|
Parametrický geometrický náčrtník
Čižmarik, Roman ; Klepárník, Petr (oponent) ; Zemčík, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této práce je navrhnout a implementovat parametrický geometrický náčrtník. Řešení tohoto problému se skládá ze dvou částí, vytvoření knihovny základních funkcí dynamické geometrie a grafického uživatelského rozhraní. Funkcionalitu vytvořené knihovny demonstrují dvě uživatelská rozhraní, každé jiným způsobem. Pomocí výsledné knihovny a toolkitu Qt je možné rychle a jednoduše vytvářet nové geometrické náčrtníky.
|
|
Parametrický geometrický náčrtník
Vala, Jan ; Zahrádka, Jiří (oponent) ; Zemčík, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této Bakalářské práce je vytvoření návrhu a implementace parametrického geometrického náčrtníku. Práce rovněľ obsahuje vymezení základních pojmů z oblasti dynamické geometrie. Shrnutí současného stavu, popis dnes existujících nástrojů následované vyhodnocením některých jejich vlastnosti. V závěru jsou shrnuty dosaľené výsledky a je navrľeno moľné pokračování v práci.
|
|
Parametrické 2D/3D modely
Šober, Patrik ; Kolář, Martin (oponent) ; Zemčík, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo vytvoření aplikace pro tvorbu a manipulaci 2D a 3D modelů skrze parametrickou konstrukcí. Práce postupně rozebíra teoretický základ okolo tvorby a reprezentace 3D modelů v počítačové grafice, pojmy parametrické konstrukce a představení podobných aplikací včetně jejich rozdílů. Dále je popsán způsob vytvoření aplikace na základě vytvořeného návrhu ze získaných znalostí. Na závěr bylo provedeno testování aplikace, zaměřující se na uživatelské rozhraní a zátěže renderovací systému.
|
|
Vliv dynamické geometrie na dosažitelnost matematického zdůvodnění geometrických problémů u studentů učitelství matematiky
BLAŽEK, Jiří
Programy třídy DGE (Dynamic Geometry Environment) se objevily již začátkem 80. let minulého století, avšak ve výuce se začaly používat až s počátkem nového milénia. V současné době jsou ve výuce matematiky značně rozšířené. Programy třídy DGE umožňují zprostředkovat studentům abstraktní svět euklidovské geometrie díky jejich vlastnostem jako je přesnost konstrukce, názornost a možnost konstrukci dynamicky měnit. Je obecně přijímáno, že vhodná implementace softwaru DGE do výuky zlepšuje její kvalitu. S tím souvisí otázka, jaký je přínos tohoto softwaru, pokud bude student s jeho pomocí hledat řešení matematického problému. Tato otázka představuje obecný výzkumný problém této práce. Objektem výzkumu byli studenti učitelství matematiky na pedagogické fakultě. Ve výzkumu byly zjištěny tyto skutečnosti: 1) Software významně ulehčuje objev relevantních hypotéz, a to i těch, u kterých ze zadání není zřejmé, že s řešením problému souvisejí. 2) Software významně napomáhá k tvorbě logického zdůvodnění. (Přesto, značná část studentů ve výzkumu nebyla schopna důkaz dokončit ani s maximální možnou nápovědou, kterou jim software mohl poskytnout.) 3) Nalezení relevantních hypotéz s pomocí nástrojů softwaru ve většině případů závisí na schopnosti studentů aplikovat formální matematické znalosti a na schopnosti logicky uvažovat. Fakta, která lze objevit s pomocí nástrojů softwaru náhodně, bez konkrétního záměru studenta, musejí pravděpodobně splňovat značně omezující kritéria. Výzkum se také zabýval otázkou, proč někteří studenti nejsou schopni dokončit důkaz ani s pomocí softwaru. Práce obsahuje sedm kapitol a přílohu. V prvních třech kapitolách je výzkumné téma práce popsáno na obecné úrovni, ve čtvrté kapitole jsou formulovány výzkumné otázky. V následující kapitole je prezentován model, jehož cílem je kategorizovat akce řešitele problému v DGE s ohledem na záměr, jaký sleduje. V šesté kapitole je uvedena metodologie výzkumu, získaná data a jejich interpretace. Výsledky jsou shrnuté v závěrečné kapitole. Příloha obsahuje dva náročnější geometrické problémy, kterými se autor zabýval v průběhu svého studia, a při jejichž řešení sehrál software DGE zásadní roli.
|
|
Výuka stereometrie a podpora prostorové představivosti s využitím počítače
Gergelitsová, Šárka ; Holan, Tomáš (vedoucí práce) ; Karger, Adolf (oponent) ; Pech, Pavel (oponent)
doktorské disertační práce Název práce: Výuka stereometrie a podpora prostorové představivosti s využitím počítače Autor: Šárka Gergelitsová Katedra: Kabinet software a výuky informatiky Vedoucí disertační práce: RNDr. Tomáš Holan, Ph.D., Kabinet software a výuky informatiky Abstrakt: V práci předkládáme přehled současných možností využití počítačové podpory pro výuku stereometrie a rozvoj prostorové představivosti. Materiály jsou zaměřeny na středoškolské učivo, mnohé z nich je však možno využít i pro mladší, případně starší žáky a studenty. Práce je pojata jako pomůcka a soubor didaktických materiálů pro učitele. Hlavní částí práce je soubor příkladů a úloh, které lze řešit za pomoci systémů dynamické geometrie. Obsahuje i metodické poznámky a vytvořené modely k těmto úlohám. Práce obsahuje více než 100 úloh a příkladů a její součástí je CD s více než 300 podpůrnými modely včetně modelů se šablonami pro tvorbu testů. Součástí práce jsou i připravená zadání kvízů prostorové představivosti a vlastní návrh prostředí pro jejich tvorbu, které nabízí i automatickou kontrolu správnosti řešení. Práce dále obsahuje sadu vlastních didaktických aplikací a her vytvořených pro podporu některých dílčích schopností - složek prostorové představivosti, včetně sad úloh, nástrojů pro automatické hodnocení a...
