|
Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v podniku
Pepšovská, Patricie ; Margarisová, Klára (vedoucí práce) ; Pavla, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vzděláváním a rozvojem zaměstnanců v podniku.
V současné době je velice důležité pro každou firmu mít dostatečně vzdělané
zaměstnance. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců je nedílnou součástí řízení lidských
zdrojů v podniku. Zaměstnanci si zvyšují své znalosti, schopnosti a osvojují si nové
dovednosti především kvůli tomu, že kvalitní lidské zdroje jsou bohatstvím podniku
a mohou být velkou konkurenční výhodou na přesyceném trhu.
Diplomová práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je zpracována literární
rešerší, souhrnem ze studia odborné literatury. V této části je charakterizováno
vzdělávání a proces vzdělávacích procesů. Dále se tato část zaměřuje na současné
trendy v této oblasti a výběr externího dodavatele vzdělávacích služeb.
V praktické části diplomové práce je představena konkrétní vzdělávací společnost, její
nabídka veřejných seminářů a stručně popsán momentální stav externích agentur
v České republice, které se zabývají manažerským vzděláváním. Jelikož je na trhu
významný počet konkurentů, tak se tato diplomová práce věnuje především
zhodnocení rolí externích agentur při vzdělávání a rozvoji manažerů a identifikování
klíčových faktorů při vybírání externího dodavatele služeb.
|
|
Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v podniku
Pavliková, Martina ; Margarisová, Klára (vedoucí práce) ; Šárka, Šárka (oponent)
Diplomová práce se zabývá rozvojem a vzděláváním pracovníků ve vybraném podniku, přičemž cílem je definovat základní teoretické pojmy, které souvisí se vzděláváním, zhodnotit aktuální stav vzdělávání na zákaznickém centru vzdělávací společnosti a navrhnou vhodná doporučení.
Pomocí dostupné odborné literatury, uvedené na konci této práce, je zpracována kapitola - Teoretická východiska. Kapitola obsahuje teoretické pojmy, související s celým vzdělávacím procesem, jež jsou použity pro konfrontaci se zjištěnými informacemi v části vlastního výzkumu.
Praktická část se věnuje posouzení nastaveného procesu vzdělávání a rozvoje konzultantů zákaznického centra ve vzdělávací společnosti. Výzkum je zajištěn pomocí metody dotazování jakožto zdroje informací od osob zodpovědných za vzdělávání a pomocí elektronického dotazování u pracovníků zákaznického centra. Tato část se věnuje především aktuálnímu vzdělávacímu procesu, od identifikace vzdělávacích potřeb, přes plánování vzdělávání, metody vzdělávání, až po realizaci a hodnocení vzdělávání. Okrajově se věnuje efektivitě vzdělávání.
Rozvoj a vzdělávání vlastních zaměstnanců představuje jednu z nejvýznamnějších konkurenčních výhod, kterou společnost může využívat. Pro obsazení předních míst na trhu je toto nezbytné.
|
|
Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v podniku
Jechová, Lucie ; Margarisová, Klára (vedoucí práce) ; Pavla, Pavla (oponent)
Tato práce je zaměřena na vzdělávání a rozvoj zaměstnanců v neziskové organizaci Arcidiecézní charita Praha. Hlavním cílem práce je charakterizovat a zhodnotit současný stav vzdělávání zaměstnanců se zaměřením na sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách a navrhnout vhodná doporučení, která povedou ke zdokonalení systematického vzdělávání zaměstnanců v organizaci. Práci tvoří dvě části. První část práce charakterizuje základní pojmy jako je učení lidí, vzdělávání a rozvoj pracovníků, vymezuje teoretické poznatky spojené s podnikovým vzděláváním a definuje jednotlivé kroky, které jsou potřeba k naplnění systematického vzdělávání zaměstnanců v organizaci. Druhá část práce je věnována vlastnímu výzkumu v organizaci. Pro výzkum byla zvolena kombinace metod kvalitativních a kvantitativních. Informace byly získávány v první řadě z rozhovoru s metodičkou sociálních služeb, dále z rozhovorů s vedoucími jednotlivých úseků a pro upřesnění byly tyto údaje doplněny o dotazníkové šetření mezi samotnými zaměstnanci. Na základě syntézy získaných informací z rozhovorů a dotazníků byly vyvozeny závěry o současném systému vzdělávání a navržena doporučení ke zvýšení celkové efektivnosti vzdělávání v organizaci.
