Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 121 záznamů.  začátekpředchozí42 - 51dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Reflection of National Identities in Bosnia and Herzegovina in the Discussion of NATO Membership
Fajtová, Magdaléna ; Žíla, Ondřej (vedoucí práce) ; Kuľková, Miroslava (oponent)
Diplomová práce "Reflexe národních identit v Bosně a Hercegovině v diskusi o členství v NATO" je diskurzivní analýza zaměřená na sociopolitické prostředí v Bosně a Hercegovině v kontextu diskuse o možném vstupu do Severoatlantické aliance. První část práce začíná přehledem historie zapojení NATO do konfliktů v bývalé Jugoslávii, následuje shrnutím současných vztahů NATO se zeměmi západního Balkánu, konkrétně s Bosnou a Hercegovinou. Zvláštní pozornost je věnována národní identitě a její roli při provádění zahraniční politiky země. Druhá část práce je věnována zkoumání současné politické debaty. Snaží se pochopit, jak národní identita formuje diskusi o přistoupení k organizaci. Konkrétně se prostřednictvím diskurzivní analýzy snaží identifikovat nástroje používané v politické debatě a dopad, který má na celkové politické prostředí země.
How a Realist-Constructivist Theory Can Contribute to Understanding the 2014 Ukraine Crisis
Rigby, Sophia ; Šír, Jan (vedoucí práce) ; Wilson, Andrew (oponent) ; Svoboda, Karel (oponent)
How a Realist-Constructivist Theory Can Contribute to Understanding the 2014 Ukraine Crisis Abstract Realism has been the predominant paradigm for analysing Russian foreign policy in recent times, however, it can sometimes appear lacking in convincing power. Constructivism offers some explanation for the motivation behind policy, however, again appears lacking in convincing power alone. Realist-constructivsm has been suggested to bridge the gap, as it were, between traditional notions of power, and cultural influences. The main argument for realist-constructivism is that some of the basic principles of realism must have a constructivist base, for example, in order to define the 'us' and 'them' in international politics and to determine with whom one is competing for power and influence, there first must be an understanding of how one defines the 'us'. This analysis examines the realistconstructivist theory as put forward by Barkin (2004; 2010), analyses its advantages and disadvantages, and seeks to view the Ukraine crisis of 2014 through a realist-constructivist lens, hoping to contribute something to the still young and developing discussion around a realist- constructivist theory. Keywords Realist-constructivist theory; NATO; national identity; Ukraine; Crimea; the EU; 2014; annexation
Language policy as an instrument of nation-building: The case of Post-Maidan Ukraine
Viktora, Matyáš ; Záhora, Jakub (vedoucí práce) ; Jeřábek, Martin (oponent)
Tato magisterská práce se zabývá otázkami jazykových politik a budování národa na Ukrajině po Majdanské revoluci. Z konstruktivistického pohledu jsou zde rozvíjeny teorie národa a jeho budování. Hypotézou je, že se ukrajinské elity pokoušejí přesvědčit příslušníky jazykových minorit, aby se re-identifikovali podle elitami prezentované vize národní a jazykové identity. Práce se zabývá identifikací s touto vizi mezi občany čtyř ukrajinských měst - Kyjeva, Dnipra, Užhorodu, a Oděsy. K ohodnocení úspěšnosti tohoto projektu je využita metoda dotazníku a analýzy jazykové krajiny. V této analýze jsou sledovány zprávy ve veřejném prostoru zvolených měst. Tyto zprávy jsou následně vytříděny na oficiální, komerční a neformální. Texty jsou analyzovány z pohledu kompozice výskytu jazyků. Podle tohoto výskytu lze sledovat, do jaké míry se obyvatelstvo ztotožňuje s oficiální jazykovou politikou, a tedy i s vizí elit o národní a jazykové identitě. Dotazník mezi ukrajinskými studenty češtiny slouží jako podpůrná metoda, která má za cíl zjistit, jak se respondenti staví k jazykové legislativě a idejím o používání jazyka v zemi. Ze získaných dat lze vyčíst, že v neformálních kontextech často dochází k ignoraci oficiální politiky a k užívání místně dominujícího jazyka, nezávisle na tom, zda je též jazykem státním.
