Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  začátekpředchozí13 - 22  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kráva jako uctívané zvíře a jako politický symbol: hnutí za ochranu krav v moderní Indii (hnutí górakša)
Hyhlíková, Zuzana ; Strnad, Jaroslav (vedoucí práce) ; Štipl, Zdeněk (oponent)
Ve své diplomové práci jsem se pokusila vystihnout vývoj symbolu krávy v Indii od pouhého domestikovaného zvířete až po politický symbol včetně důsledků, které v dnešní době představuje. Přestože byla kráva ve védské době obětovávána a lidé její maso jedli, postupem času jí přisoudili nad ostatními zvířaty mnohem vyšší postavení. Díky svému spojení s bráhmanstvím se stala jedním z hlavních symbolů nacionalistické podoby hinduismu a je využívána k ideologickým účelům. Symbol krávy matky ztělesňuje v očích ortodoxních hinduistů celou matku Indii, kterou neváhají před nepřáteli bránit vlastním tělem. Militantní odnože hinduistických nacionalistických organizací obrací svou nenávist proti lidem, kteří jsou se zabíjením krav tradičně spojeni, především proti muslimům a dalitům. Ve jménu ochrany krav napadají své odpůrce a vyvolávají komunalistické bouře. Na politické úrovni za ochranu krav bojuje strana BJP pod vedením současného premiéra Naréndry Módího. Určité formy zákazu zabíjení krav již zavedla ve státech, ve kterých vede vládu. Celostátní zákaz se jí kvůli odvolání Nejvyššího soudu v červenci 2017 zatím prosadit nepodařilo.
Arabsko-perský vliv na hindštinu a urdštinu
Stahl, Matěj ; Strnad, Jaroslav (vedoucí práce) ; Marková, Dagmar (oponent)
Cílem práce je charakterizovat a rozčlenit arabsko-perské komponenty v hindštině a urdštině, a zároveň popsat jazykový vztah, který je mezi hindštinou a urdštinou a to, jakým způsobem se liší hindské překlady téhož urdského textu. První část práce se zabývá charakteristikou kontextu jazykové výměny na indickém subkontinentu, především arabsko- perským vlivem a jazykovým sférám, které byly nejvíce zasaženy. Druhá část práce je analýza urdského textu Mantoovy povídky Ṭoba ṬekSing a paralelních hindských překladů s cílem vymezit a definovat hranici arabsko-perského vlivu mezi urdštinou a hindštinou, a v hindštině samotné. Bylo zjištěno, že hranici mezi jednotlivými hindskými překlady nelze vymezit a míra tolerance přejímek se liší v závislosti na překladateli.
Hnutí křesťanských ášramů v Indii
Štipl, Zdeněk ; Vavroušková, Stanislava (vedoucí práce) ; Berounský, Daniel (oponent) ; Strnad, Jaroslav (oponent)
1 Zdeněk Štipl: Hnutí křesťanských ášramů v Indii Abstrakt Tato práce se zabývá Hnutím křesťanských ášramů v Indii. Hnutí představuje pozoruhodný inkulturační experiment, skrze nějž se křesťanství pokusilo proniknout do kulturního i náboženského světa Indie, ve kterém navzdory své téměř dva tisíce let trvající přítomnosti až dosud zůstává v pozici cizího elementu. Historie křesťanských ášramů pokrývá prakticky celé 20. století a jejich idea prochází napříč církevními denominacemi. V počátcích Hnutí vznikaly ášramy zejména na indickém jihu a byly zakládány protestantskými církvemi. Od poloviny 20. století pak převzala aktivitu církev katolická, která se po 2. vatikánském koncilu na konci 60. let stala vůdčím duchem Hnutí. V období jeho největšího rozkvětu, odehrávajícího se v 70. a 80. letech, počet existujících ášramů přesáhl stovku, nacházely se prakticky ve všech jazykových regionech Indie, ášramová idea se dokonce rozšířila i do okolních zemí či daleko za indické hranice. První část práce nabízí stručný přehled dějin křesťanství v Indii, a to perspektivou vymezení jednotlivých etap vývoje vztahu křesťanství k majoritnímu hinduismu. Z tohoto historického vývoje vyplývá kriticky pojímaný komplex charakteristických rysů křesťanství v Indii. Mnohé z nich lze chápat jako motivy či přímé příčiny vzniku Hnutí....
