Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Test magického myšlení
Kadrnožková, Lucie ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem magického myšlení u dospělé populace. Teoretická část přehledovou formou shrnuje dosavadní poznatky z teorie a výzkumů magického myšlení. Empirická část je věnována vývoji a následné validizaci nové testové metody pro účely měření inklinace k magickému myšlení. První část důkazů o validitě metody je zaměřena na sběr konvergentních důkazů na základě vztahu k metodám měřícím obdobné konstrukty, externím kritériem je Revidovaná škála víry v paranormální jevy (RPBS) a dílčí stupnice Ezoterického a Osobního pověrečného myšlení Dotazníku konstruktivního myšlení (CTI). Druhá část výzkumu se soustřeďuje na důkazy validity získané ve vztahu ke kategoriální proměnné - příslušnosti ke skupině - kde je testován výběrový soubor obecné populace oproti souboru vědců technického a přírodního zaměření se vzorkem osob účastnících se kurzů s ezoterickou tématikou. Výsledky výzkumu svědčí o reliabilitě metody na základě metody split-half a také o vysokém koeficientu vnitřní konzistence Cronbachovo alfa. Výsledky validizační studie ukazují na silnou korelaci mezi zkoumaným inventářem a vybranými stupnicemi metody CTI, i na významnou korelaci s metodou RPBS. O validitě metody dále svědčí dosažený skór, který se signifikantně odlišoval dle pohlaví mezi souborem vědců, osob zajímajících...
Talismany - štěstí vs smůla
Hájková, Barbora ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Cílem této práce je poskytnout čtenáři náhled na problematiku talismanů. Budeme se zabývat jak historií talismanů, tak i jejich příklady ze současnosti. Načrtneme východiska, z kterých používání talismanů vychází. Pojednáme o magickém myšlení, z kterého magie čerpá a pokusíme se ukázat nesamozřejmost a komplikovanost této problematiky. Těžištěm práce je empirický výzkum, který je postaven na principech etnografického přístupu. Budeme se držet zakotvené teorie podle Strausse a Corbinové. Výzkum bude prováděn s dětmi s výchovnými problémy. Zaměříme se na představy, které o talismanech mají a na jejich konkrétní zkušenost s nimi. Informace budou získány hlavně prostřednictvím rozhovoru s dětmi. Vyzkoumané údaje budou konfrontovány s poznatky z literatury, která se k tématu talismanů vztahuje.
Některé aspekty magického myšlení u dětí mladšího školního věku
Tanzerová, Adéla ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Anotace: Předmětem této bakalářské práce je magické myšlení u dětí mladšího školního věku. V teoretické části je pojem magické myšlení vymezen z pohledu vývojové psychologie a kulturní antropologie, dále je představeno pojetí magického myšlení Jeanem Piagetem, které je pro tuto práci klíčové. Hlavním úkolem výzkumu je na základě vlastního empirického materiálu zjistit, jestli se u dětí mladšího školního věku vyskytují některé aspekty magického myšlení. V této práci je magické myšlení (svět dětí) stavěno do kontrastu s myšlením realistickým (svět dospělých). Pozornost je také věnována myšlení analogickému. Data byla získána metodami zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů se žáky první třídy. Zjištění z tohoto výzkumu jsou komparována s Piagetvými poznatky. Výsledkem práce je charakterizace myšlení žáků první třídy, kategorizování a definování použitých principů myšlení, popsání aspektů magického, realistického a analogického myšlení. Klíčová slova: magické myšlení, mladší školní věk, etnografie, dětské koncepce světa
Rituály jako rudimenty magického myšlení
Trčková, Tereza ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá magickým myšlením v dospělosti. Jejím záměrem je zmapovat konkrétní projevy magického myšlení v období dospělosti a porovnat je s magickým myšlením v dětství, dále se zaměřuje na souvislost magického myšlení s religiozitou a vzděláním respondentů. Pro výzkumný záměr byla použita metodologie kvalitativního výzkumu a ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné závěry potvrdily teoretická východiska. Magické myšlení přetrvává do dospělosti, ale vyskytuje více v dětství, i když se ve svých formách a principech neliší. Ukázalo se, že magické myšlení se častěji vyskytuje u nevěřících lidí. Obor vzdělání nemá na magické myšlení vliv. V dospělosti (i v dětství) se vyskytuje ve specifických situacích, které se vyznačují zvýšeným stresem, úzkostí a nejistotou. Magické myšlení plní určité funkce, zejména slouží jako zvládací strategie a snižuje úzkost.
