|
Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí
Bělohlávková, Kateřina ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
7 RESUMÉ Diplomová práce s názvem Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji předpověď počasí jako mediální produkt televizního zpravodajství. Zabývám se tím, jak předpověď počasí vstupuje do mediální komunikace. Zabývám se informační hodnotou, kterou předpověď počasí přináší, a představuji cestu, kterou prochází informace od podavatele k příjemci, s tím souvisí také proces zakódování a dekódování. Popisuji akceptabilitu předpovědi počasí a její složky, které s porozuměním úzce souvisejí a ovlivňují jej. S akceptabilitou je spojena také textová lingvistika, které jsem v diplomové práci vyčlenila samostatnou podkapitolu. Poslední teoretickou částí je sémiotika a sémantika. Tyto disciplíny se zabývají zejména významy a znaky, proto jsou důležité nejen v teoretické, ale zejména ve výzkumné části práce. Součástí výzkumné části práce je sémiotická analýza dotazníků, které se zabývají jednotlivými složkami předpovědi počasí (obrazovou, zvukovou, obrazově-zvukovou). Cílem práce je zjistit pomocí analýzy, jaká ze složek předpovědi počasí přináší respondentům nejvyšší informační hodnotu, a které ze složek adresáti nejvíce rozumí. Výsledky výzkumu ukazují, že vysokou informační hodnotu má zvuková složka předpovědi počasí, která...
|
|
Kriminalita a její prezentace v médiích. Mediální reprezentace čtyř pachatelů trestných činů v ČR po roce 1993
Kasalová, Renata ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá prezentací kriminality a pachatelů trestných činů v médiích. Média mají významnou informativní úlohu, jsou hlavním aktérem, který vytváří veřejné mínění, ovlivňuje postoje a názory veřejnosti a to především v zásadních otázkách, které se soudobé společnosti dotýkají. Ve spojitosti s nastolenou mediální svobodou po roce 1989 a rozvojem komerčního mediálního sektoru jsme byli svědky markantního nárůstu zpráv o kriminalitě a trestných činech. Zvýšila se také jejich bulvarizace včetně referování o brutalitě a výjimečnosti těchto činů. Laická veřejnost získává své poznatky o stavu a vývoji kriminality ve svém regionu a v celé republice téměř výlučně z médií. Média tak mohou recipientovi podávat zkreslené informace a napomáhat k vytváření falešného vědomí o kriminalitě jako takové, jejím vývoji, specifikaci, nárůstu počtu zločinů a podobně. V této diplomové práci se zabývám především mediální produkcí ve spojitosti s kriminalitou a žurnalistikou, normativními požadavky na zpravodajství a mediální sdělení včetně jejich porušování, sociální konstrukcí reality a mediální reprezentací. V kvalitativních analýzách sleduji mediální reprezentace vybraných čtyř pachatelů trestných činů (Jiří Kajínek, Petr Zelenka, Václav Novotný-Urban a Pavel Peca) v denících Mladá fronta DNES a Právo....
|
|
Změny v médiích s příchodem nového majitele. Příklad: MF DNES
Heřmanská, Lucie ; Osvaldová, Barbora (vedoucí práce) ; Chudoba, David (oponent)
Bakalářská práce na téma Změny v médiích s příchodem nového majitele. Příklad: MF DNES se zabývá fungováním vlastnictví periodického tisku v České republice. Konkrétně si klade za cíl představit současnou situaci v této oblasti na deníku Mladá fronta Dnes, který po dlouholeté přítomnosti zahraničního majitele německé společnosti Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft přešel do vlastnictví českého podnikatele a současného místopředsedy vlády a ministra financí Andreje Babiše. Po jeho vstupu do zmíněného nejčtenějšího českého seriózního deníku se začaly ve veřejném diskurzu objevovat pochybnosti, zda mohou být média, vlastněná politicky i podnikatelsky významnou osobou, nezávislá. Tato práce proto sleduje jednak změny, které nastaly v periodiku Mladá fronta Dnes v důsledku příchodu nového majitele a jednak také to, zda ve sledovaném období docházelo skrze články deníku k vylepšování mediálního obrazu jeho osoby a zájmů. Předložené výsledky zjištěné prostřednictvím metody kombinace kvantitativní a kvalitativní analýzy ukazují, že sice došlo k značnému nárůstů příspěvků souvisejících s novým majitelem, jejich vyznění bylo ale spíše negativní.
