Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 67 záznamů.  začátekpředchozí46 - 55dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kalamita: neoformalistická a naratologická analýza
Podskalský, Matěj ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Klimeš, Ivan (oponent)
Ve své bakalářské práci analyzuji film KALAMITA (Věra Chytilová, 1981). Cílem rozboru je odhalit, jakými prostředky Chytilová narušuje normy klasického vyprávění a stylu a pomocí jakých technik kriticky reflektuje pokleslou morálku a nabourává společenské tendence spojené s obdobím normalizace. Metodologicky vycházím z neoformalistického přístupu Davida Bordwella a Kristin Thompsonové a naratologické metody Davida Bordwella. V textu se také zabývám ekonomickým a kulturně-historickým kontextem období normalizace a produkční historií a cenzurou KALAMITY. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Je to kluk! (Nejen) genderová problematika zobrazení porodu ve filmu
Černá, Natálie ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá obrazem rodící ženy ve filmu z pohledu genderových a feministických teorií. První část práce seznamuje čtenáře s historií porodnictví ve vztahu k genderovým otázkám. Načrtává paralelu mezi společenskými kořeny porodnictví a podněty k prvním feministickým hnutím. Ve druhé části se podrobněji věnuje konstruktivní a performativní povaze genderu a genderových rolí a především pak tomu, v čem feministické teoretičky spatřovaly přínosy a úskalí mateřství. Za tímto účelem práce představuje vybrané koncepty Shulamith Firestone, Adrienne Rich a Julie Kristevy. Třetí část analyzuje možné důvody, proč bylo vylíčení porodu historicky vytlačováno do ústraní a proč v důsledku toho neexistuje typicky ženský porodní narativ, který by dával ženám prostředky k vyjadřování tohoto prožitku. Čtvrtá část pak v konkrétních filmových příkladech z řad nonfikční i fikční tvorby současnosti i minulosti tento chybějící narativ hledá.
Autorský styl v animovaných filmech Alexandra Petrova
Něudačina, Natalija ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Přádná, Stanislava (oponent)
Cílem bakalářské práce ​Autorský styl Alexandra​ ​Petrova v animovaných filmech ​ je pokusit se uplatnit nástroje neoformalistické analýzy na pět krátkometrážních animovaných filmů ruského režiséra Alexandra Petrova (konkrétně se bude jednat o snímky ​Kráva, Sen směšného člověka, Rusalka, Stařec a moře ​a​ Má láska​), které jsou vytvořeny jednou z nejsložitějších animačních technik - olejomalbou na skle. Po shrnutí základů teoretického rámce, o nějž se v práci budu opírat, zasadím Petrovovu filmografii do historického a sociálně­kulturního kontextu. V samotné analýze pak budu vycházet z pojmů, jak je v neoformalistickém přístupu definují David Bordwell a Kristin Thompsonová. Přizpůsobením analytické metody samotnému filmovému materiálu bude možné charakterizovat, jaké narativní i stylistické prostředky jsou pro Petrovovy filmy specifické. Tato práce si rovněž klade za cíl dokázat hypotézu, že dominantou, která ovlivňuje použití formálních prostředků filmů, je neustálé balancování mezi subjektivním a reálným světem hlavního hrdiny.
Naratologická analýza filmu Neopouštěj mě
Horyna, Martin ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Čeněk, David (oponent)
Cílem práce Naratologická analýza filmu Neopouštěj mě je pomocí rozboru daného snímku zodpovědět otázku, jakými technikami nás může tvůrce dokumentárního filmu vést k tomu, abychom v obsahu nalezli soudržnou dějovou strukturu, a dále, zda k tomu NEOPOUŠTĚJ MĚ systematicky využívá některé postupy klasického filmu. K popsání rétorických strategií dokumentárních filmů jsem využil texty Billa Nicholse. Jako teoretický rámec samotné analýzy vyprávění byly zvoleny neoformalistický (David Bordwell, Kristin Thompsonová, Barry Salt) a kognitivně-naratologický (Edward Branigan) přístup, na jejichž základě jsem vymezil dokumentární filmy s vysokým stupněm narace. Rozborem motivací a vývoje, času a prostoru ve filmu jsem se pokusil přiblížit narativní strategie, které tvůrci filmu zvolili. Analýza prokázala, že NEOPOUŠTĚJ MĚ strukturuje jednání a promluvy protagonistů jako příběh. Dále bylo ukázáno, že zkoumaný snímek lze řadit mezi dokumentární filmy s vysokým stupněm narace a že systematicky užívá řadu postupů klasického filmu. Přínosem této práce je ukázání konkrétního způsobu, jímž lze pomocí naratologických nástrojů zkoumat vyprávění (vysoce) narativních dokumentů, a v dalším výzkumu tak lze navržený postup využít ke komplexnějšímu pojednání o takových dílech.
Neoformalistická analýza filmu Miluji Tě, Miluji Tě
Sedláčková, Dagmar ; Čeněk, David (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
(česky): Předmětem této bakalářské diplomové práce je neoformalistická analýza filmu Miluji tě, miluji tě francouzského režiséra Alaina Resnaise. Hlavním cílem práce je ukázat, jak film pracuje s koncepcí paměti, vzpomínek a nechronologickým vyprávěním, a to pomocí neoformalistické analýzy. Klíčový prvek tohoto přístupu spočívá v rozpoznání dominantního prvku filmu, což je v případě analyzovaného snímku Bergsonova koncepce času a paměti.
