Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 69 záznamů.  začátekpředchozí60 - 69  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vykladačská činnost Mikuláše z Lyry v Postille litteralis a její význam v křesťanské exegetické tradici
Lisý, Štěpán ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Pospíšil, Ctirad Václav (oponent) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Vykladačská činnost Mikuláše z Lyry v Postille litteralis a její význam v křesťanské exegetické tradici Exegetical Appoaches of Nicholas de Lyra in Postilla litteralis and Ins Role in Christian Tradition Štěpán Lisý Práce se zabývá vykladačskými principy v Postille litteralis Mikuláše z Lyry (1270- 1349), ve které se odráží misijní snahy křesťanů mezi židy i muslimy. Kompozice celého Lyrova komentáře je silně ovlivněna židovskými komentáři rabiho Šloma ben Jicchaka (Rašiho). Méně významný, ale patrný je vliv Avrahama ibn Ezry, Davida Kimchiho (Radaka) a Raymunda Martiniho. V závěru práce se potom autor věnuje vlivu Postilly litteralis na pozdější křesťanské učence s ohledem na dochované rukopisy na našem území.
Trojiční tajemství v životě církve v době Apoštolských otců a prvních apologetů
Mrázek, David ; Ventura, Václav (vedoucí práce) ; Pospíšil, Ctirad Václav (oponent)
RESUMÉ Cílem této diplomové práce je analyzovat trojiční tématiku v dílech apoštolských otců a prvních apologetů, tedy v bezprostřední po-novozákonní době, přibližně do poloviny 2. století. Zvláštní důraz je kladen na vztah mezi trojičním mysteriem a praktickým životem tehdejších křesťanů. Práce je rozdělena do tří základních okruhů: Nejdříve je věnována pozornost způsobu, jakým se mohl člověk setkat s tajemstvím Otce, Syna a Ducha svatého při svém vstupu do církevního společenství. Toto setkání se odehrávalo převážně v liturgii, která nám také zachovala nejstarší svědectví v podobě trojičních křestních formulí a vyznání víry. Křest ve jménu Trojice byl originální křesťanskou invencí iniciačního obřadu pocházejícího z židovské rituální praxe. Jím se umíralo dosavadnímu způsobu existence a vstupovalo do nového života s Otcem, Synem a Duchem svatým. Se křtem také úzce souviselo krédo, jehož podoba byla v tuto dobu transformována z původní, jednoduché christologické formule na formu trojiční, právě pod vlivem liturgické praxe. Druhá část si všímá toho, jakým způsobem se tajemství Trojice promítalo do praktického života církevního společenství i jednotlivých věřících. Církev je budována působením jednotlivých božských osob a celé Trojici také patří coby nadpřirozený organismus. Vzájemné společenství Otce, Syna...
Srovnání problematiky vztahu milost - svoboda u sv.Augustina a u sv. Bernarda
Pluhař, Jiří ; Pospíšil, Ctirad Václav (vedoucí práce) ; Novotný, Vojtěch (oponent)
Resumé Práce mi otevřela problém milosti a donutila mě ho "dobrovolně" nastudovat. Na naší fakultě se milost pro kombinované studium přednáší okrajově v důsledku nízké dotace hodin. Přitom v době barokního manuálu tvořil problém milosti samostatný traktát. Moderní doba sice přinesla změnu výuky a jedná se o vítané vylepšení. Problém milosti tím však neztrácí na důležitosti. Pokud člověk bere vážně ekumenické výzvy, pak je konfrontován s faktem, že je to právě problém milosti, který staví nejvíce překážek mezi katolickou a protestantské církve. Bez základních znalostí nauky o milosti lze jen velmi obtížně pochopit nauku o svátostech, církvi a věcech posledních. A co je mnohem důležitější, bez pochopení milosti, člověk nemůže poznat své pravé místo před Bohem. Bez zodpovězení otázky jaký je vlastně konkrétní vztah Boha k člověku, uvíznou veškeré teze o milujícím Bohu na mrtvém bodě. Je však příznačné, že lidsky uspokojivé řešení se skrývá spíše v modlitbě a pokorném ztišení, než v sebe lepší racionálně-teologické argumentaci. Filosofická úvaha zradila i takové velikány jako byl G. Leibniz nebo v nedávné době A. N. Whitehead. Špatně postavený problém milosti a svobody rozhodování může vést jednak ke snížení spásonosného činu Krista, tím že člověk je schopen spásy pouze vlastní silou, nebo k opačnému debaklu,...
