Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Právní úprava ochrany biodiverzity ex situ
Hronová, Ivana ; Derlich, Stanislav (vedoucí práce) ; Damohorský, Milan (oponent)
Právní úprava ochrany biodiverzity ex situ Abstrakt Tato diplomová práce je věnována právní úpravě ochrany biologické rozmanitosti na mezinárodní, evropské a převážně vnitrostátní úrovni, ve vztahu k ochraně ex situ. Cílem práce je představit a přehledně uspořádat právní úpravu ochrany biodiverzity se zaměřením na druhovou ochranu živočichů a rostlin ex situ. Dílčími cíli jsou poté úvahy de lege ferenda v reakci na nalezené nedostatky zákonné úpravy v České republice spolu s komparací vybraných ustanovení slovenského a českého právního řádu. Celkově by práce měla vést k zamyšlení nad důležitostí ochrany biologické rozmanitosti a zaměření pozornosti na programy, zařízení a jiné způsoby věnující se ochraně ex situ. Text diplomové práce je rozdělen do čtyř částí. První část je věnována základním pojmům jako biodiverzita a její úrovně, či bližšímu vymezení podstaty ochrany in situ a ochrany ex situ. Dále je pojednáváno o celosvětovém problému vymírání druhů a celkovém úbytku biodiverzity spolu s důležitostí její ochrany. Obsahem druhé části jsou poté prameny mezinárodního práva a práva EU v oblasti ochrany přírody a péče o biologickou rozmanitost. Pozornost je věnována obecné právní úpravě na mezinárodní a evropské úrovni, výčtu základních právních předpisů spolu s uvedením těch, které se blíže věnují ochraně...
Metodika zachování genofondu klonálních rostlin ex situ
Sekerka, Pavel ; Caspers, Zuzana ; Macháčková, Markéta ; Navrátilová, Jana
Metodika zachování genofondu klonálně množených rostlin v botanických zahradách. Jednotlivé metody konzervace a jejich charakteristika. Výběr rostlin vhodných pro záchovu v klonových archivech. Popis variability sněženek a kosatců v České republice. Návrh klasifikátorů pro popis jejich variability.
Právní úprava provozování zoologických a botanických zahrad
Leš, Adam ; Damohorský, Milan (vedoucí práce) ; Derlich, Stanislav (oponent)
Právní úprava provozování zoologických a botanických zahrad Tato diplomová práce se zabývá současným stavem právní úpravy provozování zoologických a botanických zahrad. Vzhledem k neustále aktuálnější potřebě zachování biologické rozmanitosti přírodního prostředí vystupuje čím dál víc do popředí role zoologických a botanických zahrad. Tomu odpovídající úroveň právní úpravy by měla provozovatelům těchto zařízení za dodržení všech zákonných podmínek umožnit co nejefektivnější přispění k druhové ochraně ohrožených rostlin a živočichů. Zoologické a botanické zahrady se významně zapojují do druhové ochrany ex-situ, tj. mimo přirozená stanoviště druhů, zejména chovem ohrožených živočišných druhů v co nejpřirozenějším umělém prostředí či pěstováním ohrožených rostlinných druhů za účelem ochrany genofondu, a druhové ochraně in-situ, tj. přímo v místě přirozeného výskytu, a to prostřednictvím navracení odchovaných a vypěstovaných ohrožených jedinců zpět do přírody. První část práce poskytuje základní historický, společenský a ochranářský kontext existence zoologických a botanických zahrad, a zároveň uvádí nejvýznamnější organizace a sdružení, které svou činností a vzájemnou spoluprací různou měrou přispívají k plnění cílů směřujících k ochraně přírodního prostředí. V druhé části práce je mimo přehledu...