|
|
Podpora mobility osob a transferu znalostí v EU: Erasmus+ na příkladu projektu venkovského turismu v rámci mobility mládeže
Přibylová, Marie
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou možností transferu znalostí v krátkodobých projektech pod záštitou programu Erasmus+ platného pro období 2014--2020. V teoretické části jsou stručně vymezeny relevantní pojmy spojené s mobilitou, regionální politikou a transferem znalostí. Dále je nastíněn vývoj vzdělanostní politiky Evropské unie, dopady programů podporujících mobilitu a popis stěžejního programu Erasmus+. Hlavní důraz je kladen na zmapování procesních a administrativních záležitostí předcházejících před podáním žádosti o grant krátkodobých projektů výměny mládeže. Výsledkem práce je návrh modelového projektu výměny mládeže a jeho možnost implementace do praxe.
|
|
Neformální vzdělávání jako podpora formálního vzdělávání
OHRAZDOVÁ, Jiřina Sára
Práce se zabývá klíčovými pojmy formální vzdělávání, neformální vzdělávání a výchova mimo vyučování. Druhá část se zaměřuje na prostředky, které podporují formální vzdělávání. Jedná se o obsah vzdělávání, prostředí, metody, vztah pedagoga a dítěte a vztahy mezi dětmi navzájem. Důležitá je role pedagoga, který vybírá činnosti a ovlivňuje jejich průběh. Třetí kapitola je případovou studií kontaktního centra Maják, kde probíhá doučování dětí a další volnočasové aktivity pro romské děti. V této části práce je popis zařízení, aplikované teoretické poznatky, osobní zkušenosti s tímto zařízením a rozhovor se sociálním pracovníkem, dětmi navštěvující toto zařízení a paní učitelkou ze školy, kam děti chodí. Z rozhovorů vyplývá, že děti, které Maják navštěvují, jsou více motivovány učit se a ve škole se jejich výsledky zlepšují.
|
|
Analýza vzdělávacích portálů pro oblast ICT profesí
Vrbka, Jan ; Šedivá, Zuzana (vedoucí práce) ; Benáčanová, Helena (oponent)
Práce se zabývá elektronickými vzdělávacími portály a jejich využitelnosti v oblasti ICT profesí. Práce má za cíl stanovit klíčové znalosti ICT odborníků a přiřadit k nim vzdělávací kurzy nabízené těmito portály. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se nacházejí definice jednotlivých problematik zpracovávaných v této práci. Jedná se zejména o problematiku vzdělávání a e-learningu. V praktické části je uvedeno přiřazení klíčových odborných znalostí jednotlivým ICT profesím. Také je zde uvedena hloubka znalostí a dovedností, které vyžadují zaměstnavatelé u nastupujících absolventů. Požadavky zaměstnavatelů jsou zpracovány za roky 2006 a 2010. Závěrem práce jsou uvedeny vzdělávací portály s nejširší nabídkou kurzů na českém trhu. Z nabídky portálů jsou vybrány kurzy, reflektující stanovené znalosti a dovednosti z předcházejících kapitol. Tyto portály jsou následně srovnány.
|
|
Průzkum produktu Informačního centra mládeže v Táboře a jejich návaznost na neformální vzdělávání
PFEIFEROVÁ, Jana
Tato práce se zaměřuje na možnosti evropského programu Mládež v Akci pro neformální vzdělávání mladých lidí. Hlavní cílovou skupinou programu jsou mladí lidé mezi 15 a 28 lety. Hlavním cílem programu je rozvíjet solidaritu a podporovat toleranci mezi mladými lidmi, zvláště za účelem podpory sociální soudržnosti v Evropské unii a podporovat vzájemné porozumění mezi mladými lidmi z různých zemí. Cílem mé práce je analyzovat činnosti Informačního centra mládeže v Táboře. Část této práce je tvořena výzkumem a návrhy dalšího vývoje činnosti Informačního centra mládeže. Výsledky dotazníkového šetření ukazují znalosti a zkušenosti mladých lidí, kteří se zúčastnili výměnných pobytů. Výsledky jsou velmi důležité k vytvoření kompletního přehledu o výměnách a preferencích mladých lidí.
