|
Mikrobiologický projekt s využitím diskové difuzní metody pro 2. stupeň ZŠ
Kadlecová, Kateřina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Mikrobiologický projekt s využitím diskové difuzní metody pro 2. stupeň ZŠ ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá projektovým vyučováním a jeho funkčním zapojením do struktury české didaktické teorie i praxe. Poukazuje na projektové vyučování jako na inovativní proces, jenž je kvalitativně schopen zaštítit kladené požadavky RVP a jehož realizace napomáhá k rozvoji vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí. Diplomová práce obsahuje, jak teoretická východiska, která jsou vypracována s pomocí studia odborné literatury a dalších zdrojů s cílem shrnout současný stav poznání dané problematiky, tak část praktickou. Teoretická východiska kladou důraz nejen na charakteristiku projektového vyučování jako takového, ale také na vhodnou aplikaci této vzdělávací strategie v učebním procesu. Konkrétně jsou zmiňovány možnosti uplatnění projektového vyučování ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie. Na teoretická východiska navazuje část praktická, která přesouvá teorii projektového vyučování do praxe. Je zde konstruován konkrétní projekt s názvem "Síla antibiotik", který je následně realizován a reflektován. Podrobně je popsán průběh plánování, realizace a vyhodnocení projektu. KLÍČOVÁ SLOVA: projektové vyučování, školní projekt, disková difuzní metoda, antibiotické disky
|
|
Antimikrobiální vlastnosti rostlinných látek
Žižlavská, Barbora
Tato diplomová práce se zabývá antimikrobiálními vlastnostmi rostlinných látek. Charakteristika těchto látek, včetně mechanismu působení na mikroorganismy a jejich průmyslové využití, je uvedena v teoretické části. Cílem mikrobiologické analýzy bylo zjistit rozsah působení ředěných (10%) a koncentrovaných silic izolovaných z hřebíčku (Syzygium aromaticum), skořice (Cinnamomum) a tymiánu (Thymus vulgaris) na bakterie (Escherichia coli, Enterococcus faecalis, Enterococcus faecium) a kvasinky (Yarrowia lipolytica, Candida tropicalis a Saccharomyces cerevisiae). Pro stanovení byla použita disková difúzní metoda. Výsledky potvrdily antimikrobiální účinek testovaných silic. Největší inhibiční vliv na použité druhy mikroorganismů měla koncentrovaná tymiánová silice.
|
|
Studium antimikrobiálního efektu hroznových semen
Koláčková, Ivana
Táto práca sa zaoberala štúdiom informácií o využití extraktov z Vitis vinifera L., predovšetkým extraktu z hroznových semien (GSE), výrobe extraktu v dvoch variantách (vodný alebo metanolový GSE) a popise jeho vlastností a účinkov. Vyrobený extrakt bol bohatý na polyfenoly (13462 mg/l GAE), ktoré boli spektrofotometricky stanovené Folin-Ciocaltelovou metódou. Stanovené boli aj flavonoly (3615 mg/l GAE). Preukázaná bola vysoká antioxidačná aktivita (7978 mg/l GAE) meraná pomocou metódy DPPH. Na stanovenie antimikrobiálnej aktivity bola využitá disková difúzna metóda aplikovaná na piatich modelových mikroorganizmoch. Z výsledkov experimentu vyplýva, že GSE významne inhibuje rast Bacillus cereus, Candida tropicalis a Enterococcus faecalis, neúčinný bol voči Escherichia coli a Pseudomonas aeruginosa.
|
| |
|
Mikrobiologický projekt s využitím diskové difuzní metody pro 2. stupeň ZŠ
Kadlecová, Kateřina ; Pavlasová, Lenka (vedoucí práce) ; Skýbová, Jana (oponent)
Mikrobiologický projekt s využitím diskové difuzní metody pro 2. stupeň ZŠ ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá projektovým vyučováním a jeho funkčním zapojením do struktury české didaktické teorie i praxe. Poukazuje na projektové vyučování jako na inovativní proces, jenž je kvalitativně schopen zaštítit kladené požadavky RVP a jehož realizace napomáhá k rozvoji vzdělávacích cílů a klíčových kompetencí. Diplomová práce obsahuje, jak teoretická východiska, která jsou vypracována s pomocí studia odborné literatury a dalších zdrojů s cílem shrnout současný stav poznání dané problematiky, tak část praktickou. Teoretická východiska kladou důraz nejen na charakteristiku projektového vyučování jako takového, ale také na vhodnou aplikaci této vzdělávací strategie v učebním procesu. Konkrétně jsou zmiňovány možnosti uplatnění projektového vyučování ve výuce přírodopisu, biologie a ekologie. Na teoretická východiska navazuje část praktická, která přesouvá teorii projektového vyučování do praxe. Je zde konstruován konkrétní projekt s názvem "Síla antibiotik", který je následně realizován a reflektován. Podrobně je popsán průběh plánování, realizace a vyhodnocení projektu. KLÍČOVÁ SLOVA: projektové vyučování, školní projekt, disková difuzní metoda, antibiotické disky
|