Studium teologie v české františkánské provincii ve 20. st. (sonda do dějin české teologie)
Sadílek, František ; Pospíšil, Ctirad Václav (vedoucí práce) ; Novotný, Vojtěch (oponent)
Resumé Tato diplomová práce nese název STUDIUM TEOLOGIE V ČESKÉ FRANTIŠKÁNSKÉ PROVINCII VE 20. ST. (SONDA DO DĚJIN ČESKÉ TEOLOGIE). Protože téma nebylo ještě zatím celkově zmapováno, práce se více zabývá spíše historickým přehledům jednotlivých studijních projektů, které vzešly z iniciativy českých františkánů a nejvýznačnějším osobnostem a jejich dílům, než vlastní teologické analýze. Jako podklady pro tuto práci používám především rozhovorů s pamětníky, dále pak archivních materiálů a odborné literatury. Práce nejprve v krátkosti pojednává o historii františkánů v Čechách ve 20. století. Dále se pak věnuje čtyřem nejdůležitějším studijním projektům: Plánovanému filosofickému a teologickému františkánskému studiu v první polovině 20. století, projektu Studium catholicum, tajnému studiu teologie v období komunistické totality a současnému Institutu františkánských studií. Nejvíce prostoru je věnováno období totality a studiu tajné teologie. Mezi osobnostmi františkánské teologie se více zabývá životem a dílem Jana Kapistrána Vyskočila, Jana Evangelisty Urbana, Jana Baptisty Bárty a Ctirada Václava Pospíšila. Zmiňuje se také krátce o ostatních osobnostech mezi které patří např. B.J. Wilhelm, K. F. Minařík, A. J. Tobola, C.J. Kadlec, Z. B. Bouše, R. M. Jáchym, P. R. Beneš. Nakonec poukazuje na některé...
Kněz jako správce Božích tajemství (trojí úkol kněze).
Paseka, Jan ; Brož, Prokop (vedoucí práce) ; Pospíšil, Ctirad Václav (oponent)
Resumé Diplomová práce s názvem "Kněz jako správce Božích tajemství" (trojí úkol kněze), si klade za cíl ukázat, co všechno patří k úkolům kněze. Mnohdy se považuje za jeho službu pouze vysluhování svátostí. Tato práce ukazuje, jak se na toto téma dívá II. vatikánský koncil, konkrétně dekret o službě a životě kněží Presbyterorum ordinis v článcích 4 - 6. Kněžská služba v sobě zahrnuje učit, posvěcovat a vést. Tyto úkoly nemá pouze biskup, ale i kněz, který je jeho pomocníkem. Práce začíná pohledem na teologií kněžství (v Novém zákoně), teologií kněžství na II. vatikánském koncilu, všeobecným kněžstvím a kněžskou službou, která je zastoupena v mnoha oblastech veřejného života. Vlastní část diplomové práce obsahuje tři kapitoly, z nichž se každá věnuje jednomu úkolu kněze (učit, posvěcovat a vést), a ptá se, jaký konkrétní smysl má ten daný úkol, jakou roli hraje v církvi, v životě kněze, jak by ho měl kněz plnit, jak je k němu pověřen, jak se plnění tohoto úkolu promítá do života kněze a do jeho spirituality. Cílem této práce je poukázat na tři úkoly kněze, které se navzájem doplňují a vytvářejí jednotu, v jejímž rámci se spojují biskup a kněz, ve službě pro spásu všech lidí.
