Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výchova a výcvik asistenčních psů - přístupy a metody
LAZÁRKOVÁ, Aneta
Bakalářská práce se zabývá výchovou a výcvikem asistenčních a vodících psů, zejména jejich samotnou předvýchovou. Pro tuto oblast jsou nejčastěji využívána plemena retrívrů, účelových kříženců a v menší míře i ovčácká plemena - především border kolie. Jsou zde prezentovány přístupy a metody, které mohou být využity při práci s těmito psy. Vlastní sledování je zaměřeno na jednotlivé fáze předvýchovy budoucích asistenčních a vodících psů a podrobně popisuje metodiku jejich výcviku. Dotazníkovým šetřením byla zanalyzována úspěšnost předvýchovy u 35 psů, včetně zhodnocení jejich temperamentu. U těchto psů bylo sledováno pohlaví, plemeno, původ (s průkazem původu nebo bez), úspěšnost dokončení výcviku a důvody vyřazení z programu. Samotný průběh předvýchovy byl sledován a zaznamenáván u čtyř štěňat v období od ledna 2022 a ukončen byl v březnu 2024. Jednalo se konkrétně o border kolii, flat coated retrívra, zlatého retrívra a goldendoodla. Nejvyužívanějším plemenem pro výcvik asistenčních a vodících psů bylo plemeno zlatý retrívr a zároveň nejvyšší počet psů vyřazených z výcviku bylo též plemene zlatý retrívr. Výcvik úspěšně dokončilo a bylo předáno pouze 29 % psů. Nejčastější příčiny pro vyřazení z výcviku byly nevhodné povahové vlastnosti, nálezy na srdci, očích a rentgenové nálezy na pohybovém aparátu. Ze čtyř sledovaných štěňat kompletní výcvik na asistenčního psa dokončil pouze flat coated retrívr.
Problematika vodících psů v kontextu kvality života pohledem jedinců se zrakovým postižením
KEKETIOVÁ, Dominika
Cílem bakalářské práce bude zpracovat problematiku vodících psů v teoretické rovině a na podkladě tohoto obsahu provést kvalitativní šetření zaměřené na motivy osob se zrakovým postižením k volbě této kompenzační pomůcky. Dílčím cílem bakalářské práce bude popsat přínosy i případná negativa pro kvalitu života jedinců se zrakovým postižením. Bakalářská práce je rozdělena ne teoretickou a praktickou část. Praktická část obsahuje metodologii a popisuje proces sběru dat. K naplnění formulovaných cílů bude využita kvalitativní strategie v designu deskriptivní případové studie. Data budou sbírána za pomoci polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor budou tvořit osoby se zrakovým postižením, které ke svému samostatnému pohybu využívají vodícího psa. Data byla analyzována utříděním podle předem nastavených kategorií. Na konci praktické části jsou vyhodnocena získaná data. Výsledky bakalářské práce mohou být přínosem pro osoby se zrakovým postižením, které váhají, zda si pořídit vodícího psa jako kompenzační pomůcku. Mohou si přečíst názory osob se zrakovým postižením na kvalitu života s vodícím psem. Výstupy bakalářské práce mohou být taktéž využitelné jako studijní materiál. Dotazovaní se často shodovali v odpovědích na otázky. Vodící pes, osobám se zrakovým postižením, v mnoha ohledech ulehčuje samostatný pohyb i prostorovou orientaci. Negativa, spojená s využíváním vodícího psa, nepopisovali komunikanti jako činnosti, které by jim ztěžovaly jejich život.
Příprava a využití vodicích a asistenčních psů
REŠLOVÁ, Dominika
Práce se zabývá přípravou a výcvikem vodicích a asistenčních psů. Teoretická část se zaměřuje na vysvětlení základních pojmů tykající se terapie pomocí práce se zvířaty, dále jsou zde charakterizovány jednotlivé skupiny pomocných psů, jejich historie, výběr vhodného psa, výcvik, jejich závěrečná zkouška a předání klientovi. Praktická část obsahuje druh výzkumu, výběr metodiky, způsob získávání dat, účastníky výzkumu a způsob jeho organizace. Dále se tato část zaměřuje na rozhovory s osobami, které pracují s vodicími a asistenčními psy a na osoby, které využívají pomoc jejich pomoc. Pro tuto práci jsem zvolila kvalitativní výzkum, který bude proveden metodou rozhovoru.
