|
Zážehový motor s proměnným stupněm komprese
Fűri, Peter ; Píštěk, Václav (oponent) ; Kaplan, Zdeněk (vedoucí práce)
S cieľom znížiť emisie znečisťujúcich látok zo spaľovacích motorov aplikácia stechiometricky riadených zážihových motorov pre ľahké vozidlá prekonala v posledných rokoch trhový podiel vznetových motorov. Hlavným dôvodom je schopnosť podstatne znížiť primárne škodlivé emisie (HC, CO a NOx). S rastúcou pozornosťou venovanou emisiám CO2 sa však vývoj vysoko účinných zmenšených zážihových motorov stáva mimoriadne zaujímavým. Aby sa však umožnila prevádzka pri vysokom zaťažení na takýchto zmenšených motoroch, kompresný pomer sa musí znížiť z dôvodu obmedzení klepania, čím sa zníži účinnosť prevádzky pri čiastočnom zaťažení. Táto práca sa snaží opísať riešenia, ktoré už boli vyvinuté rôznymi výrobcami automobilov a detailne opísať mnou navrhnuté konštrukčné riešenie na zmenu kompresného pomeru pomocou dvojstupňového systému.
|
| |
| |
|
Porovnání tradičních a netradičních oběhů tepelných motorů
Dobiáš, Ladislav ; Jedelský, Jan (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Bakalářská práce popisuje termodynamické oběhy čtyřdobého zážehového a vznětového motoru, Wankelova motoru a dvoudobého zážehového motoru. Na základě zjištěných informací je provedeno srovnání termické účinnosti jednotlivých motorů s čtyřdobým zážehovým motorem v T-S diagramech. Dále se zde věnuje Atkinsonovu cyklu a jeho využití v praxi. Poslední část práce se zabývá konstrukcemi variabilního kompresního poměru použitých ve vývoji moderních motorů.
|
|
Zážehový motor s proměnným stupněm komprese
Fűri, Peter ; Ramík, Pavel (oponent) ; Kaplan, Zdeněk (vedoucí práce)
S cieľom znížiť emisie znečisťujúcich látok zo spaľovacích motorov aplikácia stechiometricky riadených zážihových motorov pre ľahké vozidlá prekonala v posledných rokoch trhový podiel vznetových motorov. Hlavným dôvodom je schopnosť podstatne znížiť primárne škodlivé emisie (HC, CO a NOx). S rastúcou pozornosťou venovanou emisiám CO2 sa však vývoj vysoko účinných zmenšených zážihových motorov stáva mimoriadne zaujímavým. Aby sa však umožnila prevádzka pri vysokom zaťažení na takýchto zmenšených motoroch, kompresný pomer sa musí znížiť z dôvodu obmedzení klepania, čím sa zníži účinnosť prevádzky pri čiastočnom zaťažení. Táto práca sa snaží opísať riešenia, ktoré už boli vyvinuté rôznymi výrobcami automobilov a detailne opísať mnou navrhnuté konštrukčné riešenie na zmenu kompresného pomeru pomocou dvojstupňového systému.
|
|
Zážehový motor s proměnným stupněm komprese
Fűri, Peter ; Píštěk, Václav (oponent) ; Kaplan, Zdeněk (vedoucí práce)
S cieľom znížiť emisie znečisťujúcich látok zo spaľovacích motorov aplikácia stechiometricky riadených zážihových motorov pre ľahké vozidlá prekonala v posledných rokoch trhový podiel vznetových motorov. Hlavným dôvodom je schopnosť podstatne znížiť primárne škodlivé emisie (HC, CO a NOx). S rastúcou pozornosťou venovanou emisiám CO2 sa však vývoj vysoko účinných zmenšených zážihových motorov stáva mimoriadne zaujímavým. Aby sa však umožnila prevádzka pri vysokom zaťažení na takýchto zmenšených motoroch, kompresný pomer sa musí znížiť z dôvodu obmedzení klepania, čím sa zníži účinnosť prevádzky pri čiastočnom zaťažení. Táto práca sa snaží opísať riešenia, ktoré už boli vyvinuté rôznymi výrobcami automobilov a detailne opísať mnou navrhnuté konštrukčné riešenie na zmenu kompresného pomeru pomocou dvojstupňového systému.
|
|
Zvyšování účinnosti moderních spalovacích motorů
Kuzmin, Aleksei ; Böhm, Michael (oponent) ; Beran, Martin (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou zvyšování účinnosti spalovacích motorů, která má v dnešní době kvůli popularitě osobních automobilů velký význam. Daný problém těsně souvisí se snižováním spotřeby paliva při provozu výše uvedených strojů a velkým tlakem stále zpřísňovaných emisních norem. Globální změna klimatu naší planety a velký vliv na zdraví člověka způsobený množstvím škodlivých emisí výfukových plynů jsou motivací pro další výzkum v dané oblasti. Při řešení konkrétní problematiky byla zvolena rešeršní metoda s použitím kvalitních informačních zdrojů a odborných vědeckých článků. Základní postupy při rozpracování dané práce mají následující charakter: stručný historický přehled vývoje spalovacích motorů, teorie v kontextu problematiky a definice potřebných veličin, porovnání podle základních parametrů (účinnost, princip práce, emise, měrná efektivní spotřeba paliva) tří aktuálních způsobů řešení (millerizace, Atkinsonův oběh, variabilní kompresní poměr), diskuze dosažených výsledků, vyvození důležitých závěrů. V závěru práce bylo provedeno zhodnocení výhod a nevýhod zvolených možností řešení dané problematiky, potenciál jejich využití a předpoklad budoucnosti spalovacích motorů.
|
|
Zážehový motor s proměnným stupněm komprese
Fűri, Peter ; Ramík, Pavel (oponent) ; Kaplan, Zdeněk (vedoucí práce)
S cieľom znížiť emisie znečisťujúcich látok zo spaľovacích motorov aplikácia stechiometricky riadených zážihových motorov pre ľahké vozidlá prekonala v posledných rokoch trhový podiel vznetových motorov. Hlavným dôvodom je schopnosť podstatne znížiť primárne škodlivé emisie (HC, CO a NOx). S rastúcou pozornosťou venovanou emisiám CO2 sa však vývoj vysoko účinných zmenšených zážihových motorov stáva mimoriadne zaujímavým. Aby sa však umožnila prevádzka pri vysokom zaťažení na takýchto zmenšených motoroch, kompresný pomer sa musí znížiť z dôvodu obmedzení klepania, čím sa zníži účinnosť prevádzky pri čiastočnom zaťažení. Táto práca sa snaží opísať riešenia, ktoré už boli vyvinuté rôznymi výrobcami automobilov a detailne opísať mnou navrhnuté konštrukčné riešenie na zmenu kompresného pomeru pomocou dvojstupňového systému.
|
|
Porovnání tradičních a netradičních oběhů tepelných motorů
Dobiáš, Ladislav ; Jedelský, Jan (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce)
Bakalářská práce popisuje termodynamické oběhy čtyřdobého zážehového a vznětového motoru, Wankelova motoru a dvoudobého zážehového motoru. Na základě zjištěných informací je provedeno srovnání termické účinnosti jednotlivých motorů s čtyřdobým zážehovým motorem v T-S diagramech. Dále se zde věnuje Atkinsonovu cyklu a jeho využití v praxi. Poslední část práce se zabývá konstrukcemi variabilního kompresního poměru použitých ve vývoji moderních motorů.
|
| |