|
Pořad Wifina v kontextu mediální gramotnosti a vzdělávání médii
Novotná, Helena ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce je příspěvkem k tématu rozvoje mediální gramotnosti a zároveň se věnuje efektivitě vzdělávání dětí skrze televizní pořad. Práce nabízí stručný přehled pořadů veřejnoprávní dětské televize ČT:D, které diváky seznamují s poznatky z různých oborů a lze je považovat za vzdělávací. Podrobně je popsán pořad Wifina, který je pozdějším objektem výzkumu. První část práce uvádí faktory, které ovlivňují příjem informací z televizního vysílání. Práce také představuje různé varianty klíčových konceptů mediální gramotnosti, včetně jejich zpracování v českém prostředí. Cílem práce je zjistit, zda pořad Wifina přispívá svým obsahem k rozvoji mediální gramotnosti a zda jeho reportáže napomáhají vytváření všeobecného rozhledu a vzdělání v rozmanitých oborech. Na základě obsahové analýzy pořadu a následné kvalitativní komparativní analýzy dvou skupin dětí - diváků a nediváků - autorka zjišťuje, zda Wifina vzdělává své diváky jak v mediální problematice, tak v dalších oborech. Hodnocení výzkumu nabízí nejen konkrétní případy pořadem poznamenaných i netknutých diváků, ale i diskusi nad tím, které faktory efektivitu vzdělávacích pořadů ovlivňují. Kromě obsahu samotného autorka práci pojala jako otestování sady metod, které skombinovala pro potřebu zjišťování efektivity vzdělávacích pořadů. Tento...
|
|
Zprávičky - zpravodajství na dětském kanálu České televize ČT: D
Králová, Hana ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šírová, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pořadem pro děti Zprávičky a zpravodajstvím pro děti na veřejnoprávním kanálu ČT:D, který vysílá od srpna 2013. V rámci jednotlivých kapitol jsou představeny veřejnoprávní televize v Evropě a jejich dětské zpravodajství. Důraz je kladen především na britské kanály CBBC a CBeebies a německý program KiKA. Pořad Zprávičky je zasazen do evropského kontextu dětského zpravodajství. Součástí práce jsou dva výzkumy, kvantitativní obsahová analýza Zpráviček v rozmezí dvou měsíců - říjen až listopad 2013, a kvalitativní výzkum provedený formou hloubkových rozhovorů s deseti respondenty, zastupujícími cílovou skupinu diváků kanálu ČT:D. Kvantitativní obsahová analýza je zaměřena na zjištění témat v dětském zpravodajství, kolik času je jakým tématům věnováno, a zda jsou zprávy zaměřeny opravdu na své diváky, tedy děti. Kvalitativní analýza prostřednictvím hloubkových rozhovorů s respondenty zkoumala názory dětí na pořad Zprávičky, zda pořad sledují, na témata, která děti zajímají, jak sledování zpravodajství ovlivňuje běžný život. Klíčová slova Zprávičky, Déčko, ČT:D, zpravodajství, veřejnoprávní, televize, dětské, Česká televize, CBBC, KiKA, evropské
|
|
Environmentální vzdělávání na dětském kanálu ČT:D Ty Brďo! a S Jakubem v přírodě
Maňáková, Anežka ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Römer, Lucie (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na environmentální výchovu v dětských pořadech na veřejnoprávním kanálu ČT:D. Konkrétně se jedná o pořady Ty Brďo! a S Jakubem v přírodě. Hlavním záměrem práce je kvalitativní analýza těchto pořadů a jejich případná možnost využití při výuce. Zjistit, co mohou tyto pořady dětem nabídnout z pohledu mediálních studií. Práce je rozdělena na tři části. V první části je důraz kladen na teorii. Především na kanál ČT:D, jeho vznik a vývoj, jeho programové schéma, webové stránky a vzdělávání. Mimo jiné je zde také shrnut obsah Rámcového vzdělávacího programu a Doporučených očekávaných výstupů environmentální výchovy. S těmito materiály jsou následně porovnávány informace, získané při kvalitativní analýze. Druhá část práce je věnována především kvalitativní obsahové analýze jednotlivých dílů a srovnání získaných dat s RVP a DOV. Poslední část práce je věnována focus group, která byla uskutečněna s osmi dětmi z cílové skupiny analyzovaných pořadů a shrnutí získaných informací.