Systém výcviku vodících psů v České republice
HOVORKOVÁ, Zuzana
Cíl práce spočívá v aktuálním poznání systému výcviku vodících psů v ČR. Dílčím cílem je kvalitativní rozbor a komparace fáze předání vodícího psa klientům se zrakovým postižením v jednotlivých institucích zaměřených na výcvik vodícího psa v ČR. Pro naplnění uvedených cílů byla využita kvalitativní strategie v designu případové studie zaměřená na popis a komparaci systému výcviku vodících psů s akcentem rozboru fáze předávání kompenzační pomůcky. Pro sběr dat byl využit rozhovor a analýza dokumentů. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a praktickou. Teoretická část zahrnuje tři kapitoly. První kapitola se věnuje pojmu jedinec se zrakovým postižením, prostorové orientaci a kompenzačním pomůckám. Ve druhé kapitole je popsán systém výcviku vodícího psa, od vlastního chovu až po samotné předávání kompenzační pomůcky. Poslední kapitola teoretické části se zabývá institucemi, které zprostředkují výcvik vodících psů. Praktická část bakalářské práce obsahuje výzkumný cíl a výzkumnou otázku. Data byla sbírána prostřednictvím kvalitativního šetření a byly využity tyto metody: polostrukturovaný rozhovor a analýza dokumentů. Zúčastněné pozorování nebylo realizováno z důvodu pandemie Koronaviru. Na účast ve výzkumu přistoupilo pět z deseti organizací, které v ČR zajišťují výcvik vodících psů. V souladu s vymezeným cílem byla formulovaná výzkumná otázka: "Jaké jsou rozdíly u jednotlivých organizací ČR, cvičící VP, při fázi předávání vodícího psa klientovi ?" Ze získaných poznatků, šetřeného souboru, vyšlo najevo, že se instituce liší pouze v tom, že ne všechny organizace nabízí klientům možnost být se svým budoucím vodícím psem sami a v době trvání této fáze. Obvykle trvá 14 až 21 dnů, ale některé organizace přistupují k této fázi velmi individuálně a délku této fáze přizpůsobují potřebám konkrétního jedince. Kvalifikační práci lze využít jako studijní materiál pro studenty humanitně zaměřených studijních programů. Výsledky mohou posloužit jako zpětná vazba praxe pro instituce, které provádějí výcvik vodících psů.
Vliv vlastnictví vodicího psa na pohybovou aktivitu a kvalitu života lidí se zrakovým postižením
Krejčí, Martina ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent)
Název: Vliv vlastnictví vodicího psa na pohybovou aktivitu a kvalitu života lidí se zrakovým postižením Cíle: Hlavním cílem diplomové práce bylo zkoumání rozdílů v kvalitě života a objemu pohybové aktivity u osob se zrakovým postižením, kteří vlastní/ nevlastní vodicího psa. Metody: Jde o teoreticky empirickou rešeršní práci. Pro výzkumnou část této diplomové práce byla použita kvantitativní forma dotazování. Metodou zvolenou pro sběr dat byl standardizovaný dotazník IPAQ a upravený dotazník SF-36. Výzkumný soubor tvořily osoby se zrakovým postižením, které vlastní/nevlastní vodící psy. Šetření se zúčastnilo 15 osob se zrakovým postižením (7 žen, 8 mužů), z tohoto počtu 8 respondentů vlastní vodicího psa (5 žen, 3 muži) a 7 respondentů vodicího psa nevlastní (3 ženy, 4 muži). Průměrný věk respondentů s vodicím psem byl - ženy 32 let, muži 31 let. U respondentů bez psa - ženy 32 let, muži 38 let. Výsledky: Výsledky ukázaly až dvakrát vyšší čas věnovaný pravidelné pohybové aktivitě u skupiny jedinců se zrakovým postižením, kteří vlastní vodicího psa, oproti jedincům bez psa. Jedincům se psem bylo naměřeno 17995 MET-min/týden, oproti jedincům bez psa, kteří měli 5368 MET-min/týden. Nezbytné venčení podporuje majitele psů v pohybové aktivitě, což má následně pozitivní dopad na fyzickou, alei psychickou...
