Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 138 záznamů.  začátekpředchozí129 - 138  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Specifika učební morálky žáků 9. ročníků ZŠ
Srbová, Štěpánka ; Vališová, Alena (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na specifiku učební morálky žáků 9.ročníku ZŠ. Její podstatou je výzkum provedený mezi žáky 9.ročníků a jejich pedagogy. Provedené výzkumné šetření se zabývá kolísáním učební morálky v průběhu školního roku v souvislosti s přijetím ke studiu na střední školu. Výsledky tohoto výzkumu potvrzují vyslovenou hypotézu a na základě závěrů jsou navrhována možná řešení, jak zmenšit rizika spojená s poklesem učební morálky.
Volba povolání zdravotní sestry
Hlinovská, Jana ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Tato rigorózní práce se věnuje problematice volby povolání zdravotní sestry. Cílem práce bylo zmapování sociálních a osobnostních faktorů první fáze profesní orientace. Vnější (sociální) a vnitřní (osobnostní) kategorie jsou velmi těsně provázány, vzájemně se ovlivňují, působí na ně řada situačních faktorů. Část práce si kladla za úkol zaznamenat rozdíly vybraných proměnných u dospívajících v jednotlivých ročnících studia a pokoušela se zmapovat některé rozdíly ve výsledcích a závěrech výzkumu, který byl realizován O. Gabrielovou v roce 1991. V empirickém retrospektivním zkoumání jsme se snažili vysvětlit příčinné vztahy na základě kvantitativního zpracování dat. Statistický výběrový soubor tvořilo 422 respondentů, žáků a žákyň tří zdravotnických škol, kteří ve školním roce 2003/2004 navštěvovali denní studium oboru všeobecná sestra. V rámci výzkumné metody jsme vytvořili nový výzkumný nástroj Dotazník pro žáky a žákyně stl~ední zdravotnické školy. Naše výzkumné šetření potvrdilo hlavní hypotézu, která se týkala obecnějších vazeb a zahrnovala v sobě více dílčích hypotéz. Do volby stl'ední zdravotnické školy a do volby povolání zdravotní sestry intervenují u žáků a u žákyň stl~ední zdravotnické školy vnější faktory a vn itl'n í faktory. Námi oslovené dospívající bylo možné rozdělit na dvě skupiny. První...
Příspěvek výuky na vyšších zdravotnických školách k humanizaci poskytované péče v praxi
Pořádková, Miluše ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
V rigorosni pnici poukazujeme na vYukovou problematiku na vyssich zdravotnickYch skolach voblasti osobnostniho rozvoje absolvenm studijniho oboru vseobecna sestra. Vychovu a vzdelav:ini sester, jez by v praxi melo pnspivat k humanizaci poskytovane oserrovatelske pece a napomoci sestram k citlivemu pnstupu k nemocnym. Uvadime strukturu vzniku vyssich zdravotnickYch skol a zamefujeme se na soucasny stay vYuky na vyssich zdravotnickYch skolach. SnaZime se poukazat na oblasti rozvoje osobnostni vYchovy v terciami sfete, ktere je vhodne pojmout tak, abychom postupne pnspeli k zadouci humanizaci osetrovatelske pece v praxi. Prakticka cast rigorosni prace je pak venov:ina serreni na SZS v Kladne se zamerenim na podminky vYuky, vyuziti aktivizujicich metod ve vYuce a pnstupu vyucujicich ke studenmm vyssi skoly. Samotne serreni je zamereno na vyucujici a samostatne na studenty, abychom mohli porovnat Uhel pohledu na problematiku vYchovy k humannimu oserrovatelstvi, techto dvou dUleziiYch akteru ve vyucovacim procesu. Soucasti teto kapitoly je rovnez tabulkove a graficke znazomeni vYsledku jednotlivYch setreni a celkoveho shmuti vYsledku sledovanych souborn, vcetne navrzenych opatreni. Cilem prace je poukazat na vYznam vYuky osobnostne socialniho rozvoJe (mravniho a hodnotoveho) i v terciami sfere vzdelav:ini. Na...
Etická výchova a její místo v kurikulu základního vzdělávání
Kachlík, Jan ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Rigorózní práce na téma Etická výchova a její místo v kurikulu základního vzdělávání se snaží reflektovat společenskou naléhavost problematiky etické výchovy a morálního rozvoje individua. Práce se proto orientuje na etiku a vývoj etického myšlení, společensko kulturní podmínky současné společnosti a podmínky morálního rozvoje individua. Výchova a školní výchovně vzdělávací působení je zdůrazněna jako důležitý formativní prvek, který působí na rozvoj jedince a plní významnou socializační úlohu. Po úvodním vymezení základních pojmů se práce věnuje stručnému nástinu vývoje eticko filozofického myšlení, jehož evropské kořeny hledá v antice a křesťanském náboženství a sleduje je k pluralitě soudobých etických koncepcí. Dále se zaměřuje na sociální existenci člověka a věnuje se morálnímu rozvoji individua a interakci formativních činitelů, kteří v tomto procesu působí. Všímá si individuálních osobnostních dispozic jedince v procesu vývoje i nejvýznamnějších vnějších formativních činitelů, jako jsou rodina, vrstevnické skupiny a celkové společenské působení. Ve druhé polovině se práce zaměřuje na etickou výchovu jako na oblast výchovně vzdělávacího působení, přičemž obrací pozornost především na druhý stupeň základního vzdělávání. Cílem práce není obhájit etickou výchovu jako samostatný výchovně vzdělávací...
