Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 220 záznamů.  začátekpředchozí141 - 150dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Islandský rybolov jako národní zájem a jeho prosazování v zahraniční politice
Tůmová, Kateřina ; Hořejšová, Tereza (vedoucí práce) ; Weiss, Tomáš (oponent)
Diplomová práce analyzuje islandský rybolov jako národní zájem a jeho roli v zahraniční politice. Důležitost rybolovu potvrzuje fakt, že v první polovině dvacátého století tvořily mořské produkty přes 90 % islandského vývozu a islandská ekonomika byla plně závislá na jednom sektorovém odvětví. Postupná diverzifikace ekonomiky v sedmdesátých letech však způsobila pokles exportu rybích produktů až na jednu třetinu celkového vývozu. Práce předpokládá, že islandský rybolov má zásadní vliv na zahraniční politiku, i přestože jeho ekonomický význam klesá. Výzkum konkrétně probíhá na třech historických událostech, jakými jsou tresčí války z padesátých a sedmdesátých let, makrelová roztržka z roku 2010 a stažení islandské přihlášky do EU v roce 2015. Dalo by se očekávat, že vzhledem k islandskému členství v mezinárodních organizacích (NATO, ESVO) a ekonomickým vazbám se bude islandská vláda primárně snažit o mírové řešení mezinárodních konfliktů. Avšak v islandském případě lze pozorovat, že z důvodu tlaku domácího prostředí vláda nezareaguje tak, jak by se dalo očekávat. Dle neoklasického realismu by následně měla být ověřena hypotéza, že v případě ohrožení bezpečnostních zájmů Islandu upřednostní islandská vláda splnění mezinárodních požadavků, avšak jen pouze tehdy, jestliže současně neexistují mimořádně...
The Impact of Fukushima Accident on Energy Policy in France
Slepčan, Matej ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Matějka, Ondřej (oponent)
Táto diplomová práca skúma, ako havária vo Fukušime ovplyvnila francúzsku energetickú politiku a či spôsobila zmenu vnímania jadrovej energie politickými predstaviteľmi, verejnosťou a energetickými spoločnosťami. Jadrová energia totiž pokrýva tri- štvrtiny celkovej produkcie elektrickej energie v krajine a tvorí tak chrbticu energetickej štruktúry Francúzska. K výskumu je použitá komparatívna analýza, ktorá porovnáva verejný diškurz štátnych aktérov - najmä prezidentov, ministerstva energetiky a kontrolný úrad jadrovej bezpečnosti, a francúzskych energetických spoločností pred, a po havárií ktorá sa udiala 11. marca 2011. Na začiatku práca stručne približuje postavenie jadrovej energie vo svete, energetickú politiku EÚ, historický vývoj jadrovej energie vo Francúzsku a jej význam pre energetickú bezpečnosť krajiny. Ďalej je opísaná havária vo Fukušime a jej bezprostredné následky na jadrovú energetiku. Vo výskumnej časti je zhrnutá energetická politika Francúzska pred haváriou vo Fukušime, v rámci ktorej bol kladený dôraz na udržanie vysokého podielu jadrovej energie v energetickom mixe krajiny. V ďalšej časti výskumu je opísaná francúzska energetická politika po havárií a následne je vyhodnotená jej prípadná zmena.