Dobrovolník - předvychovatel v České republice a Spojených státech amerických
Luksa, Linda ; Pospíšilová, Tereza (vedoucí práce) ; Frič, Pavol (oponent)
Tato diplomová práce představuje veřejnosti málo známou formu dobrovolnictví, kterou je předvýchova vodicích psů pro osoby se zrakovým postižením. K tomuto představení dochází na pozadí srovnání dvou servisních organizací občanské společnosti, přičemž jedna sídlí v České republice a druhá ve Spojených státech amerických. Tyto organizace tak vychází každá z jiné občanské společnosti, avšak mají určité styčné body, ve kterých si jsou podobné. V závěru práce jsou pak představeny výsledky, které byly zjištěny v rámci kvalitativního výzkumu pomocí rozhovorů, dokumentů, ale také zúčastněného pozorování přímo ve zkoumaných organizacích.
Vodící pes z pohledu veřejnosti v průřezu generací
Jiráková, Kristýna ; Šumníková, Pavlína (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku vodícího psa a jeho majitele z pohledu veřejnosti v průřezu generací pomocí kvalitativního výzkumného šetření. V teoretické části práce je představen vodící pes ve světové historii i na území českých zemí, legislativní opatření ohledně vodícího psa, komplexně popsaný průběh výcviku vodícího psa a pohyb psa na veřejnosti. Praktická část práce popisuje kvalitativní výzkum formou dotazníkového šetření zaměřující se na populaci České republiky. Šetření zkoumalo znalosti veřejnosti o právním uchopení vodícího psa, o vhodném jednání s dvojící vodící pes a jeho majitel a o výkonu práce vodícího psa. Výzkum přináší zmapování znalostí veřejnosti o problematice a návrh na cílenou edukaci zkoumaných generací. Diplomová práce přináší i metodu edukace respondentů v průběhu získávání dat k výzkumnému šetření. KLÍČOVÁ SLOVA dospělí, dvojice vodící pes a jeho majitel, vodící pes, kolemjdoucí, kompenzační pomůcka, mladí dospělí, nevidomý, senioři, veřejnost.
Pes jako podpůrný článek při péči o různé cílové skupiny klientů
Pecharová, Marie ; Vodáčková, Daniela (vedoucí práce) ; Havránková, Olga (oponent)
Práce má dvě části - teoretickou a výzkumnou Teoretická část popisuje historii a teorii v zoorehabilitaci a canisrehabilitaci, její použití jako terapie zlepšující tělesné i psychické zdraví na konkrétních příkladech v jednotlivých zdravotnických i sociálních oborech. V oblasti asistenčních a vodících psů seznamuje s historií oboru, s metodikou výběru vhodného psa a jeho výcviku pro konkrétního zdravotně postiženého. U signálních psů popisuje historii, funkci psa jako hlídače zhoršení zdravotního stavu nemocného, kdy pes rozpozná např. blížící se epileptický záchvat, diabetické koma apod. Pes pro neslyšící upozorňuje svého pána na zvuky, pro které je vycvičen. V oblasti využití psa - mediátora ukazuje využití jiného způsobu komunikace, kdy pes je prostředníkem mezi klientem a terapeutem. Využívá se v situacích, kdy se nedaří navázat kontakt s klientem. Ve výzkumné části jsou analyzovány odpovědi držitelů pomáhajících psů na dotazy, položené v dotazníku a vyhodnoceny jejich zkušenosti s nimi. Dotazník byl, spolu s průvodním dopisem, předán organizacím, provádějící výcvik pomáhajících psů. Tyto organizace dále přeposlaly můj průvodní dopis s dotazníkem svým klientům a klienti sami dotazníky vyplnili a elektronicky vraceli. Dále jsem oslovila účastníky v uzavřené internetové diskusi "Konferenci pro...
