Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pamětní kniha slanečkářů na Novém Městě pražském
Kubíčková Barabášová, Magda
Tato práce se věnuje památníku pražského nýdrláku, který vznikal hlavně v 17. století na Novém Městě pražském. Zápisy v něm zanechávali zejména kupci, kteří za obchodem přicestovali do Prahy. Většina z nich se pravděpodobně podílela na mezinárodním obchodu s mořskými rybami, které byly dováženy od Severního a Baltského moře. Vzhledem k reprezentační úloze památníkových zápisů, jejich majoritní část získala výmalbu od profesionálních malířů. Úvodní kapitoly práce popisují soudobou obchodní praxi, specifika nýdrláku v jejím kontextu, památníkovou kulturu 16. a 17. století, nebo také osudy pramene před jeho uložením do Archivu hlavního města Prahy. Stěžejní část práce se však věnuje přímo zapisovatelům, kteří o sobě zanechali v památníku nějakou informaci. Na základě tohoto pramene a dalších archivních dokumentů práce vyhodnocuje konfesijní, společenské, majetkové a regionální rozvrstvení společnosti, která se sdružovala kolem pražského nýdrláku.
Pamětní kniha slanečkářů na Novém Městě pražském
Barabášová, Magda ; Vlnas, Vít (vedoucí práce) ; Mikulec, Jiří (oponent)
Diplomová práce se věnuje památníku pražského nýdrláku, který vznikal hlavně v 17. století na Novém Městě pražském. Zápisy v něm zanechávali zejména kupci, kteří za obchodem přicestovali do Prahy. Většina z nich se pravděpodobně podílela na mezinárodním obchodu s mořskými rybami, které byly dováženy od Severního a Baltského moře. Vzhledem k reprezentační úloze památníkových zápisů jejich majoritní část získala výmalbu od profesionálních malířů. Úvodní kapitoly práce popisují soudobou obchodní praxi, specifika nýdrláku v jejím kontextu, památníkovou kulturu 16. a 17. století nebo také osudy pramene před jeho uložením do Archivu hlavního města Prahy. Stěžejní část práce se však věnuje přímo zapisovatelům, kteří o sobě zanechali v památníku nějakou informaci. Na základě tohoto pramene a dalších archivních dokumentů práce vyhodnocuje konfesijní, sociální, majetkové a regionální rozvrstvení společenství, které se sdružovalo kolem pražského nýdrláku.
Válka růží a její vliv v knižní malbě na anglickém dvoře na přelomu 15. a 16. století
Kopáčková, Kateřina ; Jarošová, Markéta (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
Cílem této bakalářské práce je vysvětlení politických příčin občanské války, takzvané války růží v Anglii v letech 1455-1487. Boj o trůn a nadvládu nad zemí mezi rodem Yorků a Lancasterů se odehrávala po celém území Anglie s podporou mnoha významných šlechtických rodin. Vyvrcholením této války bylo spojení rodů a nástup nové dynastie Tudorovců na anglický trůn. Podstatná část práce se zabývá symbolem růže a jejím heraldickým promítnutním na anglických dvorech. V dochované knižní malbě od Charlese d`Orleans z roku 1483 a 1492-1500 vidíme heraldická zvířata rodů a symboliku s nimi spojenou. Můžeme zde pozorovat postupné spojení bílé yorkské a červené lancasterské růže, což je následek nástupu Tudorovců na anglický trůn. Knižní malbu s tématikou počátku tudorovského rodu můžeme vidět v kopii od Hugema de Lembourga z roku 1487, kde je vyobrazena královská svatba Jindřicha V. a Kateřiny z Valois. V monetech od Magistera Sampsona z roku 1516 je symbolický tudorovský keřový strom se skrytými symboly, které jsou v práci vysvětleny. V neposlední řadě je zde věnovaná pozornost zobrazování vybraných panovníků formou iniciál a menších knižních maleb.
