Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 27 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Didaktické využití invazních dřevin ve výuce na základních školách
Vavřina, Jan ; Chocholoušková, Zdenka (vedoucí práce) ; Hrouda, Lubomír (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku invazních dřevin ve výuce na 2. stupni základních škol. Hlavním cílem této práce byla rešerše učebnic přírodopisu na druhém stupni základních škol s důrazem na invazní druhy dřevin. Jako další cíl si autor v práci stanovil zjistit, za využití vhodně sestaveného pretestu, vstupní úroveň znalostí před samotnou výukou tohoto tématu. Následně po absolvování výuky ověřit získané znalosti a porovnat je s těmi vstupními za pomoci stejně sestaveného posttestu. Dalším cílem práce bylo seznámit žáky, prostřednictvím vhodně zvolených vyučovacích metod a forem s tématem invazních dřevin, které rostou v blízkosti jejich bydliště. Žák se seznámí se základními znaky, invazním chováním, mapováním a následnou likvidací vybraného invazního druhu dřeviny. V této práci byla využita metoda dotazování, kdy žáci prostřednictvím pretestů a postestů odpovídají na otázky, jež reflektují informace, které jsou obsaženy v některých učebnicích přírodopisu pro 2. stupeň základních škol. Výsledky ve výzkumné části byly zpracovány do tabulek a údaje v nich zaznamenané byly pro přehlednost zpracovány grafickým způsobem. Výsledky této práce naznačují, že se téma invazních dřevin v některých učebnicích přírodopisu vyskytovalo pouze okrajově. Pokud se téma v učebnici vyskytuje, je ve většině...
Úroveň datové gramotnosti žáků základních škol v kontextu environmentální výchovy
Navrátil, Vlastimil ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Nejedlý, Adam (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na datovou gramotnost a její aplikaci v oblasti environmentální a přírodovědné gramotnosti. Cílem této diplomové práce bylo zmapovat datovou gramotnost v oblasti environmentální výchovy u žáků druhého stupně základní školy. Tento cíl práce byl naplňován prostřednictvím testu, jehož obsahem byla datová analýza, třídění a porovnávání dat a rozhodování na základě předložených dat v kontextu environmentální situace v rámci čtyř úloh v oblasti environmentálního vzdělávání. Bylo zjištěno, že průměrně 68 % žáků dokáže z přiložených map, grafů a tabulek vyčíst správné údaje, 59 % žáků dokáže jednotlivá data mezi sebou správně porovnávat a 60 % žáků dokáže předložená data využívat pro rozhodování v kontextu environmentální situace. KLÍČOVÁ SLOVA Data, datová gramotnost, environmentální gramotnost, informace, přírodopis, přírodověda, žák.
Čtenářská gramotnost ve výuce přírodopisu na základní škole
Žižková, Pavlína ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Hlaváčová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na výzkum čtenářské gramotnosti v hodinách přírodopisu na základní škole. V teoretické části je popsána čtenářská gramotnost, její aspekty a rozvoj čtenářské gramotnosti na základní škole, včetně metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost. Tato část dále seznamuje s nejnovějšími výsledky z mezinárodních šetření PIRLS 2021, TIMSS 2019 a PISA 2015. Druhá část práce seznamuje s výzkumem čtenářské gramotnosti v přírodopisu u žáků 6. ročníku základní školy, při kterém byly použity třívrstvé úlohy. Výzkumu se zúčastnilo celkem 55 žáků. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaká je dovednost žáků pracovat s přírodovědným textem. Druhým cílem bylo zjistit, do jaké míry si jsou žáci jisti svými odpověďmi, při práci s přírodovědným textem. V druhé části je dále popsána metodologie výzkumu, výzkumný vzorek a výsledky z empirického šetření. V závěru jsou okomentovány jednotlivé cíle výzkumu a stanoveny postupy, které povedou k většímu rozvoji čtenářské gramotnosti v hodinách přírodopisu. Z výsledků bylo zjištěno, že necelých 80 % žáků z výzkumného vzorku, umí efektivně s přírodovědným textem pracovat a umí v textu hledat potřebné informace. Téměř 66 % žáků měly úlohy vypracovány správně, a navíc si byly svými odpověďmi jisti, čímž potvrdili svou sebedůvěru a také obsahovou a rozumovou znalost....
