Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 55 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Zajímavé jevy z mechaniky tekutin
Čáp, Filip ; Hájek, Ondřej (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá popisem některých zajímavých jevů z oblasti mechaniky tekutin, metodami vizualizace a záznamem pomocí vysokorychlostní kamery. Nejprve je uveden stručný výčet základních pojmů a typů proudění, následuje popis vizualizačních metod pro zviditelnění proudění kapalin a plynů. Další část se věnuje popisu vysokorychlostních kamer. Následuje část popisující některé zajímavé jevy mechaniky tekutin, se kterými se lze setkat v každodenním životě i technické praxi. Poslední kapitola je věnována provedeným experimentům a jejich záznamu.
Hluková studie tepelného čerpadla
Gregorovičová, Eva ; Hejčík, Jiří (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Diplomová práce provádí hlukovou studii tepelného čerpadla, která je podstatná pro posouzení akustického komfortu osob. V práci je popsána teorie k základním pojmům, veličinám, měřicímu zařízení a ke zvolené metodě stanovení akustického výkonu. Následně jsou popsány akustické vlastnosti a technický stav měřeného tepelného čerpadla, jeho možné zdroje hluku a možnosti snížení jejich emisí. Pomocí intenzitní sondy je stanovena celková hlučnost zařízení podle metody skenovací dle ČSN ISO 9614-2. Na základě akustické mapy a frekvenčních spekter jsou identifikovány dílčí zdroje hluku tepelného čerpadla. Výsledné hodnoty z měření jsou porovnány s hodnotami od výrobce. Hluková situace je zhodnocena měřením a porovnáním naměřených hodnot s hygienickými limity. Dále jsou posouzeny návrhy protihlukových opatření, a jsou provedeny konstrukční návrhy protihlukových opatření pro konkrétní případ. Na závěr jsou realizována a experimentálně ověřena možná protihluková opatření. Výsledky potvrzují nutnost dalšího vývoje tepelných čerpadel pro snížení hlukových emisí.
Twin-fluid nozzles for CO2 capture
Smutková, Karolína ; Lízal, František (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
In the age of global climate change, attention is now turning to human induced CO2 production. Among other things, combustion power plants and cement production are significant producers of CO2. Spray columns are one way to prevent CO2 from these sources from escaping into the atmosphere. These devices use atomizers to transform a liquid absorbent into a spray, which gives it a large contact area. Gaseous products containing CO2 flow in the opposite direction to the absorbent spray. The CO2 is bound to the absorbent and together they flow away from the spray column to the next process step. The problem with this part of the technology is that too small droplets leave with the cleaned gas into the atmosphere, which is a big problem since the absorbent is very often ammonia-based. Droplets that are too large, due to their weight and momentum, fall quickly and participate minimally in the reaction. Another problem is the absorbent that sticks to the walls and therefore hardly takes part in the absorption. In this work, sprays of different droplet size spectra are purposely produced in experimental measurements. These sprays are measured in detail at different upstream velocities by the PDA system, in combination with BSAFlow and Labview software. The data are then analyzed using Matlab, Python and Excel. Different droplet size groups are examined to determine what size droplets are entrained and what trajectory they take. It is found that even at low upstream velocities, all droplets up to 20 µm in size are entrained. As the upstream current increases, droplets in the range of 20 - 60 µm are also carried away. Droplet entrainment above 100 µm occurs only from 10 m/s. Another interesting trend is that some of the droplets are blown away as soon as they leave the atomizer. This work gives an answer to the appropriate droplet size spectrum and suitable counterflow velocities in the spray column so that absorber entrainment is minimized.
Komplexní mechanický model plic
Chumchal, Ondřej ; Mišík, Ondrej (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na rešerši dostupných modelů plic s cílem uvést možnosti rozšíření BUT modelu dosahujícího do sedmé generace větvení. Zabývá se hlavně rozšířením do nižších generací a okrajově řeší možnosti zahrnutí vlivů teploty a zvlhčení vnitřního povrchu. v rešeršní části byly vybrány dva přístupy, jejichž rozvinutím se práce dále zabývá, a to kuličkový a trubičkový model se záměrem zachování co nejpřesnějších bezrozměrných charakteristik – Reynoldsova čísla a poměrů obsahů a povrchů se skutečnými dýchacími cestami. Řešený přístup by mohl rozšířit model až do 12. generace a dále, však realističnost míry depozice nebo proudění daných řešení je třeba ověřit dalšími výpočty.