Základní typy výzdobných technik středověkých iluminací
Velgáňová, Daniela ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (oponent)
1 Anotace Cílem bakalářské práce je shrnutí a porovnaní základných písemných pramenů a literatury k technologickým postupům výzdoby středověkých knih. Kromě pérové, lavírované kresby, tempery a kvašové malby je též věnovaná pozornost různým způsobům zlacení a využití zlatých doplňků (od přidávaní zlatého prachu do některých barev, přes puncovaní zlacených detailů, až po malbu na vyzlacený podklad). U jednotlivých technik a postupů je naznačen jejich vývoj v rámci knižní malby ilustrativně dokumentovaný i konkrétními příklady děl. Součástí práce je rovněž syntéza a přehled rukopisné tvorby v Čechách.
Františkánská bible z Knihovny Národního muzea v Praze (XII.B.13) v kontextu dobového malířství 13. století
Kurešová, Jana ; Kubík, Viktor (vedoucí práce) ; Černý, Pavol (oponent) ; Brodský, Pavel (oponent)
Františkánská bible z Knihovny Národního muzea v Praze (XII.B.13) v kontextu dobového malířství 13. století Malířská výzdoba Františkánské bible (Praha, KNM XII.B.13) pocházející z doby kolem roku 1270 je významným dokladem vývoje malířství ve střední Evropě v období přelomu pozdně románské a gotické kultury. Na výzdobě Františkánské bible se podíleli čtyři mistři, z nichž První vyzdobil Starý zákon, a další tři pracovali na Novém zákoně. Iluminace Františkánské bible lze zařadit do okruhu iluminátorů, kteří navazují na dědictví dílny Giovanniho da Gaibana, pro níž je charakteristické používání místně tradičního tvarosloví, doplňovaného do bordur expandujícími, protahovanými kaudami. Barevnost tónů postupně chladne a nastupuje tendence ke kresebnějším formám, odlehčování tvarů, vzrůstá plošnost a množí se citace západních forem, přičemž souběžně ustupuje těžká pastózní modelace. První mistr sice vyšel z oblasti středního Rýna, ale tvaroslovím ornamentiky navázal na dílnu Giovanniho da Gaibana. Zbývající tři mistři si dokonale osvojili "da Gaibanovský" styl. Liší se však způsobem interpretace typologicky společného základu repertoáru - způsobem modelace − nebo šíří barevné škály. Iluminátory dále odlišuje práce s dílčími doplňky motivů rozdílného původu. Výzdoba Františkánské bible je syntézou různých...
Ikonografie Posledního soudu v českém románském umění
Danihelková, Tereza ; Royt, Jan (vedoucí práce) ; Kubík, Viktor (oponent)
Tato práce se zabývá zpracováním Ikonografie Posledního soudu v českém románském umění. Má za cíl zmapovat vyobrazení tohoto výjevu v českém knižním a nástěnném malířství doby románské. Ikonograficky toto vyobrazení zpracovat, chronologicky zařadit do vývoje českého umění a potažmo zařadit díla i do evropského měřítka a najít analogie a vlivy v zahraničním umění. Práce zpracovává a porovnává ikonologický typ vyobrazení a to, jak se tento typ měnil v průběhu vývoje českého románského umění.
Přehled zoologických encyklopedií ve střední Evropě v období 2. poloviny 15. století a jejich kritické vyhodnocení
ŠAREŠOVÁ, Eva
Práce je členěna na dvě části, a to teoretickou a praktickou. Cílem je technologické a výtvarné zpracování volné kopie titulní strany středověké iluminace. Teoretická část je zaměřena na vznik a vývoj středověkých zoologických encyklopedií. Součástí je i proniknutí do středověkého světa v historicko-uměleckém kontextu. Praktická část se zabývá způsobem zobrazování, barevností a technologií středověké iluminace. Nedílnou částí je vytvoření 3 zoologických iluminací dle dřívějších postupů. Jedna z nich demonstrativně ukazuje postup při práci a tedy i jednotlivé vrstvy iluminace.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.