Konárak: Architektura v kontextu náboženské politiky Východních Gangů
Jelínková, Silvie ; Strnad, Jaroslav (vedoucí práce) ; Ondračka, Lubomír (oponent)
Velkolepý chrám v Konáraku v Uríse, postavený v podobě vozu slunečního boha Súrji, je jednou z nejslavnějších hinduistických památek Indie. Byl vždy předmětem badatelského zájmu, hlavně pro svou výtvarnou hodnotu, a to i ve zchátralém stavu, v němž se nachází. Tato práce chce představit sluneční chrám v Konáraku v širším kontextu doby a místa svého stavebníka a snaží se navrhnout důvody stavby tohoto chrámu a příčiny jeho zřícení - obojí je neoddělitelně spjato s nábožensko-politickým ovzduším Urísy období vlády Východních Gangů. Práce je členěna do čtyř kapitol. První kapitola pojednává o královské chrámové politice, jak ji uplatňovali urijští králové, a představuje "královský chrám" jakožto prostředek legitimizace královské moci. Druhá kapitola se týká "ochranných božstev" krále Narasimhy, stavebníka tohoto chrámu. Jsou jimi Súrja z Konáraku, sluneční bůh, který byl božstvem celoindického významu, a Džagannáth z Purí, podoba boha Višnua, jenž je státním bohem Urísy. Třetí kapitola se zaměřuje na srovnání Konáraku a Purí jakožto poutních míst. Čtvrtá a poslední kapitola představuje stručný přehled indických architektonických tradic, obzvláště tradice architektury urijské, jejímž vrcholným příkladem chrám v Konáraku je, pozornost se pak zaměří na jednu z výjimečností tohoto chrámu - jeho podobu...
Malaiyaka Tamil Youth in Sri Lanka: Values, Aspirations, and the Forming of a New Elite
Novotný, Radek ; Vavroušková, Stanislava (vedoucí práce) ; Strnad, Jaroslav (oponent) ; Hons, Pavel (oponent)
Radek Novotný Malaiyaka Tamil Youth in Sri Lanka: Values, Aspirations, and the Forming of a New Elite Malaiyaka Tamils are a minority and lowest-status group within the society of Sri Lanka. A majority of them were brought by the British colonialists from India to work on their coffee, later tea plantations in the course of the 19th and 20th century. They were deprived of their basic civil rights in 1940's. However, the Malaiyaka Tamils have been undergoing a process of considerable social-economic changes over the last three decades, which was launched especially by the attainment of citizenship, growth of educational opportunities, and growth of civic and political awareness. The young Malaiyaka Tamils have an opportunity to become the first relatively well-educated generation and new elite of their ethnic group. This work attempts to analyse the prospects of the Malaiyaka Tamils youth's upward social mobility process by investigating their aspirations, values, and attitudes. I conducted field research in the so-called Hill Country of Sri Lanka, and I collected data by using methods, especially, of semi-structured interviews and questionnaire survey. We can assume that the target population will undergo a process of structural upward social mobility, and will become the new social- economic...
Vznik Bangladéše v kontextu studené války
Abonyi, Ondřej ; Strnad, Jaroslav (vedoucí práce) ; Hříbek, Martin (oponent)
Diplomová práce Vznik Bangladéše v kontextu studené války se snaží vystihnout, jakým způsobem a do jaké míry ovlivnily Spojené státy, Sovětský svaz a Čína vznik Bangladéše. Práce obsahuje stručné shrnutí událostí, které samotnému konfliktu předcházely, a důvody, jež k němu vedly. Vznik Bangladéše je zasazen do globálního kontextu probíhající studené války a věnuje zvýšenou pozornost regionálním aspektům konfliktu a částečné změně geopolitické situace, která v důsledku této krize nastala. Autor se snaží poukázat i na dlouhodobější strategické zájmy Indie a světových velmocí v oblasti jižní Asie. Vychází z publikací vydaných od sedmdesátých let až do současnosti, přičemž jeden z hlavních pramenů práce představují odtajněné materiály vlády Spojených států amerických.
Reinterpretace tradičních konceptů u Rámmohana Ráje: Adhikára v klasickém a moderním pojetí
Válková, Kristýna ; Ondračka, Lubomír (oponent) ; Strnad, Jaroslav (vedoucí práce)
Koncept adhikára (doslova právo, mandát, kvalifikace) tematizuje tradiční indickou představu, že různé skupiny lidí mají různou kvalifikaci pro přístup k posvátným textům, pro pořádání obětí a potažmo i pro vysvobození. Tradičně byla adhikára odvozována od pozice, kterou člověk zastával v rámci hierarchického řádu světa, tj. především od příslušnosti k jedné ze čtyř varen, do nichž se indická společnost tradičně dělí. Rámmohan Ráj (1772-1833) je předchůdcem tzv. neohinduismu, který vznikl v Bengálsku jako reakce na střet se západním myšlením a jehož představitelé se skrze reinterpretaci vlastní historie pokouší ustavit jednotnou náboženskou a kulturní identitu Indie. Tak se i Rámmohan příklonem k více než tisíc let staré filosofickonáboženské doktríně advaita-védánty obrací k tradičním formám, naplňuje je však novým obsahem. Největší posun oproti tradici přitom spočívá v Rámmohanově reinterpretaci adhikáry. Snaží se formulovat takovou cestu k vysvobození, která by nikoho apriori nevylučovala. Místo aby však adhikáru zcela odmítl, využívá jejího potenciálu jakožto autoritativního termínu a pouze ji nově definuje - kvalifikaci má podle něj každý, kdo není diskvalifikován sekundárně, tj. na základě své neschopnosti, a kdo po vysvobození touží. Tímto nenápadným posunem se dostává do sporu se zjevenými texty, k...