Výchova k úctě ke stáří
Klevetová, Dana ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce) ; Votavová, Milada (oponent) ; Lorenzová, Jitka (oponent)
SHRNUTI/SUMMARY Stojime na prahu 21. stoleti, kdy se v;'razne zmenila a bude se i nadale menit demograficka struktura populace - snizovanim porodnosti, prodluzovanim stredni delky zivota, zvysovanim se poctu osob vyssiho veku. Poprve v historii lidstva existuji v jednom casovem horizontu ctyfi vekove kategorie, ktere nemaji zcela ujasnene vzajemne role. Modemi rodina meni svou strukturu a vzajemne rodinne vazby. Stat castecne prevzal na sebe nektere rodinne funkce a seniorska populace osvobozuje sve mlade od povinnosti a stredni generace neciti zodpovednost pripravit se na vlastni stari ani vest sve deti k ucte ke stari. Atributem soucasne spolecnosti je tvrdy individualismus, usili dosahnout vzdelani, vytvareni osobitych zivotnich stylu, mizi schopnost pochopeni, ze clovek potrebuje zit s druhym a pro druhe a tak se nedafi dosahovat kvalitnich vzajemnych lidskych vztahu. Nekam se vytrlici laska k cloveku a pochopeni pro odlisnosti jinych. Stafi lide ztraceji dustojny kredit a citi se ohrozeni dobou, ve ktere ziji a upozomuji na nevhodne spolecenske klima a vYchovne vzory pro soucasnou mladez. Vychova je jedna ze zakladnich socialnich funkci, ktera spociva ve formovani osobnosti cloveka a jeho zivotnich postoju k vytvareni hodnotoveho principu, kde je zakladem schopnost chapani mezilidskych vztahu,...
Vliv výchovných postojů rodičů na utváření odpovědnosti jedince vůči sobě a okolí
Tůma, Daniel ; Lorenzová, Jitka (oponent) ; Pelikán, Jiří (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá tématem odpovědnosti jako multifaktoriální a interdisciplinární filozofickou, pedagogickou a psychologickou kategorií, zkoumá etiologii jejího utváření a zakořenění do osobnostní struktury jedince ve výchovném procesu. Zabývá se zároveň názory a výsledky výzkumů mnoha odborníků o utváření odpovědnosti v různých výchovných přístupech rodičů v komparaci s výsledky empirické sondy, která byla učiněna ve třiceti rodinách. Zároveň práce nabízí otázky týkající se hranic odpovědnosti, její souvislosti s lidskou identitou a poukazuje na konotace odpovědnosti vůči okolí s odpovědností vůči sobě. 120
Chápání smysluplnosti života jako součást změny životního stylu
Grolbertová, Martina ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Votavová, Milada (vedoucí práce)
Diplomová práce popisuje logoterapii a existenciální analýzu v pojetí V. E. Frankla a jeho následovníkll A. Uingleho a E. Lukasové. Zachycuje hlavní filozofická východiska, techniky a metody práce tohoto psychoterapeutického přístupu a vymezuje jeho vztah k psychoanalýze a individuální psychologii. Usilování o smysluplnost života je v této práci uchopena jako jeden z důležitých aspektll dospívání, který je u dospívajícího problémového uživatele drog významným faktorem, jež může ovlivňovat jeho aktuální psychický stav i vztah k budoucnosti. Empirická sonda vypracovaná na základě anamnestických dat a Logo-testů na deseti dospívajících problémových uživatelích drog postihuje některé faktory ovlivňující chápání smysluplnosti života a jejich vztah k budoucí prognóze v rámci abstinence a změny životního stylu.
Metakognice jako kompetence žáka základní školy. Teoretické základy metakognitivní činnosti v kontextu rozvoje učební kompetence žáka základní školy
Kořínková, Iveta ; Pelikán, Jiří (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce)
Cílem mé práce bylo posoudit, zda mezi kompetence žáka základní školy patří metakognice. Ve školní praxi rozeznáváme dvě úrovně kognitivních procesů, nižší a vyšší. Nižší úroveň souvisí se školním vyučováním a tvoří předstupeň vyšších poznávacích kategorií. Se snižováním vázanosti na školní vyučování se rozvíjí druhá úroveň kognitivních funkcí. Dítě, které je schopno naplnit i prvky vyšší kognitivní úrovně, je schopno metakognitivního uvažování - řídí, plánuje a kontroluje svou činnost. Nejdostupnější didaktická pomůcka, která může pomoci v rozvoji vyšší kognitivní úrovně, je učebnice. V empirické části jsem se věnovala obsahové analýze učebních úloh učebnic. Vyhledávala jsem takové učební úlohy, které přispívají k rozvoji kognitivních a metakognitivních procesů. Výzkum potvrdil, že učebnice takové úlohy obsahují. Jsou v nich ale zastoupeny učební úlohy, které rozvíjí spíše kognitivní procesy první úrovně než kognitivní procesy druhé úrovně, které korespondují se schopností metakognice.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 138 záznamů.   začátekpředchozí129 - 138  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
8 Pelikán, Jakub
1 Pelikán, Jan
3 Pelikán, Jaroslav
3 Pelikán, Jiří
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.