Inženýrská řešení pro zmírnění klimatické změny - metody aplikovatelné v místě zdrojů skleníkových plynů
Remeková, Valentína ; Jedelský, Jan (oponent) ; Lízal, František (vedoucí práce)
Cieľom tejto práce bolo spracovanie rešerše na tému inžinierskych riešení na mitigáciu klimatickej zmeny aplikovateľných v mieste vzniku skleníkových plynov. V prvej časti bola opísaná základná problematika zmeny klímy. Ďalej boli rozobraté technológie CCS (Carbon capture and storage), ktoré slúžia na zachytávanie a sekvestráciu oxidu uhličitého, a možné spôsoby separácie CO2 zo spalín. Tretia kapitola opisuje technológie CCU (Carbon capture and utilization), ktoré zachytený uhlík ďalej využívajú ako produkt. Budúcnosť týchto technológii a ostatné metódy znižovania emisií sú doplnené v nasledujúcej časti. Okrem technologických výziev sa s problematikou klimatickej zmeny spája aj finančná náročnosť riešení, a táto časť bola spracovaná v kapitole päť. Na konci práce boli zhrnuté výhody, nevýhody, zistenia a nedostatky vo výskume plynúce z rešerše.
Internal Flow of Spill-Return Pressure-Swirl Atomizers
Malý, Milan ; Honus,, Stanislav (oponent) ; Lozano, Antonio (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Pressure-swirl (PS) atomizers are used in many applications where a large surface area of droplets is needed, or a surface must be coated with a liquid, e.g. combustion, spray cooling or spray coating. Spray characteristics of PS atomizers are strongly linked to their internal flow. Spill-return (SR) atomizers enhance the construction of classic PS atomizers (Simplex) by addition of a passage through which the liquid can be spilled away. It allows regulation of an injection flow rate by spilling out a portion of the liquid from the swirl chamber, while the liquid pressure remains high. This ensures a good atomization quality over a wide flow rate range. The SR atomizers were rarely investigated and their internal flow has not been studied at all. In this thesis, both experimental and numerical approach is used to describe the internal flow pattern of several different SR atomizers. The results are then correlated with measured spray parameters. It shows that the addition of the spill passage strongly affects the internal flow even when the spill-line is closed. In some cases, the air-core does not form at all and destabilizes the discharged liquid, which results in the unstable spray. Off-axial SL orifices generate and stabilize the air-core, which leads to the regular formation of a liquid sheet and a high-quality spray. Nevertheless, some configurations changed the breakup nature of the liquid sheet and consequently the spray quality. Moreover, the turn-down ratio of the liquid supply rate and spray stability depend on the distance of the SL orifices from the swirl chamber centreline. Finally, an inviscid analysis of the internal flow, originally derived for the Simplex atomizers, was modified and applied to the SR atomizers. Using this approach, a theoretical prediction of the discharge coefficient and the air-core diameter was derived with spill-to-feed ratio (SFR) as the variable. Also, the empirical correlations, originally established for the Simplex type, were transformed to the SR atomizer. This thesis brings a new insight into the understanding of the internal flow of SR atomizers and its results can be directly used by engineers in the design process of the atomizer.
Design and realization of an aerodynamic tunnel for spraying nozzles
Cejpek, Ondřej ; Jaroš, Michal (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Working conditions of atomizers in engineering applications differ from those in laboratory, where the atomizers are tested. The usage of a wind tunnel can simulate more realistic conditions. The wind tunnel is used to investigate the atomizers in cross and co-flowing air stream. The investigation of a spray in the wind tunnel can bring an insight into the spray behaviour in cross and co-flow. The present master thesis deals with a design of a small-scale, low-speed wind tunnel for the experiments with sprays created by the pressure swirl atomizer with spill-line in cross and co-flow conditions. Many wind tunnel designs were proposed; however, the most suitable wind tunnel design for spray study is an open type wind tunnel in blow down arrangement with closed test section. The wind tunnel is composed of several sections and components; each component is designed to obtain a good flow quality in the test section. The spray is investigated by using Phase Doppler anemometry (PDA), Laser Doppler anemometry (LDA), Particle image velocimetry (PIV), and by high–speed imaging. These optical techniques pose particular design requirements on the wind tunnel. A design procedure of small-scale, low-speed wind tunnel is described, and the flow quality in the test section is verified. Velocity of the flow in the test section is in the range from 0 m/s to 40 m/s with turbulent intensity below 0.7%. In the chapter 7, high–speed visualization of a spray in cross-flow is presented. The flowing air changes the breakup length, cone angle, and spray shape. The smallest droplets are carried away by the flow.