Test magického myšlení
Kadrnožková, Lucie ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem magického myšlení u dospělé populace. Teoretická část přehledovou formou shrnuje dosavadní poznatky z teorie a výzkumů magického myšlení. Empirická část je věnována vývoji a následné validizaci nové testové metody pro účely měření inklinace k magickému myšlení. První část důkazů o validitě metody je zaměřena na sběr konvergentních důkazů na základě vztahu k metodám měřícím obdobné konstrukty, externím kritériem je Revidovaná škála víry v paranormální jevy (RPBS) a dílčí stupnice Ezoterického a Osobního pověrečného myšlení Dotazníku konstruktivního myšlení (CTI). Druhá část výzkumu se soustřeďuje na důkazy validity získané ve vztahu ke kategoriální proměnné - příslušnosti ke skupině - kde je testován výběrový soubor obecné populace oproti souboru vědců technického a přírodního zaměření se vzorkem osob účastnících se kurzů s ezoterickou tématikou. Výsledky výzkumu svědčí o reliabilitě metody na základě metody split-half a také o vysokém koeficientu vnitřní konzistence Cronbachovo alfa. Výsledky validizační studie ukazují na silnou korelaci mezi zkoumaným inventářem a vybranými stupnicemi metody CTI, i na významnou korelaci s metodou RPBS. O validitě metody dále svědčí dosažený skór, který se signifikantně odlišoval dle pohlaví mezi souborem vědců, osob zajímajících...
Rituály jako rudimenty magického myšlení
Trčková, Tereza ; Valentová, Hana (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá magickým myšlením v dospělosti. Jejím záměrem je zmapovat konkrétní projevy magického myšlení v období dospělosti a porovnat je s magickým myšlením v dětství, dále se zaměřuje na souvislost magického myšlení s religiozitou a vzděláním respondentů. Pro výzkumný záměr byla použita metodologie kvalitativního výzkumu a ke sběru dat byl využit polostrukturovaný rozhovor. Výzkumné závěry potvrdily teoretická východiska. Magické myšlení přetrvává do dospělosti, ale vyskytuje více v dětství, i když se ve svých formách a principech neliší. Ukázalo se, že magické myšlení se častěji vyskytuje u nevěřících lidí. Obor vzdělání nemá na magické myšlení vliv. V dospělosti (i v dětství) se vyskytuje ve specifických situacích, které se vyznačují zvýšeným stresem, úzkostí a nejistotou. Magické myšlení plní určité funkce, zejména slouží jako zvládací strategie a snižuje úzkost.
Některé aspekty magického myšlení u dětí mladšího školního věku
Tanzerová, Adéla ; Doubek, David (vedoucí práce) ; Klusák, Miroslav (oponent)
Anotace: Předmětem této bakalářské práce je magické myšlení u dětí mladšího školního věku. V teoretické části je pojem magické myšlení vymezen z pohledu vývojové psychologie a kulturní antropologie, dále je představeno pojetí magického myšlení Jeanem Piagetem, které je pro tuto práci klíčové. Hlavním úkolem výzkumu je na základě vlastního empirického materiálu zjistit, jestli se u dětí mladšího školního věku vyskytují některé aspekty magického myšlení. V této práci je magické myšlení (svět dětí) stavěno do kontrastu s myšlením realistickým (svět dospělých). Pozornost je také věnována myšlení analogickému. Data byla získána metodami zúčastněného pozorování a polostrukturovaných rozhovorů se žáky první třídy. Zjištění z tohoto výzkumu jsou komparována s Piagetvými poznatky. Výsledkem práce je charakterizace myšlení žáků první třídy, kategorizování a definování použitých principů myšlení, popsání aspektů magického, realistického a analogického myšlení. Klíčová slova: magické myšlení, mladší školní věk, etnografie, dětské koncepce světa
Talismany - štěstí vs smůla
Hájková, Barbora ; Levínská, Markéta (vedoucí práce) ; Bittnerová, Dana (oponent)
Cílem této práce je poskytnout čtenáři náhled na problematiku talismanů. Budeme se zabývat jak historií talismanů, tak i jejich příklady ze současnosti. Načrtneme východiska, z kterých používání talismanů vychází. Pojednáme o magickém myšlení, z kterého magie čerpá a pokusíme se ukázat nesamozřejmost a komplikovanost této problematiky. Těžištěm práce je empirický výzkum, který je postaven na principech etnografického přístupu. Budeme se držet zakotvené teorie podle Strausse a Corbinové. Výzkum bude prováděn s dětmi s výchovnými problémy. Zaměříme se na představy, které o talismanech mají a na jejich konkrétní zkušenost s nimi. Informace budou získány hlavně prostřednictvím rozhovoru s dětmi. Vyzkoumané údaje budou konfrontovány s poznatky z literatury, která se k tématu talismanů vztahuje.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.