|
Hlasová výchova ve sboru dospělých
Černá, Anna ; Valášek, Marek (vedoucí práce) ; Fürstová, Lucie (oponent)
Cílem bakalářské práce je vysvětlení důležitosti hlasové výchovy ve sborech dospělých. V úvodu je stručně popsán historický vývoj hlasové výchovy a fyziologie hlasového ústrojí. Dále je popsána metodika pěveckého postoje a posedu, dechové opory, rozezpívání, vysvětleny jsou pojmy: konsonant a vokál, rejstřík a rezonance. Dále jsou představeny hlasové a dechové cviky pro podporu hlavních pěveckých atributů. Tyto cviky jsou vhodné pro všechny hlasové obory. Posledním tématem teoretické části je hlasová hygiena. Jsou zde popsány preventivní kroky k udržení dlouhodobé činnosti hlasového aparátu: regenerace, výživa, péče o hlas před pěveckým výkonem. Těžištěm práce je výzkumná část, která obsahuje dvě části. První obsahuje rozhovory s hlasovými pedagogy. Tyto rozhovory byly vedeny osobně, na základě předem připraveného seznamu otázek. Rozhovory se zabývají hlavní metodikou rozezpívání, častými hlasovými problémy ve sboru, práce s dynamikou a začleňováním nového člena do sboru. Druhá část obsahuje rozbor hlasové výchovy ve třech českých amatérských sborech, který byl proveden na základě osobního pozorování. Z vyhodnocení všech poznatků vyplývá, že je vliv hlasové výchovy ve sboru dospělých stěžejním aspektem pro budoucí hlasový vývoj sboristů. Práce zároveň může sloužit jako praktický studijní materiál...
|
|
Hlasová průprava budoucích učitelů a její propojení s divadelní výchovou
KRÁTKÁ, Lenka
Bakalářská práce je zaměřena na hlasovou průpravu budoucích učitelů a jejího propojení s divadelní resp. dramatickou výchovou, jež může být i důležitou součástí přípravy budoucích učitelů. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část seznamuje s tématem zvukové stránky jazyka, hlasovou hygienou a hlasovou průpravou budoucích učitelů. Zároveň se zabývá propojením s dramatickou výchovou a jejím zavedením do výuky. Druhá část práce se zaměřuje na praktický výzkum, který obsahuje rozhovory o průpravě hlasu učitelů, kteří již působí v praxi. Dále je zde věnována pozornost části výpovědi respondentů na případné návrhy na propojení hlasové průpravy a dramatické výchovy do výuky budoucích učitelů.
|
|
Pěvecké sbory v Prachaticích
SKOBOVÁ, Denisa
Bakalářská práce se zabývá pěveckými sbory v Prachaticích. Teoreticky popisuje pěvecké sbory, představuje jejich historii, druhy sborů a osobnost sbormistra. Dále se zabývá hlasovými vadami a poruchami hlasu a s tím spojenou hlasovou hygienou. V další části práce popisuje historii Prachatic a jejich vývoj. Posléze se věnuje pěveckým sborům v Prachaticích, zaměřuje se na jejich historii, současnou činnost, sbormistry a repertoár.
|
|
Hlasová výchova na 1. stupni ZŠ se zaměřením na 1. ročník
HŮLOVÁ, Marie
Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku hlasové výchovy v prvním ročníku na 1. stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá hudební a hlasovou výchovou, dále pak dětským hlasem a jeho zvláštnostmi. Největší část je věnována přímo jednotlivým dovednostem, které jsou základem pro správnou pěveckou techniku. V této části je zařazeno krátké repetitorium o hlasotvorbě, který by měl každý pedagog zpěvu znát. Cílem praktické části je vytvořit sborník cvičení, který se zabývá problematikou dechového, hlasového a artikulačního aparátu u dětí. Vytvořený sborník může pomoci především začínajícím pedagogům hudební výchovy s výběrem jednotlivých cvičení. Veškerá uvedená cvičení by mohla být nedílnou součástí hlasové výchovy na základní škole.
|
| |
| |
|
Hlasová hygiena v učitelské profesi
CSULÁKOVÁ, Pavlína
Tématem bakalářské práce je hlasová hygiena v učitelské profesi. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části se autorka zaměřila na tvorbu hlasu a fyziologickou stavbu fonačního ústrojí. Dále se zabývala vlastnostmi a poruchami hlasu. Důležitou součástí práce je taktéž kapitola věnovaná péči o hlasivky. V učitelské profesi je hlas velmi důležitým komunikačním prostředkem. Je tedy důležité dbát na dodržování hlasové hygieny a správně ovládat mluvní techniku, jelikož pedagogové jsou svým studentům vzorem pro nápodobu. V praktické části autorka analyzovala dotazník, na základě kterého zjišťovala povědomí učitelů o hlasové hygieně.
|
|
Hlasová hygiena pedagoga volného času
KUŠNÍRIKOVÁ, Michaela
V mé bakalářské práci přibližuji pojem hlasová hygiena v profesi pedagoga volného času, informuji o fyziologické stavbě hlasu, jeho tvorbu, poruchy a také popisuji prevenci proti těmto poruchám. Cílem práce bude přiblížit pojem hlasová hygiena a objasnit možnou prevenci proti poruchám hlasu, jelikož pedagog volného času musí poskytovat svým žákům správný mluvní vzor. V praktické části se zabývám výzkumem informovanosti ohledně těchto záležitostí mezi pedagogy volného času.
|
| |
|
Rozvoj dětského hlasu a hudebnosti
Ponížilová, Veronika ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl popsat metody, jakými lze rozvíjet dětský hlas a hudebnost v rámci 1. st. ZŠ. Má sloužit jako inspirační didaktická pomůcka pro učitele. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vychází z odborné literatury a zabývá se hlasovou hygienou, správnou technikou zpěvu (dýchání, postoj, nepřetěžování hlasu). Okrajově se zmiňuje i o poruchách hlasu a správném rozezpívávání. Poznatky z teoretické části chci převést (uplatnit) do podrobně rozpracovaného tematického plánu v části praktické. Závěr teoretické části je věnován rozvoji dětské rytmické tvořivosti. Praktická část obsahuje sestavený tematický plán na jeden školní rok. Je řazena podle měsíců a obsahuje popis nejrůznějších aktivit, sloužících k naplnění každé vyučovací hodiny hudební výchovy v rámci jednoho školního roku.
|