Porovnání hlučnosti stranových vyústek odlišných konstrukcí
Bernard, Jan ; Doložílek, Miroslav (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Práce se zabývá porovnáním hlučnosti třech stranových vyústek různých konstrukcí, určených k distribuci a směřování větracího vzduchu v kabině automobilu. V úvodu práce jsou uvedeny základní poznatky z fyzikální a fyziologické akustiky. V práci je dále stručně popsán klimatizační systém automobilů (systém HVAC) a akustické vlastnosti jednotlivých prvků tohoto systému. Dále studie pojednává o rozdělení vzduchotechnických vyústek a uvádí i rozsáhlý výčet a popis všech dohledatelných druhů automobilních vyústek. Před popisem experimentu uskutečněného v rámci této práce jsou uvedeny postupy a výsledky měření dosažené v jiných pracích. Měření hlučnosti porovnávaných vyústek probíhalo v polobezodrazové komoře podle normy ČSN ISO 3745. V rámci objasnění velikosti přírůstku hluku generovaného vyústkou k celkovému hluku v interiéru vozu bylo dále provedeno měření hlučnosti v kabině vozu Porsche Cayenne 2018. Z výsledků měření vyplývá, že při konstantním průtoku (60 m3/h), jsou hlučnější ty vyústky, které mají vyšší tlakovou ztrátu. Ta závisí především na rychlosti proudění ve vyústce a na počtu a nastavení lamel. Hluk generovaný vyústkou je v kabině jedoucího vozidla zanedbatelný oproti celkové hlučnosti v interiéru automobilu. V oblasti proudícího vzduchu z vyústky (ve vzdálenosti 0,7 m od ní) se však hladina akustického tlaku A znatelně zvýší.
Stirlingův motor
Mader, Dan ; Jedelský, Jan (oponent) ; Hejčík, Jiří (vedoucí práce)
Předkládaná práce se zabývá konstrukčními variantami Stirlingova motoru užívanými pro chlazení. První kapitola obsahuje historii vzniku a princip činnosti motoru. V druhé kapitole je popsán Stirlingův cyklus pro různá zařízení. V dalších kapitolách jsou popsány jednotlivé konstrukční varianty, rozdělené do kategorií dle oblasti užívání na komerční jednotky, armádní systémy a jednotky pro vesmírné mise. V rámci diskuze jsou tyto konstrukce srovnány a je nastíněn jejich budoucí vývoj. Výsledkem práce je souhrnná teoretická analýza současných kryogenních jednotek fungujících na principu Stirlingova motoru.
In Vitro Study of the Effect of Particle Characteristics and Flow Rate on Regional Deposition in Human Airways
Bělka, Miloslav ; Adamec, Vladimír (oponent) ; Farkas, Árpád (oponent) ; Jedelský, Jan (vedoucí práce)
Inhalation of airborne particulate matter can trigger or exacerbate pre–existing lung conditions. On the other hand, inhalation of aerosolized medicaments can be used for treatment of various respiratory or systemic diseases. In both cases, it is essential to comprehend the particle transport and subsequent deposition. The aim of this PhD thesis is to obtain new experimental data on particle deposition and elucidate the effect of particle shape and flow rate on deposition. The deposition of porous and fibrous particles in the realistic replica of human respiratory airways was studied. The porous particles were produced by various methods, such as spray–drying or liquid–liquid interface crystallization. The produced particles were introduced into the replica and the subsequent deposition was detected using spectrophotometry. The fibrous particles were produced by crushing glass wool material. To narrow the fiber size distribution, the resulting fibers were sieved and then classified according to their length using a dielectrophoretic classifier. The fiber deposition inside the replica was detected using phase–contrast microscopy. To speed–up this analysis, an in–house software based on image processing was developed. The results were utilized to calculate deposition characteristics. The deposition efficiency of both particle types increased with increasing Stokes number indicating a significant role of impaction. Comparing their deposition efficiency to that of spherical particles, porous particles exhibited similar deposition efficiencies, however, fibers deposited less efficiently than spherical particles having the same Stokes number. As the boundary conditions were sufficiently described and the replica is available in a digital format, the data can be also employed in validation of numerical simulations.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 55 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.