Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 80 záznamů.  začátekpředchozí70 - 79další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Odpovědnost za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem
Moravec, Marek ; Rajchl, Jiří (vedoucí práce) ; Svoboda, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem "Odpovědnosti za škodu způsobenou nesprávným úředním postupem" dle zákona č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem a o změně zákona České národní rady č. 358/1992 Sb., o notářích a jejich činnosti (notářský řád), ve znění pozdějších předpisů. Formálně je práce rozdělena do sedmi základních kapitol, jež jsou dále členěny do jednotlivých podkapitol. V prvé kapitole je pojednáváno o historickém vývoji právní úpravy odpovědnosti státu při výkonu veřejné moci a o současných pramenech práva, včetně uvedení základní literatury. Druhá kapitola směřuje k charakterizování odpovědnostního vztahu jako vztahu soukromoprávního a základnímu vymezení pojmu "nesprávný úřední postup". Ten je obecně definován jako každý postupu orgánu veřejné moci, který je v rozporu s obecně závaznými právními předpisy, nejedná-li se o rozhodovací činnost. Třetí a čtvrtá kapitola reaguje na přijetí zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, a analyzují jednotlivé dopady jeho subsidiárního užití na odpovědnostní vztahy. Zejména je řešena otázka koncepční změny odpovědnosti a to v přímé souvislosti s výkonem veřejné moci. Dále lze nalézt vymezení jednotlivých podmínek odpovědnosti (nesprávný úřední postup, vznik škody...
Správní uvážení a neurčité právní pojmy
Petrmichl, Václav ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou správního uvážení a neurčitých právních pojmů. V rámci první kapitoly jsou podány teoretické základy institutu správního uvážení, jakož i rozbor principu jeho fungování. Dále v textu jsou popsány základní pojmové znaky správního uvážení, mezi které patří právní podklad jako předpoklad existence správního uvážení, relativní volnost při rozhodování, skutečnost, že správní uvážení není automatickým atributem rozhodovacích procesů v oblasti veřejné správy, existence limitů pro aplikaci správního uvážení jakož i povinnost řádně odůvodnit postup, založený na uplatnění diskreční pravomoci. Druhá kapitola pojednává o významu neurčitých právních pojmů, procesu jejich interpretace a subsumpce skutkového stavu pod tyto pojmy. Třetí kapitola se věnuje koexistenci správního uvážení a neurčitých právních pojmů v právním ustanovení. Rozebrán je jejich vzájemný vztah, jakož i správná časová souslednost jejich aplikace. V kapitole čtvrté je pojednáno o procesu volného hodnocení důkazů, jelikož jde o procesní činnost, která má návaznost na zkoumané téma. Kapitola pátá a šestá je věnována správnímu uvážení a neurčitým právním pojmům z pohledu normotvůrce. Kapitola sedmá se zabývá uplatňováním institutu správního uvážení v různých typech správního řízení. Kapitola osmá je pak...
Aktuální problémy soudního řízení ve věcech mezinárodní ochrany
Křižáková, Markéta ; Kryska, David (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Cílem diplomové práce "Aktuální problémy soudního řízení ve věcech mezinárodní ochrany" je posouzení, zda novela azylového zákona, tedy současná úprava soudního řízení ve věcech mezinárodní ochrany, dostatečně naplňuje požadavky kladené procedurální směrnicí 2013/32/EU v otázce práva na účinný opravný prostředek. Konkrétně se jedná o požadavek úplného a ex nunc přezkumu rozhodnutí o mezinárodní ochraně, kterému je věnována značná část práce, úpravu odkladného účinku a úpravu lhůty k podání opravného prostředku, stejně jako lhůty, ve které má soud o takovém opravném prostředku rozhodnout. Za účelem dosažení cílů práce jsou formulovány dílčí otázky, z nichž jedna se týká úpravy práva na účinný opravný prostředek na mezinárodní, evropské i vnitrostátní úrovni. Z tohoto důvodu se kapitola druhá zabývá právem na opravný prostředek v Úmluvě o ochraně základních práv a svobod, Úmluvě proti mučení a Mezinárodním Paktu o občanských a politických právech, stejně jako v Listině základních práv EU a Listině základních práv a svobod ČR. Následně jsou představeny principy, na nichž spočívá správní soudnictví, tedy kasační princip a princip přezkumu ex tunc, a dále specifika soudního řízení ve věcech mezinárodní ochrany. Stěžejní částí práce je kapitola čtvrtá, která rozebírá výše zmíněné požadavky procedurální...
