Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Policy Design of the Unified National Examinations to Higher Education Institutions in Georgia
Gabunia, Mariam ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent)
The Unified National Examination (UNE) is a policy, which regulates the students' admission procedure to higher education institutions in Georgia. The UNE is a special policy in terms of its design, which manages admission procedure with a centralized and standardized approach. The main goal of this thesis is to study the 'side-effects' and challenges of UNE policy, explore its organizational structure and understand the main design patterns in the policy process to find the optimal solutions for current challenges. The research problem is studied through policy design conceptual framework in order to understand how a specific instrument mix was chosen by the policy-makers and how particular redesigns of the system were made in the previous years. The thesis discusses the design process of UNE, its design types and spaces and identifies the levels of government capacities in this process and its impact on tool choices. The thesis highlights the following challenges of UNE policy: contested testing model, controversial design of reforms, 'black holes' for corruption, inequality of access to higher education and restricted autonomy of higher education institutions, which need to be addressed for system sophistication in the future. Keywords Education policy, higher education system, national...
The Current State of Research in State and Higher Education System Relationship
Arora, Arsh ; Plaček, Michal (vedoucí práce) ; Vlk, Aleš (oponent)
The purpose of the study is to fill the existing gap in the field of systemic higher education governance which is a lack of systematic and structured literature review of peer-reviewed articles. The objective is to analyze the relationship between the state and the higher education system. In other words, what are the different types of systemic governance models, and what are the instruments used by the government to control the higher education sector? The method of Systematic Literature Review is used to review over forty research articles on systemic higher education governance. PRISMA protocol was adopted to conduct a Systematic Literature Review. Findings show that higher education governance is moving towards marketization. However, the trend is neither universal nor straightforward. The role of the state in the higher education system is dominant and will remain so because even marketization in countries is steered tightly by the state. Second, no model of higher education governance is implemented in its entirety, resulting in hybrid models of higher education governance. Third, even though the state is steering higher education systems in the same direction, public policy instruments adopted by the government in different countries varies. Mergers the are most used policy instruments in...
Daňová a organizační aspekty vybraných vysokých škol ve vybraných zemích
Fouknerová, Monika ; Vítek, Leoš (vedoucí práce) ; Pavel, Jan (oponent)
Tato diplomová práce porovnává organizační struktury vybraných vysokých škol v České republice, ve Slovenské republice a ve Francii. Cílem této analýzy je zjistit, zda jsou organizační struktury vysokých škol v porovnávaných zemích srovnatelné, nebo zda se naopak liší, a zda nedochází k případné neefektivnosti v řízení těchto škol. V úvodu se práce zaměřuje na systémy a financování vysokoškolského vzdělávání ve vybraných zemích. Pomocí výročních zpráv vysokých škol následuje samotná komparace organizačních struktur a vyvození závěrů v souvislosti s efektivností řízení těchto škol.
Comparative analysis of the situation and trends of higher private and public education in the Slovak Republic
Pulcová, Petra ; Vltavská, Kristýna (vedoucí práce) ; Krčál, Adam (oponent)
Cílem práce je popsat současný systém vysokého školství na Slovensku a způsob rozpisu dotací pro veřejné vysoké školy, přičemž jsem se zaměřila na komparaci některých charakteristik se systémem v České republice. Úvodní část práce je věnována historickému vývoji a popisu současného stavu vysokého školství na Slovensku. Následně se věnuji podrobnému popisu rozpisu dotace na akreditované studijní programy a závěrečná část je věnována analýze koeficientu oboru a koeficientu uplatnitelnosti absolventů. Pomocí použitých postupů a nástrojů jsem dospěla k závěru, že různé způsoby kvantifikace výkonu vysokých škol, i přes to že vychází ze stejných charakteristik, vedou k různým výsledkům pro danou vysokou školu.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.