Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Parametrický geometrický náčrtník
Čižmarik, Roman ; Klepárník, Petr (oponent) ; Zemčík, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této práce je navrhnout a implementovat parametrický geometrický náčrtník. Řešení tohoto problému se skládá ze dvou částí, vytvoření knihovny základních funkcí dynamické geometrie a grafického uživatelského rozhraní. Funkcionalitu vytvořené knihovny demonstrují dvě uživatelská rozhraní, každé jiným způsobem. Pomocí výsledné knihovny a toolkitu Qt je možné rychle a jednoduše vytvářet nové geometrické náčrtníky.
Parametrický geometrický náčrtník
Vala, Jan ; Zahrádka, Jiří (oponent) ; Zemčík, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této Bakalářské práce je vytvoření návrhu a implementace parametrického geometrického náčrtníku. Práce rovněľ obsahuje vymezení základních pojmů z oblasti dynamické geometrie. Shrnutí současného stavu, popis dnes existujících nástrojů následované vyhodnocením některých jejich vlastnosti. V závěru jsou shrnuty dosaľené výsledky a je navrľeno moľné pokračování v práci.
Parametrické 2D/3D modely
Šober, Patrik ; Kolář, Martin (oponent) ; Zemčík, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo vytvoření aplikace pro tvorbu a manipulaci 2D a 3D modelů skrze parametrickou konstrukcí. Práce postupně rozebíra teoretický základ okolo tvorby a reprezentace 3D modelů v počítačové grafice, pojmy parametrické konstrukce a představení podobných aplikací včetně jejich rozdílů. Dále je popsán způsob vytvoření aplikace na základě vytvořeného návrhu ze získaných znalostí. Na závěr bylo provedeno testování aplikace, zaměřující se na uživatelské rozhraní a zátěže renderovací systému.
Vliv dynamické geometrie na dosažitelnost matematického zdůvodnění geometrických problémů u studentů učitelství matematiky
BLAŽEK, Jiří
Programy třídy DGE (Dynamic Geometry Environment) se objevily již začátkem 80. let minulého století, avšak ve výuce se začaly používat až s počátkem nového milénia. V současné době jsou ve výuce matematiky značně rozšířené. Programy třídy DGE umožňují zprostředkovat studentům abstraktní svět euklidovské geometrie díky jejich vlastnostem jako je přesnost konstrukce, názornost a možnost konstrukci dynamicky měnit. Je obecně přijímáno, že vhodná implementace softwaru DGE do výuky zlepšuje její kvalitu. S tím souvisí otázka, jaký je přínos tohoto softwaru, pokud bude student s jeho pomocí hledat řešení matematického problému. Tato otázka představuje obecný výzkumný problém této práce. Objektem výzkumu byli studenti učitelství matematiky na pedagogické fakultě. Ve výzkumu byly zjištěny tyto skutečnosti: 1) Software významně ulehčuje objev relevantních hypotéz, a to i těch, u kterých ze zadání není zřejmé, že s řešením problému souvisejí. 2) Software významně napomáhá k tvorbě logického zdůvodnění. (Přesto, značná část studentů ve výzkumu nebyla schopna důkaz dokončit ani s maximální možnou nápovědou, kterou jim software mohl poskytnout.) 3) Nalezení relevantních hypotéz s pomocí nástrojů softwaru ve většině případů závisí na schopnosti studentů aplikovat formální matematické znalosti a na schopnosti logicky uvažovat. Fakta, která lze objevit s pomocí nástrojů softwaru náhodně, bez konkrétního záměru studenta, musejí pravděpodobně splňovat značně omezující kritéria. Výzkum se také zabýval otázkou, proč někteří studenti nejsou schopni dokončit důkaz ani s pomocí softwaru. Práce obsahuje sedm kapitol a přílohu. V prvních třech kapitolách je výzkumné téma práce popsáno na obecné úrovni, ve čtvrté kapitole jsou formulovány výzkumné otázky. V následující kapitole je prezentován model, jehož cílem je kategorizovat akce řešitele problému v DGE s ohledem na záměr, jaký sleduje. V šesté kapitole je uvedena metodologie výzkumu, získaná data a jejich interpretace. Výsledky jsou shrnuté v závěrečné kapitole. Příloha obsahuje dva náročnější geometrické problémy, kterými se autor zabýval v průběhu svého studia, a při jejichž řešení sehrál software DGE zásadní roli.
