|
Detekce plagiátů programových kódů
Nečadová, Anežka ; Smital, Lukáš (oponent) ; Vítek, Martin (vedoucí práce)
Práce uvádí definice pojmu plagiátorství a zaměřuje se především na řešení tohoto problému na akademické půdě. Hlavním tématem je detekce plagiátu. Jsou zde rozebrány jednotlivé kroky procesu detekce a zvláštní pozornost je věnována detekci plagiátu programových kódů. Práce se pozastavuje nad spolehlivostí detekčních nástrojů a snaží se rozdělit metody detekce plagiátů do základních skupin. Jedna kapitola je věnována metrikám pro porovnávání souborů. Zmíněny jsou dva dostupné nástroje pro detekci plagiátů. V poslední kapitole je rozebrán vlastní návrh programu pro detekci plagiátu programových kódů a graficky zhodnoceny výsledky aplikace detektoru na databázi studentských prací.
|
|
Vybrané objekty v neeuklidovských metrikách
Bruna, Jiří ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Dvořák, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá tvar kružnice, elipsy, hyperboly a paraboly v manhattanské metrice pomocí elementárních matematických postupů. Vytváří tak materiál vhodný ke studiu této problematiky, aniž by kladla velké nároky na matematické znalosti čtenáře. Text je doplněn četnými ilustracemi, z nichž většina byla vytvořena v programu GeoGebra. K hlavním hypotézám týkajících se tvaru výše zmíněných objektů je podán důkaz. V době svého vzniku představuje práce svým zaměřením a rozsahem ojedinělý materiál v česky psané odborné literatuře. Zmíněn je také přínos, který zabývání se touto tématikou může mít pro budování otevřené mysli.
|
|
Manhattanská metrika ve výuce na základní škole
Bruna, Jiří ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá možnost zařazení manhattanské metriky jako učiva na druhý stupeň základní školy a to několika způsoby. V první řadě zkoumá kurikulární dokument státní úrovně (RVP ZV) a rozebírá, ve kterých bodech by zařazení této látky korespondovalo s koncepcí výuky na druhém stupni ZŠ. Za druhé, je v této práci analyzována vybraná sada učebnic z pohledu úloh souvisejících s neeuklidovskými metrikami. V rámci práce je popsán a vyhodnocen didaktický experiment, jehož cíli bylo zjistit na vybraném vzorku žáků, zda žáci dokáží úspěšně pracovat v prostředí manhattanské metriky a zda výuka, která v rámci experimentu proběhla ovlivnila jejich představy o úsečce a kružnici v souvislosti s danou problematikou. Současně byl pro účely experimentu vytvořen didaktický materiál, který je v práci též prezentován.
|
| |
|
Prohledávání metrického prostoru s překážkami
Lukáč, Jakub ; Rozman, Jaroslav (oponent) ; Šůstek, Martin (vedoucí práce)
Táto práca sa zameriava na prehľadávanie metrického priestoru s prekážkami. Práca vyberie štyri metódy založené na prehľadávaní stavového priestoru a predstaví dva nové algoritmy, ktoré sa pokúsia brať do úvahy prekážky v priestore. Vybrané algoritmy a novo navrhnuté algoritmy sú implementované ako aplikácia v programovacom jazyku Java, aplikácia je priložená v prílohe. Práca predkladá experimenty na priestoroch s rôznymi typmi prekážok pre porovnanie jednotlivých metód.
|
|
Porovnání funkčních a nefunkčních testů
Galaš, David ; Hyblbauer, Jan (vedoucí práce) ; Buchalcevová, Alena (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na porovnání funkčních a nefunkčních testů z hlediska jejich přínosu během testování. Porovnání je uskutečněno na základě provedení testů nad vybranou webovou aplikací a následného výpočtu vybraných metrik pomocí hodnot, získaných během testování. Teoretická část vymezuje jednotlivé kategorie provedených funkčních a nefunkčních testů a dále je blíže specifikuje. V analytické části jsou určeny metriky, podle kterých budou dané kategorie testů porovnávány a metoda přidělení vah jednotlivým metrikám, včetně výpočtu hodnot těchto vah. Praktická část je zaměřena na otestování zvolené webové aplikace pomocí vytvořených testovacích případů a následné výpočty stanovených metrik na základě hodnot, získaných během provádění testů. V závěru této části je také obsaženo vyhodnocení definovaných kategorií testů podle jednotlivých metrik a provedeno finální porovnání funkčních a nefunkčních testů z hlediska jejich přínosu. Závěr práce shrnuje dosažené výsledky porovnání testů, určuje, jak byly splněny stanovené dílčí cíle, a nastiňuje možné budoucí využití této práce.
