Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 37 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Minority Rights and Possibilities of Identification of the Hungarian Minority in Czechoslovakia on Žitný ostrov in 1969-1989
Ročkár, Matej ; Juhászová, Tereza (vedoucí práce) ; Klípa, Ondřej (oponent)
Témou diplomovej práce sú menšinové práva maďarskej menšiny v Československu v období rokov 1969 - 1989. Práca sa zameriava na dopady menšinovej politiky zo strany štátu na každodenný život Maďarov na Žitnom ostrove. Oblasť Žitného ostrova sa radí medzi regióny s najsilnejším podielovým zastúpením obyvateľov maďarskej národnosti zo všetkých regiónov na Slovensku. Obdobie medzi rokmi 1969 a 1989 sa nieslo v znamení nielen normalizačných procesov nasledujúcich po invázii vojsk Varšavskej zmluvy, ale aj federalizácie Československa. Vďaka nej bola časť kompetencií, ktoré mali dopad na každodenný život národnostných menšín, prenesená na úroveň Slovenska, ako jedného zo štátotvorných celkov. Cieľom tejto práce je zistiť, ako obdobie normalizácie prežívali príslušníci maďarskej menšiny. K zodpovedaniu tejto otázky bol vykonaný výskum formou osobných rozhovorov s pamätníkmi. Ich spomienky a skúsenosti zo skúmaného obdobia sú v práci konfrontované s vtedajšou platnou menšinovou legislatívou. Hlavná časť práce je venovaná možnostiam identifikácie maďarskej menšiny. V prvom rade sa zameriava na možnosť používania materinského jazyka vo verejnom priestore, vzdelávania sa, prístupu k médiám, informáciám a kultúre v maďarskom jazyku. Ďalej sa práca venuje aj otázke spolunažívania s väčšinovým obyvateľstvom v...
Integrace romských žáků v českém školství
SÁDOVSKÁ, Michaela
Bakalářská práce se zabývá integrací romských žáků v českém školství a problémy, jež se s ní pojí. Teoretická část je stručně zaměřena na historii romského etnika, vztahy romské minority v zemích Evropy, zvláštní pozornost je pak zaměřena na integraci této národnostní menšiny v Československu, následně v České republice. Dále práce mapuje výchovu a vzdělávání romských žáku spolu s bariérami s ní souvisejícími. Praktická část je zaměřena na osobní zkušenosti romských občanů s českým školstvím; osobní zkušenosti pedagogů s romskými žáky. Výzkum je veden formou polostrukturovaných rozhovorů, jež nám dále reflektují výsledky, v nichž je nejčastěji zmiňován problém šikany romských žáků ze stran studentů či pedagogů, dále jejich vyčleňování z kolektivu či výuky a následné problémy, které z těchto situací pramení a odrážejí se v jejich chování.
Národnostní menšiny na trhu práce na Plzeňsku
ZÁHORČÁKOVÁ, Tereza
V současné době je problematika národnostních menšin žijících na území ČR často diskutována. Vnímána je však spíše v negativních souvislostech, v kontextu s nerovnocenným a nerovnoprávným postavením menšin ve většinové společnosti. Mezi klíčové problémy národnostních menšin u nás patří: uznání vzdělání získaného v zahraničí, jazyková bariera, nízká kvalifikovanost. Dále zde svoji roli hrají předsudky a nedůvěra zaměstnavatelů, diskriminace vyplývající z neznalosti cizinců komplikovanost platné pracovně-právní legislativy, překážky pro hledání zaměstnání v ČR vyplývající z pobytového statusu, nelegální zaměstnávání a otázka ne vždy vhodně volené podpory integrace cizinců a menšin do společnosti. Cílem bakalářské práce bude zjistit, zda se občané národnostních menšin na území Plzeňského kraje cítí nerovnoprávně na českém pracovním trhu a zjištění informací o pracovních podmínkách, kterým jsou národnostní menšiny u nás vystaveny. Využit bude kvantitativní výzkum za přednostního použití metody dotazníkového šetření, doplněný polostrukturovaným rozhovorem. Výběrový soubor jsou klienti Úřadu práce Plzeň, klienti pracovních agentur, úředníci z Úřadu práce Plzeň a zaměstnanci pracovních agentur. Výsledky bakalářské práce bude možno využít pro zaměstnance ÚP, pracovní agentury, zaměstnavatele různých firem, ale také těm, kteří přijíždí do ČR pracovat a chtějí se lépe orientovat na českém trhu práce a znát případná rizika a nebezpečí, se kterými se mohou setkat. Bakalářská práce by se měla dále zaměřit na boj proti rasizmu, ochranu lidských práv, vytváření tolerance vůči minoritám a budování multikulturní společnosti.
