Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Jak se (také) dělá divadlo v Londýně
Nováková, Hana ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; VEDRAL, Jan (oponent)
Předmětem této diplomové práce je současné britské divadlo, a to z hlediska dynamiky vztahů mezi dramatikem, hercem a režisérem, která se v mnohém liší od toho, na co jsme zvyklí v kontinentální Evropě. Na základě popisů konkrétních inscenací londýnských jevišť i historického vývoje moderního britského divadla se práce snaží pojmenovat, co je pro britskou režii, herectví a dramatiku typické. Každá z kapitol se zaměřuje právě na jednu z těchto složek a nastiňuje specifika britské scény se zřetelem k prostředí českému. Srovnáním vybraných pražských a londýnských inscenací téhož britského dramatického textu potom práce poukazuje na některá úskalí, která přenos této dramatiky do jiného kulturního prostředí může přinášet.
Metodologie spolupráce režiséra s hercem a současná divadelní praxe
Glogrová, Kateřina ; BURIAN, Jan (vedoucí práce) ; HRBEK, Daniel (oponent)
Práce se zabývá spoluprací režiséra s hercem během jednotlivých fází inscenačního procesu tak, jak probíhají v běžném divadelním provozu. Jednotlivé fáze inscenačního procesu jsou doplněny vlastní zkušeností autorky s vedením herců, které nabyla především v rámci svého studia na Divadelní fakultě AMU. V druhé části autorka zkoumá problematiku vnitřní pravdivosti a možnosti jejího dosažení v rámci inscenace i hereckého projevu. Součástí přípravy na magisterskou práci byl výzkum, který zahrnoval rozhovory se třemi profesionálními režiséry - Hanou Burešovou, Ladislavem Smočkem a Štěpánem Páclem, jejichž metodu práce autorka popisuje. V závěru práce autorka konstatuje, že je složité vyvozovat obecné závěry o spolupráci režiséra s hercem, která má vždy subjektivní povahu, a že stejně těžko uchopitelná je v obecné rovině i problematika vnitřní pravdivosti. Právě díky mnohosti možností však neztrácejí svou přitažlivost pro další zkoumání.
Recepce Čapkova díla a osudy jeho her v zemích bývalé Jugoslávie
Zahirović, Hasan ; SÍLOVÁ, Zuzana (vedoucí práce) ; HYVNAR, Jan (oponent)
Karel Čapek je v zemích bývalé Jugoslávie nepochybně téma obsáhlejší ale vděčné", o čemž svědčí velký počet odkazů v periodikách. I více než sedmdesát let po autorově skonu je jeho dílo " vzhledem k jedinečné svěžesti, uměleckého gesta i k podnětnosti ideového plánu" velmi aktuální, ačkoliv je dnes známý spíše jako spisovatel dětské literatury, Recepce jeho tvorby započala poměrně záhy, už od roku 1921, avšak nepokračovala kontinuálně. Karla Čapka v jugoslávském prostředí proslavilo zejména dílo dramatické - opakovaně zde bylo inscenováno šest jeho dramat.
Přístupy a možnosti inscenování zábavněhudebního divadla v současných českých podmínkách.
Olšovský, Lumír ; SOMEŠ, Jaroslav (vedoucí práce) ; DEÁK, Juraj (oponent)
Magisterská práce se zabývá procesem inscenování muzikálů a operet v českém divadelním prostředí. Na příkladech pěti srovnávaných titulů popisuje průběh příprav tohoto specifického zábavněhudebního druhu divadla s ohledem na různé možnosti divadelních subjektů, rozebírá nároky a úskalí sestavování týmu uměleckých spolupracovníků a samotnou tvůrčí práci na zkouškách. Postupy od prvního uchopení titulu jako dramatického textu, přes prostorové řešení situací v podmínkách jevištního prostoru divadla, až k režijně-herecké práci jsou dokládány autentickými poznatky a konfrontovány s poznámkami režisérů, kteří výrazně ovlivnili autorův názor. Zároveň se text zamýšlí nad nároky, které jsou v tomto druhu divadla kladeny na herce a jeho výchovu a přípravu.
Režie a chaos
Kubák, Ivo Kristián ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; BURIAN, Jan (oponent)
Diplomová práce se pokouší nalézt propojení mezi relativně mladou matematickou disciplínou teorie chaosu a teoretickou a praktickou prací divadelního režiséra. V první části vysvětluje principy teorie chaosu, fraktální geometrie, řeší otázky chápání chaosu ve starořecké kultuře, v postmoderně a v současné kultuře. V druhé části tento aparát aplikuje na režijní praxi a odhaluje několik podstatných charakteristik, funkcí a úloh režie v divadle. Třetí část tvoří dvě případové studie inscenační praxe z divadelního studia DAMU DISK: inscenace Punk Rock a Otcizení.