Zoologické a botanické zahrady a jejich provoz z pohledu práva
Mouchová, Pavlína ; Damohorský, Milan (vedoucí práce) ; Derlich, Stanislav (oponent)
Zoologické a botanické zahrady a jejich provoz z pohledu práva Zoologické a botanické zahrady mají svůj původ již ve starověku. Prošly dlouhým vývojem, během kterého se měnil důraz na jejich jednotlivé funkce. Dnešní zoologické i botanické zahrady mají několik důležitých funkcí, z nichž se v současné době dostává čím dál víc do popředí jejich funkce při ochraně ohrožených druhů a zachování biodiverzity. Ubývá přirozených stanovišť živočichů i rostlin, přičemž právě zoologické a botanické zahrady poskytují jejich ochranu formou ex-situ, tedy mimo přirozená stanoviště těchto organismů. Provozování zoologických zahrad je v českém právním řádu upraveno především zákonem č. 162/2003 Sb., zákonem o podmínkách provozování zoologických zahrad a o změně některých zákonů, který vychází ze směrnice Rady 1999/22/ES ze dne 29. března 1999 o chovu volně žijících živočichů v zoologických zahradách. Tento zákon zavádí systém licencování zoologických zahrad. Zoologickou zahradu podle tohoto zákona může provozovat pouze provozovatel s platnou licencí udělenou Ministerstvem životního prostředí podle tohoto zákona. Nyní je v České republice 28 zoologických zahrad s platnou licencí k provozování. Botanické zahrady na rozdíl od zahrad zoologických bohužel zvláštní právní úpravu nemají. Jejich provozování se tedy řídí...
Zapojení badatelsky orientované výuky do botaniky dřevin na 2. stupni ZŠ
Dobisíková, Anežka ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou (dále již BOV) na 2. stupni základní školy (dále již ZŠ) v přírodopisu, a to především v souvislosti s botanikou dřevin. V teoretické části je stručně shrnuta historie přírodovědného vzdělávání v kontextu s vývojem badatelsky orientované výuky, je zmapováno pojetí BOV a jsou uvedeny možnosti jejího využití. Dále je charakterizována výuka přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zaměřením na botaniku dřevin a popsáno zastoupení tématu botaniky dřevin a prvků BOV ve vybraných učebnicích a pracovních sešitech. Metodou analýzy výukového materiálu bylo zjištěno, že vybrané publikace přímo BOV úlohy neposkytují. Poskytují však úlohy, které by šlo badatelsky dále využít. Ve výzkumné části je uveden výzkum, jehož cílem bylo zjistit, zda se ve výukových programech členů Unie botanických zahrad využívají prvky BOV. Na základě dotazníkového šetření a metody interview lze konstatovat, že vybrané botanické zahrady BOV do svých výukových programů cíleně nezařazují. Poslední praktická část práce obsahuje metodiku a popis realizace badatelské aktivity s tématem botaniky dřevin ve škole s tématem "Neopadavé (stálezelené) stromy" pro 7. ročník ZŠ, která byla připravena pro ZŠ Na Líše a zde úspěšně ověřena.
Využívání Botanické zahrady PřF UK v Praze ve výuce biologie a přírodopisu.
Nováková, Eliška ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Dvořáková, Radka (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřená na využívání botanické zahrady PřF UK v Praze učiteli v rámci organizační formy exkurze. Učitelé využívají tuto zahradu s různými cíli a s různou intenzitou. Tato práce přináší shrnutí tohoto využívání zpracováním dotazníkového šetření, které proběhlo mezi učiteli základních škol a gymnázií. V práci jsou testovány následující hypotézy: 1. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let využívají exkurze méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. 2. Muži využívají komentované prohlídky více než ženy. 3. Učitelé gymnázií využívají geopark pro exkurzi více než učitelé základních škol. 4. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let navštěvují jiné zahrady než PřF UK v Praze a Troju méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. Dále jsou v práci shrnuty základní informace o exkurzi jako organizační formě. Práce se v neposlední řadě zabývá botanickou zahradou PřF UK v Praze, jejími sbírkami, historií a možnostmi využití pro školy.