|
|
Role symbolu v mediální komunikaci
Pečenková, Jana ; Kladný, Tomáš (vedoucí práce) ; Poštulka, Filip (oponent)
Má diplomová práce se věnuje tématu symbolů v mediálních sděleních. Toto téma jsem si zvolila především proto, že sama pracuji v oblasti mediální komunikace, konkrétně v oboru public relations, a chtěla jsem se proto zaměřit na oblast, která je mi nejen profesně blízká. Symboly jsou jedním z druhu znaků, jejichž význam se odvíjí od kulturního či společenského kontextu, hodnotového systému. Mým záměrem je za pomoci různorodých metod sémiotické analýzy ukázat, jak jsou mediální sdělení symbolů plná a že si jejich významu a působení na nás často nejsme vědomi. Mediální sdělení jsou všude kolem nás a my jsme tak s nimi dennodenně konfrontováni. Je důležité uvědomovat si jejich význam, protože jsou součástí našeho kulturního prostředí a zpětně nás tak ovlivňují.
|
|
Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí
Bělohlávková, Kateřina ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
7 RESUMÉ Diplomová práce s názvem Informační hodnota a akceptabilita předpovědi počasí je rozdělena na část teoretickou a praktickou. V teoretické části popisuji předpověď počasí jako mediální produkt televizního zpravodajství. Zabývám se tím, jak předpověď počasí vstupuje do mediální komunikace. Zabývám se informační hodnotou, kterou předpověď počasí přináší, a představuji cestu, kterou prochází informace od podavatele k příjemci, s tím souvisí také proces zakódování a dekódování. Popisuji akceptabilitu předpovědi počasí a její složky, které s porozuměním úzce souvisejí a ovlivňují jej. S akceptabilitou je spojena také textová lingvistika, které jsem v diplomové práci vyčlenila samostatnou podkapitolu. Poslední teoretickou částí je sémiotika a sémantika. Tyto disciplíny se zabývají zejména významy a znaky, proto jsou důležité nejen v teoretické, ale zejména ve výzkumné části práce. Součástí výzkumné části práce je sémiotická analýza dotazníků, které se zabývají jednotlivými složkami předpovědi počasí (obrazovou, zvukovou, obrazově-zvukovou). Cílem práce je zjistit pomocí analýzy, jaká ze složek předpovědi počasí přináší respondentům nejvyšší informační hodnotu, a které ze složek adresáti nejvíce rozumí. Výsledky výzkumu ukazují, že vysokou informační hodnotu má zvuková složka předpovědi počasí, která...
|
|
Kriminalita a její prezentace v médiích. Mediální reprezentace čtyř pachatelů trestných činů v ČR po roce 1993
Kasalová, Renata ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá prezentací kriminality a pachatelů trestných činů v médiích. Média mají významnou informativní úlohu, jsou hlavním aktérem, který vytváří veřejné mínění, ovlivňuje postoje a názory veřejnosti a to především v zásadních otázkách, které se soudobé společnosti dotýkají. Ve spojitosti s nastolenou mediální svobodou po roce 1989 a rozvojem komerčního mediálního sektoru jsme byli svědky markantního nárůstu zpráv o kriminalitě a trestných činech. Zvýšila se také jejich bulvarizace včetně referování o brutalitě a výjimečnosti těchto činů. Laická veřejnost získává své poznatky o stavu a vývoji kriminality ve svém regionu a v celé republice téměř výlučně z médií. Média tak mohou recipientovi podávat zkreslené informace a napomáhat k vytváření falešného vědomí o kriminalitě jako takové, jejím vývoji, specifikaci, nárůstu počtu zločinů a podobně. V této diplomové práci se zabývám především mediální produkcí ve spojitosti s kriminalitou a žurnalistikou, normativními požadavky na zpravodajství a mediální sdělení včetně jejich porušování, sociální konstrukcí reality a mediální reprezentací. V kvalitativních analýzách sleduji mediální reprezentace vybraných čtyř pachatelů trestných činů (Jiří Kajínek, Petr Zelenka, Václav Novotný-Urban a Pavel Peca) v denících Mladá fronta DNES a Právo....
|
|
Obraz etnických a národnostních menšin v českých masmédiích
MINAŘÍK, Michal
Práce se zabývá obrazem etnických a národnostních menšin v českých masmédiích. Teoretická část vymezuje základní teoretické pojmy a stručně charakterizuje vybrané menšiny na našem území. Dále se věnuje problematice společného soužití, problematice stereotypů, postojů a předsudků. Závěr této části je věnován problematice masmédií, mediálního produktu a mediální reprezentaci menšin v kontextu zvoleného tématu. Praktická část vychází z předpokladu, že současná česká média informují o menšinách převážně v souvislosti s negativním obsahem jako například kriminalita, nezaměstnanost apod. Výzkumná část je zaměřena na obsahovou analýzu článků denního tisku, které se týkají vybraných menšin.
|