|
|
Konkurenceschopnost lidského kapitálu. Vliv investic do lidského kapitálu na konkurenceschopnost firem
Čechová, Zuzana ; Zadražilová, Dana (vedoucí práce) ; Pražská, Lenka (oponent) ; Filipová, Alena (oponent) ; Mannová, Martina (oponent)
Význam a role lidského kapitálu v rámci moderního ekonomického rozvoje směrem ke znalostní ekonomice a inovacím je nepopiratelná. Bez lidských zdrojů, které tvoří podstatu lidského kapitálu, by nevznikly inovované výrobky či služby, nové strategie a postupy, neexistovaly by firmy zaměřující se na tvorbu vysoké přidané hodnoty s cílem uspět dlouhodobě v konkurenčním boji. Jejich rozvoj a kontinuální zvyšování kvality je jedním z klíčů ekonomického růstu. Role firem v procesu rozvoje lidských zdrojů je nezanedbatelná a má vysoký potenciál. Zkoumání vztahu firem k rozvoji lidského kapitálu je předmětem této práce. Byla stanovena základní hypotéza o závislosti mezi podporou lidského kapitálu a konkurenceschopností, resp. ekonomickou výkonností podniků. Záměrem bylo prostřednictvím dotazníkového šetření mezi firmami prověřit předpokládanou významnou závislost mezi investicemi do lidského kapitálu a hospodářskou úspěšností podniku vyjádřenou pomocí přidané hodnoty na zaměstnance. Dotazníkové šetření bylo doplněno hloubkovými rozhovory s experty z oblasti rozvoje lidských zdrojů. Dílčím cílem bylo nalézt odpovědi na následující okruhy otázek týkajících se lidského kapitálu: Jaké jsou klíčové kompetence konkurenceschopného lidského kapitálu v českých firmách? Jak lze efektivně investovat do lidského kapitálu, aby zároveň došlo ke zvýšení konkurenceschopnosti firmy? Jaká je v oblasti zefektivňování lidského kapitálu role firem jako iniciátorů a realizátorů dalšího rozvoje lidského kapitálu? Jak se projevuje ekonomická krize v přístupu firem k rozvoji lidského kapitálu? Součástí disertační práce byl i návrh efektivního systému plánování, realizace a kontroly investic do lidského kapitálu, který může sloužit jako vodítko pro firmy realizující tento typ investic. Tento návrh je doplněn o řadu případových studií, které na konkrétních situacích demonstrují vhodné postupy. Velká pozornost je v rámci této disertační práce věnována porovnání různých zdrojů, které měří a komparují objem lidského kapitálu v České republice.
|
|
Analýza vzdělávacích portálů na trhu České republiky.
Šejtka, Ondřej ; Šedivá, Zuzana (vedoucí práce) ; Benáčanová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá oblastí elektronického vzdělávání v podobě vzdělávacích portálů. Cílem práce je provedení rešerše vzdělávacích portálů na trhu ČR a následná analýza portálů, které uživatelům nabízí služby pro podporu výuky. V teoretické části se práce zaměřuje na definici pojmů formální a neformální vzdělávání, popisuje příklady jeho využití. Dále se pak zabývá elektronickým vzděláváním v podobě e-learningu, definuje e-learning z různých úhlů pohledů, popisuje jeho historický vývoj, formy a prostředky e-learningové výuky. Diplomová práce se dále zabývá analýzou 17 portálů, z nichž dva jsou popsány detailně, jedná se o zástupce formálního a neformálního vzdělávání. Zpracovaná analýza nabízí informace o správcích portálů, dále pak rozsahu poskytovaných služeb a také obchodního modelu, který portály využívají.
|
|
Dělení zájmové činnosti dle cílového zaměření
TROJEK, Ondřej
Tématem této bakalářské práce je představit různé formy dělení zájmové činnosti. Na začátku je čtenář seznámen se základním a ústředním pojmem ?volný čas? a dále zájmovou činností jako volnočasovou aktivitou, které patří převážná část této práce. Jsou zde představeny různé charakteristické prvky zájmové činnosti, její základní dělení a formy. V dalších kapitolách jsou představeny rozdíly mezi formálním a neformálním vzděláváním. Na základě stanovení základních cílů vzdělávání jsou představeny nové teorie dělení zájmové činnosti, a to z pohledu jejich specifikace a způsobu naplňování. Závěr práce je věnován porovnání a analýze cílů zájmové činnosti několika volnočasových zařízení.
|