Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Návrh dílčí části informačního systému
Koch, Michael ; Novák, Lukáš (oponent) ; Neuwirth, Bernard (vedoucí práce)
Bakalářská práce řeší návrh a realizaci nové, dílčí části informačního systému ZEFIS, který pomocí dotazníků zjišťuje informace o nedostatcích informačních systémů ve firmách. Navrhovaná změna řeší dva základní problémy. Prvním je nemožnost vyhledávat odpovědi z dotazníků v závislosti na jiných odpovědích. Druhá se týká vytvoření modulu, který by mohl na základě metajazyka, ve kterém budou popsány nedostatky firmy, vyhodnotit na základě těchto pravidel, zda se ve firmě tyto nedostatky vyskytují, či nikoli. V práci je zahrnuta také analýza stávajícího systému – způsob uchovávání dat, datové modely atd. a následné zpracování navrhnutých změn.
The role of metalanguage in ELT
Masopustová, Lucie ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá problematikou role metajazyka a metalingvistické terminologie ve výuce angličtiny jako cizího jazyka na českých gymnáziích. Na koncept metajazyka a metalingvistické terminologie je v práci nahlíženo jako na jeden z možných nástrojů pro studium a výuku anglické gramatiky. Teoretická část práce se zaměřuje mimo jiné na výhody a nevýhody použití metajazyka a terminologie ve výuce, a dále se zabývá tím, za jakých podmínek je vhodné metajazyk použít, tj. jaké proměnné mohou vstoupit do procesu výuky. Tato část práce také poskytuje přehled vybraných přístupů k výuce anglické gramatiky v souvislosti s použitím metajazyka a jeho terminologie v těchto přístupech, a zároveň shrnuje poznatky získané ze studií zabývajících se znalostí metalingvistické terminologie u studentů a u učitelů. Empirická část práce je založena na dotazníkovém šetření, které bylo provedeno mezi studenty a učiteli na českých gymnáziích. Výzkum je zaměřen na několik oblastí, kterými jsou: postoje a přesvědčení studentů a učitelů o studiu a výuce anglického jazyka a anglické gramatiky, přístup studentů a učitelů k metalingvistické terminologii, studenti a jejich znalost této terminologie, učitelé a jejich povědomí o metalingvistické znalosti studentů, a rovněž tak i použití této terminologie učiteli...
Teoretické nástroje pro kategorizaci a funkční explanace vztahů v jazyce
Křivan, Jan ; Elšík, Viktor (vedoucí práce) ; Stekauer, Pavel (oponent) ; Skarabela, Barbora (oponent)
1 Abstrakt Disertační práce Teoretické nástroje pro kategorizaci a funkční explanace vztahů v jazyce se věnuje jazykové kategorizaci v perspektivě empirického zkoumání gramatiky. Hlavním cí- lem je prezentovat teoretické i praktické možnosti výzkumu gramatických kategorií, a to s důrazem na funkční vysvětlení, proč zkoumané struktury v jazycích vypadají tak, jak vy- padají. Obsah práce lze rozdělit do dvou částí. (i) V prvních dvou kapitolách se text věnuje metodologickým a teoretickým základům empirického jazykového výzkumu (včetně pro- blematiky metajazyka, srovnávání jazyků, diskrétnosti a gradientnosti). Zvláštní pozornost je věnována funkčně-evolučním přístupům, v nichž je gramatika popisována ve vzájemném propojení s jazykovým užíváním, a konkrétně objasnění funkčních jazykových explanací pomocí frekvence. (ii) V dalších třech kapitolách jsou na kategoriích posesivity a stup- ňování adjektiv v češtině demonstrovány možnosti korpusově založeného výzkumu podle zásad přijatých v první části. Posesivita v češtině je popsána s ohledem na hypotézy zalo- žené na statistických tendencích v jazykovém užívání. Navazující výzkum ukázal zejména souvislosti frekvence užívání s hierarchií životnosti a úlohu aktuálního členění. Na vý- zkumu stupňování českých adjektiv byla především demonstrována role frekvence...
Návrh dílčí části informačního systému
Koch, Michael ; Novák, Lukáš (oponent) ; Neuwirth, Bernard (vedoucí práce)
Bakalářská práce řeší návrh a realizaci nové, dílčí části informačního systému ZEFIS, který pomocí dotazníků zjišťuje informace o nedostatcích informačních systémů ve firmách. Navrhovaná změna řeší dva základní problémy. Prvním je nemožnost vyhledávat odpovědi z dotazníků v závislosti na jiných odpovědích. Druhá se týká vytvoření modulu, který by mohl na základě metajazyka, ve kterém budou popsány nedostatky firmy, vyhodnotit na základě těchto pravidel, zda se ve firmě tyto nedostatky vyskytují, či nikoli. V práci je zahrnuta také analýza stávajícího systému – způsob uchovávání dat, datové modely atd. a následné zpracování navrhnutých změn.
