Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 125 záznamů.  začátekpředchozí77 - 86dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
ELPAC testing and real ATC language use
Přívorová, Magdaléna ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Farrell, Mark Robert (oponent)
Bakalářská práce se zabývá porovnáním obsahu ELPAC (English Language Proficiency for Aeronautical Communication) testu s používáním anglického jazyka během práce řídícího letového provozu. V teoretické části je představen vývoj a obsah testu; praktická část se zaměřuje na porovnání, které je založené na analýze výskytu jednotlivých leteckých frazeologických spojení. V závěru jsou projednány výsledky porovnání a nabídnuta možná řešení. Klíčová slova: jazyková dovednost, letectví, ELPAC
Comparative Analysis of Czech, English and German Proverbs in Jirotka's Saturnin
Sehnalová, Kamila ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Tato práce analyzuje a srovnává typické rysy a tendence českých, anglických a německých přísloví na základě knihy Saturnin (Zdeněk Jirotka). Teoretická část shrnuje problematiku definice přísloví, dále se teoreticky zabývá různými způsoby překladu přísloví a v neposlední řadě představuje konkrétní specifika přísloví v jednotlivých jazycích. V praktické části jsou poté z různých hledisek analyzována přísloví, která jsou obsažena v originálu knihy Saturnin a jejím anglickém a německém překladu (např. z hlediska existence a neexistence jednotlivých přísloví, motivace, rozdílů ve významu, básnických a gramatických rysů apod.). Cílem této práce je posoudit, do jaké míry se od sebe přísloví jednotlivých jazyků liší a naopak, jaké společné tendence dané jazyky ve svých příslovích vykazují. Klíčová slova: přísloví, čeština, angličtina, němčina, překlad, Saturnin
Comparative analysis of transparency of selected idioms
Pěničková, Barbora ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Morgan, Craig Alan (oponent)
Tato práce se zabývá vybranými českými a anglickými idiomy a jejich transparentností. Jejím hlavním cílem je ověřit tvrzení, že znalost významu jednotlivých komponentů idiomu může pomoci snížit jeho neprůhlednost, avšak zpravidla není dostačující proto, aby se idiom stal zcela transparentní. Teoretická část je zaměřena na definici idiomu a transparentnosti, zpracování a interpretaci idiomů, rozdíly mezi českým a anglickým jazykem a korespondenci vybraných českých a anglických idiomů. Praktická část popisuje výzkum s českými a anglickými rodilými mluvčími, který byl proveden za účelem ověření hypotézy této bakalářské práce. Klíčová slova: idiom, transparentnost, metafora, metonymie, všeobecná znalost, protoindoevropský jazyk, analytický jazyk, syntetický jazyk, korespondence
Weak forms of function words with special focus on the word that pronounced by Czech learners
Dostál, Matěj ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Tato práce se zabývá silnou a slabou formou výslovnosti funkčních slov v anglickém jazyce. Teoretická část je zaměřena na funkci slabých forem výslovnosti a popisuje pravidla jejich výskytu. Dále také nastiňuje různé přístupy lingvistů k důležitosti slabých forem pro nerodilé mluvčí anglického jazyka. Praktická část práce zkoumá výslovnost silné a slabé formy slova that u českých studentů a zjišťuje, do jaké míry silnou formu v odpovídajících situacích korektně redukují.
