Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Translation Automata Applied in Visual Arts
Khrystsiuk, Dziyana ; Klembara, Radovan (oponent) ; Meduna, Alexandr (vedoucí práce)
The goal of this work is to create a tool based on a translation automaton that supports artists by offering a structured approach to visual art. As a result of this work, a web based application, now accessible online, was developed with the use of React framework. The tool implements translation rules using cellular automaton, providing artists with variety of creative transformations that enable them to envision potential changes in their existing work and discover new possibilities for post-production image editing.
Abstraktní tendence v českém umění v 70. a 80. letech
LAZÁRKOVÁ, Simona
Diplomová práce s názvem "Abstraktní tendence v českém umění v 70. a 80. letech" je zpracována ve formě teoretické a tvůrčí praktické. V teoretické části jsou předkládány abstraktní tendence v českém umění v 70. a 80. letech 20. století představující tvorbu umělců tvořících s námětem koule a geometrického tvaru kruhu v plošné a prostorové tvorbě. Prostor je dán představitelům - Václavu Boštíkovi, Stanislavu Kolíbalovi, Hugo Demartinimu, Vladimíru Škodovi a Woody Vasulkovi. Praktická část je prezentována grafickým provedením s kruhovým námětem s následně navazujícím prostorovým řešením v sádrovém vyhotovení. Vše je doprovázeno grafickými zkouškami a sádrovými odlitky kruhových objektů.
Obraz, informace, komplexita. Studium vizuální informace s využitím funkce informační entropie se zaměřením na výtvarnou abstrakci
Malečková, Dita ; Kera, Denisa (vedoucí práce) ; Marcelli, Miroslav (oponent) ; Havel, Ivan M. (oponent)
Práce mapuje vztah informace a obrazu, potažmo informační vědy a obrazové analýzy, stejně jako důležitost vizualizace informace a metody vizuální analytiky se zaměřením na analýzu uměleckých děl. Zároveň se zaměřuje na proměny obrazu, především digitalizaci i nový typ přijímání obrazů a novou estetiku. Téma obrazu dále omezuje na abstraktní malbu, konkrétně dílo Františka Kupky, které je použito jako vstupní obrazová informace v experimentu, v němž je představena originální metoda analýzy obrazu využívající funkci informační entropie (konkrétně Rényiho entropie). Tato metoda byla v uvedeném výzkumu poprvé použita pro analýzu uměleckých děl se záměrem získat srovnání přirozeného a umělého třídění obrazových dat. Abstraktní dílo jsme zvolili nejen s ohledem na uvedenou historii gramatiky abstraktních forem a jejího vztahu k digitálnímu obrazu, ale také jako emblematický příklad efektivního získávání informace z komplexního prostředí. Práce shrnuje jak historické souvislosti vývoje digitálního obrazu, tak teoretickou reflexi současné obrazové analýzy a dalších technik souvisejících s obrazovou informací a akcentuje vztah abstraktní tvorby k přirozené i simulované komplexitě.
Průkopníci české abstraktní fotografie Jaroslav Rössler a Jaromír Funke
Gromovová, Anna ; Půtová, Barbora (vedoucí práce) ; Hoftichová, Petra (oponent)
Bakalářská práce pojednává o životě a díle Jaroslava Rösslera a Jaromíra Funkeho, průkopníků české fotografické abstrakce. Úvod práce je věnován médiu fotografie a fenoménu abstraktní fotografie. Další část přibližuje českou i mezinárodní dobovou fotografickou scénu. Důraz je přitom kladen na abstraktní fotografickou tvorbu. Následuje těžiště práce, tedy studie zabývající se životem a dílem Jaroslava Rösslera a Jaromíra Funkeho. Zvláštní pozornost je věnována jejich abstraktní tvorbě, ve které patřili oba fotografové k průkopníkům. Navazující kapitola obsahuje komparaci tvorby Jaroslava Rösslera a Jaromíra Funkeho. Závěrem je provedeno shrnutí osobností a abstraktní tvorby obou avantgardních fotografů. Práce obsahuje rovněž obrazovou přílohu. Existující monografie a sborníky se vždy zabývají každým autorem zvlášť. Autorka bakalářská práce se proto pokusila o srovnání díla a životních osudů Jaroslava Rösslera a Jaromíra Funkeho ve vzájemných souvislostech a o zasazení tvorby obou fotografů do národního i mezinárodního kontextu.
