Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Exotika cest v staročeských cestopisech a rytířských románech
Heřmanská, Kateřina ; Hošna, Jiří (vedoucí práce) ; Matějec, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku zobrazení exotického prostoru v staročeském cestopisu a rytířském románu v kontextu středověké myšlení. Zajímá nás, jak se obecný pohled na prostor a svět promítal do literatury a zda se od sebe liší obraz neznámého a tajemného v dílech stojících na reálném podkladu a beletrii. Teoretická základna práce mapuje představy středověkého člověka o Zemi a exotickém prostoru (kapitola 1) a stručně charakterisuje začlenění žánrů, reflektující cestu individua v prostoru, do kontextu české literatury přelomu 14. a 15. století (kapitola 2). V analytickém rozboru pak jsou porovnávány dvě díla cestopisná (Milion a Cestopis tzv. Mandevilla) a dva rytířské romány (Vévoda Arnošt a Kronika o Bruncvíkovi) z hlediska zobrazení cesty (kapitola 3) a exotického prostoru (kapitola 4). Na jeho konstrukci se podílí obraz krajiny, založený na protipólech líbezných a nebezpečných oblastí (podkapitola 4.1), reálná i fantastická fauna a flóra (podkapitola 4.2) a exotičtí lidé a lidská monstra (podkapitola 4.3), jejichž deformace tělesné odrážející jejich odlišný život. Poznatky z konfrontace výsledků analysi a teoretického základu shrnujeme v závěru.
Hlavní motivy a témata v poezii Rubéna Daría
Grabec, Jan ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Snahou této práce je zachytit a vyložit motivické a tematické okruhy v básnickém díle Rubéna Daría. Rubén Darío se výraznou měrou zasloužil o vznik hispanoamerického modernismu, který esteticky a z části také tematicky vycházel především z literárních směrů devatenáctého století v Evropě. Hispanoamerický modernismus pak formálně oživil tehdejší básnické struktury a dovolil ostatním hispánským spisovatelům obohatit svá díla o nové prvky. Práce se poté zabírá rozborem témat a motivů, která se v Daríově díle nejčastěji objevovala. Motivická část jeho díla byla, zejména v jeho rané tvorbě, silně zasažena mytologií, zejména mytologií klasickou a germánskou, ale také orientálním uměním a často evokovala aristokratické prostředí. Tyto motivy byly literárními kritiky často označované za motivy exotické, protože nebyly součástí Daríovy doby. Nakonec se práce snaží zachytit motivický a tematický posun mezi jeho stěžejními sbírkami Světské sekvence (Prosas profanas) a Zpěvy života a naděje (Cantos de vida y esperanza). Na rozdíl od sbírky Světské sekvence se sbírka Zpěvy života a naděje uchyluje spíše k existenciálním tématům a motivům.
"Bez čínských zpotvořenin". Diskuse o Chambersovi v Čechách?
Petrasová, Taťána
Text se zabývá pasážemi o čínském pavilonu v pojednání Pocity při návštěvě zahrady v Krásném Dvoře od Jana Quirina Jahna (1797). Jahnův termín "příjemně děsivé pocity" souvisel s kategoriemi "the enchanting" a "the horrid" používanými Williamem Chambersem a rozšířenými do Čech prostřednictvím Christiana C. L. Hischfelda.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.