Druhy obcí v systému veřejné správy České republiky
Volf, David ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Práce je zaměřená na vymezení druhů obcí v systému veřejné správy České republiky, a to podle různých kritérií, které jednotlivé obce rozlišují. Práce obce rozlišuje podle jejich rozdílů v rámci samostatné působnosti obcí, kde je lze dělit podle jejich označení, tedy podle jejich ,,statutu", dále podle orgánů, které obec zřizuje, či naopak nezřizuje. Další rozdíly práce hledá v rámci přenesené působnosti obcí, kde je možné jednotlivé obce rozlišovat podle toho, v jakém rozsahu jsou pověřeny výkonem přenesené působnosti. Práce se podrobně věnuje statutárním městům a jejich odlišnostem od jiných obcí, ale i odlišnostem mezi jednotlivými statutárními městy. Za pozornost stojí i postavení městských části, či městských obvodů, územně členěných statutárních měst. Pro nastínění původu jednotlivých druhů obcí se práce z počátku věnuje i vývoji obecního zřízení na území dnešní České republiky, a to se zaměřením na jednotlivé druhy obcí. Práce se nevyhnula ani krátkému porovnání obcí a krajů. Část práce se věnuje hlavnímu městu Praze, které je subjektem svého druhu, jež obsahuje jak prvky územního samosprávného celku, tak vyššího územního samosprávného celku, a je vyčleněno z působnosti jak obecního, tak i krajského zřízení, a řídí se vlastním zákonem. Práce neopomíjí ani postavení městských částí hlavního...
Regulace lobingu v České republice včetně návrhu de lege ferenda
Kislingerová, Gabriela ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Regulace lobbingu v České republice včetně návrhu de lege ferenda Transparentní lobbing a jeho regulace je přirozenou, žádoucí a potřebnou součástí fungování demokratických států. Regulace lobbingu cestou právní úpravy by se měla stát podstatným prvkem transparentnosti demokracií v 21. století; podstatným prvkem integrovaného systémového rozvoje sbližování občanské společnosti s veřejnými institucemi, vzájemné důvěry a transparentnosti vzájemných vztahů. Měla by umožnit občanům demokratické společnosti vykonávat jejich právo na veřejnou kontrolu procesů spojených s tvorbou zákonů, legislativních norem nižší právní síly a dalších důležitých rozhodnutí. Tato diplomová práce popisuje současný stav (březen 2016) úpravy lobbingu v České republice a vybírá dle autora vhodné varianty řešení regulace lobbingu do budoucna. Z důvodu, že lobbing není v České republice současně nijak legislativně vymezen, často bývá pejorativně zaměňován s korupcí a je obecně špatně vnímán veřejností. Cílem této práce je nabídnout možné přístupy k řešení problematiky regulace lobbingu. Diplomová práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola se v prvních třech podkapitolách zabývá vymezením lobbingu v komunikačním procesu, obecnými a právními definicemi základních pojmů (lobbing, lobbista, lobbovaná osoba) a teoretickým...
Veřejnoprávní smlouvy
Háleková, Ivana ; Vedral, Josef (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
v českém jazyce Tématem diplomové práve jsou veřejnoprávní smlouvy. Veřejnoprávní smlouvy lze definovat jako dvoustranné nebo vícestranné právní úkony, které zákládají, mění nebo ruší práva a povinnosti v oblasti veřejného práva. Práce nabízí komplexní náhled na veřejnoprávní smluvy včetně jejích historického vývoje, aktualní právní úpravy a představení jednotlivých typů veřejnoprávních smluv. Veřejnoprávní smlouvy jsou jednou z forem činností veřejné správy. Je to institut, který byl právními teoretiky komentován již v době Rakouska-Uherska a též v období první republiky v první polovině dvacátého století. Důležitost tohoto institutu byla potlačena v období druhé svetové války a v období socialismu. Demokracie a především obecná právní úprava ve správním řádu účinném od roku 2006 je ale opět zařadila mezi významné právní instituty. Na veřejnoprávní smlouvy lze nahlížet jako na prostředek zapojení soukromých osob do oblasti veřejné správy. Práce je rozdělena do kapitol, lze ale říci, že se skládá z dvou větších částí. První část se zabývá pokusem o definici samotné veřejné správy. Pro pochopení problematiky veřejnoprávních smluv považuji za důležité pochopení fungování samotné veřejné správy. Tato část dále obsahu historický vývoj veřejnoprávních smluv, jejich definici, představení jednotlivých...
Institut stížnosti podle správního řádu
Adamec, Martin ; Prášková, Helena (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Shrnutí - Institut stížnosti podle správního řádu Rigorózní práce se zabývá problematikou zvláštního druhu stížnosti, kterým je stížnost proti určitému chování či postupu ve veřejné správě. Autor této práce stížnost obecně definuje jako individuální podání stěžovatele směřující k dosažení nápravy jím spatřovaných nedostatků. Prvek individuálnosti tento typ podání odlišuje od petic, pro které je naopak charakteristický zájem společný. Na rozdíl od práva petičního je však právní úprava stížností velmi problematická a nejednotná. Jedná se o pozůstatek dlouhodobě neřešeného stavu, kdy byly stížnosti upraveny kontroverzní vládní vyhláškou z roku 1958, k jejíž vydání tehdejší vláda vůbec nebyla zmocněna a která měla zároveň představovat dočasné provizorium. I přes pozdější polemiky ohledně její platnosti a závaznosti byla zrušena až k 1. lednu 2006, a to relativně bez náhrady. Do této doby docházelo k úpravě stížností v řadě zvláštních zákonů, ale obecná úprava scházela. Změnu měl přinést současný správní řád, který sice v původním vládním návrhu s touto úpravou vůbec nepočítal, ale v rámci pozměňovacích návrhů se do jeho textu tato problematika dostala. Ačkoliv by mělo být smyslem každého kodexu sjednocovat právní úpravu, v případě stížností se tomu tak nestalo a současný stav je stále charakteristický svou...