Teoretické nástroje pro kategorizaci a funkční explanace vztahů v jazyce
Křivan, Jan ; Elšík, Viktor (vedoucí práce) ; Stekauer, Pavel (oponent) ; Skarabela, Barbora (oponent)
1 Abstrakt Disertační práce Teoretické nástroje pro kategorizaci a funkční explanace vztahů v jazyce se věnuje jazykové kategorizaci v perspektivě empirického zkoumání gramatiky. Hlavním cí- lem je prezentovat teoretické i praktické možnosti výzkumu gramatických kategorií, a to s důrazem na funkční vysvětlení, proč zkoumané struktury v jazycích vypadají tak, jak vy- padají. Obsah práce lze rozdělit do dvou částí. (i) V prvních dvou kapitolách se text věnuje metodologickým a teoretickým základům empirického jazykového výzkumu (včetně pro- blematiky metajazyka, srovnávání jazyků, diskrétnosti a gradientnosti). Zvláštní pozornost je věnována funkčně-evolučním přístupům, v nichž je gramatika popisována ve vzájemném propojení s jazykovým užíváním, a konkrétně objasnění funkčních jazykových explanací pomocí frekvence. (ii) V dalších třech kapitolách jsou na kategoriích posesivity a stup- ňování adjektiv v češtině demonstrovány možnosti korpusově založeného výzkumu podle zásad přijatých v první části. Posesivita v češtině je popsána s ohledem na hypotézy zalo- žené na statistických tendencích v jazykovém užívání. Navazující výzkum ukázal zejména souvislosti frekvence užívání s hierarchií životnosti a úlohu aktuálního členění. Na vý- zkumu stupňování českých adjektiv byla především demonstrována role frekvence...
The role of metalanguage in ELT
Masopustová, Lucie ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Šaldová, Pavlína (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá problematikou role metajazyka a metalingvistické terminologie ve výuce angličtiny jako cizího jazyka na českých gymnáziích. Na koncept metajazyka a metalingvistické terminologie je v práci nahlíženo jako na jeden z možných nástrojů pro studium a výuku anglické gramatiky. Teoretická část práce se zaměřuje mimo jiné na výhody a nevýhody použití metajazyka a terminologie ve výuce, a dále se zabývá tím, za jakých podmínek je vhodné metajazyk použít, tj. jaké proměnné mohou vstoupit do procesu výuky. Tato část práce také poskytuje přehled vybraných přístupů k výuce anglické gramatiky v souvislosti s použitím metajazyka a jeho terminologie v těchto přístupech, a zároveň shrnuje poznatky získané ze studií zabývajících se znalostí metalingvistické terminologie u studentů a u učitelů. Empirická část práce je založena na dotazníkovém šetření, které bylo provedeno mezi studenty a učiteli na českých gymnáziích. Výzkum je zaměřen na několik oblastí, kterými jsou: postoje a přesvědčení studentů a učitelů o studiu a výuce anglického jazyka a anglické gramatiky, přístup studentů a učitelů k metalingvistické terminologii, studenti a jejich znalost této terminologie, učitelé a jejich povědomí o metalingvistické znalosti studentů, a rovněž tak i použití této terminologie učiteli...
Hypostasis, Conversion, Categoriality
Židek, Jan ; Bičovský, Jan (vedoucí práce) ; Starý, Zdeněk (oponent)
V moderní jazykovědě došlo, zdá se, od 90. let minulého století k posunu zájmu od langue k parole a od diskrétních kategorií k více "mlhavým". S tím přichází potřeba revitalizovat některé starší termíny, které se postupně přestaly používat protože popisují něco (zdánlivě) vně systému. Jeden takový termín je hypostáze, synchronní fenomén slovotvorby při jistých omezeních (např. nulová derivace z již skloněného slova). Účelem této práce je prozkoumat jeho užitelnost v moderní jazykovědě a možnost jeho revitalizace. V této práci souhlasím s dnes již přijímanou představou, že každý gramatický systém je ze své podstaty nedostatečný s ohledem na kompletnost svých funkcí a potřebuje (se) čas od času adaptovat na nové situační okolnosti prostřednictvím kompenzačních strategií; některé z těchto způsobů lze společně nazývat "hypostáze".
Gramatická terminologie současných učebnic a metod FLE
VOJTOVÁ, Andrea
Tato diplomová práce sleduje gramatickou terminologii, která se nachází v současných učebnicích francouzského jazyka a metodách FLE. Zaměřuje se především na problematiku slovních druhů a interpretaci některých z nich v analyzovaných příručkách. Se slovními druhy je sledováno i použití terminologie- francouzské nebo české. Klíčovým tématem této práce je metajazyk používaný nejen ve výkladech gramatiky, ale i v zadáních jednotlivých gramatických cvičení. Cílem práce je zjistit, v jaké míře učebnice používají lingvistickou terminologii a zda postupují podle národních tradic. V neposlední řadě se pokusí zjistit, zda se autoři učebnic zabývají všemi slovními druhy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.