Výuka stereometrie a podpora prostorové představivosti s využitím počítače
Gergelitsová, Šárka ; Holan, Tomáš (vedoucí práce) ; Karger, Adolf (oponent) ; Pech, Pavel (oponent)
doktorské disertační práce Název práce: Výuka stereometrie a podpora prostorové představivosti s využitím počítače Autor: Šárka Gergelitsová Katedra: Kabinet software a výuky informatiky Vedoucí disertační práce: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., Kabinet software a výuky informatiky Abstrakt: V práci předkládáme přehled současných možností využití počítačové podpory pro výuku stereometrie a rozvoj prostorové představivosti. Materiály jsou zaměřeny na středoškolské učivo, mnohé z nich je však možno využít i pro mladší, případně starší žáky a studenty. Práce je pojata jako pomůcka a soubor didaktických materiálů pro učitele. Hlavní částí práce je soubor příkladů a úloh, které lze řešit za pomoci systémů dynamické geometrie. Obsahuje i metodické poznámky a vytvořené modely k těmto úlohám. Práce obsahuje více než 100 úloh a příkladů a její součástí je CD s více než 300 podpůrnými modely včetně modelů se šablonami pro tvorbu testů. Součástí práce jsou i připravená zadání kvízů prostorové představivosti a vlastní návrh prostředí pro jejich tvorbu, které nabízí i automatickou kontrolu správnosti řešení. Práce dále obsahuje sadu vlastních didaktických aplikací a her vytvořených pro podporu některých dílčích schopností - složek prostorové představivosti, včetně sad úloh, nástrojů pro automatické hodnocení a...
Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
Havelková, Veronika
Cílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
Havelková, Veronika ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Robová, Jarmila (oponent) ; Slavíčková, Mária (oponent)
Cílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
Experimentování v prostředí dynamické geometrie
Sláma, Michal ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
NÁZEV: Experimentování v prostředí dynamické geometrie AUTOR: Michal Sláma KATEDRA (ÚSTAV) Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph. D. ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je zjistit, zda žáci druhého stupně základní školy, konkrétně žáci 6. ročníku, jsou schopni samostatně experimentovat v prostředí dynamické geometrie u vhodně připravené úlohy. Mezi teoretická východiska práce patří studie platného zamýšleného kurikula geometrie na druhém stupni základní školy, vztah tzv. badatelsky orientovaného vyučování k možnosti žákovského experimentování ve výuce geometrie, studie pedagogických teorií v souvislosti s žákovským bádáním a rovněž ve vztahu k matematizaci, která je ve výuce matematiky a geometrie nutně žádána. Žákovský experiment je zde koncipován jako samostatná didaktická metoda. Z hlediska proveditelnosti experimentu i návazného výzkumu bylo zvoleno prostředí dynamické geometrie - systém GeoGebra. Teoretická část práce je zakončena popisem parametrů důležitých pro uskutečnitelnost experimentování v prostředí dynamické geometrie ve výuce geometrie. Výzkumná část se zabývá realizovaným výzkumem, jehož cílem bylo zjistit, do jaké míry budou žáci při experimentování samostatní, pokud se jim připraví vhodné materiály a poskytne vhodně nastavené edukativní...
Parametrické 2D/3D modely
Šober, Patrik ; Kolář, Martin (oponent) ; Zemčík, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo vytvoření aplikace pro tvorbu a manipulaci 2D a 3D modelů skrze parametrickou konstrukcí. Práce postupně rozebíra teoretický základ okolo tvorby a reprezentace 3D modelů v počítačové grafice, pojmy parametrické konstrukce a představení podobných aplikací včetně jejich rozdílů. Dále je popsán způsob vytvoření aplikace na základě vytvořeného návrhu ze získaných znalostí. Na závěr bylo provedeno testování aplikace, zaměřující se na uživatelské rozhraní a zátěže renderovací systému.
Dynamická geometrie na dotykových zařízeních ve výuce matematiky
KOŠINOVÁ, Marie
Diplomová práce je zaměřena na program Sketchometry a jeho smysluplné využití. Nahlíží na zavedení programu do vyučovacích hodin matematiky z dvou úhlů pohledu - z pohledu učitele a žáka. Práce se zabývá důležitými aspekty, které ovlivňují efektivnost používání moderních technologií na školách. V práci jsou obsaženy výsledky uskutečněných projektů v praxi. Průběh workshopů s učiteli je doplněn autentickými fotografiemi z akcí a výstupy z pozorování na gymnáziu jsou prezentovány formou vypracovaných řešení od žáků z prostředí programu Sketchometry.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.