Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Metody a postupy ochrany antropogenních objektů historické hospodářské činnosti člověka v lesích
Kadavý, Jan ; Sklenář, Karel ; Novák, Jakub ; Knott, Robert ; Kneifl, Michal
Metodika je zaměřena na využití informací identifikace, dokumentace a prezentace antropogenních objektů v terénu, reliktů historické hospodářské činnosti člověka v lesích. Tento druh informací je výsledkem propojení lesnictví spolu s památkovou péčí a archeologií. Za antropogenní objekty považujeme především staré cesty, lokality historické těžby surovin, objekty zpracování surovin, zaniklé vesnice, výskyt pařezin a další. Důvodem vzniku metodiky je obava ze ztráty (poškození) těchto objektů lesnickou hospodářskou činností umocněnou v současné době zpracováváním kůrovcové kalamity nebývalých rozměrů na podstatné části území ČR. Připustíme-li, že k poškozování objektů dochází, pak dochází i ke ztrátám na kulturním a historickém dědictví ČR. Ambicí metodiky je na problematiku upozornit. Cílem metodiky je popsat, jak antropogenní objekty, relikty historické hospodářské činnosti člověka v lesích, moderními postupy identifikovat a následně adekvátně chránit. Ústředním bodem řešení je návrh přenosu informací o výskytu těchto objektů v terénu k vlastníkům lesů formou lesních hospodářských plánů, příp. lesních hospodářských osnov a návrh postupů pro jejich adekvátní ochranu.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Vybrané regionální památky severního Plzeňska ve výuce na 1. stupni základní školy
Tišerová, Karolína ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Diplomová práce Vybrané regionální památky severního Plzeňska ve výuce na 1. stupni základní školy prezentuje návrhy výuky spojené se zvolenými regionálními památkami severního Plzeňska. Teoretická část představuje pojetí regionalistických témat ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, průřezová témata a klíčové kompetence, které lze při zvoleném námětu výuky rozvíjet. Následují zmíněné vhodné metody práce, které jsou spojeny s mimoškolní pedagogikou. Poté se tato část věnuje přístupu k památkám jako ke kulturně historickému dědictví, které je odkazem minulosti a které by nemělo být zapomenuto. Dále předkládá charakteristiku přírodního prostředí a kulturně historického vývoje severního Plzeňska a představuje vybrané kulturní památky a témata s nimi spojená. Teoretické poznatky o vybraných památkách jsou základem pro přípravu exkurze v praktické části. Praktická část nabízí návrhy pro výuku s využitím těchto míst, plán vlastivědné exkurze a aktivity spojené s poznáváním kulturních památek. K připraveným exkurzím jsou připojeny návrhy aktivit, které téma uvádějí a motivují žáky k poznání, a po exkurzi jsou připraveny návrhy na shrnutí a reflektování učiva, které upevňují získané znalosti. Výsledkem praktické části je vytvoření didaktické opory zaměřené na podporu kladného vztahu žáků k památkám v...
Řetězové provázení jako prostředek výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví
RAMDANOVÁ, Jitka
Předmětem diplomové práce je problematika muzejní edukace v autentickém prostředí, konkrétně možný způsob využití techniky řetězového provázení při zprostředkování kulturně historického dědictví určitého místa širší veřejnosti. Cílem práce je v teoretické části vymezit pojem řetězového provázení v kontextu výchovy ke vztahu ke kulturnímu dědictví a k muzejní edukaci. Praktická část obsahuje charakteristiku a analýzu příkladů praktických realizací řetězového provázení po čtyřech historických objektech i vlastního tvůrčího projektu řetězového provázení po Ateliéru Zdenky Braunerové, který byl připravován a realizován ve spolupráci muzea a základní školy. Praktická část také obsahuje návrh možného východiska pro další spolupráci Středočeského muzea a Základní školy v Roztokách.
Výchovně vzdělávací projekt k obci Březina v mikroregionu Radnicko u Rokycan
ŠÍPOVÁ, Hana
Bakalářská práce se zabývá představením památek v obci Březina v mikroregionu Radnicko u Rokycan a jejich propagaci prostřednictvím pracovního sešitu určeného pro starší školní věk. Teoretická část se věnuje rodu Sternbergů a Kašparovi Maria hraběti ze Sternberga významné osobnosti rodu. Dále jsou popsány jednotlivé památky na tomto území a další část je věnována muzeu jako instituci zaměřenou na propagaci kulturně historického dědictví národa. V další části teoretické statě je popsán pracovní list jako funkční pomůcka muzejní edukace. Následně je specifikován starší školní věk jako cílová skupina pro tvorbu projektové části kvalifikační práce. Projektová část je věnována tvorbě pracovního sešitu a jeho následnému rozboru.
Anežský klášter jako kulturně historická památka
Neradová, Lucie ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Županič, Jan (oponent)
Práce se zabývá Anežským klášterem jako kulturně historickou památkou a možnostmi využití kulturně historické památky, konkrétně Anežského kláštera, v hodinách občanské výchovy. Klade si za cíl prozkoumat kulturně historický přínos tohoto kláštera z hlediska funkcí, které měl klášter v minulosti i dnes, na základě zjištěných skutečností posoudit význam těchto funkcí pro památkový význam kláštera a péči o jeho zachování a zvážit využitelnost této památky v občanské výchově na druhém stupni základních škol, včetně návrhu konkrétních činností. V práci se autorka zamýšlí nad smyslem výchovy ke vztahu ke kulturně historickému dědictví, k památkám a jejich ochraně, a možnostmi jejího rozvoje vzhledem k občanské výchově i vzdělávací koncepci České republiky a jejím dokumentům (konkrétně RVP a ŠVP). Na vývoji české památkové péče seznamuje čtenáře s přístupy k ochraně památek v minulosti i dnes a s problémy památkové péče, otvírajícími prostor pro učitele a jejich žáky k reflexi vlastního vztahu k památkám a možnostem aktivního zapojení do péče o památky, jakožto nedílné součásti kulturního životního prostředí člověka.
Jezuitská kolej v Českém Krumlově Možnosti edukačního využití regionální památky ve školní výuce i mimo ni
ŠTĚDRÁ, Miroslava
Cílem mé diplomové práce je připravit tvůrčí projekt v rámci spolupráce základních škol a Gymnázia v Českém Krumlově s Národním památkovým ústavem v Českých Budějovicích. V projektu nastíním velký vzdělávací potenciál, který obor památková péče může školám nabídnout. Představím možnosti edukačního využití jednoho památkového objektu v rámci města Český Krumlov. Své zkušenosti a vědomosti propojím s vědomostmi a zkušenostmi pedagogů vyučujících dějepis. Budu vycházet z odborné literatury z oblasti pedagogiky a památkové péče, z regionální historie, z kurikulárních dokumentů, z výzkumů, jejichž výsledky jsou zveřejněny na internetových stránkách.. Projekt bude zaměřen na doplnění a zpestření učiva, které je probíráno ve školní výuce a přispěje nejen k efektivní prezentaci památkových hodnot, ale také rozvoji vzdělanosti, kreativity a hodnotové orientace cílových skupin ve prospěch dobrovolné a udržitelné péče o kulturní dědictví.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.