Odpovědnost za škodu způsobenou nezákonnou nečinností ve správním řízení
Trejbalová, Eva ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na odpovědnost za škodu způsobenou nezákonnou nečinností orgánu veřejné správy ve správním řízení. Práce se skládá z pěti kapitol, z nichž každá pojednává o jiném aspektu dané problematiky. První kapitola ve stručnosti představuje historický vývoj odpovědnosti za škodu ve veřejné správě a uvádí prameny právní úpravy v českém právním řádu. Kapitola druhá pojednává obecně o odpovědnosti za škodu podle zákona č. 82/1998 Sb., charakterizuje typ odpovědnosti správního orgánu za škodu při výkonu veřejné správy a vymezuje subjekty odpovědnostního vztahu. Třetí kapitola je zaměřena na tři základní předpoklady vzniku odpovědnosti za škodu: nesprávný úřední postup, vznik škody či nemajetkové újmy a příčinnou souvislost mezi nimi. Kapitola čtvrtá osvětluje nezákonnou nečinnost jako jednu z forem nesprávného úředního postupu. Tato kapitola je rozdělena do tří částí. První část se věnuje průtahům v řízení, druhá část nezahájení řízení ex officio a třetí část vlivu uplatnění prostředků ochrany proti nezákonné nečinnosti na odpovědnost za škodu. V kapitole páté jsou popsány dvě základní teorie příčinné souvislosti a rozdíly mezi nimi a rozdíly v oblasti jejich aplikace. Závěr v poslední kapitole obsahuje diskusi a úvahy de lege ferenda.
Odpovědnost za disciplinární delikty
Krameriusová, Lucie ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Resumé Cílem této diplomové práce je poskytnout ucelený přehled právní úpravy disciplinární odpovědnosti. Práce je z velké části informativní a popisná. Vzhledem ke spletité právní úpravě tématu se mi tento způsob jevil jako nejvíce vhodný. Samotná práce je rozdělena do dvanácti částí. Po úvodu následují nejprve kapitoly věnované obecné právní teorii. Jde především o rozbor správních deliktů s důležitou pasáží věnovanou rozlišení mezi správními a soudními delikty. Dále je součástí teoretického úvodu výklad zaměřený na správní trestání a principy, které jej ovládají a které zde hrají neméně významnou roli, než na jakou jsme zvyklí v rámci trestání soudního. Prostor je zde věnován i nedostatkům správního práva trestního, které jsou logickým důsledkem komplikované struktury právní úpravy. Čtvrtá kapitola se již úžeji zabývá správními disciplinárními delikty. Vedle stručného rozboru nadřazeného pojmu disciplinární delikt je tato část zaměřena na procesní úpravu kárného řízení a obecná specifika disciplinární odpovědnosti. Pátá kapitola reflektuje vliv evropského práva na úpravu a posouzení disciplinárních deliktů, neboť především Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod má v tomto směru zásadní význam. Následující kapitoly jsou věnovány již výhradně disciplinárním deliktům jednotlivých subjektů....
Právní postavení sousedů v procesech podle stavebního zákona
Šanovec, Přemysl ; Svoboda, Petr (vedoucí práce) ; Rajchl, Jiří (oponent)
Hlavním cílem této práce je poskytnutí vysvětlení právního postavení sousedů v procesech podle stavebního zákona za použití současné literatury a ustálené soudní judikatury. První část, označená jako Základní pojmy, je věnována popisu základních pojmů. První kapitola vysvětluje pojem stavby a pozemku. Druhá kapitola popisuje pojem souseda a vývoje tohoto pojmu do detailu, aby byly pokryty prostředky pro pochopení problematiky výkladu tohoto pojmu. Poslední kapitola první části zkoumá způsoby sousedovy obrany proti zásahům do jeho práv spojených s jeho nemovitým majetkem, kdy zvláštní pozornost je věnována základním náležitostem námitek, které jsou hlavním prostředkem sousedovy obrany, zatímco po obsahové stránce jsou námitky doplněny výkladem v příslušných kapitolách věnovaných jednotlivých procesům. Druhá část, označená jako Postavení souseda, je rozdělena do čtyř kapitol, kdy každá kapitola je věnována určité oblasti procesů podle stavebního zákona při zachování důrazu na sousedův pohled na věc. První kapitola popisuje územní řízení a jeho možné alternativy: veřejnoprávní smlouvu, zjednodušené řízení a územním souhlas. Druhá kapitola pokračuje s řízením o stavebním povolení a jeho alternativách: ohlášení stavby, oznámením stavby s certifikátem autorizovaného inspektora a změnou stavby před...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 80 záznamů.   začátekpředchozí70 - 79další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
22 Rajchl, Jaroslav
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.