Severské světlo a čtyři švédští kameramani : Julius a Henrik Jaenzonovi, Jörgen Persson a Sven Nykvist
Vaňharová, Adéla ; Přádná, Stanislava (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce se na příkladu tvorby čtyř švédských kameramanů zabývá úlohou a zobrazením světla ve skandinávském filmu. Vychází ze skutečnosti, že kameraman je tvůrcem filmového obrazu a spoluautorem filmu a že světlo je jedním z jeho tvůrčích nástrojů. Je založena na předpokladu, že severské světlo je jedinečné a jako takové ovlivňuje vzhled skandinávské krajiny, povahu tamějších obyvatel a jejich přístup ke světlu, který je součástí jejich blízkého vztahu k přírodě. Práce zkoumá, jakým způsobem je tento vztah zobrazen ve skandinávském, konkrétně švédském a dánském filmu. Rozebírá narativní funkci světla, jeho význam při tvorbě atmosféry a vliv na celkovou formální i obsahovou povahu díla. Rozbor zahrnuje díla z období švédského němého filmu, přičemž se mimo jiné věnuje charakteru a využití světla v černobílém filmu, a dále barevné filmy z období mezi lety 1950 až 1990. Analyzuje způsob zobrazení světla přírodního i umělého, v exteriérech i interiérech a jeho vliv na barevný koncept filmu. V této souvislosti zmiňuje tradici významu světla ve skandinávské kultuře a v umění, konkrétně v malířství.
The Wire: Neoformalistická analýza a analýza fikčních světů
Svěrák, Matouš ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
V rámci své bakalářské práce analyzuji narativní strukturu, styl, fikční svět seriálu The Wire a jejich vzájemné vztahy. Při samotné analýze vycházím z neoformalistických pozic a využívám teorie seriálové fikce tak, jak ji definoval Mgr. Radomír D. Kokeš, Ph.D., ve sborníku Intermediální poetika příběhu. Doufám, že praktickým užitím této mladé teorie pomohu prokázat její přínos analýze seriálů. V textu se dále věnuji popisu podmínek, které vedly ke vzniku The Wire, specifické pozici stanice HBO, výrobce seriálu, na televizním trhu a způsobu, jímž ovlivnila konečnou podobu seriálu. Dále reflektuji vztah The Wire k realitě, jeho specifika v kontextu žánru policejního seriálu a v neposlední řadě ho také vkládám do kontextu tvorby výkonného producenta a scénáristy Davida Simona. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Neoformalistická analýza filmu Now Showing
Poul, Hubert ; Svatoňová, Kateřina (vedoucí práce) ; Čeněk, David (oponent)
Tato bakalářská práce si klade za cíl zasadit do náležitého kontextu a následně analyzovat filipínský snímek Právě hrajeme, který natočil Raya Martin v roce 2008. V první části dochází nejprve k upřesnění teoretických východisek a určení metodologie práce. Pro kontextové zařazení je využito přístupu tzv. Nové filmové historie, konkrétně v podobě rozlišování mezi estetickou, ekonomickou, technologickou a sociální historií filmu vycházející z knihy Douglase Gomeryho a Roberta C. Allena Film History: Theory and Practice. Pro uchopení filmu je v analytické části využito přístupu Neoformalistické filmové analýzy tak, jak ji definuje Kristin Thompsonová ve své knize Breaking The Glass Armor: Neoformalist Film Analysis definuje Kristin Thompsonová. Cílem analýzy je potvrdit hypotézu, že hlavní dominantou filmu, která organizuje veškeré jeho formální prvky, je princip kolize. Film je tříštěn do jednotlivých segmentů, jež se vůči sobě vzájemně vymezují, jejich dominantním prvkem je tedy střet samotný, který značně přispívá i k sebereflexivnosti filmu. Nejprve v narativní a posléze ve stylistické analýze se podařilo dokázat platnost této hypotézy.
Outwit, Outplay, Outlast Kulturální studie fenoménu televizní série Survivor
Součková, Štěpánka ; Hanáková, Petra (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá fenoménem reality show Survivor (CBS, 2000). Kulturální studie obsahuje historický vhled do vývoje žánru reality show. Dále pojmenovává kulturně významové prvky reality show Survivor, jakými jsou sociální darwinismus, rituál, život v komunitě nebo volební drama. Stěžejní část práce se zabývá způsoby reprezentace maskulinit v televizním médiu. Mnohost maskulinit je zkoumána pomocí metodologie men's studies, zejména skrze koncept hierarchie maskulinit a hegemonní maskulinity Raewyn Connellové, dále skrze koncept zmrzačeného muže Elisabeth Badinterové. Závěrečná případová studie se soustředí na reprezentaci nehegemonních maskulinit v reality show Survivor.
Problém adaptace děl tzv. červené knihovny do filmové podoby
Rabová, Anna-Marie ; Heczková, Libuše (vedoucí práce) ; Svatoňová, Kateřina (oponent)
Cílem této práce je popsat vztah literárního textu červené knihovny a jeho filmové podoby. Přistupujeme k žánru červené knihovny jako k podžánru populární literatury a jako takový ho charakterizujeme. Dále zmiňujeme různé teorie adaptace, zvláštní pozornost věnujeme teorii Lindy Hutcheon. Na základě vymezení žánru červené knihovny a vhodné teorie adaptace přistupujeme k samotné komparaci vybraných románů Maryny Radoměrské a jejich filmových přepisů. Sledujeme, do jaké míry je tato adaptace věrná své předloze, zda vůbec mohla být věrná a zda uspokojila diváka tolik jako literární předloha. Klíčová slova: červená knihovna, adaptace, film, Maryna Radoměrská.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 67 záznamů.   začátekpředchozí46 - 55dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Svatoňová, Karolína
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.