|
Dialog ve výuce
Holzerová, Jana ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Blanka (oponent)
Tato diplomová práce s názvem "Dialog ve výuce" se zabývá dialogickým vyučováním na prvním stupni základní školy. Cílem práce je zmapovat implementaci aspektů metody filozofie pro děti jako dialogické metody do školní praxe a popsat specifika role učitele v tomto procesu. V teoretické části je popsána struktura výukové komunikace, definován dialog a dialogické vyučování a popsány didaktické přístupy a metody využívající dialog ve výuce. Cílem praktické části je zjistit, do jaké míry se učitelům základních škol daří naplňovat zásady dialogického vyučování a identifikovat překážky, které dosažení těchto zásad brání. Pro tyto účely je vytvořen záznamový arch. Dále je cílem zjistit, jaká je role učitele v dialogickém vyučování. Výzkum je vícenásobnou případovou studií a kombinuje metodu přímého pozorování a rozhovorů s učiteli. Zjištění ukazují, že učitelé úspěšně zvládají klást během výuky otevřené otázky vyšší kognitivní náročností, pomocí otázek podporují žáky v delších projevech a vede se jim rozvíjet kritické a tvůrčí myšlení žáků. Avšak méně se jim daří rozvíjet u žáků kooperativní či angažované myšlení a předávat žákům kontrolu nad procesem. Učitelé vnímají svoji roli při dialogickém vyučování jako roli facilitátora, který pouze monitoruje diskusi, ale nezasahuje do jejího obsahu. Tuto roli...
|
|
Dialogické vyučování ve fyzikálním vzdělávání
Otáhalová, Klára ; Kekule, Martina (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá dialogickým přístupem ve výuce fyziky. V komunikaci mezi učitelem a žákem můžeme zkoumat komunikační přístupy, vzory diskurzu a učitelské otázky. V práci je vytvořena analýza nahrávek hodin (vlastní, virtuální hospitace). Byly identifikovány čtyři komunikační přístupy a dále i jejich kombinace. Pro dvě vyučující byla sestavena zpětná vazba a identifikovány typické rysy pro jejich výuku (např.: kombinace D/I, A/I). Práce obsahuje i souhrnný výsledek využití komunikačních přístupů všemi učiteli. V závěru práce je sestaven návrh materiálu pro studenty učitelství fyziky pro seznámení se s dialogickým vyučováním. Klíčová slova: dialogické vyučování, fyzikální vzdělávání
|