Změny klimatu v kvartéru: analýza učebnic základních a středních škol
HAVLÍKOVÁ, Adriana
Bakalářská práce se zabývá klimatickými změnami v kvartéru a jeho obsahem v učebnicích přírodopisu, zeměpisu a dějepisu pro základní a střední školy. V první části se nejdříve dozvíme o základních pojmech pro lepší pochopení dané problematiky. Dále příčiny jak přirozené, tak antropogenní, důsledky a vývoj klimatických změn v historii od pravěku až po současnost. Druhá část práce se soustředí na analýzu tématu klimatických změn v učebnicích, jejíž výsledky jsou shrnuty do přehledné tabulky. Hlavním cílem práce bylo zanalyzovat získané informace obsažené v učebnicích pro základní a střední školy v předmětech zeměpisu, dějepisu a přírodopisu a zhodnotit, zda jsou témata obsažená v učebnicích dostatečná pro jejich pochopení. Po důkladném prostudování byl na závěr zhotoven návrh pracovního listu pro 9. ročník ZŠ jako doplňující učivo, které má dopomoci ke správnému pochopení tématu klimatických změn a vyvarování se desinterpretacím.
Mezipředmětové vztahy biologie člověka a matematiky ve výuce 2. stupeň ZŠ
VAVRUŠKOVÁ, Radka
Hlavním cílem diplomové práce bylo vytvoření pracovních listů na téma mezipředmětové vztahy přírodopisu a matematiky, které se zaměřují na 6 témat. V pracovních listech je propojeno učivo přírodopisu 8. ročníku - biologie člověka a matematiky. Dílčím cílem bylo umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je. Podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů. Didaktickým cílem pracovních listů je osvojení, prohloubení a upevnění učiva a zapojení mezipředmětových vztahů. Pracovní listy a vytvořené dotazníky jsou použity na třech základních školách celkem u 91 žáků z toho 49 chlapců a 42 dívek. Bylo kladeno osm výzkumných otázek: Liší se celkové hodnocení pracovních listů mezi jednotlivými skupinami žáků? Ano. Do porovnání nebyly zahrnuty výsledky testů žáků ZŠ1 (pilotní studie). Celkové procentické hodnocení dvou skupin ZŠ2 a jedné skupiny ZŠ3 se prakticky nelišilo (cca 40 %). Rozdíl průměrných hodnot výsledků dvou paralelních skupin ZŠ3 byl vypočten jako statisticky významný (p = 0,034). Korelují statisticky významně celková hodnocení pracovních listů se známkou na vysvědčení? Ano. Korelační koeficient ve skupině B1 byl u dívek -0,817, chlapci měli korelaci -0,892. Ve skupině B2 korelace u chlapců je -0,765 u dívek 0,141 (výjimka ze zjištěného trendu, statisticky nevýznamný vztah). Skupina C1 výsledek korelace dívek je -0,833 a u chlapců -0,990. V poslední skupině C2 je korelace u chlapců rovna -0,811 u dívek -0,962. Koreluje pozitivně žákův odhad získaných bodů v procentech od skutečného hodnocení? Ano. V (ZŠ1) skupina A1 korelace 0,569, skupina A2 korelace 0,664. Škola (ZŠ2) skupina B1 korelace 0,489, skupina B2 korelace 0,555. Škola (ŽŠ3) skupina C1 korelace 0,854 a skupina C2 korelace 0,382. Zde je pozitivní korelace. Jaké okruhy způsobují žákům největší problémy a které naopak nejlépe zvládnou? Největší problém při vypracování pracovních listů měli žáci s okruhem otázek z tématu trávicí soustava a antropometrie, naopak nejlépe si poradili s tématem osová souměrnost. Do jaké míry žáci znají pojem mezipředmětové vztahy? 