podpoře samostatného bydlení lidí s mentálním handicapem. Služba podporující samostatnost a rozvoj v oblastech sociálního začleňování se ve své praxi opírá o metodu Plánování zaměřené na člověka, jejímž výsledkem je sestavený Individuální plán. Ve své práci se snažím prokázat, že tento Individuální plán může být smysluplně obohacen o důležité prvky z historie klienta a může zohledňovat jejich důležitost v současném prožívání a zvládání klienta. Tyto prvky, získané pomocí záznamu biografie, označuji jako klíčové biografické prvky. U těchto prvků pozoruji to, zda hrají pozitivní nebo negativní roli v životě klienta. Jsem přesvědčena, že klíčové pozitivní biografické prvky mohou sloužit jako mosty ke zvládání současné situace a jsou silnými motivátory pro získávání nových kompetencí a pro další osobní rozvoj. Naopak znalost negativních prvků nám může ve spolupráci s klientem pomoci nastavit efektivní komunikaci a přímější cestu ke zvládání a dosahování jednotlivých cílů klienta. Biografie je pro mne v této práci nástrojem, kterým mohu získat klíčové prvky z minulosti života a těmi obohatit i současné záznamy o aktuální situaci klienta. Na základě takto komplexního obrazu mohu klienta podporovat efektivně a s maximální mírou pochopení jeho individuality.
|
|
Zavádění metody kruh podpory do rané péče
DVOŘÁKOVÁ, Aneta
Diplomová práce se zabývá zaváděním metody kruhu podpory do rané péče. Konkrétně se zaměřuje na nově vznikající metodu s názvem kruh podpory, která se snaží podpořit rodinu v jejím přirozeném prostředí za pomoci širší rodiny, přátel a známých. Spočívá v setkávání skupiny lidí, kteří jsou v blízkém vztahu s rodinou a dítětem s postižením. Tito lidé se společně snaží vymyslet co nejvíce kroků, jak podpořit dítě i celou jeho rodinu a dojít tak k stanovenému cíli a rozvoji dítěte. Výhodou kruhu podpory je, že se sekání mohou účastnit také další odborní pracovníci, kteří přicházejí s dítětem do styku a mohou mít na situaci rodiny jiný pohled. Hlavním cílem diplomové práce je zmapovat názory pracovníků na zavádění metody kruh podpory do rané péče. Dílčími cíli bylo zhodnotit z pohledu pracovníků pozitiva a negativa, která implementace této metody přináší. Dále zmapovat očekávání pracovníků rané péče se zaváděním této metody a zmapovat přínos kruhu podpory pro pracovníky a uživatele rané péče. V souvislosti s výše zmíněnými cíli diplomové práce byly stanoveny tři výzkumné otázky, které na ně mají přinést odpovědi. V empirické části diplomové práce byla použita kvalitativní strategie výzkumu, metoda dotazování a technika Focus Group. Výzkumný soubor tvořilo 8 pracovníků dvou poskytovatelů služeb rané péče v Jihočeském kraji. Data byla vyhodnocena za použití kódování a pro větší přehlednost uspořádána do jednotlivých kategorií. Největší přínos této metody pro ranou péči shledávají komunikační partneři v zavádění uceleného konceptu, který je zaměřený na práci nejen s jednotlivcem, ale i s celou rodinou. Jedná se o velmi pozitivní metodu, která přirozeně využívá kreativity účastníků a směřuje k jasnému, konkrétnímu cíli. Do práce s rodinou jsou zapojeni mimo jiné i přátelé a širší rodina. V neposlední řadě spočívá přínos kruhu podpory v tom, že z něj vždy vzejdou stručné, výstižné výstupy, které pomohou dítěti i rodině. I přes počáteční obavy komunikačních partnerů se zaváděním metody kruh podpory do praxe, z výzkumu jednoznačně vyplývá pozitivní přínos pro práci s rodinami v rané péči a zkvalitnění poskytované služby. Za hlavní pozitiva kruhu podpory považují komunikační partneři: obohacení dosavadního stylu práce, zkvalitnění poskytované služby, využívání nových pracovních nástrojů, podpora při nalézání přímých a aktuálních cílů rodiny, poskytování pozitivního pohledu, přizpůsobivosti mladé rodiny, navázání důvěrného a otevřeného vztahu pracovníka s rodinou, odstup rodičů od jejich problémů, rozvoj kreativity, posun dítěte, setkání multidisciplinárního týmu i celé rodiny, vnímání situace rodiny z různých úhlů pohledů a uvědomění rodičů, že na jejich obtížnou situaci nejsou sami. Negativa kruhu podpory spočívají především v náročnosti na časové možnosti účastníků, odborníků i organizátorů, v náročné organizaci kruhu podpory a v neochotě odborníků i neformální podpory rodiny zapojit se do kruhu podpory. Výsledky mé práce mohou sloužit nejen studentům a případným zájemcům o tuto službu, ale především poskytovatelům rané péče. Dále samotným poradcům rané péče, kteří mohou díky této metodě rozšířit jejich nabídku poskytovaných činností a také zvýšit kvalitu a zefektivnit práci s rodinou.
|
|
Srovnání nástrojů pro stanovení individuálních cílů v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku
Česáková, Kamila ; Slepičková, Veronika (vedoucí práce) ; Vavříková, Marianna (oponent)
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Kamila Česáková Vedoucí práce: Mgr. Veronika Slepičková Oponent práce: Název bakalářské práce: Srovnání nástrojů pro stanovení individuálních cílů v ergoterapii u pacientů se získaným poškozením mozku Abstrakt bakalářské práce: Bakalářská práce se zabývá využitím tří vybraných nástrojů pro stanovení individuálních cílů u pacientů se získaným poškozením mozku. Cílem této práce je zmapovat průběh aplikace jednotlivých nástrojů a jejich srovnání ve vybraných oblastech. Dále je v práci věnována pozornost využití nástroje u pacientů v závislosti na různých následcích získaného poškození mozku. V teoretické části práce jsou popsány různé druhy získaných poškození mozku, jejich následky a možnosti rehabilitace. Dále je zde popsán doporučený průběh aplikace jednotlivých nástrojů. V praktické části je popsán průběh aplikace jednotlivých nástrojů u konkrétních klientů. U každého nástroje je vždy jeden klient s afázií a jeden klient bez afázie. Tato část rovněž obsahuje následné zhodnocení a srovnání vybraných nástrojů v různých oblastech, ale také různá doporučení ohledně jejich aplikace. Klíčová slova: stanovení individuálních cílů, získané poškození mozku, ergoterapie, Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání, Kawa model, Plánování zaměřené na člověka
|