Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Tanec jako součást terapie závislých pacientů
ŠAFAŘÍKOVÁ, Klára
Bakalářská práce se zabývá efekty latinsko-amerických a standartních tanců na sebepojetí a úzkostnosti u alkoholově a drogově závislých pacientů v Psychiatrické léčebně Červený dvůr. Teoretická část se zaměřuje na vymezení specifik závislostí, efektu tance na lidskou psychiku, úzkostnosti a klíčových pojmů sebepojetí jako je self-esteem, self-efficacy. V teoretické části je záměrem popsat potenciál využití tance jako jedné z klíčových metod práce s klientem při jeho terapii a zpracovat přehled teoretických a výzkumných publikací na toto téma. Empirická část bude realizována kvantitativním přístupem, kde si klademe za cíl zjistit úrovně vybraných rysů za pomocí standardizovaných psychologických nástrojů před začátkem prvního a po ukončení čtvrtého setkání vedenými tanečními mistry. Zároveň bude taneční skupina pacientů srovnána s kontrolní skupinou, která během své léčby neměla vedené taneční lekce.
Vliv attachmentu na spotřebitelskou preferenci reklamy
MAŠEK, Štěpán
Bakalářská práce se zabývá propojením teorie rané citové vazby a reklamy. Teoretická část práce se skládá z vymezení pojmů attachment, reklama a jejich následnému popisu. Empirická část práce si klade za cíl zjistit, zda existuje vztah mezi typem citového připoutání a preferencí reklamy, zobrazující interpersonální vztahy nebo individualitu. Dalším cílem je prozkoumání možné souvislosti mezi dimenzemi attachmentu (tj. úzkostností a vyhýbavostí) a hodnocením reklamy. Pro výzkumnou část byl zvolen kvantitativní design. Výzkumný vzorek tvořila data od 91 respondentů ve věkovém rozpětí 19 - 26 let. Byly použity 2 dotazníky - RAAS (Revised adult attachment scale) pro zjišťování citové vazby jedince a vlastní dotazník zjišťující líbivost, zajímavost a motivovanost k pořízení u reklamy. Bylo zjištěno, že lidé s vyšší mírou úzkostnosti pozitivněji hodnotí individuální reklamu na všech třech škálách (líbivost, zajímavost, motivovanost k pořízení). Naopak souvislost mezi typy vazeb a hodnocením reklam nebyla prokázána. Výzkum také prokázal, že mezi dimenzí vyhýbavosti a hodnocením reklam neexistuje statisticky signifikantní souvislost.
Úzkost a strach ve škole
Rybářová, Kateřina ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Sedláčková, Daniela (oponent)
Bakalářská práce s názvem Úzkost a strach ve škole si klade za cíl zjistit, jak se cítí být samotní pedagogové připraveni a schopni řešit a odhalit situaci úzkostného dítěte ve škole, jehož úzkost je způsobována konkrétními školními situacemi. Zabývá se otázkou školy jako zdroje úzkosti a strachu, kdy popisuje konkrétní situace, které tento jev mohou způsobovat. Další aktuální problematikou, která je v textu nastíněna je pedagogicko-psychologická diagnostika a s ní související diagnostické kompetence učitele. Teoretické poznatky jsou podpořeny výzkumem, prováděným mezi pedagogy a obohaceným o dvě případové studie, jež ukazují kazuistiky lidí, kteří zažili strach a úzkost ve škole, způsobeným specifickými školními situacemi. Sledují, s jakým řešením se setkali a uvádějí i pozdější následky, které tato neblahá zkušenost na žácích zanechala. Příprava pedagogů na vysokých školách v oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky se ukazuje jako nedostačující a pro praxi obtížně aplikovatelná. Situace úzkostného dítěte ve škole tak učitelé řeší spíše intuitivně, než profesionálně. S rozvojem informačních technologií se neškoleným pedagogům dostávají do rukou metody na poznávání žáka a celého kolektivu, které když se ale nesprávně použijí a interpretují, mohou situaci úzkostného dítěte zhoršit, dokonce na...
Signály úzkosti v kresbě dětí mladšího školního věku
ČERNÁ, Adéla
Bakalářská práce se zaměřuje na zjištění míry využití kresebné techniky jako orientační screeningové metody pro zachycení zvýšené míry úzkosti a úzkostnosti u dětí mladšího školního věku. Teoretická část práce definuje základní pojmy úzkostnosti, úzkosti a strachu. Pozornost se věnuje problematice úzkosti a úzkostnosti u dětí se specifikací na mladší školní věk. Dále se zajímá o využití dětské kresby jako součást diagnostického nástroje se zaměřením na kresbu lidské postavy. Poslední kapitola popisuje dle daných autorů znaky úzkosti, které budou sledovány v praktické části. Ve výzkumné části byla použita Škála na měření míry úzkosti a úzkostnosti, která sloužila k rozdělení respondentů do tří skupin. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké jsou rozdíly v Testu kresby lidské postavy u skupin respondentů s různou mírou úzkosti a úzkostnosti. Skupiny byly porovnány v Testu kresby lidské postavy podle předem definovaných znaků úzkosti. Výsledky práce by mohly podpořit kvantifikovatelnost znaků úzkosti a využití kresebných technik v oblasti psychodiagnostiky dětí.
