|
Autentičnost a pravdivost hereckého projevu
Pokorný, Vladimír ; NEBESKÝ, Jan (vedoucí práce) ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou autentičnosti a pravdivosti hereckého projevu při tvorbě postav v různých žánrech. Autor se v první části opírá o vybranou, odbornou literaturu, jejíž prostřednictvím nás seznamuje s tím, jak je teoreticky možné autentičnosti a pravdivosti hereckého projevu dosáhnout podle různých, všeobecně uznávaných postupů při práci na tvorbě postavy. V druhé části staví tyto teoretické poznatky do konfrontace se svojí vlastní zkušeností začínajícího herce a na absolventských inscenacích se nám snaží přiblížit, jak v různých inscenacích a různých žánrech hledá autentičnost a pravdivost při práci na svých postavách, které ztvárnil v posledním roce studia v divadle Disk.
|
|
Člověk, místo, paměť
Vlček, Martin ; HAVLÍČKOVÁ, Šárka (vedoucí práce) ; SCHMELZOVÁ, Radoslava (oponent)
Scénografie se odjakživa pohybuje mezi výtvarným a performativním uměním.
Samotné výtvarné umění se od 60. let 20. století často dostává do podobných
přesahů: zážitků spojených s instalací (environment již od 50. let) a s důraznějším
zaměřením se na akci samotnou (happening, event, performance).
Zajímám se o takové příklady, kdy se oba tvůrčí světy setkávají na pomyslných
hranicích a věnují se tématu paměť a místo alespoň na jedné z těchto rovin:
1.) umělecké práci s prostorem a jeho specifičností
2.) umělecké práci založené na osobních vzpomínkách, či sdílení zážitku
Velmi zásadní jsou pro mě fenomén autenticity a osobního prožitku,
(spolu)prožívání s ostatními a kentextualizace místa. Scénami a scénografií
současně se například stávají budovy a instalace, dějem happeningy,
eventy, performance. Výše jmenované přístupy ale poslouží spíše jako
východiska, věnuji se především současným tendencím. Spíše než umělý svět
mě zajímají umělecké projekty, které se k životu blíží co nevíce, ať už se
zvýšeným apelem na zážitkovost, přecházející v intimní dialog, nebo sdílení
příběhů, paměti a místa.
V autorském uměleckém projektu řeším téma návštěvy. Jaké jsou rozdíly
a kdy dochází k souznění mezi dvěma klíčovými momenty — být (ještě) na návštěvě
a cítit se (už) doma, zabydlený? Hledám cesty, jak reflektovat místo,
využít paměti nejen toho prostoru, ale též lidí, kteří jej znali, transformovat jejich
interpretaci z různých osobních příběhů či deformací skutečnosti (propaganda,
idealizace) a vytvořit nové prostředí, přenesené do dalšího kontextu. Snažím se
ve své tvorbě využít prakticky všech nástrojů k zobrazování skutečnosti. Malba,
fotografie, video, instalace, zvuk, environment, kresba, projekce, text, jídlo,
performance, tanec, rituál a já jako ústřední tvůrce v dialogu s návštěvníky.
Do popředí mého zájmu se dostávají time-based media, mentální mapy, site
specific, paměť, prostor, místo, cesta, vzpomínky a jednotlivec, který je čte
a interpretuje.
|
|
Aspekty herecké práce s důrazem na autenticitu
Kubištová Máčiková, Adriana ; KROBOT, Miroslav (vedoucí práce) ; TOMÁNEK, Karel František (oponent)
Disertační práce Aspekty herecké práce s důrazem na autenticitu s podtitulem Kočovné divadlo jako cesta k autentickému herectví, mapuje fungování kočovného Divadla koňa a motora. Dokládám to deníkovými záznamy ze samotného putování s koněm a maringotkou v okolí Nitry, v oblasti Šluknovského výběžku a na východním Slovensku. Na základě prožitků z kočování a hraní po vesnicích pro divadla neznalé diváky se snažím nacházet cestu k hereckému růstu. Snažím se pojmenovat konkrétní problémy v herectví, se kterými jsem se sama potýkala během svého studia a praxe. Jejich možné řešení se snažím nacházet ve svých osobních zážitcích z kočování.
|
|
Činohra na alterne
Majerčíková, Petra ; MAZÚCH, Branislav (vedoucí práce) ; KROBOT, Miroslav (oponent)
Autorka sa vo svojej diplomovej práci s názvom Činohra na alterne pokúša nájsť
prepojenie klasického činoherného herectva s katedrou alternativního a loutkového
divadla. V prvej časti zmieňuje, aký spôsobom katedra herectva pracuje. Ako protipól
k voľnej a experimenálnej tvorbe si zvolila Stanislavského systém. V jednotlivých
kapitolách reflektuje metódy pedagogického vedenia jednotlivých režisérov a ich
herecké postupy. V závere sa venuje predovšetkým reflexii osobného hereckého a
tvorivého procesu v Disku. Posledná časť je venovaná krátkemu dotazníku
poslucháčov herectva katedry ALD.
|
|
Podoby autenticity v hereckém projevu
Neškudla, Pavel ; KROBOT, Miroslav (vedoucí práce) ; TOMÁNEK, Karel František (oponent)
Diplomová práce na téma Podoby autenticity v hereckém projevu zkoumá autenticitu, přirozenost, uvěřitelnost a pravdu v herectví a v představeních nebo jiných tomu korespondujících formách z pohledu mé vlastní zkušenosti a zároveň z pohledu teoretického, který ovšem není vědeckého ražení. Jedná se pouze o můj vlastní teoretický pohled.
Tyto pojmy jsou demonstrovány na části z mé dosavadní umělecké činnosti a na tvorbě, kterou jsem byl nebo stále jsem součástí.
Zároveň je pojata jako ohlédnutí zpět, sebereflexe, ukotvení a ujasnění si obsažených věcí, které samozřejmě zasahují i do budoucnosti a do umělecké činnosti, která v této diplomové práci uvedená není.
|
|
Výzvy k herecké autenticitě
Causidisová, Tereza ; POKORNÁ, Jaroslava (vedoucí práce) ; ČUNDERLE, Michal (oponent)
V předložené práci se autorka zabývá hledáním autenticity. Do té míry, do které je to možné se snaží tento pojem vysvětlit. Jaké aspekty jsou k autentickému projevu nápomocné. Jakou roli zde hrají pojmy autorství, meditace, zájem. Nejvíce ji zajímá propojení autentičnosti a herectví. Zda je takové propojení možné a proč se jím zabývat. Ve druhé části dokládá své osobní a profesní zkušenosti jako reflexi svého zkoumání.
|