Časopis Kvart: Sborník poesie a vědy ve 30. a 40. letech 20. století
Šeda, Petr ; Pech, Milan (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent)
Časopis Kvart: Sborník poesie a vědy ve 30. a 40. letech 20. století Abstrakt mé bakalářské práce je pečlivá formální a obsahová analýza časopisu Kvart, který vycházel v období třicátých a čtyřicátých let. Dosud mu nebyla uměleckohistorická studie věnována, přestože se možná jedná o nejkvalitnější periodikum tohoto zaměření své doby. Svým obsahem Kvart předkládal čtenářům témata, jako surrealismus, architektonický funkcionalismus nebo abstraktní umění společně s výběrem kvalitní poezie a literatury. Neopomíjel však ani hodnoty dob minulých, které spojoval se současnými texty a tím je aktualizoval pro svoji dobu. Na jeho stánkách postupně krystalizovaly ideje architektonického neokonstruktivismu Víta Obrtela, nebo teorie "absolutního umění," zastávané především ve filozofických esejích Václava Navrátila. Vrcholem jeho činnosti v třicátých letech bylo uspořádání výstavy, na které, mimo jiné, představil jednu z prvních abstraktních skupin umělců v československém prostředí. Po nucené válečné pauze se dočkal svého obnovení v roce 1945. Znovu se snažil být nezávislým, názorově otevřeným moderním časopisem, který se nechtěl nechat omezovat ani dogmatickým kulturním programem vládnoucí komunistické strany. Nemohl akceptovat socialistický realismus, který byl v očích redakce Kvartu ve vývoji umění krokem zpět. Po...
Moderní a současné české umění v systémuprimárního vzdělávání
Kalousová, Ivana ; Bláha, Jaroslav (oponent) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Ústředním tématem práce je moderní a současné české umění, jeho projevy a možnosti využití ve výuce výtvarné výchovy na prvním stupni ZŠ. Potenciálu současného umění je využito jako hnacího motoru pro rozvoj klíčových kompetencí, průřezových témat i různých oblastí gramotností, které jsou v práci vedle vzdělávacích dokumentů také řešeny. Umělecko historická část práce je rozdělená do několika kapitol, z nichž konkrétní umělce i díla sdružuje vždy ústřední myšlenka, například matematický princip v umění či netradiční techniky. Závěr každé z kapitol je poté věnován konkrétnímu didaktickému využití zmiňovaných principů. Ve všech projektech je kladen důraz především na rozvoj mediální, počítačové, čtenářské a samozřejmě vizuální gramotnosti. Poslední kapitola se soustřeďuje na nabídky galerií a edukačních programů pro školy.
Koncepce umění v díle Pieta Mondriana
Fořtová, Tereza ; Ševčík, Miloš (vedoucí práce) ; Stejskal, Jakub (oponent)
Piet Mondrian, jeden z nejznámějších představitelů moderního abstraktního umění, se vedle umělecké tvorby soustavně věnoval i psaní teoretických textů. Ve svých úvahách se zdaleka nezabýval pouze obhajobou své malby ani programovým prohlášením konkrétního uměleckého směru. V textech můžeme nalézt obecnější esteticko-filozofické reflexe o umění, vývoji světa či postavení člověka v moderní společnosti. Tato práce představuje ucelenou Mondrianovu koncepci umění z hlediska estetiky a filozofie umění. Dotýká se takových témat jako například podstata a funkce umění, jeho prostředky, role umělce či význam umění ve vztahu ke společnosti a jejímu vývoji. Práce se také zaměřuje na východiska a ovlivnění Mondrianovy teorie. Předkládá rovněž názory některých dalších soudobých avantgardních hnutí, jimiž se částečně inspiroval a jež dohromady s jeho koncepcí umění tvoří jakýsi kontext uměleckého prostředí první poloviny dvacátého století. Práce vychází z původních textů autora, které ve většině případů doposud nebyly přeloženy do češtiny.
Kupka a film
Lahoda, Vojtěch
Příspěvek se zabývá možným vlivem vznikajícího filmu na tvorbu Františka Kupky. Sleduje filmovou rétoriku v Kupkově teoretickém textu Tvoření v umění výtvarném (1923) a kinematografický charakter vybraných děl (Trh, 1920-1921). Jako možné podněty Kupkovy tvorby jsou považovány Edisonův kinetoskop, praxinoskop CH. E. Reynauda anebo princip prolínání (ve filmu montáže).

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.