| |
|
Sociální a institucionální podmíněnost rozvoje kultury a uchování kulturního dědictví v regionálním prostředí a její využití v efektivnější organizaci kulturních aktivit regionu. Redakčně upravená závěrečná zpráva projektu
Patočková, Věra ; Vojtíšková, Kateřina ; Poláková, Markéta ; Šafr, Jiří ; Mička, Pavel ; Vajdová, Zdenka ; Čermák, Daniel ; Mikešová, Renáta ; Bernardyová, Kateřina ; Illner, Michal
Zpráva shrnuje výsledky řešení výzkumného projektu Sociální a institucionální podmíněnost rozvoje kultury a uchování kulturního dědictví v regionálním prostředí a její využití v efektivnější organizaci kulturních aktivit regionu. Projekt se zaměřil zejména na výzkum souvislostí sociálních, ekonomických a politických charakteristik obyvatel a kulturních specifik regionu; výzkum souvislostí mezi charakteristikami institucí podporujících nebo organizujících kulturní aktivity, především institucí veřejné správy, ale i organizací neziskového a soukromého sektoru, a dopadem jejich činnosti na rozvoj kulturních aktivit, zpřístupnění kulturního dědictví a na prohloubení demokratických procesů v krajích a obcích; výzkum otevřenosti uvedených institucí vůči sobě navzájem a také vůči veřejnosti, výzkumem praktik podporujících účast veřejnosti v plánování, organizaci a realizaci kulturních aktivit. V rámci poslední etapy výzkumu byla vytvořena Metodika tvorby koncepčních dokumentů pro rozvoj kultury a podporu cestovního ruchu s využitím participativních přístupů.
|
|
Choice of Secondary School in the Czech Republic 20 Years After the „Velvet Revolution“
Vojtíšková, Kateřina
This chapter focus on different educational trajectories (reproduction/upward mobility) found at two non-selective Prague primary schools. It explores decision-making process involved in the choice of secondary school in families of middle class and working class background. The analysis explicates seven cases of educational path considering the influence of family background on value attributed to education and future prospect of children. It draws on an ethnographic study examining school life and family histories of pupils of variety of class positions at a time of growing educational opportunities.
|
|
Děti cizinců a jejich integrace/inkluze na pražských základních školách
Vojtíšková, Kateřina
Cílem příspěvku je představit postoj škol k aktuálnímu tématu integrace dětí cizinců. K tomuto účelu autorka provedla a analyzovala více než dvacet hloubkových rozhovorů s vedením a pedagogy pražských základních škol uskutečněných na podzim 2009. Problematika integrace dětí cizinců do škol je v České republice stále poměrně nová a není systematicky řešena. Školám chybí vodítka, jak postupovat při vyrovnávání šancí pro děti cizí státní příslušnosti a přístupy škol se podstatně liší. V článku jsou dále diskutovány různé akulturační strategie rodin, které jsou (vedle opatření zaváděných školami) také podstatná pro úspěch inkluze ve vzdělávání.
|
| |
|
Rodiče a výchova 2010. Závěrečná zpráva z výzkumu
Špaček, Ondřej ; Šafr, Jiří ; Vojtíšková, Kateřina
Závěrečná zpráva z výzkumu Rodiče a výchova 2010 přináší základní výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na rozdíly v hodnotách, vzdělanostních aspiracích, kulturním kapitálu rodičů a v trávení volného času dětí (kroužky, čtení knih a dal.) u dvou typů rodin: "vysokoškolských" a "dělnických". Dále je zde podrobněji rozpracována typologie dělnických rodin z hlediska vzdělanostních aspirací na rodiny "ambiciózní" a "statické".
|
|
Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy
Vojtíšková, Kateřina
Příspěvek se zabývá konstruováním sociálních kategorií "školního ne/úspěchu" na základní škole. V datech získaných etnografickým výzkumem ve dvou třídách osmého a devátého ročníku pražských ZŠ byly analyzovány každodenní praktiky hodnocení žáků považovaných za "ne/úspěšné" ze strany spolužáků a pedagogů. Školní úspěch je chápán jako kombinace studijních předpokladů (inteligence) a snahy (výkonu) žáka/žákyně, ale souvisí úzce také se správným chováním ve škole, jeho/jejím postojem k autoritám, škole, vzdělání. Tedy se zastávanými hodnotami a respektováním norem – školního řádu a dalších (psaných i nepsaných) interakčních pravidel. Školní ne/úspěch má vždy morální důsledky. Neúspěch je nedostatkem – snahy, zájmu, vůle, schopností – a znamená stigmatizaci.
|
|
Vnímání sociální stratifikace: Ti dole – zaslouží si uznání?
Vojtíšková, Kateřina
Text se zaměřuje na diskurzivní vytváření nerovných kategorií lidí, budování symbolických hranic mezi nimi a sociálních identit. Analýza rozhovorů s 30 pracující lidmi různého vzdělání a sociálního postavení přináší bližší pohled na připisované charakteristiky a postoje účastníků k sociálním kategoriím/skupinám označovaným jako "ty dole – bezdomovci" a "nízkopříjmoví zaměstnanci". Zjištěné rozdíly ve výpovědích jsou interpretovány především ve vztahu ke zkušenosti a sociální pozici vypravěčů.
|