36 % žáků zná pojem mezipředmětové vztahy, ale ve výuce se s nimi spíše nesetkávají. Chtěli by žáci více mezipředmětových vztahů v hodinách matematiky a přírodopisu? Jen 11 žáků z celkového počtu 91 odpovědělo, že by chtěli více mezipředmětových vztahů v hodinách matematiky a přírodopisu. Umí podle názoru žáků vyučující zapojit mezipředmětové vztahy do výuky? Umí, ale jen v některých předmětech. Jaká je oblíbenost předmětů u žáků (je důležitá k motivaci a aktivizaci žáků)? Průměrná známka oblíbenosti matematiky ze všech škol 3,5 a u přírodopisu 3,1. Ze zpětné vazby vyplynulo, že většině žáků připadají pracovní listy obtížné, někteří chválili zajímavé propojení matematiky a přírodopisu. Zpětná vazba od vyučujících byla celkově pozitivní, někteří navrhovali rozdělení na menší celky vždy k probíranému tématu, což odpovídá i představě autorky práce, která nemohla být z organizačních důvodů naplněna.
Metoda CLIL ve výuce tématu první pomoci a německého jazyka na 2. stupni základní školy
JUNGVIRTHOVÁ, Monika
Diplomová práce se zabývá obsahově a jazykově integrovaným vyučováním v německém jazyce (Content and Language Integrated Learning in German; CLILiG) tématu první pomoci v předmětu přírodopis na 2. stupni základní školy. Jejím hlavním cílem bylo vytvoření čtyř CLILiG aktivit a jejich ověření v praxi. Teoretická část popisuje stěžejní pojmy spojené s tvorbou aktivit. Zaměřena je na obecné principy, cíle, metody a hodnocení v CLIL přístupu, který propojuje obsahové a jazykové učení. Pozornost je věnována především CLILiG výuce. Analyzována byla také metodická podpora a propojení CLILiG s tématem první pomoci v rámci 2. stupně základní školy. Praktická část je zaměřena na samotnou tvorbu a ověření aktivit s tématy první pomoc při zlomenině, krvácení, ztrátě vědomí, popáleninách a epileptickém záchvatu. Výzkum spojený s jejich ověřením proběhl v hodinách přírodopisu v 8. ročníku na základní škole v Českých Budějovicích. Z jeho výsledků vyplynulo, že navržené aktivity zvyšují vědomosti žáků o první pomoci a to dokonce více než při výuce bez CLILu (p = 0,043). Na dlouhodobější zapamatování učiva však vliv CLILiG prostřednictvím testování formou pretest - posttest nebyl prokázán (p = 0,072). Žáci také ohodnotili absolvované CLILiG aktivity, přičemž nejvíce se jim líbila didaktická hra První pomoc (průměrná známka 1,7). Na začátku výzkumu bylo také provedeno krátké dotazníkové šetření, kterého se účastnili žáci zařazení do experimentu. Vyplynulo z něho, že žáci mají zájem o výuku přírodopisu spojenou s cizím jazykem (10 % žáků by moc bavila, 42 % žáků by bavila, 38 % žáků neví, 10 % žáků by nebavila). Přednost by ale dávali anglickému jazyku (78 % zvolilo angličtinu, 13 % angličtinu a němčinu). Osvojení jazykových dovedností cizího jazyka ve spojení s tématem první pomoci pak považují za důležité (82,6 % žáků) a užitečné (87 % žáků).
Naučná stezka Dářská rašeliniště - využití ve vyučování přírodopisu na ZŠ
PÓLOVÁ, Monika
Bakalářská práce se zabývá možnostmi propojení naučné stezky Velké Dářko s hodinami přírodopisu na základní škole. Teoretická část definuje vzdělávací cíle Rámcového vzdělávacího programu základního vzdělání v oblasti člověk a příroda. Praktická část obsahuje exkurze - trasy vycházek s aktivitami, které vedou k naplňování výše zmíněných cílů.
