Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Influence of Otomar Krejca's aesthetics in French-speaking Belgium
Flock, Sarah ; Just, Vladimír (vedoucí práce) ; Christov, Petr (oponent) ; zatím nezjištěn, nerealizuje se (oponent)
1 Stopami Krejčovy divadelní poetiky ve frankofonní Belgii Disertační práce se zaměřuje na české divadlo od první do druhé avantgardy. Především je zaměřená na divadlo Otomara Krejči a jeho vztah s belgickým divadlem v rámci druhého českého avantgardního divadla do doby normalizace (do r. 1982). Hlavní hypotéza je v tom, že Krejčův přínos byl významný pro belgické pojetí dramatického umění. Existuje dnes belgické pokračování divadelní poetiky Krejči ve frankofonní Belgii a pokud ano, proč ? Krejča realizoval důležitou část svého uměleckého života v Belgii. Belgická divadelní činnost Krejči se dělí do dvou odlišných období. První z nich začíná založením Divadla za branou v Praze v roce 1965 a je spojené s působením v belgickém Národním divadle v Bruselu. Tato léta spadají do československé destalinizace a jsou velmi produktivní v umělecké oblasti. V Bruselu Krejča režíruje celkem čtyři hry : v roce 1965 Hamlet, v roce 1966 Racek, v roce 1970 Tři sestry a v roce 1978 Romeo a Julie. Ty tři první hry jsou inscenovány před odjezdem Krejči do jeho polo-exilu a před dobou normalizace. Poslední hra znamená začátek jeho druhého období v Belgii, spojeného s městem Louvain-la-Neuve. Druhé období začíná v době normalizace, kdy bylo zlikvidováno Divadlo za branou, zatímco jsou Krejčovy inscenace již velmi známé v...
Karlheinz Stockhausen a Beatles
Hejl, Matouš ; RATAJ, Michal (vedoucí práce) ; TROJAN, Jan (oponent)
The text proposes to describe the relationship between Karlheinz Stockhausen and the work of The Beatles in the late sixties regarding especially their album Sgt. Pepper s Lonely Hearts Club Band. It compares how they worked within the same technnical system and it shows changes that occured in music with the conception of studio as a musical instrument. On a more general level, one theme of the text is the difference between so called serious, or avantgarde music and popular music. Through comparing the way Stockhausen and The Beatles approached a few selected aspects of music making, it presentes them next to each other rather than against each other. Another general theme is the relationship between technical inovation and music creation.
Významné myšlenkové pozice a jejich zastánci v dějinách brněnské školy architektury
Obrtlík, Jan
During almost 100 years of architectural studies at the Brno University of Technology attended this scope number of extraordinary personalities. Many of these architects were advocates of original and pioneer theoretical approaches by which they influenced professional activities far behind the faculty borders. The paper presents a list of such oriented teachers and discusses more detailed few chosen opinions in their historical context.
Intuice, imaginace a racionalita ve výtvarném umění
DOLEJŠÍ, Klára
Diplomová práce se zabývá intuicí, imaginací a racionalitou ve spojení světového moderního malířství konce 19. století, až po umění 21. století. Tyto tři pojmy jsou v samém začátku objasněny z pohledu psychologie. Práce dále zpracovává umění světových i českých malířů, v hlubším kontextu prochází jednotlivé umělecké směry a objasňuje, do jaké míry pro ně byly důležité výše zmíněné tři pojmy, a jak moc je v jejich vývoji ovlivnily. Z moderního umění jsou pro didaktickou část vybrány tři výtvarné techniky koláže, frotáže a dekalku, které jsou rozděleny do tří tříd. Didaktický výsledek bude stěžejním pro vznik praktické části, tedy 7 olejomaleb na plátna o velikosti 50 x 70 cm.
Vztah avantgardy, masového umění a kýče
ŠTĚRBOVÁ, Alena
Ve své bakalářské práci se budu zabývat tématem vztahu vysokého a masového umění v kontextu problematiky kýče. Primárními zdroji mi budou práce Skeptikové a těšitelé od Umberta Eca, esej Avantgarda a kýč od Clementa Greenberga a Estetika na přelomu milénia od Pavla Zahrádky. Hlavním předmětem práce bude zkoumání vlivu vysokého umění na kýč a masové umění a dále strukturální analýza kýče na pozadí teorie o sociokulutrních vrstvách.
Konceptualizace umění jako negace formy. Problém podstaty konceptuálního umění.
ŘÍHOVÁ, Monika
Bakalářská práce se zabývá problematickými aspekty avantgardy zesílenými a rozvinutými v poválečném hnutí tzv. nové avantgardy ve vizuálním umění, především pak jeho konceptuálními tendencemi, které představují pro současnou estetiku stálou výzvu. Nejprve se pokusí nastínit východiska estetické teorie umění, aby posléze poukázala, jakým směrem se kritika estetiky ze strany konceptuálních umělců ubírá. Představí možnosti a meze vybraných definičních strategií, povahu vztahu konceptuálního umění k jiným typům umění a mimouměleckým činnostem, především jeho přibližování k filosofii a vědě. Klíčovými otázkami jsou: Čím je konceptualismus? Co činí neo-avantgardní díla uměním? Lze na konceptualismus vztahovat estetické kategorie? Jakým způsobem funguje konceptuální dílo jako znak?
