Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
André Breton a psychoanalýza
Paulů, Aneta ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Tématem této práce je propojení psychoanalýzy se surrealismem, důležitým avantgardním seskupením. Práce se zaměří na vybrané teoretické spisy A. Bretona, vůdce surrealistického hnutí. V těchto spisech bude zkoumat vliv psychických automatismů a postupy, kterými se nevědomí zjevuje v konfrontaci se základními Freudovými díly. Práce vytyčí, jakým způsobem je Freudova psychoanalýza zpracována v Bretonově pojetí surrealismu a jak ovlivňuje surrealistické koncepce a postupy za předpokladu, že základní inspirační prvky jsou převzaty právě z psychoanalýzy. Konečným cílem této práce je zjistit, do jaké míry byl vliv psychoanalýzy viditelný v Bretonových dílech a kde naopak surrealismus samotnou psychoanalýzu přesahuje.
Erotismus jazyka Jakuby Katalpy
Zvoníčková, Michaela ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Následující práce se zabývá interpretací knihy Je hlína k snědku? od autorky s pseudonymem Jakuba Katalpa. Budeme zkoumat především to, zda můžeme toto dílo zařadit do směru ženského psaní. Nejprve se zaměříme na problematiku samotného pojmu ženské psaní, jeho rysy a díla, která chápeme jako jeho výsledek. Dále se pokusíme najít tyto rysy v díle Jakuby Katalpy. Georges Bataille a jeho teorie z díla Erotismus přinesou v souvislosti s knihou Je hlína k snědku? zajímavé poznatky. Nejen jeho chápání erotismu, ale také to, jak Bataille rozděluje svět (svět práce a svět přírody), dává dílu Jakuby Katalpy další rozměr. Pro interpretaci nám poslouží i recenze, které byly na tuto knihu napsány. Zaměříme se zejména na části knihy, které jsou kritiky hodnoceny záporně, a budeme se snažit posoudit, zda mohou být interpretovány jako rysy ženského psaní.
Akt objektivem dvou fotografů a dvou fotografek: Jan Saudek, Robert Vano, Tereza z Davle, Michaela Brachtlová
Horská, Dominika ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Akt objektivem dvou fotografů a dvou fotografek: Jan Saudek, Robert Vano, Tereza z Davle, Michaela Brachtlová Diplomová práce se zabývá zobrazením ženského a mužského aktu ve fotografii z pohledu čtyř českých fotografů: Jan Saudek, Robert Vano, Tereza z Davle a Michaela Brachtlová. Práce se zaměřuje na jejich fotografickou tvorbu, která se především soustřeďuje na zmiňovaný fotografický žánr. Smyslem práce je srovnat a zhodnotit podobnosti a odlišnosti v zobrazování nahého mužského a ženského těla objektivem uvedených mužů a žen. Soustředí se na problematiku erotismu, vulgarity nebo vliv sexuální orientace výše uvedených umělců na jejich fotografické dílo. Součástí práce je rovněž interview s těmito výtvarníky a výtvarnicemi.
Situace surrealistického subjektu
Svěrák, Šimon ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filosofická fakulta katedra estetiky Diplomová práce Šimon Svěrák Situace surrealistického subjektu (abstrakt) 2012 vedoucí práce: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. Abstrakt Práce sleduje problematiku situace substanciálně založené subjektivity v historickém vývoji surrealistické zkušenosti a konfrontuje ji s vlastní postmoderní interpretací myšlení raného Marxe. Surrealistické vědomí je založené na dialektické opozici mezi racionální a iracionálními faktory myšlení. Zatímco u André Bretona je tato dialektika pochopena na modelu milostného života a vztažena k pozitivně vymezeným hodnotám lásky, svobody a poesie, svým imanentním vývojem přes myšlení a tvorbu Salvadora Dalího a Mikuláše Medka se u Vratislava Effenbergera zbavuje tohoto obsahového určení ve prospěch kritických funkcí. Psychologické zakotvení všech těchto přístupů v nevědomém životě odpovídá v ontologickém plánu zakotvení v substanci. Kritická interpretace Marxova myšlení však ukazuje, že surrealistické pojetí subjektu se neslučuje s jeho substanciálním vymezením, jelikož subjekt je zde třeba pojímat jako bytostnou negativitu. Klíčová slova André Breton - dadaismus - dialektická metoda - dialektika - erotismus - Georg Wilhelm Fridrich Hegel - imaginace - iracionalita - Karel Marx - Karel Teige -konkrétní iracionalita...
Akt objektivem dvou fotografů a dvou fotografek: Jan Saudek, Robert Vano, Tereza z Davle, Michaela Brachtlová
Horská, Dominika ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Akt objektivem dvou fotografů a dvou fotografek: Jan Saudek, Robert Vano, Tereza z Davle, Michaela Brachtlová Diplomová práce se zabývá zobrazením ženského a mužského aktu ve fotografii z pohledu čtyř českých fotografů: Jan Saudek, Robert Vano, Tereza z Davle a Michaela Brachtlová. Práce se zaměřuje na jejich fotografickou tvorbu, která se především soustřeďuje na zmiňovaný fotografický žánr. Smyslem práce je srovnat a zhodnotit podobnosti a odlišnosti v zobrazování nahého mužského a ženského těla objektivem uvedených mužů a žen. Soustředí se na problematiku erotismu, vulgarity nebo vliv sexuální orientace výše uvedených umělců na jejich fotografické dílo. Součástí práce je rovněž interview s těmito výtvarníky a výtvarnicemi.
