|
Rozbor leteckých nehod ultralehkých letounů
Belák, Richard ; Koštial, Rostislav (oponent) ; Procházková, Hana (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá rozborem nehod ultralehkých letounů, které se dostaly do druhého režimu letu a následně havarovaly. Většina nehod skončila naneštěstí fatálně, a tak je tato diplomová práce koncipována tak, aby na jejím konci měl čtenář povědomí o tom, jakých chyb se piloti dopustili a jak se jim vyvarovat. V práci je vysvětlen vznik druhého režimu a podrobně rozebrány nehody, které jím byly způsobeny. Nejohroženější skupinou se jeví piloti, kteří se pohybují ve věkovém rozmezí 61–72 let a měli nálet do 600 letových hodin. Tito piloti měli v některých případech před letem několika měsíční přestávku a jejich letoun nebyl často v provozuschopném stavu. Častou chybou byla snaha vybírat tzv. „nemožnou zatáčku“ a v některých případech hrála roli pilotní nekázeň.
|
| |
|
Návrh bezpečnostní studie jako prostředku ke zvyšování bezpečnosti civilního letectví v ČR
Tejkl, Jakub ; Chlebek, Jiří (oponent) ; Hodaň, Viktor (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na vytvoření bezpečnostní studie, která je prostředkem ke zvyšování bezpečnosti civilního letectví. V teoretické části práce byly zmíněny důležité organizace, které se podílejí na tvorbě legislativy týkající se civilního letectví. Dále byly rozebrány organizace, které šetří letecké události a následně byly srovnány ÚZPLN a BEA. Druhá část této práce se skládá z analýzy událostí z roku 2014 pomocí databáze ECCAIRS, ze které byla získána vhodná témata pro návrh bezpečnostní studie. Nakonec byl vytvořen návrh osnovy bezpečnostní studie a zpracována konkrétní studie pro události spojené s letounem L13 SE/SW Vivat.
|
|
Posouzení evropských systémů hlášení leteckých nehod a incidentů
Jonáš, Jiří ; Kujal, Tomáš (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Cílem práce je posoudit evropské systémy hlášení leteckých nehod a incidentů. Především systém hlášení v České Republice a porovnat jej se systémy v ostatních členských státech Evropské unie. Porovnání jednotlivých systémů zahrnuje strukturu podřízenosti orgánů činných při šetření letecké nehody (LN) nebo incidentu (I), tok informací při hlášení LN a I a samotný obsah hlášení.
|
|
Návrh národní politiky systému hlášení leteckých nehod a incidentů
Motyková, Veronika ; Kujal, Tomáš (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
Cílem práce je zpracovat problematiku týkající se národní politiky systému hlášení leteckých nehod a incidentů s využitím databázového systému ECCAIRS v porovnání s dostupnými informacemi ze zahraničí a vytvoření možných návrhů řešení problematiky systému hlášení leteckých nehod a incidentů v České republice. Předložená práce je zaměřena na rozbor současného stavu jak po stránce teoretické, tak i praktické, s využitím dostupných předpisů, a to na jedné straně formou komunikace s odpovědnými pracovníky v dané oblasti, na straně druhé byl vytvořen praktický dotazník týkající se dané problematiky, který byl odeslán na odpovědná pracoviště v zahraničí. Na základě informací shromážděných pomocí daného dotazníku byla vypracována analýza a porovnání stavu v zahraničí s existujícím situací v České republice. Při zpracování práce byl jako podklad využit předpis L13, články publikované ECCAIRS.
|
|
Lidský faktor v leteckém provozu
Dostál, Tomáš ; Raudenský, Miroslav (oponent) ; Daněk, Vladimír (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá nehodami způsobenými typickým selháním lidského faktoru. Z vybraných leteckých nehod jsou vyzdviženy chyby způsobené letovou posádkou, jejich návaznost, vzrůst, hlavní příčina a vznik letecké nehody. Analýza lidských chyb a vliv fáze letu jsou zobrazeny pomocí statistik. V závěrečné části jsou možná řešení snížení chyb a zlepšení bezpečnosti v letovém provozu.
|
|
Vliv lidského činitele na nehodovost malých letadel
Dluhoš, Jakub ; Šplíchal, Miroslav (oponent) ; Chlebek, Jiří (vedoucí práce)
DLUHOŠ, J. Vliv lidského činitele na nehodovost malých letadel. Brno: Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, 2013. 90 s. Vedoucí diplomové práce Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Diplomová práce pojednává o bezpečnosti civilního letectví, ve kterém je dle statistik FAA v 80% jako hlavním viníkem vzniku letecké nehody či incidentu označen lidský činitel, lidský faktor, lidská chyba či pouze chyba pilota. Hlavním cílem této diplomové práce je tedy vyhodnocení a posouzení příčin vzniku leteckých nehod letounů všeobecného letectví v civilním leteckém provozu ČR. V praktické části diplomové práce byly analyzovány letecké nehody letounů s maximální vzletovou hmotností do 2250 kg a sportovních létajících zařízení vzniklých na území ČR od roku 2006 do konce roku 2012. V závěru práce jsou vyhodnoceny hlavní příčiny vzniku leteckých nehod a také byly navrženy další možná opatření vedoucí ke snížení nehodovosti způsobené vlivem lidského činitele.
|
| |
|
Vizualizace dat z letových zapisovačů
Martiš, Adam ; Rydlo, Karol (oponent) ; Dittrich, Petr (vedoucí práce)
Předložená práce je zaměřena na rozbor letových zapisovačů jak po stránce teoretické, tak i praktické, s využitím dostupných platných předpisů a materiálů. Cílem práce je zmapovat problematiku dostupných letových zapisovačů. Navrhnout vhodné metody vizualizace dat a na jejich základě navrhnout a vytvořit aplikaci, která vizualizaci dat z letových zapisovačů provádí.
|
| |