Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Křehká linie
Tůmová, Helena ; Kovanda, Jiří (oponent) ; Gabriel, Michal (vedoucí práce)
Můj diplomový projekt Křehká linie navazuje na bakalářskou práci s názvem Meze normality, ve které jsem zpracovala část kresleného černobílého smyšleného světa desetiletého chlapce Járy postiženého Aspergerovým syndromem a tvořila jeho trojrozměrnou barevnou vizualizaci. Křehká linie je pro mne jakási pomyslná hranice mezi světem reálným a Járovým smyšleným světem. V diplomové práci jsem ztvárnila tři planety z Járova vesmírného systému, záměrně jsem použila na každou z nich jinou technologii a barevnost, protože děti mají rády nesourodost a rozmanitost.
Surrealismus surového psaní: konfrontace poetiky šílenství u André Bretona a Jeanne Tripier
Jonczyová, Michaela ; Jirsa, Tomáš (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Práce se bude zabývat přítomností fenoménu šílenství ve francouzském surrealismu a v žánru tzv. "écrits bruts", čili v "surovém psaní". Jejím základním tématem tak bude konfrontace surrealistické estetiky šílenství s písemnou produkcí psychotických, nejčastěji schizofrenních pacientů. Základní východisko bude představovat analýza a interpretace dvou vybraných děl, a sice experimentální sbírky poezie Andrého Bretona a Paula Éluarda L'Immaculée conception (Neposkvrněné početí, 1930) a deníkových záznamů jedné z nejvýznamnějších francouzských představitelek "surového psaní" Jeanne Tripier, jež vyšly pod názvem Premier Cahier: de l'ordre des messages, mai 1935. Cílem této analýzy bude na jedné straně identifikovat a charakterizovat formy, jejichž prostřednictvím se fingované i "skutečné" šílenství v textech projevuje, a na straně druhé popsat jejich poetickou funkci. Z metodologického hlediska se bude práce opírat o strukturální a žánrovou analýzu obou nastíněných směrů, stěžejní zde však budou rovněž některá východiska fenomenologicky orientované psychiatrie a psychoanalýzy.
Václav Groul a jeho malířské dílo
Henclová, Natálie ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Bakalářská práce bude věnována osobnosti Václava Groula. Zaměří se na jeho výtvarnou tvorbu a pokusí se o výklad jeho malířského díla. Nejprve práce představí tvorbu art brut a poté shrne dostupná fakta z jeho života a tvorby. Dále ozřejmí možné inspirační zdroje. Těmi se evidentně stala četba průkopníka spiritismu Allana Kardeka (Kniha duchů). Při pohledu na jeho tvorbu je rovněž patrná jistá, pravděpodobně neuvědomělá, souvislost s tvůrci mandal a s dílem Carla Gustava Junga. V neposlední řadě může být v jeho díle i dopad profese pánského krejčího, ve které se mohl blíže setkat s ornamentem. Václava Groula pravděpodobně mohla zajímat také číselná symbolika a práce se symboly, objevující se v některých jeho obrazech. Cílem práce je shrnout faktické informace o jeho životě, interpretovat dílo tohoto nevšedního autora a potvrdit jeho postavení mezi ostatními tvůrci art brut.
Využití analogového obrazu v divadle
Rajnišová, Natálie ; SMOLÍK, Robert (vedoucí práce) ; KRÁLOVÁ, Andrea (oponent)
V této bakalářské práci se budu zabývat fenoménem analogového obrazu v divadle i jiných uměleckých tvarech. Toto téma se pokusím reflektovat pomocí autorského projektu Chambre of minds, na kterém jsem pracovala uplynulý rok mého studia na DAMU. V úvodu se pokusím osvětlit, co pro mě značí pojem analogový obraz, v první části se zaměřím na fotografii, filmový materiál a vše co s ním souvisí jak v rovině teoretické, tak i technické. Poté tyto pojmy uvedu v kontextu divadla, zaměřím se na inspirační materiály a umělce, kteří se tohoto dotýkají. V praktické části nejdříve nastíním fundamentální myšlenky a specifika uměleckého proudu Art brut, který je v mém projektu úzce provázaný s obrazem a fotomateriálem. Poté vysvětlím základní koncept projektu Chambre of Minds, nadále popíši technologické principy použitých objektů. Poté se budu zabývat celkovým procesem tvorby během dvou uplynulých semestrů a otázkou performance. Posléze nastíním téma fotografie jako nositele idei v divadle, a tuto myšlenku aplikuji na imerzivním divadle Pomezí. Oba tyto projekty porovnám z hlediska využití analogového materiálu a principu fotografie v divadle. Na závěr shrnu všechny dosavadní zkušenosti a pokusím se nastínit výsledek mého bádání v rámci analogového obrazu.
