|
Možnosti a meze aktivizace žáků ve výuce chemie na základní škole prostřednictvím didaktických her: Částicové složení látek
Šelepa, Jan ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Koperová, Dominika (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi aktivizace žáků základních škol v tématu částicové složení látek, a to pomocí didaktických her. Teoretická část pojednává o vybraných významných osobnostech zabývajících se aktivizací v minulosti, definuje pojem aktivita a aktivizace a jejich význam v pedagogické praxi. Dále představuje výukové metody a jejich možnou klasifikaci, v níž především akcentuje na didaktické hry (jejich definování, dělení a význam). Následně navazuje rozbor kritických témat v učivu chemie na základní škole, v rámci kterého byla vytipována oblast učiva ("částicové složení látek"), pro niž jsou jednotlivé didaktické hry vytvářeny. Téma "částicového složení látek" je dále analyzováno napříč několika v současnosti nejpoužívanějšími učebnicemi. Poslední kapitola teoretické části se zaměřuje na představení tzv. konstrukčního výzkumu, jež byl zvolen za výzkumnou metodu, která byla pro účely tvorby didaktických her využita. V rámci praktické části bylo vytvořeno šest prototypů didaktických her, které byly následně modifikovány na základě zpětné vazby od dvou odborníků z oblasti didaktiky chemie, od čtyř zkušených učitelů chemie a z využití žáky v pedagogické praxi. Připomínky z těchto tří instancí byly postupně zabudovány do prototypů a vznikly tak finální návrhy didaktických her k využití ve...
|
| |
| |
| |
|
Chemie jako součást přírodovědného vzdělávání na 2. stupni základní školy - komparace integrovaného a předmětově separovaného přístupu
Heřmanová, Nikola ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Integrovaná výuka přírodovědných předmětů na 2. stupni základní školy je dnes hojně diskutovaným tématem a možným řešením do budoucna v mnoha zemích. Tento typ výuky odpovídá narůstajícím poznatkům z přírodních věd a minimalizuje opakování témat během výuky, čímž se snižuje jak zátěž učitelů, tak tlak na žáky. Bakalářská práce se zabývá v teoretické části porovnáním systémů výuky několika vybraných zemí se zaměřením na výuky přírodovědných předmětů na druhém stupni základní školy, a to zejména na postavení chemie. Praktická část je zaměřena na porovnaní těchto zemí podle jejich výsledků v mezinárodních šetřeních TIMSS a PISA se zohledněním na vliv integrovaného nebo předmětově separovaného přístupu k výuce přírodovědných předmětů. Ve výsledcích zúčastněných zemí v mezinárodních srovnávacích šetřeních TIMSS a PISA nebyl zaznamenán jednoznačný rozdíl ve vlivu integrovaného nebo separovaného přístupu k výuce přírodovědných předmětů. Pouze je možné zaznamenat lepší motivovanost žáků pro učení se těchto předmětů v případě integrovaného přístupu, tak jak je patrné z výsledků v Singapuru, ve Velké Británie nebo v Turecku.
|
|
Plasty a jejich environmentální souvislosti ve výuce chemie na ZŠ
Bednářová, Karolína ; Bílek, Martin (vedoucí práce) ; Rusek, Martin (oponent)
Práce se zaměřuje na inovace výuky chemie v tématu Plasty a jejich environmentálních souvislostí na základních školách. Obsah teoretické části je věnován plastům kolem nás, jejich historii, jednotlivým typům a možnostem jejich recyklace. Současně je v práci uvedena analýza platných kurikulárních dokumentů a učebnic, které jsou hojně využívány v hodinách chemie na základních školách. Praktická část je věnovaná návrhu souboru aktivit s projektovými prvky včetně experimentálních činností, které byly uskutečněny v rámci projektového dne na základní škole. Evaluace vytvořených výukových aktivit byla provedena pomocí vytvořených myšlenkových map žáků, ve kterých byly pozorovány změny ve znalostech žáků prostřednictvím změn počtu pojmů a jejich relevance k zadanému tématu. Výsledky, které jsou v práci získány a interpretovány, potvrzují naše předpoklady zaměřené na efektivitu projektových dní na školách a na způsob, jakým může projekt učitele spočívající v zadávání výukových aktivit žákům přerůst v projektové aktivity žáků samotných. KLÍČOVÁ SLOVA výuka chemie na základní škole, plasty, environmentální výchova, projektový den, žákovský miniprojekt
|
| |