|
Temperament žáka a jeho pozice v třídním kolektivu na počátku dospívání
ČEKALOVÁ, Bára
Bakalářská práce se zabývá temperamentem v prostředí školní třídy. Jejím hlavním cílem je objevit vztah mezi temperamentovými rysy a sociálními pozicemi. První část shromažďuje již zjištěné teoretické poznatky a výzkumy o daném vztahu. Část druhá zkoumá tento vztah prakticky. Praktická část je tvořena kvantitativní studií. Výzkumný vzorek tvořilo celkem 75 žáků 6. a 7. tříd základní školy. Temperamentové rysy byly zjišťovány pomocí dotazníku EATQR od Mary Rothbart a Lese Eliss, sociální pozice pomocí sociometrické ratingové metody Vladimíra Hrabala. Pro doplnění informací jsme analyzovali slovní výpovědi žáků o jejich spolužácích a orientačně je srovnávali se sebevýpovědním dotazníkem. Data byla zpracovávána pomocí programu Statistica 13 a Microsoft Excel. Výsledky výzkumu ukázaly, že jisté spojitosti v tomto vztahu existují, nejsou však v plné míře shodné s teoretickými předpoklady a předešlými výzkumy. V celkovém vzorku jsme našli souvislosti mezi volní kontrolou a extraverzí. Ve vzorku chlapců byl nalezen statisticky významný pozitivní vztah mezi extraverzí a vlivem. Nenašli jsme žádný signifikantně významný vztah mezi temperamentovými rysy a sociálními pozicemi ve třídě ve skupině dívek. Ve slovních výpovědích se často objevovalo hodnocení ostatních podle známek nebo hodnocení učitele. Dívky hodnotily kladněji dívky a chlapci chlapce. Mezi sebevýpovědními dotazníky a výsledky hodnocení druhými se často objevovaly nesrovnalosti, které mohou být způsobeny stylizací dle sociální žádoucnosti či malým výzkumným vzorkem.
|
| |
| |
|
Longitudinální studie vzájemného vlivu sebepojetí, sociální pozice a školní úspěšnosti žáka druhého stupně základní školy
Papajoanu, Ondřej ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Duschinská, Karolina (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem vzájemného vlivu hodnocení, sebehodnocení a sociální pozice žáka ve třídě základní školy a vývojem těchto vztahů v čase. Sledované fenomény jsou též vztahovány k pohlaví žáků. Sociometrická šetření jsou podrobena detailnější analýze ve snaze zmapovat sociální strukturu jednotlivých tříd. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část postupně pojednává o hodnocení, jeho specifikách, funkcích, typech, formách, fázích a též o sebehodnocení. Dále je v teoretické části rozpracováno téma sociální skupina, její druhy, pozice a role jedince ve skupině a sociální normy. Jako třetí podružné téma se teoretická část zaměřuje na školní třídu a její specifika, činitele ovlivňující její stav, pozice a role žáka ve třídě a taktéž metody poznávání školní třídy. Posledním tématem teoretické části jsou obecné znaky psychického vývoje, jeho determinanty, periodizace vývojových fází a především období pubescence. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který byl proveden u žáků šestých, resp. sedmých tříd základních škol. Snahou výzkumu je odhalit vzájemnou provázanost hodnocení, sebehodnocení a sociální pozice žáků. Tyto jevy jsou též vztaženy k pohlaví respondentů. Byla provedena též detailní analýza vztahů mezi žáky jednotlivých tříd...
|
|
Social position of persons with mental disorder in Daniel Keyes' novel and short story Flowers for Algernon
Gavrish, Irina ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Tato práce si bere za cíl prozkoumat sociální postavení lidí s duševními poruchami v povídce a následně vydaném románu Daniela Keyese Růže pro Algernon (1959, 1966). Zmíněné téma je stále aktuální, neboť i teď si moderní společnost není zcela jista, jak by měla přistupovat k lidem s duševní poruchou, a umožnit jim tak stabilní sociální postavení. Teoretická část se zabývá dějinami duševních poruch a jejich klasifikací, a nechybí v ní ani příklady dalších literárních děl, v nichž se objevuje podobné téma. Hlavní část práce je zaměřena na zkoumání textu samotného románu a pro lepší pochopení dané problematiky se zde také analyzuje struktura, lexika, gramatika a syntax románu. Výsledky výzkumu této práce jsou uvedeny v závěru.
|
|
K společenskému postavení židovské menšiny v Německu v letech 1871-1890
Plíčková, Helena ; Stellner, František (vedoucí práce) ; Tumis, Stanislav (oponent)
Práce se zabývá společenským postavením židovské menšiny v Německu v prvních desetiletích císařství; je zamýšlena především jako příspěvek k sociálním dějinám s důrazem na dějiny každodennosti, jež se má mj. pokusit odpovědět na otázku, proč přes zdánlivě úspěšnou asimilaci, respektive akulturaci se židé koncem sedmdesátých a během osmdesátých let stali znovu terčem nenávistných útoků. Pomocí nejrůznějších metod je zkoumáno, jak vypadala a žila německo-židovská rodina, zda a jak se lišil její přístup ke vzdělání a struktura zaměstnání od přístupu a struktury majoritní společnosti. Je sledováno, jak společenskohospodářské poměry ovlivňovaly pozici minority, její účast na životě sjednocené země a postoj k nově vzniklému státnímu útvaru; v neposlední řadě pak, jak vnímala sama sebe, východožidovské imigranty a antisemitismus většinové společnosti. Výsledkem práce je zjištění, že hodnoty a zvyklosti německo-židovské menšiny odpovídaly především zvyklostem a hodnotám měšťanské vrstvy, specifickým rysem snad byla jen endogamie. Přes zklamání a frustraci ze znovuobjeveného antisemitismu přetrvala u německých židů důvěra ve stát a optimismus, a i v čase všeobecného příklonu ke konzervatismu zůstávali liberály. Ovšem rozšířený diskurs rasových teorií ovlivnil i je svým vypjatým patriotismem, němectvím a...