The role of private military companies in UN peacekeeping missions
Sudakovová, Natália ; Hornát, Jan (vedoucí práce) ; Weiss, Tomáš (oponent)
Cieľom bakalárskej práce je analýza možností využívania súkromných vojenských spoločností (SVS) v mierových misiách OSN, vymedzenie oblastí, v ktorých by intenzívnejší outsorsing pomohol zlepšiť priebeh a výsledky mierových operácií. Práca predstavuje problematiku a vývoj privatizácie bezpečnosti, konkrétne príklady nasadzovania SVS a existujúce regulačné mechanizmy, ktoré čiastočne zaisťujú transparentnosť aktivít takýchto spoločností. Taktiež sú v práci bližšie definované riziká vyplývajúce z ich pôsobenia v zónach konfliktu a možné dopady na civilné obyvateľstvo. Práca je venovaná aj problematike peacekeepingu OSN, jeho transformácii na robustný typ misií a zlyhaniam, ktoré je možné pozorovať v rade súčasných, ale aj minulých operácií. Zvlášť je venovaná pozornosť súčasnej militarizácii peacekeepingu v spojitosti so základným cieľom misií, ochranou civilistov. Na základe týchto poznatkov práca prezentuje možnosť extenzívnejšieho nasadzovania SVS v mierových misiách ako jednu z alternatív efektívnejšej realizácie misií.
A Legitimacy Analysis of EU Sanctions
Šaturová, Gabriela ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Young, Mitchell (oponent)
Doterajšia akademická debata o politickej legitimite sa ťažiskovo zaoberá legitimitou aktérov, kým legitimita ich politík je málo riešená. Táto práca sa voči danému prístupu vymedzuje, zdôrazňujúc, že legitimita aktéra nemusí byť totožná s legitimitou jeho konania, pričom samotné konanie v spoločenskom diskurze podlieha normatívnym úsudkom. Práca sa snaží využiť tento priestor a zasadiť sankcie ako jeden z kľúčových nástrojov zahraničnej politiky EÚ do analytického rámca politickej legitimity. Vybranými prípadovými štúdiami sú súčasné sankcie voči Rusku v rámci SZBP, "vhodné opatrenia" v rámci partnerských dohôd s krajinami ACP namierené voči Zimbabwe, a neformálne uvalené zbrojné embargo voči Číne. Sankcie analyzované v prvých dvoch prípadoch sú hodnotené ako legitímne, kým zbrojné embargo voči Číne nespĺňa stanovené kritériá legitimity. Okrem zhodnotenia legitimity prípadových štúdií z analýzy vyplývajú dva závery: slabá vnútorná súdržnosť EÚ oslabuje legitimitu jej politických nástrojov a uvalenie sankcií v rámci inštitucionalizovaného politického rámca ich legitimitu zvyšuje, na rozdiel od neformálnych opatrení.
Společný návrh Evropské komise a Vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku
Fuchsová, Anežka ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Šlosarčík, Ivo (oponent)
Z Lisabonské smlouvy vzešla nová funkce vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, který se měl stát tváří zahraniční politiku Evropské unie. Jedním z prostředků, které vysoký představitel může využívat, je společný návrh, jež podává společně s Evropskou komisí. Společných návrhů je několik typů. Všechny typy společných návrhů podané mezi léty 2010 a 2015 byly podrobeny analýze, ze které vyplynulo, že většina z nich je Radou EU přijímána. Jeden z typů společné návrhu Evropské komise a vysokého představitele, společný návrh nařízení, je nutný pro přijetí či modifikaci omezujících opatření Evropské unie vůči třetímu subjektu. Dva konkrétní příklady společných návrhů nařízení Rady EU týkající se omezujících opatření vzhledem k situaci v Sýrii byly podrobeny hlubší analýze, která ukázala, že při rozhodování o společné zahraniční politice jsou pro jednotlivé státy důležitější jejich vlastní zájmy před dosažením společného konsensu a v některých případech i před dodržováním společně dohodnutých politik EU. Klíčová slova Evropská unie, Vysoký představitel Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku, Evropská komise, nařízení Rady EU, Sýrie, Lisabonská smlouva
Příprava hodin zeměpisu: možnosti učitelského webu
Weiss, Tomáš ; Král, Luboš (vedoucí práce) ; Hanus, Martin (oponent)
