Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mezi vnímaným a zamýšleným kurikulem: argumenty učitelů pro výběr učiva chemie
Matějů, Kateřina ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá výukou chemických výpočtů na základních školách z pohledu učitelů chemie. Teoretická část popisuje jednotlivé druhy kurikula, systém kurikulárních dokumentů v České republice i v zahraničí. Dále se práce zabývá výběrem základního učiva, vlivem učebnic na realizované kurikulum a přístupy ke tvorbě kurikula. V praktické části je představena metodologie Delphi studie, použité k získávání dat. Cílem této práce bylo pomocí této metody najít argumenty, proč učitelé zařazují chemické výpočty do výuky chemie a v jakém rozsahu. Dalším cílem bylo zjistit ideální počet hodin, který by učitelé tématu rádi věnovali a kontrastovat uvedené výstupy RVP a ŠVP škol učitelů zařazených do výzkumného vzorku. Výzkumu se účastnilo 13 učitelů s rozdílnou délkou praxe a rozdílným vzděláním. Pomocí tříkolové Delphi byli získány data o počtu hodin, argumentech i rozsahu tématu chemických výpočtů. Výsledky práce ukazují, že učitelé by věnovali tématu chemických výpočtů v rozsahu hmotnostního zlomku, látkového množství a molární hmotnosti 5 vyučovacích hodin. Argumenty, které byly uvedeny odpovídají cílům vzdělávací oblasti. Uvedené výstupy ŠVP jsou ve většině případů obdobou výstupů RVP. Na tuto práci může navazovat práce na téma chemického názvosloví či vyčíslování z chemických rovnic, protože...
Efekt pojetí výuky na schopnost studentů prvního ročníku bakalářského studia provádět chemické výpočty
Nováková, Karolína ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Matěcha, Tadeáš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá připraveností vysokoškolských studentů provádět chemické výpočty. Zkoumány byly ročníky studentů nastupují ke studiu na katedru chemie a didaktiky chemie na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy v akademickém roce 2022/23 a 2023/24. Na začátku práce jsou uvedena teoretická východiska, kde je popsána problematika chemických výpočtů na základě dřívějších výzkumů. Jsou zde zařazeny faktory ovlivňující schopnost řešit chemické výpočty a jejich přesah do matematiky. Dále je pozornost věnována pozici chemických výpočtů ve školním kurikulárním systému. Praktická část se zaměřuje na zjištění, s jakými schopnostmi provádět chemické výpočty přichází studenti ze středních škol. Na začátku byl studentům zadán vstupní test. Kromě úspěšnosti byly zkoumány i chyby, které studenti dělají. Na konci zimního semestru studenti psali analogický posttest. Výsledky obou testů byly následně porovnávány. Dále byly s vybranými studenty provedeny rozhovory, aby se získaly přesnější informace ohledně výuky chemických výpočtů. Z výsledků je patrné, že studenti přichází ze středních škol nedostatečně připraveni i přesto, že by výpočty měli podle kurikulárních dokumentů ovládat. Nejvíce problematické se jeví výpočty z rovnic, výpočty pH a výpočty zaměřené na míchání roztoků. Tato práce doplňuje...
Únikové hry jako prostředek motivace k procvičování chemických výpočtů na gymnáziu
Langerová, Lucie ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Únikové hry zažívají v posledních letech obrovský rozvoj na trhu akční skupinové zábavy a vykazují potenciál i pro výukové využití. Bakalářská práce se zaměřuje na návrh dvou didaktických únikových her jako inovativního nástroje pro oživení výuky chemických výpočtů na gymnáziích. V rešeršní části práce je představena problematika motivace žáků k učení, historie a současné využití her ve vzdělávání s důrazem na únikové hry a jejich potenciál ve výuce chemie a chemických výpočtů. Práce dále poskytuje analýzu učiva spojeného s chemickými výpočty ve školních vzdělávacích programech čtyř vybraných gymnázií, která odkryla značnou diverzitu a rozsah zpracování tohoto tématu. Praktická část práce je věnována návrhu a zhodnocení únikových her "Noční útěk z Bradavic" a "Robotická apokalypsa". Cílem těchto her je nejen procvičení chemických výpočtů, které mnoho žáků považuje za náročné a obtížně pochopitelné, ale také zvýšení jejich motivace k učení chemie. Hry byly pilotně testovány skupinou gymnaziálních žáků a hodnoceny gymnaziálními učiteli chemie, kteří poskytli zpětnou vazbu o jejich předpokládané efektivitě, atraktivitě a možnosti využití ve výuce. Výsledky ukazují, že únikové hry mohou dle hodnocení učitelů a prvních zkušeností žáků významně přispět k aktivnímu zapojení žáků do výuky, rozvoji...