|
|
Vzdělávací pořady ČT:D Nauč tetu na netu a Pirátské vysílání
Berná, Vladimíra ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Lucký, Jakub (oponent)
Cílem této bakalářské práce bylo analyzovat obsah zábavně vzdělávacích pořadů o médiích Nauč tetu na netu a Pirátské vysílání, které vysílala dětská veřejnoprávní televize Déčko, a porovnat tento obsah s Doporučenými očekávanými výstupy mediální výchovy. Pořady jsou určeny dětem ve věku 8-12 let a mají zábavnou formou zvyšovat jejich mediální gramotnost. Práce je rozdělena na tři části. První část je teoretická a je zaměřena na téma mediální výchovy a mediální gramotnosti, charakteristiku televizní stanice ČT:D, Rámcový vzdělávací program a Doporučené očekávané výstupy z mediální výchovy. Druhou část práce tvoří české vzdělávací pořady o médiích, které jsou nebo v minulosti byly vysílány v České televize. Hlavní pozornost je věnována výzkumné části práce, která obsahuje charakteristiku a strukturu pořadů Pirátské vysílání a Nauč tetu na netu, představení hlavních postav pořadu, a především obsah jednotlivých dílů týkající se médií. Kvalitativní analýza zjišťovala obsah jednotlivých dílů s důrazem na probíraná mediální témata a to, zda odpovídají očekávaným výstupům z mediální výchovy pro starší žáky prvního stupně základní školy, protože pro tuto skupinu jsou oba pořady určeny.
|
|
Pořad Wifina v kontextu mediální gramotnosti a vzdělávání médii
Novotná, Helena ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šťastná, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce je příspěvkem k tématu rozvoje mediální gramotnosti a zároveň se věnuje efektivitě vzdělávání dětí skrze televizní pořad. Práce nabízí stručný přehled pořadů veřejnoprávní dětské televize ČT:D, které diváky seznamují s poznatky z různých oborů a lze je považovat za vzdělávací. Podrobně je popsán pořad Wifina, který je pozdějším objektem výzkumu. První část práce uvádí faktory, které ovlivňují příjem informací z televizního vysílání. Práce také představuje různé varianty klíčových konceptů mediální gramotnosti, včetně jejich zpracování v českém prostředí. Cílem práce je zjistit, zda pořad Wifina přispívá svým obsahem k rozvoji mediální gramotnosti a zda jeho reportáže napomáhají vytváření všeobecného rozhledu a vzdělání v rozmanitých oborech. Na základě obsahové analýzy pořadu a následné kvalitativní komparativní analýzy dvou skupin dětí - diváků a nediváků - autorka zjišťuje, zda Wifina vzdělává své diváky jak v mediální problematice, tak v dalších oborech. Hodnocení výzkumu nabízí nejen konkrétní případy pořadem poznamenaných i netknutých diváků, ale i diskusi nad tím, které faktory efektivitu vzdělávacích pořadů ovlivňují. Kromě obsahu samotného autorka práci pojala jako otestování sady metod, které skombinovala pro potřebu zjišťování efektivity vzdělávacích pořadů. Tento...
