|
Dav a masa v umění. Multiplicita v díle Ivana Kafky
Bartlová, Anežka ; Konečný, Lubomír (vedoucí práce) ; Pospiszyl, Tomáš (oponent)
Ve své práci jsem se věnovala umění Ivana Kafky z hlediska fungování multiplicity. Na základě podrobnějšího průzkumu charakteru Kafkových děl jsem dospěla k vymezení důležitých aspektů v jeho tvorbě: práce s časem, místem a multiplicitou. První a druhý aspekt jsem v práci krátce zanalyzovala. Multiplicitu jako širší fenomén jsem definovala pomocí kategorií, vytvořených pro účely této práce. Tak typ užití multiplicity na způsob masy je charakterizován jako soubor neživotných elementů bez autonomie. Pro multiplicitní zobrazení typu davu je naopak typická vyšší míra individuality jednotlivých částí, které ale zůstávají významotvorným prvkem vzhledem k celku díla. Na základě těchto kategorií jsem se pokusila sestavit diagram, který naznačuje souvislosti mezi charakterem obrazu (jedinečný - multiuplicitní) a typologií vztahů částí k celku (škála možností na ose pojem a jeho protiklad). Aplikací modelu "rozšířeného pole" Rosalind Krauss jsem dospěla k diferenciaci dalších dvou momentů multiplicitních obrazů, a to na principu sériovosti a seriality, kde hlavním vektorem je narativita. Takto charakterizovanou multiplicitu jsem aplikovala na konkrétní díla Ivana Kafky, která jsem vybrala tak, aby skrze příklady bylo možné co nejlépe vysvětlit navržený model vztahů multiplicity a jedinečnosti v umění obecně....
|
| |
|
Psychologie davu a její vliv na jedince
Klimešová, Aneta ; Hubinková, Zuzana (vedoucí práce) ; Michálek, Luděk (oponent)
Bakalářská práce se zabývá psychologií davu a jejím vlivem na jedince. Hlavním cílem této práce je na základě pochopení obecných vlastností davu aplikovat tyto znalosti na dav nákupní a stanovit tak faktory, které jedince v nákupním davu nejvíce ovlivňují. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část pojednává o charakteristice hromadného chování, vlastnostech davu a také o faktorech ovlivňující dav z obecného hlediska a z hlediska davu nákupního. Praktická část se zabývá pouze davem nákupním, přičemž se skládá ze dvou částí. První část zahrnuje průzkum, zabývající se davovým chováním při nákupu, a jeho vyhodnocení. Pro průzkum byla použita metoda písemného dotazování respondentů obou pohlaví a všech generací. Následuje druhá část, která na základě porovnání teoretické části, průzkumu a údajů z médií stanovuje faktory ovlivňující chování nákupního davu. Práci uzavírá komplexní zhodnocení celé práce.
|
| |