Surrealismus surového psaní: konfrontace poetiky šílenství u André Bretona a Jeanne Tripier
Jonczyová, Michaela ; Jirsa, Tomáš (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Práce se bude zabývat přítomností fenoménu šílenství ve francouzském surrealismu a v žánru tzv. "écrits bruts", čili v "surovém psaní". Jejím základním tématem tak bude konfrontace surrealistické estetiky šílenství s písemnou produkcí psychotických, nejčastěji schizofrenních pacientů. Základní východisko bude představovat analýza a interpretace dvou vybraných děl, a sice experimentální sbírky poezie Andrého Bretona a Paula Éluarda L'Immaculée conception (Neposkvrněné početí, 1930) a deníkových záznamů jedné z nejvýznamnějších francouzských představitelek "surového psaní" Jeanne Tripier, jež vyšly pod názvem Premier Cahier: de l'ordre des messages, mai 1935. Cílem této analýzy bude na jedné straně identifikovat a charakterizovat formy, jejichž prostřednictvím se fingované i "skutečné" šílenství v textech projevuje, a na straně druhé popsat jejich poetickou funkci. Z metodologického hlediska se bude práce opírat o strukturální a žánrovou analýzu obou nastíněných směrů, stěžejní zde však budou rovněž některá východiska fenomenologicky orientované psychiatrie a psychoanalýzy.
Václav Žák a naivní umění v druhé polovině 20. století v Československu
Krišková, Zuzana ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Bakalářská práce se zabývá osobností a dílem Václava Žáka a fenoménem naivní tvorby v Československu v druhé polovině dvacátého století. Nejprve je přiblížena problematika tzv. naivního umění a pozadí vzniku art brut ve světě. Následně je přiblížena reflexe tvorby art brut v tehdejším Československu. Poté je práce zaměřena na život a tvorbu Žáka. Kromě toho jsou zohledněny ohlasy jeho tvorby dobovou kritikou. Dále je analyzována Žákova spolupráce s Evou Fukovou, Bohumilem Hrbalem a Evaldem Schormem. Práce hledá komparace výtvarného zpracování vlastního domu Žáka s podobnými realizacemi.
Art brut jako problém estetiky
KOCANDOVÁ, Barbora
Tato práce se zabývá problematikou hraničního fenoménu art brut, který vyvolává zajímavé estetické otázky týkající se statusu díla, autora i recipienta. První část práce představuje samotný vhled do historie a vzniku tohoto specifického uměleckého projevu, stejně tak zohledňuje jeho formy a samotný význam, to vše na základě základních teoretických pramenů. Část druhá se pak zabývá problémem autora a autorstvím jako klíčovými otázkami estetiky a zaměřuje se na význam a důležitost autorského pólu v rámci tvorby art brut. Tento význam je hledán ve spojitosti se stěžejními texty umělecké teorie, které autora, jako samostatnou entitu estetické situace, analyzují.
Schizofrenik v sociálně kulturním prostředí - jeho výtvarný projev a vnímání světa
Brichcínová, Markéta ; Hnilica, Karel (vedoucí práce) ; Matějů, Martin (oponent)
Tato práce představuje pojednání o schizofrenii, jednom z nejzávažnějších onemocnění, které ovlivní člověku život ve všech jeho oblastech. Předkládám sumu informací o příčinách vedoucích ke vzniku onemocnění. Odpovídá m na otázky, jak lze schizofrenii léčit a proč ovlivňuje život nemocného v tak vysoké míře. Práce shrnuje jednotlivé pohledy na diagnostiku a léčbu schizofrenie v průběhu dějin po současnost. Kladu si otázku, jak společnost nahlíží na duševně nemocného v dnešní době. Zabývám se výtvarným vyjádřením osob se schizofrenií, které je pro ně charakteristické. Odpovídám na otázku, do jaké míry jejich tvorbu ovlivňuje nemoc a proč je pro ně touha tvořit tak nutkavá. Kladu si otázku, zda je genialita spjata s šílenstvím.
Křehká linie
Tůmová, Helena ; Kovanda, Jiří (oponent) ; Gabriel, Michal (vedoucí práce)
Můj diplomový projekt Křehká linie navazuje na bakalářskou práci s názvem Meze normality, ve které jsem zpracovala část kresleného černobílého smyšleného světa desetiletého chlapce Járy postiženého Aspergerovým syndromem a tvořila jeho trojrozměrnou barevnou vizualizaci. Křehká linie je pro mne jakási pomyslná hranice mezi světem reálným a Járovým smyšleným světem. V diplomové práci jsem ztvárnila tři planety z Járova vesmírného systému, záměrně jsem použila na každou z nich jinou technologii a barevnost, protože děti mají rády nesourodost a rozmanitost.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.