Historické kořeny indického federalismu (1905-1956)
Holman, Jaroslav ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Strnad, Jaroslav (oponent) ; Baar, Vladimír (oponent)
Předkládaná práce se zabývá historickými základy indického federalismu. Zaměřuje se přitom na vývoj v prvních šesti desetiletích dvacátého století. Na začátku tohoto období byla Indie koloniální říší, "Indickým císařstvím", složeným z provincií Britské Indie na straně jedné a z "knížecích států" na straně druhé. Na konci tohoto období byla Indie, byť zmenšená o území, jež připadla Pákistánu, nezávislou federativní republikou sestávající ze svazových států, jejichž hranice byly v převažující míře vymezeny podle jazykového principu. Rok 1905, uvedený v názvu práce jako počáteční mezník, přinesl administrativní rozdělení Bengálska (politicky nejvýznamnější provincie), které vyvolalo negativní odezvu i v jiných částech země a vedlo k celkovému posunu aspirací indického nacionalismu do radikálnější polohy. Zároveň přispělo i k zesílení autonomistických tendencí, a poskytlo tak silný podnět úvahám o federalizaci země. Koncový mezník chronologického výkladu předkládané studie, rok 1956, je dán přijetím zákona o rozsáhlé reorganizaci svazových států, kterým bylo ve všech základních rysech dotvořeno formování indického federativního systému, jenž se od té doby z institucionálního hlediska v ničem podstatném nezměnil. Indie se přijetím tohoto zákona stala plnohodnotnou "etnofederací" či "etnofederálním státem". Podle...
Politický životopis Dr. Mohammada Mosaddeqa
Tomíšková, Jana ; Gombár, Eduard (vedoucí práce) ; Strnad, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá politickou činností a životem Dr. Mohammada Mosaddeqa. Mosaddeq byl osobnost, která se nesmazatelně zapsala do moderní historie Íránu. Pocházel z vysoce postavené, vážené a bohaté rodiny staré perské aristokracie. Byl tělem a duší Íránec, který miloval zemi, ve které se narodil. Celý svůj život zasvětil službě své vlasti. Cílem mé práce je napsat politický životopis Dr. Mohammada Mosaddeqa na pozadí doby, ve které žil. Život člověka nelze oddělit od prostředí a času, ve kterém vyrůstá a žije, od prostředí a času, který formuje jeho názory a utváří a ovlivňuje jeho rozhodnutí a jednání. Narodil se a vyrůstal v době, kdy v Persii vládl Násero-d-Dín Šáh (1848-96), nejdéle vládnoucí panovník z qádžárovské dynastie a jeho nástupce Mozaffaro-d-Dín (1896-1907). Byla to doba, kdy Persie, ač samostatný stát, fakticky svou samostatnost začínala ztrácet a stávala se pouhou loutkou v rukou dvou velmocí, Velké Británie a Ruska, které stále více začínaly prosazovat své mocenské zájmy v Persii. Zažil perskou revoluci v letech 1905-11 a nastolení konstituční monarchie. Tato událost byla jedním ze stěžejních momentů, který ho poznamenal na celý život, po který prosazoval demokratické principy, zachovával věrnost ústavě a vzdoroval diktátorské vládě. Byl jedním z prvních vůdců na Blízkém...
Žena a kasta
Bulvasová, Klára ; Marková, Dagmar (oponent) ; Strnad, Jaroslav (vedoucí práce)
Jak se žena po dí 1 í na utváření k a s tovního povědomí a jaký má naopak kasta vliv na postavení a obecně celý život ženy? Je pro ženl n život určující právě pří s 1 ušnos t k té které kas tě nebo prostě jenom to, že je žena? Veena Talwar Oldenburg k tomu zastává jasné stanovisko, neboť tvrdí, že to, co ovlivňuje život vdané ženy "není kastovní uspořádání, ale gendrové a generační vztahy v rámci rodiny". 1 Urna Chakravarty se však domnívá, že na ženy je nahlíženo jako na "brány do kastovního systému":-. Lze tato dvě stanoviska smířit nebo je každé pravdivé svým způsobem? Je vůbec možné vystopovat nějaké styčné body, které by byly společné všem ženám v ta k obrovské a rozmanité zemi jakou Je Indie? A lze se nad nimi zamýšlet bez toho, aby se badatel či badatelka občas nezamyslela nad postavením žen v západní, euroamerické společnosti, která je rovněž patriarchální? Právě v tomto směru je užitečné zaměřit se na vliv kastovního systému na postavení žen, neboť je zřejmé, že to je jeden z hlavních rozdílů mezi oběma společnostmi. V první kapitole se pokusíme o obligátní definici kasty a gendru, dále pak nastíníme jejich vývoj v koloniálním období, abychom se ve třetí kapitole mohli dostat k samotné otázce jejich vztahu. Ve čtvrté kapitole se zaměříme na důvod potřeby monitorovat ženskou sexualitu a pátá se bude...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   začátekpředchozí13 - 22  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
34 STRNAD, Jan
13 Strnad, Jakub
34 Strnad, Jan
1 Strnad, Jaromír
9 Strnad, Jiří
1 Strnad, Jonáš
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.