Vliv co-sleepingu na budoucí úzkostnost dětí
VÍTKOVÁ, Martina
Bakalářská práce se zabývá sociálním aspektem usínání a spánku dítěte v období jeho raného vývoje a jeho vlivem na budoucí úzkostnost dítěte. Ve svém užším zaměření se pak zkoumá především fenomén co-sleepingu., bazální úzkosti, bazální důvěry a jejich vzájemného působení na utváření a rozvíjení osobnosti. V teoretické části jsou shrnuty kruciální poznatky z těchto zkoumaných oblastí. Dále je objasněna problematika co-sleepingu v rámci několika dostupných zahraničních studií. V části empirické byla pozornost zaměřena na zkoumání praktikování co-sleepingu¨, jeho působení na rozvoj úzkostného rysu u dětí, na jejich bazální důvěru, pocit jisté vazby, pocit odcizení a nejisté vazby. V úvahu byla přitom brána i délka praktikovaného co-sleepingu v měsících, přičemž bylo vycházeno z teoretických poznatků vymezujících nejideálnější délku praktikovaného co-sleepingu od 0 do 2 let dítěte. Zkoumaný vzorek (n=101) byl složen z dvojic pečující-dítě, kdy dítě spadalo do věkového intervalu 9-12 let (včetně). Sběr dat byl uskutečněn za pomoci přeloženého dotazníku SCARED, české verze dotazníku IPPA a vlastního úvodního dotazníku. Následná matematicko-statistická analýza provedena programem Statistika 10, kde bylo využito jak parametrického, tak neparametrického testování (t-test, Mann-Whitney U test, Pearsonův korelační koeficient, Spearmanovo ró). Na počátku byly stanoveny 4 hypotézy. S ohledem na výsledky výpočtů nebyla ani jedna podpořena. V diskuzi jsou rozebrány možné příčiny a limity, z kterých takovéto závěry mohly plynout.
Pojetí úzkostnosti z pohledu teorie Karen Horneyové
STRŽÍNKOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zaměřuje na ověření vztahu úzkostnosti a vzorců rané citové vazby u populace mladých dospělých. Zároveň je pilotním výzkumem pro autorkou vytvořenou sadu nedokončených vět založenou na teoretických konstruktech Karen Horneyové a sloužící k odhalení neurotických postojů. V teoretické části práce jsou specifikována témata úzkosti, úzkostnosti a neuróz a pohledy psychologických teorií na tuto problematiku se zvláštním zřetelem na teorii Karen Horneyové. Je rozvedena také problematika rané citové vazby, neurobiologického pozadí a attachmentu v dospělosti. V empirické části je proveden smíšený výzkum úzkostnosti, attachmentu a neurotických postojů na vzorku 41 osob. Úzkostnost a attachment jsou administrovány kvantitativně. Neurotické postoje jsou odhalovány kvalitativně na základě sady nedokončených vět. Výsledky spíše nepotvrdily souvislost míry úzkostnosti s vzorci citové vazby k matce, avšak potvrdily vztah úzkostnosti a vzorců citové vazby k otci. Neurotické postoje získané na podkladě nedokončených vět korespondují s mírou úzkostnosti, se vzorci citové vazby již méně. Přesto se metoda zdá být vhodným doplňkovým nástrojem při odhalování a terapii neurotických přesvědčení a postojů.
Kvalitativní výzkum metod užívaných k uvolnění úzkostného dítěte učitelkami v mateřské škole.
FOJTÍKOVÁ, Kristýna
Hlavním cílem této práce bylo zjistit a popsat metody, které učitelky mateřské školy používají ke zklidnění a uvolnění úzkostných dětí. V teoretické části jsem se věnovala základním psychologickým tématům, které tvoří základnu pro pochopení problematiky vzniku, projevů a důsledků úzkosti u dítěte předškolního věku. Součástí je i popis výchovných rodičovských postojů, které se mohou na vzniku či prohloubení úzkostnosti dítěte podílet. V závěru teoretické části je stručný exkurs týkající se významu pohádek, především z pohledu psychoanalýzy. V metodologické části jsem vysvětlila použité metody výzkumu: zakotvenou teorii, zúčastněné pozorování, polostrukturovaný rozhovor a způsoby jeho kódování. Ve výzkumné části jsem analýzy rozhovorů rozvedla v tematicky zaměřených kapitolách. Stěžejní význam práce spočívá v popisu nejdůležitějších metod a přístupů učitelek, kterými se snaží dosáhnout pozitivní změny v prožívání úzkostného dítěte. Na uvedená zjištění navazuje stručná charakteristika a význam specifických metod, které učitelky používají ke zklidnění a uvolnění dětí v mateřské škole. V závěru práce jsou shrnuta klíčová fakta, která se týkají jak obecných, tak specifických metod, jež úzkostnému dítěti mohou pomoci vyrovnat se s úzkostí a přispěji k jeho osobnímu rozvoji.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.