André Breton a psychoanalýza
Paulů, Aneta ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Tématem této práce je propojení psychoanalýzy se surrealismem, důležitým avantgardním seskupením. Práce se zaměří na vybrané teoretické spisy A. Bretona, vůdce surrealistického hnutí. V těchto spisech bude zkoumat vliv psychických automatismů a postupy, kterými se nevědomí zjevuje v konfrontaci se základními Freudovými díly. Práce vytyčí, jakým způsobem je Freudova psychoanalýza zpracována v Bretonově pojetí surrealismu a jak ovlivňuje surrealistické koncepce a postupy za předpokladu, že základní inspirační prvky jsou převzaty právě z psychoanalýzy. Konečným cílem této práce je zjistit, do jaké míry byl vliv psychoanalýzy viditelný v Bretonových dílech a kde naopak surrealismus samotnou psychoanalýzu přesahuje.
Situace surrealistického subjektu
Svěrák, Šimon ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Filosofická fakulta katedra estetiky Diplomová práce Šimon Svěrák Situace surrealistického subjektu (abstrakt) 2012 vedoucí práce: prof. PhDr. Vlastimil Zuska, CSc. Abstrakt Práce sleduje problematiku situace substanciálně založené subjektivity v historickém vývoji surrealistické zkušenosti a konfrontuje ji s vlastní postmoderní interpretací myšlení raného Marxe. Surrealistické vědomí je založené na dialektické opozici mezi racionální a iracionálními faktory myšlení. Zatímco u André Bretona je tato dialektika pochopena na modelu milostného života a vztažena k pozitivně vymezeným hodnotám lásky, svobody a poesie, svým imanentním vývojem přes myšlení a tvorbu Salvadora Dalího a Mikuláše Medka se u Vratislava Effenbergera zbavuje tohoto obsahového určení ve prospěch kritických funkcí. Psychologické zakotvení všech těchto přístupů v nevědomém životě odpovídá v ontologickém plánu zakotvení v substanci. Kritická interpretace Marxova myšlení však ukazuje, že surrealistické pojetí subjektu se neslučuje s jeho substanciálním vymezením, jelikož subjekt je zde třeba pojímat jako bytostnou negativitu. Klíčová slova André Breton - dadaismus - dialektická metoda - dialektika - erotismus - Georg Wilhelm Fridrich Hegel - imaginace - iracionalita - Karel Marx - Karel Teige -konkrétní iracionalita...
Erotismus jazyka Jakuby Katalpy
Zvoníčková, Michaela ; Vojvodík, Josef (vedoucí práce) ; Heczková, Libuše (oponent)
Následující práce se zabývá interpretací knihy Je hlína k snědku? od autorky s pseudonymem Jakuba Katalpa. Budeme zkoumat především to, zda můžeme toto dílo zařadit do směru ženského psaní. Nejprve se zaměříme na problematiku samotného pojmu ženské psaní, jeho rysy a díla, která chápeme jako jeho výsledek. Dále se pokusíme najít tyto rysy v díle Jakuby Katalpy. Georges Bataille a jeho teorie z díla Erotismus přinesou v souvislosti s knihou Je hlína k snědku? zajímavé poznatky. Nejen jeho chápání erotismu, ale také to, jak Bataille rozděluje svět (svět práce a svět přírody), dává dílu Jakuby Katalpy další rozměr. Pro interpretaci nám poslouží i recenze, které byly na tuto knihu napsány. Zaměříme se zejména na části knihy, které jsou kritiky hodnoceny záporně, a budeme se snažit posoudit, zda mohou být interpretovány jako rysy ženského psaní.
Kruté potěšení v díle markýze de Sade a jeho následovnic
Koubková, Jana ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Diplomová práce se věnuje dílu francouzského spisovatele a filosofa Donatiena Alphonse Françoise de Sade a třem francouzským autorkám, Laure, Pauline Réage a Jean de Berg, které na jeho tvorbu ve 20. století navázaly. První část práce je věnována markýzi de Sade. Je popsána životní dráha tohoto kontroverzního spisovatele, neboť právě jeho výchova, rodinné i sexuální vztahy a v neposlední řadě mnohaletý pobyt ve vězení měly na jeho dílo zásadní vliv. Text se poté zaměřuje na hlavní události doby, ve které Sadova díla vznikla, a na specifickou pozici Sadovy tvorby uvnitř tzv. libertinského literárního proudu 18. století. Následuje rozbor hlavních témat a motivů tří stěžejních Sadových děl, 120 dní Sodomy (Les Cent Vingt Journées de Sodome), Justiny (Justine ou les Malheurs de la vertu) a Julietty (Histoire de Juliette). Provedená analýza poukazuje na hlubší filosofické poselství skryté za erotickými motivy Sadových děl. Závěr této části práce osvětluje vnímání Sadova odkazu v 19. století a jeho rehabilitaci ve 20. století, kdy se mu konečně dostalo kritické pozornosti a souborného vydání jeho díla. Druhá část práce se zaměřuje na tři vybrané autorky 20. století, Colette Peignot, alias Laure (Laure: Écrits), dále Dominique Aury alias Pauline Réage a její Příběh O (L'Histoire d'O) a Catherine Robbe-Grillet...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.