Vizuální reinterpretace národní identity ve veřejném prostoru Mexika
Haakenstad Koháková, Magdalena ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Opatrný, Josef (oponent) ; Mácha, Přemysl (oponent)
Vizuální reinterpretace národní identity ve veřejném prostoru Mexika Předkládaná práce pojednává o vizuální komunikaci ve veřejném prostoru Mexika ve vztahu k nacionalismu a utváření kolektivní identity - nejprve náboženské a kulturní identity a posléze národní identity, která na náboženskou identitu částečně navázala a převzala značnou část jejích strukturálních charakteristik. Zabývá se přitom oběma těžišti, z kterých je národní identita (případně její jednotlivé verze) formována - jak z pozice mocenské elity, tak z pozice nejširšího obyvatelstva. Tyto perspektivy přitom nejsou chápány v ostrých opozicích, ale jako dva propojené kulturní proudy, které se (spolu)podílely na utváření a vyjednávání národní identity (identit) v souvztažnosti s historickými a kulturními událostmi, které je provázely. V práci je tak analyzována oficiální verze národní identity, která je na mnoha rovinách prosazována mocenským aparátem, i překládání této verze do intimního prostoru nositelů takové identity a její následnou interpretaci, případně odmítnutí v té podobě, v jaké je hegemonem definována. Na základě murálních maleb a jiné vizuální komunikace ve veřejném prostoru je představen proces formování vizuálního jazyka kolektivní identity od předhispánského období do současnosti, a jeho homogenizační funkce, které v průběhu...
Segregované vzdělávání v Bosně a Hercegovině
Baklová, Eliška ; Chrzová, Barbora (vedoucí práce) ; Klípa, Ondřej (oponent)
Práce se zabývá segregovaným vzděláváním v Bosně a Hercegovině, ke kterému dochází na všech úrovních škol. Bosna a Hercegovina je multinárodní stát, který obývají tři konstitutivní národy: Bosňáci, Srbové a Chorvaté. Poté, co zde v roce 1995 skončila válka, která byla ukončena podpisem Daytonské mírové dohody, byla Bosna a Hercegovina rozdělena na dvě entity: Federaci Bosny a Hercegoviny, obývanou převážně Bosňáky a Chorvaty, na Republiku Srbskou, obývanou převážně Srby a na Distrikt Brčko, který je těmito entitami společně spravován. Každý z těchto národů vnímá odlišně svou národní identitu, historii a také budoucí směřování Bosny a Hercegoviny. Vzdělávání je oblast, která má na utváření národní identity velký podíl, neboť žákům předává hodnoty společnosti, ve které žijí. Práce se zabývá vlivem konfliktu na vzdělávání, na vytváření národní identity a popisuje vzdělávací systém BaH. Předmětem zkoumání jsou učebnice a osnovy, které každý z konstitutivních národů používá jiné, a které reflektují jejich rozdílné postoje ke společné historii a státnímu zřízení. Práce se zaměřuje na jejich vývoj v letech 1995-2019 a na to, jak se proměňoval jejich nacionálně laděný obsah.
Žijící oslava smrti - Día de los Muertos v současné mexické společnosti
Ponocná, Petra ; Halbich, Marek (vedoucí práce) ; Hlúšek, Radoslav (oponent) ; Vrhel, František (oponent)
Žijící oslava smrti: Día de los Muertos v současné mexické společnosti disertační práce Mgr. Petra Ponocná Abstrakt v českém jazyce: Disertační práce se zabývá percepcemi svátku Día de Muertos v prostředí městské společnosti Ciudad de Méxica v kontextu oficiální ideologie mexického kulturního nacionalismu. Práce vznikla na základě terénního výzkumu v Ciudad de México, konkrétně v delegación Cuauhtémoc a v delegación Xochimilco. V práci se zaměřuji na percepci svátku u výzkumných partnerů a snažím se poukázat na proces sebeidentifikace s lokalitou a jeho souvislost s vytvářením postojů ke svátku Día de Muertos a k národní identitě. Zkoumám, jakou roli zastává při pořádání svátku stát a město a jak na státní zásahy do oslav svátku reagují výzkumní partneři. Práce je založena na dlouhotrvajícím etnografickém výzkumu s výraznými prvky autoetnografie.