Režie jako pohyblivá role
Burianová, Zuzana ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (vedoucí práce) ; BURIAN, Jan (oponent)
Hlavním tématem této magisterské práce je vztah mezi funkcí režiséra a ostatních tvůrců v rámci procesu vzniku divadelní inscenace. Autorka se snaží popsat a reflektovat konkrétní příklady ze své režijní a dramaturgické praxe z let 2012-2015. V první části textu se věnuje inscenacím, u kterých se stala také spoluautorkou scénáře. Snaží se podchytit základní impuls ke vzniku jednotlivých projektů a vývoj tohoto impulsu, který si pro orientaci pojmenovává jako "formulace zadání". Ve druhé části textu se autorka podrobněji zaměřuje na spolupráci s hercem. Zajímá se o zkoumání okolností osvobození hereckého jednání, hranici mezi hereckou tvorbou a režisérovým vedením herců. Ve třetí části se zaobírá vztahem mezi režisérem, dramaturgem a scénografem.
Panika, chaos, harmonie.
Chmelíková, Eliška ; SCHLEGELOVÁ, Martina (vedoucí práce) ; JOBERTOVÁ, Daniela (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřená na dílo a divadelní působení Miky Myllyaha - jedné z nejvýraznějších osobností současného finského divadla. Na základě analýzy dramatické trilogie nachází ústřední tematické okruhy a zkoumá formální zpracování fabule u tohoto konkrétního autora a snaží se ho zařadit do kontextu současné finské dramatiky. Práce je primárně zaměřená na soudobou finskou dramatiku, avšak zkoumá i základní dějinné události ve vývoji finského divadla po současnost. Věnuje se i dalším současným finským autorům a zásadním tématům, která tito autoři reflektují.
Prázdný papír
Lesák, Jan ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; TOMÁNEK, Karel František (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje procesu tvorby divadelní inscenace, na jehož počátku nestojí pevný dramatický text, ale pouze nápad. Zkoumám, jakými fázemi takový nápad prochází, čím je formován a jak se proměňuje od fáze, kdy si s ním sednu nad prázdný papír až po fázi hotového finálního divadelního tvaru.
Spoluutváření divadla
Petrovič, Zoran ; MAKONJ, Karel (vedoucí práce) ; KLÍMA, Miloslav (oponent)
Práce se zabývá fenoménem divadelní události, která se v plné míře rozvine teprve tehdy, když se ve stejném prostoru a čase setkají herec a divák. Zabývá se otázkami, které jejich vzájemnou interakci podmiňují. Závěry se pokouší vyvodit skrze perspektivu divadelního tvůrce a diváka, táže se po smyslu divadelního (spolu)utváření a přitom se opírá jak o praktické zkušenosti, tak o poznatky divadelních praktiků a teoretiků. Pojem divadlo používá v nejširším slova smyslu. Záměrně vychází z různých druhů divadelních provedení. Vychází z poznání, že je divadlo v základě jedno, avšak bezpodmínečně potřebuje oba, jak aktivního herce, tak aktivního diváka.
Režijní tvorba Jana Mikuláška
Zicháčková, Magda ; HRDINOVÁ, Radmila (vedoucí práce) ; TICHÝ, Zdeněk (oponent)
Diplomová práce "Režijní tvorba Jana Mikuláška" se zabývá jedním z nejvýraznějších současných českých divadelních režisérů. Autorka se snaží přiblížit osobnost a tvorbu Jana Mikuláška prostřednictvím analyzování jeho režijních postupů u konkrétních inscenací, které měla možnost vidět. Navazuje na svou bakalářskou práci nazvanou "Spolupráce režie a scénografie: J. Mikuláška a M. Cpina", kde analyzovala Mikuláškovy režijní postupy především v inscenaci Heda Gablerová. Výčet Mikuláškových inscenací je bohatý, proto si pro své analyzování zvolila konkrétní úsek z jeho tvorby, který mj. porovnává s tvorbou předchozí. Podrobně se věnuje inscenacím Europeana, Nenápadný půvab buržoazie, Šedá sedmdesátá aneb Husákovo ticho a především pak inscenaci Hodní chlapci, na které se autorka dramaturgicky podílela.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.