Chemické výpočty Tvorba e-learningových studijních materiálů
Košová, Hana ; Stehlík, Marek (oponent) ; Richtera, Lukáš (vedoucí práce)
Předmětem této bakalářské práce jsou e-learning, prostředky k jeho tvorbě, tvorba samotná, práce se základními prvky tvořícími e-learning a zhodnocení kvality e-learningu na FCH VUT a Masarykově univerzitě v Brně. Praktickým výstupem této práce je výukový materiál pro chemické výpočty z oblastí koncentrace, ředění a mísení roztoků, rozpustnosti a krystalizace určený pro posluchače 1. ročníku FCH VUT v Brně. Tento výukový materiál byl vypracován v aplikaci Adobe Flash. Při tvorbě bylo využito mnoha nástrojů, které Adobe Flash nabízí. Aplikace je rozdělena do tří kapitol (koncentrace, ředění a mísení, rozpustnost a krystalizace). Jednotlivé kapitoly tvoří vždy dvě části. V první části jsou zobrazeny stručné teoretické informace, důraz je kladen především na vizuální stránku. Toho je dosaženo pomocí názorných animací, příkladem může být rozpouštění krystalů. Druhá část se zabývá ukázkovým výpočtem příkladů na dané téma.
Chemické pokusy jako prostředky výuky vybraných chemických výpočtů na SŠ
Bělohoubková, Kateřina ; Chroustová, Kateřina (vedoucí práce) ; Bílek, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá podporou výuky vybraných chemických výpočtů na středních školách prostřednictvím realizace žákovských chemických pokusů. Teoretická část této práce zahrnuje přehled typů chemických výpočtů v tématech výuky chemie na středních školách, který vychází z analýzy očekávaných výstupů středoškolského vzdělávání uvedených v RVP G a ve vybraných RVP SOV s chemickým zaměřením, dále z analýzy výstupů ve vybraných ŠVP a vybraných učebnicích chemie pro střední školy. Na základě této analýzy byl zpracován přehled chemických výpočtů pro střední školy, který zahrnuje: základní chemické veličiny a výpočty, soustavy látek a jejich složení, vyčíslování rovnic, výpočty pH a tepelné změny při chemických reakcích. V teoretické části také nalezneme kapitolu o chemických pokusech. V praktické části jsou navrženy a odladěny chemické pokusy pro žákovské laboratorní úlohy, jejichž prostřednictvím bude žákům předvedena a vysvětlena potřeba daného chemického výpočtu. V praktické části nalezneme celkem 7 chemických pokusů, které podporují výuku chemických výpočtů: molární hmotnost a objem, látkové množství a koncentrace, složení roztoků, vyčíslování rovnic, stechiometrické výpočty, výpočty pH či výpočty relativních výtěžků. Navržené chemické pokusy byly odzkoušeny v laboratoři a následně...
Tvorba motivačních materiálů pro výuku některých témat chemie
Langerová, Veronika ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Nováková, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na vytvoření výukového materiálu, který je využitelný k výuce a studiu některých obtížně pochopitelných tematických celků chemie na střední škole, přičemž se snaží svou formou alespoň částečně motivovat žáky ke studiu. Mezi problematické učivo chemie na středních školách patří téma fyzikálních veličin a chemických výpočtů, proto je výukový materiál věnován této oblasti. Součástí práce je vymezení obsahu učiva daného tématu v kurikulárních dokumentech platných v ČR pro vzdělávání na gymnáziu. V návaznosti na vymezení obsahu učiva v kurikulárních dokumentech bylo provedeno zhodnocení vybraných tištěných a elektronických zdrojů v českém a anglickém jazyce. Ze zhodnocení vyplynulo, že řada zdrojů není komplexní a obsahově se neshoduje s učivem vymezeným v kurikulárních dokumentech. Navíc většina zdrojů neobsahuje příliš mnoho motivačních prvků. Na základě tohoto zjištění byl vytvořen výukový a studijní materiál, vztahující se k tématu fyzikálních veličin a výpočtů v chemii, který je obsahově v souladu s vymezením učiva v RVP G a Katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. Obsahuje tedy teoretické úvody a výpočty k fyzikálním veličinám látkové množství, hmotnostní a objemový zlomek, molární hmotnost, molární objem a molární koncentrace. Z chemických...
