Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pozitivní vliv učení a aktivizujících metod uplatněných v dospělosti jako předpoklad plnohodnotného stáří
Hušinová, Irena ; Šulová, Lenka (oponent) ; Mertin, Václav (oponent)
Práce se vztahuje k životu a vzdělávání dospělých, s ohledem na zvláštnosti jejich vývoje, s akcentem na seniorskou populaci. Zabývá se vlivem fyziologických změn v období interevia a senia, které se významně podílejí na úrovni učení a vzdělávání a v konečném důsledku ovlivňují sebevědomí jedince, jeho aktivní přístup ke stáří a vnímání životní pohody. Autorka do práce promítá své pocity, postoje, názory, zkušenosti a prožitky. Pracuje s mnemotechnikami, které usnadňují dlouhodobější zapamatování a podporují zdravou aktivitu jedince. Zamýšlí se nad současnými potřebami seniorů, které se pokusila graficky znázornit do podoby koruny stromu. Výzkum formou jednoduchého dotazníku byl proveden v řadách seniorů za účelem zjištění jejich zájmu o vzdělávání a pochopení učení jako prevence pro aktivní a zdravý život ve stáří. Zúčastnilo se 150 respondentů, převážně žen, z Centra sociální a ošetřovatelské pomoci na Praze 10 a v rámci aktivit sdružení Život 90. Klíčová slova Interevium, senium, mnemotechniky, prevence, edukační programy
Tvorba specifického citového vztahu u dětí z dětského domova
Králíková, Lucie ; Junková, Vendula (oponent) ; Rezková, Vlasta (oponent)
8 ABSTRAKT Jednou ze základních psychických potřeb dítěte je potřeba specifického citového vztahu. Výzkum rigorózní práce pojednává o tom, zda jsou děti v soukromém dětském domově Radost schopné takový citový vztah navázat. Tento dětský domov staví na dlouholeté zkušenosti německého modelu. Jeho hlavní prioritou je důraz na citové vztahy dětí. V řadě oblastí se liší od státních zařízení. Je zde předpoklad, že dává dětem velkou naději na vytvoření specifického citového vztahu. Pro získání dat byl zvolen kvalitativní evaluativní typ výzkumu s dominantní metodou zúčastněného pozorování. Data jsou triangulována dalšími metodami: polostrukturovaný rozhovor, analýza spisové dokumentace a test rodinných vztahů (Kovařík, 1993). Analýza dat je obohacena o srovnání s poznatky ze dvou zahraničních modelů dětských domovů, kde je naplňování psychických potřeb dětí hlavní prioritou (dánského a německého). Výzkum je pokračováním diplomové práce (Zemánková, 2003), kde byla otázka specifického citového vztahu zkoumána ve dvou klasických státních typech dětských domovů (internátní a rodinný). Výsledky současného výzkumu sice - stejně jako v předešlém výzkumu ve státních zařízeních - nepotvrdily, že by děti vytvářely specifické citové vztahy. Výzkum v dětském domově Radost však odhalil řadu důležitých faktorů, které mohou...
Role vzdělávání v seniorském věku
Kramperová, Eva ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Tvrzová, Ivana (oponent)
Diplomová práce s názvem Role vzdělávání v seniorském věku se zabývá problematikou rolí a významu vzdělání pro lidi nacházejících se v období sénia. Práce je strukturována do dvou částí. První obsahuje mimo jiné dosavadní přehled problematiky v domácí odborné literatuře, vymezení základních pojmů, vybrané aspekty života seniora či nástin systému celoživotního vzdělávání v ČR. Druhá část je zaměřena na empirický výzkum a klade si za cíl v souladu s názvem práce objasnit, jakou roli hraje vzdělávání v životě českých seniorů a jaký význam pro ně představuje. Klíčová data budou pro analýzu získána kombinací kvantitativních a kvalitativních metod (telefonické dotazování a hloubkový rozhovor). V závěru je práce doplněna relevantními přílohami a seznamem použitých pramenů a literatury. KLÍČOVÁ SLOVA senior, sénium, vzdělávání, celoživotní vzdělávání, gerontopedagogika, motivace, smysl života
Rizikové faktory ohrožující člověka v období sénia
TESAŘOVÁ, Petra
Práce se zabývá rizikovými faktory člověka v období sénia a specifickým rizikem pádu.Cílem bylo zjistit, které rizikové faktory vnímají senioři jako závažné a jakým způsobem ovlivňují poruchy hybnosti život seniorů. Byly stanoveny 3 hypotézy. H1: Senioři vnímají jako závažné tělesné rizikové faktory, H 2: Poruchy hybnosti u seniorů vedou k jejich izolaci od společnosti a H 3: Senioři nejsou dostatečně informováni o prevenci pádu a následných komplikacích. Cíle práce byly splněny, první a druhá hypotéza potvrzena, třetí hypotézu se nepodařilo jednoznačně ani potvrdit, ani vyvrátit.Výsledky práce budou využity jako podklad pro vzdělávací semináře a besedy pro seniory.
Senioři na lince důvěry
VYMĚTAL, Aleš
Práce se zabývá problematikou linky důvěry jako sociální služby a krizové pomoci, jež je určena pro seniory. Hlavní část práce se týká seznámení se základní terminologií, jež se týká životního období sénia, dále se věnuje tématu krize, krizové intervence a konečně popisuje fenomén linek důvěry. Praktická část práce obsahuje statistické údaje a komentáře týkající se sociální nonstop linky Senior telefon ŽIVOTa 90, kazuistiku uživatelky zmíněné linky a popis 3 závažných témat, jež se vyskytují na uvedené lince důvěry.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.