Přestože je příprava výuky důležitou součástí učitelské profese, tak se jí v poslední době věnuje málo výzkumu. Tato diplomová práce studuje způsob přípravy zeměpisné výuky v Česku s důrazem na po- užívání internetových zdrojů. Na základě výzkumu navrhuje kritéria pro vytvoření ideálního geografic- kého webu pro učitele. Sběr dat probíhal zaprvé formou on-line dotazníkové šetření náhodně vybra- ných gymnaziálních učitelů (n = 72) a zadruhé formou semi-strukturovaných rozhovorů (n = 6). Práce ukazuje, že příprava výuky je v mnoha ohledech velmi individuální. Obecně pedagogové své přípravy zásadně nemění, začátek učitelské praxe je tak pro další směřování výuky naprosto zásadní. Průměrně pedagogové přípravě věnují zhruba čtvrtinu pracovní doby a práce nenašla žádnou souvislost mezi délkou přípravy a věkem učitelů nebo délkou jejich praxe. Dále bylo zjištěno, že všichni sledovaní uči- telé používají při přípravě výuky internetové zdroje, a to hlavně k hledání aktuálních informací. Nejnavštěvovanější jsou webové stránky nabízející mapy a stránky internetových encyklopedií (pře- devším Wikipedie). Ideální geografický web by měl nabízet primárně nápady na aktivity ve výuce, o plně připravené vyučovací hodiny je pak mezi učiteli malý zájem. Budoucí výzkum by se měl zaměřit na to, jakým způsobem se mění příprava...
Duplicita sil rychlého nasazení: NATO a EU
Sokol, Martin ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Dvořák, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce Duplicita sil rychlého nasazení: NATO a EU si klade za cíl objasnit, zdali jednotky rychlého nasazení Severoatlantické aliance, tedy NATO Response Forces, a Evropské unie, tedy EU Battlegroups, jsou totožné nebo ne. Po skončení studené války totiž obě organizace začaly s budováním svých vojenských sil, a protože se členské základny téměř překrývají, vyvstává otázka, proč by měly ony státy vyčleňovat své zdroje do totožných konceptů. Práce nejdříve popisuje změnu bezpečnostního prostředí a to, jaké hrozby z nich vyplývají pro NATO a EU. Na tyto nebezpečí oba aktéři reagovali přijetím řady dokumentů, které definovaly nástroje na jejich zvládání a z kterých vyplynula potřeba silami rychlé reakce. V dalších kapitolách je popsán vznik obou jednotek a jsou porovnávány jejich základní vlastnosti a schopnosti. Také je vysvětleno, jak obě organizace proti duplikacím bojují. Poslední kapitola ukazuje na příkladu České republiky, která je členem NATO i EU, jak se stát staví k vyčleňování vojáků do obou sil a jestli je vnímá jako duplicitní. V závěru dochází autor k poznatku, že NATO Response Forces a EU Battlegroups nejsou totožné, protože se v řadě ohledů liší. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Francouzské vojenské intervence v subsaharské Africe 2003 - 2012
Chlebounová, Tereza ; Tomalová, Eliška (vedoucí práce) ; Weiss, Tomáš (oponent)
Cílem této práce je zodpovědět otázku, jak a proč intervenuje v novém tisíciletí Francie v subsaharské Africe. Toto území představovalo klíčovou oblast francouzského koloniálního impéria, těsné vzájemné vztahy si s ním Francie udržela také po dekolonizaci, mimo jiné i pomocí četných vojenských zásahů. Bezpečnostní a obranná politika vůči subsaharské Africe prošla od 90. let 20. století postupnými změnami, Francie se začala zapojovat do multilaterálních mírových operací a mimo svou tradiční sféru vlivu. Od roku 2003, kdy Evropská unie podnikla první operaci na africkém kontinentu, se drtivá většina jejích zásahů odehrála v rámci Společné bezpečnostní a obranné politiky EU. Ve zkoumaném období 2003- 2012 se jednalo o dvanáct započatých operací, ze kterých byly pro tento výzkum vybrány všechny čtyři vojenské mise: operace Artemis v Demokratické republice Kongo v roce 2003, EUFOR RD Congo tamtéž v roce 2006, EUFOR Tchad/RCA v Čadu a Středoafrické republice v letech 2008-2009 a námořní operace EU NAVFOR Atalanta u břehů Somálska zahájená v roce 2008. Práce zkoumá pomocí srovnání těchto případů motivy, které Francii vedou k zásahům v subsaharské Africe a k upřednostnění multilaterálního typu operace. Tyto motivy jsou posuzovány v kontextu historie francouzských intervencí na kontinentu, na Francii práce...