Možnosti ochrany ex situ vzácných a ohrožených druhů rostlin
Vítová, Jana ; Münzbergová, Zuzana (vedoucí práce) ; Dostálek, Tomáš (oponent)
V bakalářské práci jsou přiblíženy možnosti, význam a možné problémy ex situ ochrany pro budoucí zachování biodiverzity rostlin na Zemi. V úvodní části práce jsou přiblíženy jednotlivé procesy a programy ex situ ochrany. Zároveň jsou poskytnuty informace o mezinárodní spolupráci v oblasti semenných bank a botanických zahrad, které svou činností a vzájemnou spoluprací vytváří záchranné programy pro zajištění co nejvíce vzorků rostlinného materiálu pro případné budoucí použití. V práci jsou zmiňovány i mezinárodní databáze rostlin, jež širší veřejnosti poskytují přesné a podrobné informace o uchovávaném materiálu vzácných a ohrožených druhů rostlin. Dále jsou v práci zmapovány v současné době známé problémy ex situ ochrany s jejich dopady na sběrový a uskladněný materiál. Klíčová slova Ochrana ex situ, ohrožené rostliny, Ministerstvo životního prostředí, databáze, dormance semen, inbreeding, outbreední deprese, kultivace, semenné banky, botanické zahrady, tkáňové kultury, in vitro, genetický drift, mutace, hybridizace, ochrana volně žijících živočichů, ohrožené druhy
Historické parky a zahrady České republiky
PLCHOVÁ, Veronika
Má bakalářská práce se zabývá tématem "Historické parky a zahrady České republiky". Práce je sepsána formou literární rešerše a je rozdělena na čtyři kapitoly. První kapitola pojednává o charakteristických znacích, přírodní složce a krajině České republiky. Následuje důležitá část zaměřená na bližší popis historických parků a zahrad, jejich ochranu, a hlavně historický vývoj na území České republiky od 12. do 20. století podle stylů. Čtenář se také seznámí s úlohou státní správy historických parků a zámeckých zahrad. Důležitou částí bakalářské práce je však soupis nejvýznamnějších historických parků a zahrad České republiky, jehož součástí je i jejich mapový zákres. Velkou část práce zaujímá podrobný popis tří zástupců z tohoto soupisu, kterými jsou Botanická zahrada Univerzity Karlovy v Praze, Zámecká zahrada v Českém Krumlově a Lednicko-valtický areál. Při terénním průzkumu byla pořízena i jejich fotodokumentace.
Návštěvnost památek v krajích ČR v roce 2014
NIPOS, Národní informační a poradenské středisko pro kulturu
V rámci statistiky kultury se zjišťují údaje o návštěvnosti památkových objektů, mezi které se řadí hrady, zámky, kláštery, zříceniny, mlýny apod. zpřístupněné za vstupné.
Plný text: Stáhnout plný textPDF
Využívání Botanické zahrady PřF UK v Praze ve výuce biologie a přírodopisu.
Nováková, Eliška ; Rajsiglová, Jiřina (vedoucí práce) ; Dvořáková, Radka (oponent)
Předkládaná diplomová práce je zaměřená na využívání botanické zahrady PřF UK v Praze učiteli v rámci organizační formy exkurze. Učitelé využívají tuto zahradu s různými cíli a s různou intenzitou. Tato práce přináší shrnutí tohoto využívání zpracováním dotazníkového šetření, které proběhlo mezi učiteli základních škol a gymnázií. V práci jsou testovány následující hypotézy: 1. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let využívají exkurze méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. 2. Muži využívají komentované prohlídky více než ženy. 3. Učitelé gymnázií využívají geopark pro exkurzi více než učitelé základních škol. 4. Učitelé s délkou praxe delší než dvacet let navštěvují jiné zahrady než PřF UK v Praze a Troju méně než učitelé s délkou praxe kratší než dvacet let. Dále jsou v práci shrnuty základní informace o exkurzi jako organizační formě. Práce se v neposlední řadě zabývá botanickou zahradou PřF UK v Praze, jejími sbírkami, historií a možnostmi využití pro školy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.