|
|
Nástup vysílání ČT:D očima pedagogických pracovníků a rodičů předškolních dětí
Novotná, Helena ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Zábrodská, Kristina (oponent)
V srpnu 2013 začala v ČR vysílat nová televizní stanice ČT:D - veřejnoprávní dětský kanál. V této práci ČT:D představuji a stavím ho do kontrastu ke komerčním kanálům. Práce obsahuje souhrn dětských televizních stanic, které v době výzkumu konkurují ČT:D, ale také souhrn veřejnoprávních televizí, které vysílají v evropských zemích s důrazem na německou stanici KiKA a britské kanály CBBC a CBeebies. V rámci práce byl proveden výzkum, který pomocí hloubkových rozhovorů zkoumal názory rodičů předškolních dětí na toto nové dětské vysílání. Zajímavostí a přínosem jsou také rozhovory s učitelkou z mateřské školy a speciální pedagožkou, která se denně stará o hendikepované děti. Výzkum byl veden ve třech etapách a tak zaznamenává očekávání rodičů, jejich první dojmy i hodnocení jak konkrétních pořadů, tak dětského kanálu celkově. Pro vedení rozhovorů a jejich analýzu byly stanoveny tematické okruhy, práce se tedy při prezentaci rodičovských názorů zaměřuje na odlišnost ČT:D od komerčních kanálů a na vnímání jeho veřejnoprávnosti, také na jeho bezpečnost, využití webových stránek, negativa a doporučené změny, roli v rodině a souvislost s mediální výchovou, práce přináší i názory rodičů na konkrétní pořady s důrazem na nové formáty. Cílem bylo zaznamenat příchod nové a pro nás neobvyklé stanice do českého...
|
|
Děsivé dějiny - vzdělávací pořad televizního kanálu ČT:D
Chraščová, Veronika ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Zábrodská, Kristina (oponent)
Cílem této bakalářské práce je především zjistit, zda je pořad Děsivé dějiny vhodný pro věkovou kategorii 8+, kterou uvádí tvůrci pořadu. Dále se zaměřuji na vliv a dopad seriálu na dětské diváky, zajímá mě vzdělávací přínos seriálu a zamýšlím se nad pozicí Děsivých dějin jako zábavně - vzdělávacího pořadu. V teoretické části práce jsem se zaměřila na charakteristiku dětského kanálu České televize ČT:D a knižní i seriálové edice Děsivé dějiny. Zmínila jsem také téma působení televize na dětského diváka. Hlavní pozornost věnuji empirické části práce. Výzkumu se zúčastnilo 50 dětí ve věku 8 - 12 let. Shromáždila jsem také názory pedagogických odborníků a rodičů dětí ve zkoumaném věku, které mají výsledek výzkumu podpořit nebo vyvrátit. Z výsledků vyplývá, že pořad je vhodný minimálně pro děti od 10 let věku. Pro pochopení souvislostí a maximální přínos pořadu je však ideální věk 12 let. Sledování seriálu v nižším věku může mít na děti spíše negativní vliv. I tak je ale vzdělávací přínos pořadu minimální. Jako ideální se v tomto případě jeví rodičovská mediace, která v kombinaci se seriálem může vést ke zvýšení zájmu o historii.
|
|
Zprávičky - zpravodajství na dětském kanálu České televize ČT: D
Králová, Hana ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Šírová, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se zabývá pořadem pro děti Zprávičky a zpravodajstvím pro děti na veřejnoprávním kanálu ČT:D, který vysílá od srpna 2013. V rámci jednotlivých kapitol jsou představeny veřejnoprávní televize v Evropě a jejich dětské zpravodajství. Důraz je kladen především na britské kanály CBBC a CBeebies a německý program KiKA. Pořad Zprávičky je zasazen do evropského kontextu dětského zpravodajství. Součástí práce jsou dva výzkumy, kvantitativní obsahová analýza Zpráviček v rozmezí dvou měsíců - říjen až listopad 2013, a kvalitativní výzkum provedený formou hloubkových rozhovorů s deseti respondenty, zastupujícími cílovou skupinu diváků kanálu ČT:D. Kvantitativní obsahová analýza je zaměřena na zjištění témat v dětském zpravodajství, kolik času je jakým tématům věnováno, a zda jsou zprávy zaměřeny opravdu na své diváky, tedy děti. Kvalitativní analýza prostřednictvím hloubkových rozhovorů s respondenty zkoumala názory dětí na pořad Zprávičky, zda pořad sledují, na témata, která děti zajímají, jak sledování zpravodajství ovlivňuje běžný život. Klíčová slova Zprávičky, Déčko, ČT:D, zpravodajství, veřejnoprávní, televize, dětské, Česká televize, CBBC, KiKA, evropské
|