English as a Lingua Franca in the Context of the Czech Educational System
Kadlecová, Hana ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Angličtina je statisticky více využívána pro komunikaci mezi lidmi, kteří nejsou rodilí mluvčí. Přesto je ve výuce angličtiny místo mezinárodní komunikace stále kladen důraz na osvojení tohoto jazyka z důvodu komunikace s rodilými mluvčími. Tato práce představuje koncept angličtiny jako lingua franca a uvádí příklad pozitivních změn ve výuce angličtiny, které by mohlo přinést uznání a implementace tohoto konceptu. Deset učitelů angličtiny vyplnilo dotazník zaměřený na jejich názory ohledně základních tezí teoretického výzkumu angličtiny použité jako lingua franca. Například to byl jejich přístup k tomu, jakou roli pro učitele hraje být rodilý mluvčí, či jejich názor na gramatické chyby. Jako výsledek vyšlo najevo, že ačkoli dochází k pomalé změně názorů, stále přetrvává tradiční koncepce učení angličtiny orientovaná na jazyk rodilého mluvčího, který představuje cíl a kritérium pro hodnocení studentů. Teoretický výzkum a analýza dotazníků poukazují na nutnost dále zkoumat koncept angličtiny použité jako lingua franca a zohlednění výsledků výzkumu v přístupu k učení angličtiny. Jedině tak budou studenti připravováni na skutečnou podobu globálně používané angličtiny. Klíčová slova: angličtina jako lingua franca, osvojování druhého jazyka, rodilý mluvčí, chyba, variace
Teaching English to Deaf Students
Kalivodová, Tereza ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Bojarová, Marie (oponent)
Anotace: Tato bakalářská práce se zaměřuje na vyučování anglického jazyka u studentů, kteří jsou neslyšící. Cílem teoretické části práce je představit možné odlišnosti ve výuce cizího jazyka, které vycházejí z odlišné identity neslyšících studentů. Praktická část práce si klade za cíl představit možné metody, které mohou učitelé ve své výuce využít. Také popisuje náslechové hodiny angličtiny na školách pro sluchově postižené.
Pronunciation of words of French origin in contemporary English
Procházková, Jana ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Matuchová, Klára (oponent)
Anotační list Název bakalářské práce: Výslovnost slov francouzského původu v současné angličtině Klíčová slova: Anglický jazyk, francouzský jazyk, výslovnost, souhláska, samohláska, slovní přízvuk, pravopis, výpůjčka. Abstrakt: Bakalářská práce Výslovnost slov francouzského původu v současné francouzštině se zabývá slovy přejatými do angličtiny z francouzštiny, a to z hlediska jejich výslovnosti. Cílem je pojmenovat základní rozdíly a zjistit, zda je v nich existuje určitá pravidelnost nebo tendence. Teoretická část podává základní informace o historii anglického jazyka, s důrazem na slova vypůjčená z francouzštiny. Dále zkoumá fonetické systémy těchto dvou jazyků. Praktická část zkoumá metodou srovnávací analýzy výslovnost jednotlivých lexikálních jednotek, hlavně změny, kterými projdou. Výzkum ukázal, že můžeme pozorovat určité tendence, ale vždy se mohou objevit výjimky. Také se ukázalo, že výslovnost samohlásek je méně předvídatelná než výslovnost souhlásek a že změny v jednotlivých hláskách úzce souvisí s pravopisem a s přízvukem daného slova.
Role of interactive computer word games in English vocabulary acquisition
Banáková, Lucia ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá možnosti, které nabízí počítačové výukové hry studentům angličtiny jako cizího jazyka v problematice učení slovní zásoby. Vzhledem k tomu, že důraz práce je kladený na praktickou část, skládá se teoretická část z omezeného výběru relevantních teorií a konceptů v oblasti osvojování slovní zásoby a počítačových výukových technologií. Praktická část představuje původní autorsky navrženou a naprogramovanou počítačovou výukovou hru na rozšiřování slovní zásoby a následně prověřuje její funkčnost a nápomocnost prostřednictvím experimentu a dotazníkového šetření mezi středoškolskými studenty angličtiny. Poslední kapitola nabízí analýzu výsledků výzkumu a navrhuje možné vylepšení a rozšíření představené hry do budoucnosti.
Anglicisms as a means of teenage identity construction in the virtual environment
Lipková, Eva ; Matuchová, Klára (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
Diplomová práce se zabývá tím, jak současní čeští adolescenti používají ve virtuálním prostředí anglicismů a jaký vliv může toto použití mít na vytváření identity. Cílem práce je dokázat, že v daném vzorku respondentů mohou být anglicismy považovány za typický prvek skupinové identity dospívajících na internetu. Teoretická část tvoří odborný rámec a vysvětluje základní pojmy - identitu, její propojenost s jazykem, sebevyjádření, dospívání a vzájemné působení všech těchto prvků ve virtuálním prostředí. Praktická část potom uvádí výsledky výzkumu, zdůvodňuje volbu komparativní metody a potvrzuje úvodní hypotézu. V závěru jsou uvedeny interpretace získaných informací a domněnky. Klíčová slova: identita, sebevyjádření, hledání sebe sama, zkoušení možných "já", virtuální prostředí, dospívání, zpětná vazba vrstevníků, jazyk, anglicismus.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 125 záznamů.   začátekpředchozí77 - 86dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.