Rozvíjení národní kulturní identity, tradic a hodnot ve vyučovacím předmětu český jazyk na základní škole
Šebelová, Dana ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Babušová, Gabriela (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá proměnami v pojetí vlastenectví a národní identity v průběhu doby od poloviny 19. století do současnosti. Teoretická část vymezuje pojmy národ, národní identita a snaží se o charakteristiku české národní identity. Sleduje, jak se měnilo její pojetí v souvislosti se společenskými změnami v naší vlasti. Dále se zabývá pojmy výchova a výchova k vlastenectví a jakým způsobem byla uplatňována ve školách v jednotlivých sledovaných historických obdobích. Práce se také zaměřuje na vymezení pojmu mateřský jazyk a jeho úlohy při budování národní identity. Nabízí porovnání, jak byl budován a upevňován vztah k českému jazyku na obecné, národní a základní škole minulého i tohoto století. Praktická část má charakter smíšeného výzkumu a skládá se ze dvou částí. První část se zabývá analýzou školních osnov, školních dokumentů a učebnic od počátku 20. století po současnost s orientací na vlasteneckou výchovu. Důraz byl kladen na učebnice pro 5. postupný ročník základní, obecné a národní školy. Výzkum ukazuje, jak se měnil přístup k vlastenecké výchově v souvislosti se společenskými a politickými změnami v naší zemi. Druhá část výzkumu zkoumá, pomocí řízeného rozhovoru, postoj učitelů k výuce vlastenecké výchovy a jakým způsobem se tato výchova na jednotlivých školách uplatňuje. Jedná...
Mediální reprezentace české národní identity v historickém pořadu DějePIC!
Petrová, Natálie ; Numerato, Dino (vedoucí práce) ; Klásková, Markéta (oponent)
Bakalářská práce se zabývá reprezentací české národní identity v pořadu DějePIC! (2017), rodinném televizním cyklu o české historii. Práce je založena na předpokladu, že se média podílejí na definování tohoto pojmu. Výstupem bakalářské práce je analýza interpretací české národní identity ve vybraném pořadu. Konkrétně je analýza zaměřena na prezentaci symbolů, událostí, osobností a charakteristik české národní identity. Cílem této práce je odpovědět na otázku, jakým způsobem a v jakých souvislostech je prezentována česká národní identita v pořadu DějePIC!. První část práce je teoretická a jsou v ní představeny klíčové pojmy, jakými je národní identita a s ní související kolektivní paměť, dále také mediální konstrukce reality a formování národní identity v médiích. Druhou část práce, empirickou, tvoří analýza. Vzhledem k povaze analýzy vycházím z tradice kvalitativní metodologie. Po první fázi identifikace základních témat, jež v pořadu přispívají k utváření obrazu národní identity, a kategorizaci, je provedena jejich hlubší analýza. Výzkumný vzorek tvoří všech 32 epizod pořadu DějePIC! (září 2017 až prosinec 2018), jež mapují českou historii od pověsti o příchodu Praotce Čecha až po vznik samostatného Československa.
Gastro-diplomacie Francie: tradiční "značka" a moderní trendy
Koptišová, Evelína ; Tomalová, Eliška (vedoucí práce) ; Matějka, Ondřej (oponent)
Gastronomie patří mezi důležité součásti francouzské národní identity a zároveň mezi hlavní turistická lákadla. Jaké místo a proč má v rámci moderních trendů francouzské veřejné diplomacie, a jak je francouzská gastro-diplomacie diskursivně formována na online sociálních sítích? Ve francouzském gastronomickém diskursu jsou dlouhodobě patrná určitá pnutí, například mezi republikánskou ideou jednotnosti a zahraničně- politickou strategií podpory rozmanitosti. Historický výzkum však ukazuje, že tyto aspekty se navzájem nevylučují, spíše působí jako dvě strany jedné mince. Gastro- diplomacie je pak chápána jako úzká dimenze zahraniční politiky, konkrétně jako součást veřejné složky kulturní diplomacie. V rámci současné francouzské gastro-diplomacie je možné pozorovat zapojení moderních nástrojů, jako je komunikace prostřednictvím online sociálních sítí. V kombinaci se sázkou na dlouhotrvající dobrou image francouzské kuchyně je to jeden ze způsobů, jakým se Francie prosazuje v mezinárodním prostředí. Jde také o strategické vymezení proti určité standardizaci produktů. Kvantitativní a kvalitativní analýza příspěvků na sítích Facebook, Instagram a Twitter ukázala, že se v rámci francouzské gastro-diplomacie v období 1. 1. 2009 - 30. 6. 2017 projevila především snaha zveřejňovat příběhy a zásluhy...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 121 záznamů.   začátekpředchozí42 - 51dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.