Životní styl a kompetence majitelů vodících psů.
HANZLÍKOVÁ, Šárka
Tato bakalářská práce se zabývá životním stylem a kompetencemi majitelů vodících psů. Vodící pes patří mezi kompenzační pomůcky osob s vážnějšími formami zrakového znevýhodnění. Legislativní vymezení kompenzační pomůcky vodící pes se nachází ve vyhlášce č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením ve znění pozdějších předpisů. Tato kompenzační pomůcka je poskytována dle zákona č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů. Teoretická část bakalářské práce se skládá ze čtyř hlavních kapitol. První kapitola teoretické části se zabývá definováním zrakového postižení a jeho vlivem na osobnost člověka. V druhé části je definována kompenzační pomůcka vodící pes a také její vymezení ve vyhlášce č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením ve znění pozdějších předpisů. Její podkapitoly se zabývají plemeny vhodnými k výcviku vodícího psa, výběrem vhodného štěněte, výcvikem vodícího psa, který zahrnuje předvýchovu, vlastní výcvik a následné předání novému majiteli, dále také organizacemi, které se zabývají výcvikem vodících psů, a v neposlední řadě je zde stručně shrnuta historie výcviku vodících psů v České republice. Třetí kapitola seznamuje čtenáře s kompetencemi majitele vodícího psa, jeho právy a povinnostmi, je zde nastíněna také legislativa a jiné dokumenty týkající se této problematiky. Poslední kapitola je věnována definování životního stylu a také vlivu osobnosti na jeho životní styl. V praktické části je zaznamenán průběh a výsledky kvalitativního výzkumu na téma Životní styl a kompetence majitelů vodících psů. Byla zde použita metoda dotazování, pro techniku sběru dat byl zvolen polostandardizovaný rozhovor. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jakým způsobem ovlivňují nově nabytá práva a povinnosti životní styl držitele vodícího psa. Dílčím cílem bylo rovněž vytvořit rámcovou představu o chovatelských standardech a postojích běžných uživatelů vodícího psa. Pro bakalářskou práci byly stanoveny tyto výzkumné otázky: 1. Jaký vliv na život klienta mají jeho chovatelské povinnosti a jak se na ně dívá v kontextu výhod přinesených vodícím psem? 2. Jakým způsobem se majitel vodícího psa vyrovnává s faktem stavícím rovnítko mezi pojmy pomůcka - živý tvor? Výsledky výzkumu jsou charakteristické svojí shodností, jejich rozdíly jsou v zásadě pouze nepatrné. Výsledky výzkumu u respondenta, který se v současnosti nesdružuje v Tyflokabinetu České Budějovice, o.p.s., nejsou oproti ostatním respondentům rozdílné. Výzkum u všech respondentů jasně potvrdil kladný vztah mezi uživatelem vodícího psa a jeho vodícím psem. U majitelů vodícího psa došlo k předpokládanému zvýšení kvality života. Povinnosti související s držbou vodícího psa, jako je péče o něj, venčení, očkování, nejsou u uživatelů překážkou a znalost práv a výhod je u respondentů na vysoké úrovni. Výzkumná praxe přivedla autorku ke zjištění, že respondenti, s nimiž byl proveden výzkum, vnímají předěl mezi pojmy vodící pes - pomůcka nebo živý tvor velmi abstraktně. Role vodícího psa se v různých situacích mění, v některých vodící pes zastává roli kamaráda, společníka a v jiných je brán jako pomocník. Tuto bakalářskou práci lze využít ke studijním účelům studentů příbuzných oborů. Může sloužit jako inspirace pro sepsání jiné vědecké práce.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.