Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reflexivita v sociální práci: role interpretační metody při posuzování klienta a jeho situace
Lorko, Radomíra ; Širka, Zdenko (vedoucí práce) ; Štěch, František (oponent)
Diplomová práce pojednává o roli interpretační metody v přímé sociální práci při posouzení potřeb klienta a jeho situace. V práci se snažíme poukázat na to, že pouze reflexivní přístup v přímé sociální práci nepostačuje proto, aby bylo možné na straně pomáhajícího sociálního pracovníka dospět k hodnocení kauzy v takové kvalitě, kdy jeho navrhovaná řešení budou účinná a zároveň akceptovaná na straně klienta. Hlavními teoretickými východisky práce jsou pojetí sociální práce jako humanistické interpretační disciplíny a hermeneutika chápaná jako teorie porozumění a interpretační metoda. V oblasti teorie sociální práce a reflexivity vycházíme zejména ze studií Pavla Navrátila. V oblasti hermeneutiky se opíráme o hermeneutické interpretační koncepty formulované především Hansem Georgem Gadamerem. Jádrem zkoumání je analýza práce sociálního pracovníka s konkrétní reprezentativní kauzou. Na zvoleném příkladě z praxe ukazujeme, že lze v práci s kauzou a při hledání jejího řešení uplatnit principy hermeneutiky. Práce poukazuje také na to, co tento styl práce přináší v praxi sociální práce i v životě potřebného, pokud pomáhající vědomě pracuje se základními prvky zvolené interpretační metody, jako jsou předsudky, hermeneutický kruh nebo splývání horizontů. Klíčová slova Reflexivita, sociální práce, posouzení...
Biografie - příběh života: efektivní nástroj pro nastavení individuální péče o člověka
LORKO, Radomíra
Práce se zabývá možností, zda a jak lze využít biografii v terénní sociální práci při podpoře samostatného bydlení lidí s mentálním handicapem. Služba podporující samostatnost a rozvoj v oblastech sociálního začleňování se ve své praxi opírá o metodu Plánování zaměřené na člověka, jejímž výsledkem je sestavený Individuální plán. Ve své práci se snažím prokázat, že tento Individuální plán může být smysluplně obohacen o důležité prvky z historie klienta a může zohledňovat jejich důležitost v současném prožívání a zvládání klienta. Tyto prvky, získané pomocí záznamu biografie, označuji jako klíčové biografické prvky. U těchto prvků pozoruji to, zda hrají pozitivní nebo negativní roli v životě klienta. Jsem přesvědčena, že klíčové pozitivní biografické prvky mohou sloužit jako mosty ke zvládání současné situace a jsou silnými motivátory pro získávání nových kompetencí a pro další osobní rozvoj. Naopak znalost negativních prvků nám může ve spolupráci s klientem pomoci nastavit efektivní komunikaci a přímější cestu ke zvládání a dosahování jednotlivých cílů klienta. Biografie je pro mne v této práci nástrojem, kterým mohu získat klíčové prvky z minulosti života a těmi obohatit i současné záznamy o aktuální situaci klienta. Na základě takto komplexního obrazu mohu klienta podporovat efektivně a s maximální mírou pochopení jeho individuality.
Příběhy Nového zákona jako klíč pro výchovu ke vzájemnému soužití a porozumění v občanské společnosti
LORKO, Radomíra
Práce se zabývá možností, jak lze využít příběhy Nového zákona v hodnotové výchově v rodině bez ohledu na to, zda jsou její členové věřící či ne. Teoretická část osvětluje důležitou roli rodiny v hodnotové výchově. Na rodinu nahlíží jako na základní článek společnosti, resp. jako na zásadní společenství pro výchovu k základním hodnotám, jejichž obsahové naplnění je nezbytné pro budování občanské společnosti. Dále je výchova k hodnotám nahlížena ještě z pohledu církve skrze církevní dokumenty a skrze vzdělávací systém ČR. Praktická část je experimentální. Je rozvržena do tří částí. V první části jde o soubor strukturovaných setkání k daným tématům, jako je svoboda, odvaha, soucit, láska k bližnímu, tolerance a otevřenost, včetně uvedení využívaných metod. Ve druhé části jsou charakterizovány obě rodiny. Obě vybrané rodiny nevyznávají žádné náboženství, mají dvě děti a dva dospělé, souhlasí s navrhovanou spoluprací a patří ke střední třídě obyvatel. Třetí část experimentu popisuje aplikaci navržených programů a výsledek praxe. I přesto, že pozitivní výsledek experimentu může být ovlivněn tím, že se jedná o rodiny přátel autora, přesto má svoji váhu právě proto, že všichni účastníci nebyli ničím zavázáni při účasti pouze svojí upřímnosti vyplývající z důvěry v mezilidských přátelských vztazích. Za významný výsledek práce lze považovat ověření, že kombinace různých přístupů k textu, od variantního čtení, poslechu až k výtvarnému vyjádření, činí atraktivními i zdánlivě nezajímavé texty nebo témata, která se zdají, že stojí mimo všední život. Na program nejlépe reagovali žáci druhého stupně a, jak sami vyjádřili v závěrečných diskuzích, ocenili možnost otevřeně a v dostatečném prostoru vyjádřit své názory a projevit svoji kreativitu směřovanou k danému cíli. Členové rodin se shodli, že práce v tomto experimentu pro ně byla zábavná, inspirující a přinesla jim nové neočekávané zážitky.

Viz též: podobná jména autorů
3 Lorko, Radomíra
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.