|
|
Srovnání společenského postavení žen v České republice a v Mongolsku
Odtsetseg, Tsenguun ; Hasil, Jiří (vedoucí práce) ; Kramářová - Hezinová, Jitka (oponent)
V této práci sleduji vybrané aspekty postavení žen v různých kulturách, v tomto případě české a mongolské. Pro jejich analytické vyhodnocení jsem si vybrala tematické okruhy, týkající se především veřejného a rodinného života v kontextu politicko-společenského vývoje v obou zemích. V této souvislosti je hlavním předmětem mé bakalářské práce zejména snaha o poznání a pochopení odlišné úlohy ženy v rodině, možnosti jejího vstupu do aktivního veřejného života a dostupu ke vzdělání.
|
|
Současná legitimizační ekologie ve vzdělávání: pozice, vědění a kritika
Wirthová, Jitka ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Veselý, Arnošt (oponent) ; Fučík, Petr (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá současným českým prostorem legitimizačních praktik ve vzdělávání jako proměnlivou sférou ospravedlňování a kritiky vzdělávacích cílů zakotvených v globálních transformacích vzdělávacích institucí, autonomií národních států a transnacionálních srovnávacích dat. Český legitimizační vzdělávací prostor od doby debaty o vzdělávací reformě (2004) diverzifikovaly odlišné druhy vědění a aktérů (stání, nezisková, privátní sféra). V této práci argumentuji, že legitimizační jakožto kritické jednání je dnes různými způsoby a procesy (režimy vědění, vzorce aktérství) vyváděno z tradičních jurisdikcí (státní a profesní struktury) a přesouvá se do flexibilnějších struktur, které nazývám topologiemi. V jurisdikcích zůstává většinou pasivní publikum. Nové legitimizační topologie propojují hodnoty a data a v mnohém suplují nefungující státní struktury, ovšem specifickým využívajícím odpojením zároveň i problematizují veřejnou povahu vyjednávání vzdělávacích cílů. Na základě relační ontologie a sociologických topologických studií a prostřednictvím kvalitativní vztahové analýzy legitimizačních praktik ve třech terénech (publikované normativní dokumenty, veřejné diskuse a polostrukturované rozhovory se státními i nestátními aktéry) ukazuji ve sledovaném období (2010-2019) způsoby 1)...
|
|
Social position of persons with mental disorder in Daniel Keyes' novel and short story Flowers for Algernon
Gavrish, Irina ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Topolovská, Tereza (oponent)
Tato práce si bere za cíl prozkoumat sociální postavení lidí s duševními poruchami v povídce a následně vydaném románu Daniela Keyese Růže pro Algernon (1959, 1966). Zmíněné téma je stále aktuální, neboť i teď si moderní společnost není zcela jista, jak by měla přistupovat k lidem s duševní poruchou, a umožnit jim tak stabilní sociální postavení. Teoretická část se zabývá dějinami duševních poruch a jejich klasifikací, a nechybí v ní ani příklady dalších literárních děl, v nichž se objevuje podobné téma. Hlavní část práce je zaměřena na zkoumání textu samotného románu a pro lepší pochopení dané problematiky se zde také analyzuje struktura, lexika, gramatika a syntax románu. Výsledky výzkumu této práce jsou uvedeny v závěru.
|
|
Longitudinální studie vzájemného vlivu sebepojetí, sociální pozice a školní úspěšnosti žáka druhého stupně základní školy
Papajoanu, Ondřej ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Duschinská, Karolina (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem vzájemného vlivu hodnocení, sebehodnocení a sociální pozice žáka ve třídě základní školy a vývojem těchto vztahů v čase. Sledované fenomény jsou též vztahovány k pohlaví žáků. Sociometrická šetření jsou podrobena detailnější analýze ve snaze zmapovat sociální strukturu jednotlivých tříd. Práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část postupně pojednává o hodnocení, jeho specifikách, funkcích, typech, formách, fázích a též o sebehodnocení. Dále je v teoretické části rozpracováno téma sociální skupina, její druhy, pozice a role jedince ve skupině a sociální normy. Jako třetí podružné téma se teoretická část zaměřuje na školní třídu a její specifika, činitele ovlivňující její stav, pozice a role žáka ve třídě a taktéž metody poznávání školní třídy. Posledním tématem teoretické části jsou obecné znaky psychického vývoje, jeho determinanty, periodizace vývojových fází a především období pubescence. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu, který byl proveden u žáků šestých, resp. sedmých tříd základních škol. Snahou výzkumu je odhalit vzájemnou provázanost hodnocení, sebehodnocení a sociální pozice žáků. Tyto jevy jsou též vztaženy k pohlaví respondentů. Byla provedena též detailní analýza vztahů mezi žáky jednotlivých tříd...
|