Menšinová politika vůči Lužickým Srbům v NDR
Stodolová, Magdaléna ; Klípa, Ondřej (vedoucí práce) ; Šmidrkal, Václav (oponent)
Tématem bakalářské práce je menšinová politika vůči Lužickým Srbům v Německé demokratické republice. Práce se zaměřuje hlavně na období od vzniku východoněmeckého státu do začátku sedmdesátých let. Cílem práce je zjistit, jaké aspekty leninské národností politiky lze nalézt ve východoněmeckém modelu menšinové politiky směřovaném na lužickosrbskou etnickou skupinu. Práce nejprve krátce představuje, kdo jsou Lužičtí Srbové a popisuje jejich měnící se postavení ve dvacátém století. Poté uvádí definici etnicity a dalších důležitých pojmů od norského antropologa T.H. Eriksena. V návaznosti na to popisuje přístup k etnicitě v Sovětském svazu a ve Východním Německu. Následně představuje nejdůležitější aspekty sovětské národnostní politiky s důrazem na korenizaci, která byla důležitou součásti leninské národnostní politiky. Stejně tak představuje národnostní politiku v NDR a zkoumá uplatnění leninské národnostní politiky v činnosti zastřešující organizace Domowina a ve dvojjazyčném školství v Lužici. V poslední kapitole je zmíněna kolektivizace a industrializace, které výrazně ovlivnily situaci Lužických Srbů, ale nespadají do hlavního rámce zkoumání. Hlavním závěrem práce je zjištění, že o leninské národnostní politice jako souboru podpůrných opatření v menšinové police vůči Lužickým Srbům lze ve...
Zavádění dvojjazyčných místních názvů jako veřejně politický proces (případová studie)
Mašková, Jana ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Ochrana, František (oponent)
Diplomová práce pojednává o veřejně politickém procesu zavádění dvojjazyčných místních názvů se zaměřením na uplatnění tohoto práva u příslušníků polské národnostní menšiny na Těšínsku. Práce má hlavní cíl vysvětlit, proč docházelo nebo naopak nedocházelo ke změnám této politiky, jaké byly důvody nesouladu cílů politiky s jejími výsledky a odhalit konkrétní nedostatky implementačního procesu, v jejichž důsledku v některých obcích nedošlo k naplnění práva menšiny na zavedení dvojjazyčných místních názvů nebo bylo provázeno problémy. Předmětem zkoumání je jak právní, tak institucionální aspekt problému a pozornost je věnována participujícím aktérům, kde jednu ze stěžejních rolí mají výbory pro národnostní menšiny při zastupitelstvech obcí, z jejichž řad má zaznívat požadavek na zavedení dvojjazyčných místních názvů. Vodítkem pro pochopení používaných nástrojů, postupů a vazeb byla teoretická východiska vztahující se k institucím a jejich změnám, k procesu implementace (top-down a bottom-up přístupy), teoretická východiska vysvětlující odpovědnost aktérů a nezamýšlené důsledky jejich jednání a další. Výzkumným designem je případová studie.
Žáci - cizinci ve třídách 1.stupně ZŠ
Antoňová, Věra ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Stará, Jana (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na vzdělávání a socializaci žáků - cizinců ve třídách na 1. stupni ZŠ. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o vietnamské národnostní menšině žijící v Praze a na Chomutovsku, o právním ukotvení problematiky vzdělávání žáků - cizinců, o kompetencích učitele. Jsou shrnuty problémové otázky začleňování žáků - cizinců a význam multikulturní výchovy na 1. stupni ZŠ. Ve výzkumné části jsou shromážděny a vyhodnoceny zkušenosti učitelů se vzděláváním vietnamských žáků na vybraných pražských školách. Získané podnětné inspirace z výzkumu jsou doporučeny pro uplatnění při vzdělávání a socializaci vietnamských žáků v regionu Chomutovska. Abstrakt The thesis is focused on the education and socialization of schoolchild - foreigners in classrooms of primary school. In the theoretical section it summarizes the findings of the Vietnamese ethnic minority living in Prague and Chomutov, the legal anchoring of the education of schoolchild - foreigners on teacher competences. The thesis summarizes the problematic questions of inclusion of schoolchild - foreigners and the importance of multicultural education in primary school. In the research part it collects and evaluates experiences of teachers with education of Vietnamese students in some elementary schools in Prague. Information and...