Schopnost nastupujících studentů učitelství provádět chemické výpočty
Frolíková, Markéta ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Chroustová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tím, s jakými schopnostmi přicházejí studenti na Pedagogickou fakultu Univerzity Karlovy na katedru chemie a didaktiky chemie a také jak se jejich schopnosti zlepší po absolvování kurzu Chemické výpočty a to konkrétně v zimním semestru v akademickém roce 2020/2021. Začátek práce, konkrétně teoretická východiska této práce, se zabývají výzkumy týkajících se chemických výpočtů, kde se řeší, s čím například při jejich řešení mají studenti problém. Dále obsahem teoretické části je postavení chemických výpočtů v kurikulárních dokumentech (RVP ZV, RVP G a RVP SOV) a také jak se k nim staví přímo na základních a středních školách. Výzkumná část se zaměřuje na schopnost studentů řešit po střední škole chemické výpočty. Zjišťování jejich schopnosti bylo pomocí vstupních testů. Zkoumána byla nejen jejich úspěšnost, ale také příčiny úspěšnosti či naopak neúspěšnosti. V další části výzkumu byl studentům zadán obdobný výstupní test po absolvování kurzu Chemické výpočty, který nám dal informace, zdali se studenti díky kurzu zlepšili v řešení chemických výpočtů. Všechny další informace pro tento výzkum byly zjištěny a doplněny pomocí polostrukturovaných rozhovorů s vybranými studenty. Z výsledků vyplývá, že studenti mají po absolvování střední školy odlišné schopnosti v řešení...
Efektivita uplatnění principu převrácené třídy v kurzu Chemické výpočty
Horáková, Adéla ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Chroustová, Kateřina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá efektivitou principu převrácené třídy v kurzu Chemické výpočty uskutečněném v zimním semestru na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v akademickém roce 2020/2021 na katedře chemie a didaktiky chemie. Na začátku této práce jsou chemické výpočty zařazeny do systému chemického vzdělávání a popsány tak, jak se vyskytují ve vybraných učebnicích pro základní a střední školy. Definován je samotný princip převrácené třídy a zhodnocen na základě dostupné literatury. Výzkumná část se zaměřuje na studentské postoje k principu převrácené třídy aplikované na kurz Chemické výpočty získané pomocí dotazníku IMI (Intrinsic Motivation Inventory) a následných rozhovorů s vybranými studenty. Zkoumán je také vliv vstupních znalostí na jejich postoje k tomuto principu. Současně je sledován studentský výběr materiálů při samostudiu - typy a jejich množství. Z výsledků vyplývá, že princip převrácené třídy je pro kurz Chemické výpočty vhodným přístupem, studentům v drtivé většině vyhovuje. Videa se ze studentského pohledu jeví jako ideální zdroj pro přípravu.
Využití matematických znalostí v chemických výpočtech
Schwarzbacher Zeman, Tomáš ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Mošna, František (oponent)
V této práci je zmapován základní přehled nejčastějších typů chemických výpočtů na základních a středních školách a jejich propojení s matematickými znalostmi. Práce je členěna na tři hlavní části - část o chemických výpočtech na základních školách, část o chemických výpočtech na středních školách a část mapující úlohy na chemické výpočty v chemických soutěžích pro žáky základních a středních škol. První dvě jmenované části obsahují vždy kromě potřebné teorie z matematiky a chemie, včetně používaných chemických vzorců, vždy několik vzorových příkladů pro lepší pochopení daného tématu. Poslední část ukazuje aplikaci znalostí chemických výpočtů v soutěžích pro žáky.
Tvorba motivačních materiálů pro výuku některých témat chemie
Langerová, Veronika ; Nováková, Lucie (oponent) ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce je zaměřena na vytvoření výukového materiálu, který je využitelný k výuce a studiu některých obtížně pochopitelných tematických celků chemie na střední škole, přičemž se snaží svou formou alespoň částečně motivovat žáky ke studiu. Mezi problematické učivo chemie na středních školách patří téma fyzikálních veličin a chemických výpočtů, proto je výukový materiál věnován této oblasti. Součástí práce je vymezení obsahu učiva daného tématu v kurikulárních dokumentech platných v ČR pro vzdělávání na gymnáziu. V návaznosti na vymezení obsahu učiva v kurikulárních dokumentech bylo provedeno zhodnocení vybraných tištěných a elektronických zdrojů v českém a anglickém jazyce. Ze zhodnocení vyplynulo, že řada zdrojů není komplexní a obsahově se neshoduje s učivem vymezeným v kurikulárních dokumentech. Navíc většina zdrojů neobsahuje příliš mnoho motivačních prvků. Na základě tohoto zjištění byl vytvořen výukový a studijní materiál, vztahující se k tématu fyzikálních veličin a výpočtů v chemii, který je obsahově v souladu s vymezením učiva v RVP G a Katalogu požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky. Obsahuje tedy teoretické úvody a výpočty k fyzikálním veličinám látkové množství, hmotnostní a objemový zlomek, molární hmotnost, molární objem a molární koncentrace. Z chemických...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.