|
|
Prosodic analysis of urban music in French and Czech
Chodaková, Polina ; Duběda, Tomáš (vedoucí práce) ; Dommergues, Jean-Yves (oponent) ; Polická, Alena (oponent)
v češtině NÁZEV: Prozodická analýza urban music ve francouzštině a v češtině AUTOR : Mgr. Polina Chodaková KATEDRA : Ústav románských studií FF UK ŠKOLITELÉ : doc. PhDr. Tomáš Duběda, Ph.D., prof. Philippe Martin, Dr ès Sci, Dr Ling. KLÍČOVÁ SLOVA : Prozódie, metrika, přízvuk, intonace, přednes, rap, reggae Tato disertace se zabývá rytmem, přízvukováním a intonací v rapu a v reggae hudbě. Popisuje formální rysy jejich způsobů přednesu, které se váží na poetickou recitaci, zpěv a polozpěv, a které jsou podrobeny analýze v rámci srovnávací prozódie a teorie verše. Práce sestává ze sedmi kapitol a staví na základě textového korpusu sestaveného za jejím účelem, který obsahuje 200 písní v češtině a ve francouzštině. Tento jazykový materiál o cca 59 000 slabikách je reprezentativním souborem úryvků zaznamenaných do tzv. rytmických mřížek pomocí poslechové metody. Z prozodického hlediska rap a reggae vykazuje mnoho změn v rytmické or- ganizaci oproti jiným druhům verbálního umění. V obou jazycích je zhudebnění textů dosaženo skrze izochronní rytmický vzor, který se prosazuje v textech rytmu izoslabičného, jejichž přízvukový systém je pevný a slabý. S odkazem na tzv. interaktivní omezení, která odrážejí univerzální tendence, se oba žánry jeví jako spíše tolerantní vzhledem k volnosti spojení textů a...
|
|
Manhattanská metrika ve výuce na základní škole
Bruna, Jiří ; Zhouf, Jaroslav (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá možnost zařazení manhattanské metriky jako učiva na druhý stupeň základní školy a to několika způsoby. V první řadě zkoumá kurikulární dokument státní úrovně (RVP ZV) a rozebírá, ve kterých bodech by zařazení této látky korespondovalo s koncepcí výuky na druhém stupni ZŠ. Za druhé, je v této práci analyzována vybraná sada učebnic z pohledu úloh souvisejících s neeuklidovskými metrikami. V rámci práce je popsán a vyhodnocen didaktický experiment, jehož cíli bylo zjistit na vybraném vzorku žáků, zda žáci dokáží úspěšně pracovat v prostředí manhattanské metriky a zda výuka, která v rámci experimentu proběhla ovlivnila jejich představy o úsečce a kružnici v souvislosti s danou problematikou. Současně byl pro účely experimentu vytvořen didaktický materiál, který je v práci též prezentován.
|
|
Tónický verš a čeština
Zindulková, Klára ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Ve své práci popisuji metrickou strukturu tónického verše a jeho místo v soustavě versifikačních systémů. Porovnávám definice tohoto typu verše u zahraničních i českých autorů a zkoumám důvody jejich odlišností. Popisuji kategorii izochronie taktů jako vlastnost jazyka, z níž tónický princip vychází. Dále podávám přehled druhů tónického verše v polštině, angličtině, ruštině a němčině, zvlášť se věnuji obecné kategorii přísného tónismu (strict stress-meter) a jeho vztahu k tónickému verši i k některým českým literárním textům. Dále se věnuji bližšímu rozboru textů pěti českých básníků, které jsou na principu tónismu více či méně postaveny. Nejpodrobněji zkoumám drama Faëthon od O. Theera, přičemž vycházím z dobových kritických ohlasů, svědectví autora i moderních metrických popisů. Závěr práce je věnován problematice překladů tónických veršů do češtiny a souvislosti tónismu s metrickou základnou přízvučných převodů časomíry, a také orálnímu, zvukovému charakteru tónického verše obecně.
|
| |