Relevance Lonerganovy teorie poznání pro metodu v teologii
Regner, Jan ; Pelc, Bogdan (vedoucí práce) ; Pospíšil, Ctirad Václav (oponent)
Relevance Lonerganovy teorie poznání pro metodu v teologii Jan Regner Resumé V práci nazvané "Relevance Lonerganovy teorie poznání pro metodu v teologii" se autor pokusil poukázat na přínos díla Bernarda Lonergana, zvláště jeho svérázné teorie poznání, pro teologickou metodologii. U základů této práce leží otázka, nakolik je i dnes důležité, aby se teologie zabývala svou metodou a otevřela se interdisciplinárnímu dialogu s přírodními vědami na jedné straně a filozofií na straně druhé. Po úvodu následuje kapitola s úvahou nad situací a úkoly teologie v době rychlých socio-kulturních proměn. Několik řádků autor věnuje Lonerganovu životu a dílu. Nechybí ani malý exkurz do teorií pravdy, nezbytný k předběžnému zařazení Lonerganova pojetí mezi nejdůležitější noetické pozice. Popis hlavních rysů Lonerganovy teorie poznání, v které autor popisuje strukturu lidského poznání, stanoví zásadní část této kapitoly. Náčrtem jednotlivých poznávacích operací, které dělí na úroveň empirickou, intelektuální a racionální, se Lonergan pokusil položit základy k jakési univerzální metodě, aplikovatelné nejen v přírodních vědách, ale také v teologickém bádání. Kapitolu uzavírá distinkce mezi latentní a explicitní metafyzikou. V následující kapitole pak autor hledá odpověď na otázku, jaká je metoda, či spíše metody v teologii....
Tajemství nadpřirozenosti.
Janák, Filip ; Brož, Prokop (vedoucí práce) ; Pospíšil, Ctirad Václav (oponent)
RESUMÉ Tajemství nadpřirozenosti Tato práce se, stručně řečeno, věnuje vztahu mezi lidskou přirozeností a milostí/nadpřirozeností. Je analýzou několika kapitol díla Le mystere du surnaturel (Tajemství nadpřirozenosti) francouzského teologa kardinála Henri de Lubaca. Jeho životní příběh a částečně také jeho dílo je představeno v první části. Druhá část se již věnuje samotnému dílu a je rozdělena do osmi kapitol. Nejprve je představena historie teologických úvah o přirozené touze člověka vidět Boha a jejím naplnění. Zde jsou také vysvětleny základní pojmy celé práce: přirozenost, nadpřirozenost, milost. Ve druhé kapitole se do středu pozornosti dostává vztah mezi člověkem a Bohem. V této kapitole se nachází základní myšlenkové linie celé práce. Analýzou pojmu "přirozenost" se zabývá třetí kapitola. V následující kapitole je pozornost věnována situaci "pohanů", kteří neznali (neznají) touhu lidského ducha ani její naplnění. K "tajemství nadpřirozeného osudu člověka" je možné přistupovat různě. Jak se k němu staví rozum a jakým způsobem je přijímáno ve víře, ukazují následující dvě kapitoly. V předposlední kapitole se uvažuje o přirozené touze, posledním cíli a přirozené blaženosti. Závěrem je pojednáno o poznatelnosti přirozené touhy a nutnosti Zjevení v poznávacím procesu. Přínosem této práce je, že se pod...
Smysl utrpení ve světle křesťanské víry a mužská a ženská tvář Božího milosrdenství
Lukavská, Jana ; Pospíšil, Ctirad Václav (vedoucí práce) ; Kohut, Pavel Vojtěch (oponent)
Resumé Smysl utrpení ve světle křesťanské víry a mužská a ženská tvář Božího milosrdenství V této diplomové práci jsem si stanovila za cíl pokusit se více porozumět smyslu lidského utrpení a hlouběji nahlédnout smysl lidského strádání. Chtěla jsem si ujasnit, jaký pohled na tajemství utrpení poskytuje Zjevení, ale také jeho následná teologická reflexe. Druhým motivem volby tématu byla skutečnost, že systematická i dogmatická teologie dnes usilují o zřetelnější propojení svých závěrů s každodenní praxí křesťanského života. V prvé řadě jsem se pokusila zkoumat rozdíly mezi mužskou a ženskou podobou utrpení ve Starém i Novém zákoně. Hlubší vhled do tajemství utrpení jsem hledala i v některých mimobiblických textech, které nabízí Magisterium katolické církve, a z této perspektivy jsem se také pokusila zkoumat a srovnat dva velké světce současné doby, jejichž život se vyznačoval dokonale zpracovaným utrpením. V závěru jsem se pokusila o zhodnocení toho, jak se teoretické výpovědi na rovině dogmatické teologie spojují s tím, co ve svém působení v sociální oblasti dennodenně zakouším. Věřím, že konkrétní pohled na trpící lidi může vrhnout nové světlo do oblasti dogmatické teologie, a jsem přesvědčena že pochopení utrpení, které teologie a víra nabízejí, může být naopak velkou pomocí konkrétním lidem. Domnívám se,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 69 záznamů.   začátekpředchozí60 - 69  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.