Rozvojová spolupráce EU se zeměmi ACP : přístup ke Rwandě, Haiti a Východnímu Timoru
Pavelková, Kristina ; Weiss, Tomáš (vedoucí práce) ; Šlosarčík, Ivo (oponent)
Práce nahlíží na rozvojovou politiku EU optikou jedné z integračních teorií, konkrétně multi- level governance. Analýze je podroben vztah mezi Evropskou unií a třemi zeměmi ze skupiny ACP, Rwandou, Haiti a Východním Timorem. Ze současných vývojových tendencí multi- level governance je výzkum zaměřen na proces posilování nadnárodní úrovně a na postupující regionalizaci. Ta je chápána jednak ve smyslu regionálního sdružování se, dále pak jako přesun pravomocí na nižší správní celky či místní emancipaci. Práci inspirovala myšlenka autora Martina Hollanda, že integrační teorie jsou lépe pozorovatelné v rozvojové politice, než uvnitř integrace samotné. Pomocí srovnání oficiálních deklarací EU o rozvojové spolupráci se skupinou ACP s reálně uskutečňovanou agendou v zemích je v práci zkoumána míra iniciativy EU při zapojování vybraných zemí do nadnárodních struktur, do regionálních celků a při podpoře nižších správních celků v zemích. Výzkum si klade za cíl analyzovat vazby vznikající mezi Evropskou unií a Rwandou, Haiti a Východním Timorem, které by dle Martina Hollanda měly nejlépe odpovídat konceptu multi-level governance.
French policy in Libya after overthrowing Gaddafi: security consolidation or democratization?
Mistrík, Peter ; Najšlová, Lucia (vedoucí práce) ; Weiss, Tomáš (oponent)
Anglická škola teórie medzinárodných vzťahov tvrdí, že národné záujmy štátov a ich chovanie v medzinárodných vzťahoch nie sú hnané len egoistickými pohnútkami, ale tzv. osvieteným sebazáujmom. Fungovania spoločenstva týchto štátov je riadené spoločnými pravidlami, zákonmi, hodnotami a záujmami. Podľa solidaristického prúdu Anglickej školy je dokonca prijateľné, aby bola obmedzená suverenita toho štátu, ktorý vážnym spôsobom poruší medzinárodné normy, medzi ktoré patrí aj ochrana ľudských práv. Nesúlad medzi ochranou suverenity štátov a ochranou práv jednotlivcov sa snažila preklenúť doktrína tzv. Zodpovednosti chrániť prijatá na Svetovom summite OSN v roku 2005. Táto doktrína poslúžila Francúzsku a ďalším intervenujúcim štátom na podporu legality ich jednania v Líbyi. Keďže ale nepojednáva len o podmienkach intervencie, ale stanovuje aj zodpovednosť interventov za rekonštrukciu, predstavuje vhodný nástroj v hodnotení záujmov a motivácií, ktoré formovali konanie Francúzska v Líbyi. Z analýzy vyplýva, že primárna motivácia Francúzska sa v procese intervencie a následnej rekonštrukcie zásadne menila. Postúpila smerom od záujmu o stav ľudských práv, cez obchodné záujmy až k motívom spätým so stavom bezpečnosti v Líbyi a jej regionálnymi implikáciami.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 220 záznamů.   začátekpředchozí141 - 150dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.