|
|
Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
Havelková, Veronika
Cílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
|
|
Faktory ovlivňující využití moderních technologií ve výuce matematiky
Havelková, Veronika ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Robová, Jarmila (oponent) ; Slavíčková, Mária (oponent)
Cílem práce bylo hlubší prozkoumání faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky. Moderní technologie se do škol v České republice dostávají postupně již delší dobu, ale jejich využití není vždy takové, jaké bychom možná očekávali. Proto byl na základě studia literatury sestaven v rámci této disertační práce model faktorů ovlivňujících využití moderních technologií ve výuce matematiky a cílem bylo zodpovědět následujících otázek. Jaké faktory ovlivňují plánované využití technologie v matematickém vzdělávání? Jak tyto faktory ovlivňují plánované použití ve výuce matematiky? Jaké jsou rozdíly mezi plánovaným použitím a skutečným použitím, jaké faktory je ovlivňují? Jak tyto faktory ovlivňují skutečné využití ve výuce matematiky? Jednotlivé faktory byly následně podrobně studovány v rámci mnohopřípadové studie tří českých učitelů matematiky na základě pozorování jejich hodin a provedených rozhovorů. Právě forma mnohopřípadové studie umožnila hlouběji pozorovat vzájemné vztahy jednotlivých faktorů u učitelů s velice odlišnými přístupy k výuce matematiky a k moderním technologiím. Odlišnost jednotlivých případů následně umožnila také ukázat, co by mohlo pomoci učitelům v procesu zařazování technologií do výuky matematiky i vzhledem k osobnostním odlišnostem jednotlivých...
|
|
Experimentování v prostředí dynamické geometrie
Sláma, Michal ; Jančařík, Antonín (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
NÁZEV: Experimentování v prostředí dynamické geometrie AUTOR: Michal Sláma KATEDRA (ÚSTAV) Katedra matematiky a didaktiky matematiky VEDOUCÍ PRÁCE: doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph. D. ABSTRAKT Cílem této diplomové práce je zjistit, zda žáci druhého stupně základní školy, konkrétně žáci 6. ročníku, jsou schopni samostatně experimentovat v prostředí dynamické geometrie u vhodně připravené úlohy. Mezi teoretická východiska práce patří studie platného zamýšleného kurikula geometrie na druhém stupni základní školy, vztah tzv. badatelsky orientovaného vyučování k možnosti žákovského experimentování ve výuce geometrie, studie pedagogických teorií v souvislosti s žákovským bádáním a rovněž ve vztahu k matematizaci, která je ve výuce matematiky a geometrie nutně žádána. Žákovský experiment je zde koncipován jako samostatná didaktická metoda. Z hlediska proveditelnosti experimentu i návazného výzkumu bylo zvoleno prostředí dynamické geometrie - systém GeoGebra. Teoretická část práce je zakončena popisem parametrů důležitých pro uskutečnitelnost experimentování v prostředí dynamické geometrie ve výuce geometrie. Výzkumná část se zabývá realizovaným výzkumem, jehož cílem bylo zjistit, do jaké míry budou žáci při experimentování samostatní, pokud se jim připraví vhodné materiály a poskytne vhodně nastavené edukativní...
|
|
Parametrické 2D/3D modely
Šober, Patrik ; Kolář, Martin (oponent) ; Zemčík, Pavel (vedoucí práce)
Cílem této práce bylo vytvoření aplikace pro tvorbu a manipulaci 2D a 3D modelů skrze parametrickou konstrukcí. Práce postupně rozebíra teoretický základ okolo tvorby a reprezentace 3D modelů v počítačové grafice, pojmy parametrické konstrukce a představení podobných aplikací včetně jejich rozdílů. Dále je popsán způsob vytvoření aplikace na základě vytvořeného návrhu ze získaných znalostí. Na závěr bylo provedeno testování aplikace, zaměřující se na uživatelské rozhraní a zátěže renderovací systému.
|
|
Dynamická geometrie na dotykových zařízeních ve výuce matematiky
KOŠINOVÁ, Marie
Diplomová práce je zaměřena na program Sketchometry a jeho smysluplné využití. Nahlíží na zavedení programu do vyučovacích hodin matematiky z dvou úhlů pohledu - z pohledu učitele a žáka. Práce se zabývá důležitými aspekty, které ovlivňují efektivnost používání moderních technologií na školách. V práci jsou obsaženy výsledky uskutečněných projektů v praxi. Průběh workshopů s učiteli je doplněn autentickými fotografiemi z akcí a výstupy z pozorování na gymnáziu jsou prezentovány formou vypracovaných řešení od žáků z prostředí programu Sketchometry.
|