Možnosti výuky stavby květů a plodů na příkladech významných rostlinných druhů
SLÁDKOVÁ, Eva
Diplomová práce navazuje na problematiku řešenou v bakalářské práci. Zaměřuje se na možnosti výuky tématu morfologické stavby květů a plodů krytosemenných rostlin. Výsledky jsou transformovány do podoby, kterou lze využít ve výuce. Práce obsahuje několik výukových materiálů. Konkrétně dvě kapitoly, výukové prezentace a pracovní listy na téma Květ a Plod.
Porozumění žáků ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie
HRŮZOVÁ, Marcela
Bakalářská práce Porozumění žáků ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie se v první části zabývá tím, co to vůbec učebnice je, jaká je její funkce ve školství a k čemu slouží obrazový materiál, který se v ní nachází. Dílčí částí je analýza vybraných učebnicí přírodopisu a biologie se zřetelem na biologii člověka. Součástí analýz je rozbor učebnic z hlediska výskytu ilustrací, které se v nich nachází. Zejména je zkoumán jejich počet a druh. Další část bakalářské práce se věnuje výsledkům provedeného dotazníkového šetření. Následuje diskuze kde jsou probrány zjištěné výsledky a jejich porovnání s jinými studiemi. Cílem této bakalářské práce bylo pomocí dotazníkového šetření zjistit, zda žáci druhého stupně základních škol, rozumí ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie. Zda je chápou, dokážou se v nich orientovat a zda jsou pro ně srozumitelné. Zjišťovány byly také postoje a názory žáků na ilustrace, učebnici a celkově na učivo přírodopisu. Výzkumu se zúčastnilo celkem 103 žáků ve věku 14-16 let. Každý žák obdržel dotazník o rozsahu dvou stránek A4. Následné vyhodnocení proběhlo na základě předem stanovených kritérií. Bylo zjištěno, že žákům se líbí, když mají v učebnicích obrázky, většina by jich tam uvítala i více. Preferují spíše fotky než kreslené obrázky. Atraktivnější se jim jeví barevné ilustrace. Obrázky v učebnicích jim připadají srozumitelné. Když jim je dá učitel do testu, většina z nich uvádí, že jim nedělá větší obtíže takový obrázek popsat. Ovšem v tomto šetření se nenašlo mnoho žáků, kteří by správně popsali všechny obrázky, které byly v dotazníku zahrnuty. Podařilo se to pouze necelým 13 % respondentům.
Hodnocení vybraných učebnic přírodopisu dle učitelů z praxe
Šindelářová, Kateřina ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Svobodová, Silvie (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou využívání vybraných učebnic přírodopisu a jejich hodnocení učiteli, kteří s nimi pracují. Cílem práce je zjistit názory učitelů na zpracování a praktické využití učebnic přírodopisu od nakladatelství Fraus, Nová škola - Duha a SPN. Práce je rozdělena na dvě části. V první, teoretické, jsou vysvětleny základní pojmy související s učebnicemi, dále je zde věnována pozornost možnostem jejich využití a stručnému představení hodnocených učebnic. Ve výzkumné části jsou pomocí dotazníkového šetření hodnoceny vybrané učebnice přírodopisu učiteli z praxe. Výzkum je zaměřen na konkrétní práci s učebnicí, jsou vyhledávána témata, která dle respondentů nejsou optimálně zpracována, témata, která zcela chybí, nebo naopak jsou v učebnici navíc. Následná analýza nasbíraných dat ukázala, že každý vyučující pracuje s učebnicí jiným způsobem, sdílí společně s žáky jen některá témata, zadávání domácích úkolů je také rozličné. Většina učitelů se domnívá, že ne všechna témata jsou zpracována vhodně, a že ne všechna témata v učebnici jsou nutná. KLÍČOVÁ SLOVA učebnice, přírodopis, téma, využití, Fraus, Nová škola - Duha, SPN

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 27 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.