Lyrické prvky v Lorcově dramatu - (Bodas de sangre - Krvavá svatba)
HERMAN, Alexandr
Herman, Alexandr. Lyrické prvky v Lorcově dramatu - Krvavá svatba. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2011, 103 s., Diplomová práce. Tato diplomová práce se zabývá rozborem lyrických prvků v dramatickém díle Federica Garcíi Lorky. Autor patřil mezi čelní představitele avantgardního hnutí ve Španělsku. Jeho dramata jsou dodnes hrána na významných světových scénách, jeho básnická tvorba zachycující odkaz lidové lyriky nepřestala inspirovat literární teoretiky v nových interpretacích. Autor se narodil v roce 1898, který pro Španělsko znamenal začátek ústupu z jeho dřívějších mocenských pozic. Tato historická situace se projevila novým postojem ke Španělsku i umění. Je členěna do tří částí.
Poezie Milady Součkové
POSLUŠNÁ, Barbora
Anotace Diplomová práce je zaměřena na poezii Milady Součkové z let 1942 ? 1983. Úvodní kapitola je věnována tezím a metodologickému vymezení práce. Dále se práce věnuje terminologickému vymezení pojmu ?avantgarda?. Nejdříve uvádí vybrané slovníkové definice, poté vychází z textu Vladimíra Papouška ? Gravitace avantgard. Ve druhé kapitole se pak práce zabývá konfrontací avantgardních tendencí s uměleckými tendencemi v díle Milady Součkové. Klade si tedy otázku, zda je adekvátní v souvislosti s avantgardou o Součkové hovořit. Na tutéž problematiku pak naráží i v kapitole třetí, věnované manželovi Milady Součkové, Zdenku Rykrovi. Dále se tato kapitola zabývá stručným zachycením Rykrova života a postihnutím podobných obecných tendencí v díle manželů. Kapitola čtvrtá se soustředí na tři odborné práce Milady Součkové, psané v letech 1954 ? 1964. Studie jsou zde stručně charakterizovány a opět částečně konfrontovány s dílem a životem Součkové. Závěrečná kapitola je věnována samotné poezii Milady Součkové. V podkapitolách jsou představeny jednotlivé sbírky, které autorka práce interpretuje, zachycuje obecné tendence díla Součkové a sbírky vzájemně konfrontuje. Odkazuje také ke dvěma básním vydaných v letech 1938 a 1939. Cílem je pak postihnout proměny či naopak opakující se témata, motivy v komplexním básnickém díle Milady Součkové.
Tvorba Josefa Váchala v souvislosti s českým literárním a kulturním kontextem 1. poloviny 20. století.
KŮS, Václav
Bakalářská práce se zabývá sledováním vývoje Váchalovy reflexe dobových společenských a kulturních souvislostí od počátku dvacátého století, zejména dvacátých a třicátých let. Na základě rozboru Váchalových deníkových záznamů a příslušných odborných pramenů se snaží rekonstruovat Váchalovo vnímání dobových uměleckých proudů a historických souvislostí. Soustřeďuje se na sledování odkazů na uměleckou avantgardu v průběhu dvacátých a třicátých let v Čechách. Bakalářská práce se snaží také nalézat příznaky, interpretace a resonance, odkazující v popisu Váchalova díla k případným společným rysům a podobnostem s českou avantgardou.
Poezie básníků Literární skupiny
BROUČKOVÁ, Veronika
Předkládaná práce se soustředí na díla básníků Literární skupiny, která byla ustavena v roce 1921. Práce je rozdělena do několika kapitol, v nichž autorka interpretuje díla jednotlivých autorů na základě několika příznakových jevů. Jedná se o pojmy a motivy smrti a života jakožto dvou neoddělitelných částí lidské existence, religiozity a náboženství a posouvání původních významů, dále o pojetí individua v rámci společenství. Další kapitola se věnuje motivu srdce a vnímání citovosti a emotivní angažovanosti v zájmu budování "nového světa". V poslední kapitole je naznačena dobová reflexe a diskuse s pražským Devětsilem. Autorka interpretuje díla v kontextu s dobovým proudem expresionismu, jehož význam vnímá v širokém slova smyslu, nikoliv jen jako umělecký směr, ale jako "životní pocit", proud, který proniká do všech sfér lidské činnosti. V této optice je pak nahlížena také Literární skupina, která se od expresionismu nedistancovala, ale naopak se k němu ústy svého mluvčího Františka Götze v počátku přihlašovala. V práci je dále sledován tento teoretický záměr, který mnohdy neodpovídá uměleckému gestu. Předkládaná práce se soustředí na díla básníků Literární skupiny, která byla ustavena v roce 1921. Práce je rozdělena do několika kapitol, v nichž autorka interpretuje díla jednotlivých autorů na základě několika příznakových jevů. Jedná se o pojmy a motivy smrti a života jakožto dvou neoddělitelných částí lidské existence, religiozity a náboženství a posouvání původních významů, dále o pojetí individua v rámci společenství. Další kapitola se věnuje motivu srdce a vnímání citovosti a emotivní angažovanosti v zájmu budování ?nového světa?. V poslední kapitole je naznačena dobová reflexe a diskuse s pražským Devětsilem. Autorka interpretuje díla v kontextu s dobovým proudem expresionismu, jehož význam vnímá v širokém slova smyslu, nikoliv jen jako umělecký směr, ale jako ?životní pocit?, proud, který proniká do všech sfér lidské činnosti. V této optice je pak nahlížena také Literární skupina, která se od expresionismu nedistancovala, ale naopak se k němu ústy svého mluvčího Františka Götze v počátku přihlašovala. V práci je dále sledován tento teoretický záměr, který mnohdy neodpovídá uměleckému gestu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.