Politická participace národnostních menšin v České republice
Větrovec, Lukáš ; Švec, Kamil (vedoucí práce) ; Charvát, Jan (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá politickou participací národnostních menšin v České republice. Hlavním cílem práce je zjistit, jaké mají národnostní menšiny možnosti vstupu do politického procesu za účelem artikulace svých specifických minoritních zájmů a jak jsou tyto možnosti z jejich pohledu efektivní. Důraz je kladen především na etnické politické strany, menšinové spolky, poradní orgány typu Rady vlády pro národnostní menšiny a výbory pro národnostní menšiny na všech politických úrovních. Současně jsou tyto vybrané menšinové instituce a orgány zkoumány i na mezinárodní úrovni, což umožňuje získat přehled o přístupech některých státu k národnostně menšinové politice a jejich porovnání, případně i inspiraci pro ČR. Analýza byla provedena na skupině pěti národnostních menšin: německé, polské, romské, slovenské a vietnamské. Autor se také snažil zjistit, jak jsou tyto vybrané národnostní menšiny politicky aktivní, jaké faktory ovlivňují jejich politickou participaci a jaký je zájem o problematiku národnostních menšin u politických stran majority. Pro zjištění výzkumného záměru byla zvolena kvalitativní výzkumná metoda a pro sběr dat využita technika polostrukturovaného rozhovoru, včetně analýzy stranických programů pro volby do Poslanecké sněmovny v roce 2017. Právě polostrukturované...
Trianon treaty - still alive?
Šándor, Tomáš ; Kučera, Jan (vedoucí práce) ; Kubátová, Hana (oponent)
Práca sa zaoberá slovensko-maďarskými vzťahmi - v období od pádu komunistického režimu v roku 1989, až po rok 2010 - a odkazom historickej udalosti, Trianonskej zmluvy, vyskytujúcim sa na politickej scéne oboch krajín. Slovensko-maďarské vzťahy sú v práci znázornené na úrovni medzištátnej, a rovnako aj na úrovni vnútroštátnej. Hlavný zreteľ je braný na kontroverzné javy objavujúce sa na politických scénach Slovenska a Maďarska, ktoré znamenali rozsiahle diskrepancie, v niektorých prípadoch doprevádzané revizionistickými hlasmi. Štruktúra práce je tvorená z piatich chronologicky zoradených nosných kapitol, z ktorých sa každá venuje určitému časovému úseku. Historický základ je stručne podaný kapitolou "Trianonská zmluva". Nasledujúce štyri kapitoly sa už venujú nedávnym - pre potreby práce - relevantným udalostiam kreujúcim kvalitatívnu úroveň slovensko-maďarských vzťahov v rozpätí rokov 1989 - 2010. V závere práce sa nachádza zhrnutie politického diania na slovensko-maďarskom poli sprevádzané zhodnotením prítomnosti odkazu Trianonskej zmluvy v novodobej ére zmienených štátov.
Sociálně pedagogická práce s minoritami
Matuštíková, Hana ; Poláčková, Věra (vedoucí práce) ; Janebová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou sociálně pedagogické práce s minoritami. Vstupní teoretické kapitoly mají za úkol vymezit základní teoretické pojmy, přinášejí základní informace o vybraných národnostních menšinách. Těžiště teoretické části práce spočívá v popisu postupů a konkrétních aktivit, které mohou napomoci k začlenění žáků etnických menšin do systému školy. Do poslední kapitoly diplomové práce je zařazena empirická sonda, která je zaměřena na problematiku profesní orientace a volby povolání romských žáků Základní školy v Obrnicích. Pozornost je zaměřena na vliv rodiny, roli školy a dalších institucí v této oblasti.
Tradiční romská kultura a její vliv na školní úspěšnost romských dětí
Königová, Zdeňka ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je zhodnotit vybrané prvky romské kultury, především ty, které mají vliv na školní úspěšnost romských dětí, a prostřednictvím kvalitativního šetření následně porovnat informace získané studiem odborné literatury s výpověďmi žáků navštěvujících jednu ze základních škol praktických v Praze. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je členěna do dvou kapitol. První z nich se zabývá vybranými prvky romské kultury, které mají vliv na vzdělávání romských dětí. Jedná se především o tradiční romskou rodinu a výchovu dětí, o specifika romské psychiky a charakteristický způsob života. Druhá kapitola pojednává o vzdělávání romských dětí a o problémech, s nimiž se tyto děti v českých školách potýkají. Zmíněny jsou zde také některé z podpůrných mechanismů, jejichž cílem je usnadnit romským dětem proces jejich vzdělávání a napomoci tak jejich integraci do většinové společnosti. Praktická část práce obsahuje informace plynoucí z rozhovorů s deseti romskými žáky základní školy praktické a jejich analýzu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 37 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.