Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  předchozí11 - 15  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
The Weekend of Dermot & Grace: Eugene R. Watters' Long Modernist Poem
Světlík, Martin ; Markus, Radvan (vedoucí práce) ; Theinová, Daniela (oponent)
Literární odkaz irského básníka, prozaika, dramatika a esejisty Eugena Rutherforda Watterse (později publikujícího pod jménem Eoghan Ó Tuairisc) zahrnuje jak díla v angličtině, tak práce psané irsky. Tento významný představitel irského modernismu byl však dosud z velké části přehlížen literární kritikou. Tato diplomová práce se zaměřuje na Wattersovu ambiciózní dlouhou modernistickou báseň The Week-End of Dermot and Grace (Víkend Dermota a Grace) vydanou roku 1964, které se doposud dostalo pouze zběžného kritického zhodnocení. Po formální stránce báseň vykazuje spřízněnost s díly vysokého modernismu, zvláště pak s poezií T.S. Eliota, a to především co do mnohoznačnosti Wattersova jazyka, který využívá široké škály intertextuálních referencí. Po stránce tematické se báseň dotýká shození první atomové bomby na Hirošimu 6. srpna 1945 americkým letectvem. Tato přelomová událost na Watterse silně zapůsobila a inspirovala ho k úvahám o podstatě víry, civilizace, technologie a kolektivní viny v kontextu irské neutrality za druhé světové války. Zkáza japonského města ve jménu západních hodnot ho též přiměla uvažovat nad rolí básníka a poezie v moderním "atomovém věku". Vzhledem k výše zmíněným atributům Wattersovy básně bylo jakožto metoda této práce zvoleno detailní čtení zohledňující historické,...
From the Woods of Raasay to Glasgow Streets: Poetry of Place in the Works of Sorley MacLean and Derick Thomson
Poncarová, Petra Johana ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Markus, Radvan (oponent)
Tato práce se zabývá problematikou poezie místa v díle dvou nejvýznamnějších osobností gaelsky psané skotské poezie dvacátého století, Sorleyho MacLeana (Somhairle MacGill-Eain, 1911-1996) a Dericka Thomsona (Ruaraidh MacThòmais, 1921-2012). Oba autoři se místům ve své tvorbě intenzivně věnovali, avšak každý z nich přistupoval k poezii místa z jiného úhlu pohledu: MacLeanova tvorba je zároveň hrdě lokální a okázale mezinárodní a zcela přirozeně se v prostoru jedné strofy přesouvá ze skotského ostrova Skye do Španělska či Ruska, zatímco Derick Thomson zkoumá, jakým způsobem prostředí skotských Západních ostrovů, konkrétně ostrova Lewis, působí na lidské myšlení, vnímání a paměť. Thomson byl rovněž jedním z nejdůležitějších básníků, kteří se ve své tvorbě věnovali městu Glasgow. První kapitola překládá důvody, proč byli pro rozbor a porovnání zvoleni právě tito dva autoři, objasňuje strukturu práce a použité metody a vysvětluje, co je v práci míněno pojmem "poezie místa". Dále shrnuje různé teoretické přístupy k místům a historii poezie místa ve skotské gaelské literatuře osmnáctého a devatenáctého století, neboť oba autoři byli s touto tradicí detailně obeznámeni a často na ni reagovali a různými způsoby ji přetvářeli. Druhá kapitola uvádí čtenáře do jazykového, společenského a kulturního kontextu...
The Evolution of the Hero and the Villain
Čabartová, Kristýna ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Markus, Radvan (oponent)
Thesis Abstract - Czech Tato práce byla zaměřena na identifikaci jednotlivých změn v charakteru hrdiny a zloducha a na určení sociálně-kulturních faktorů, které je ovlivňují (jako jsou globalizace, náboženství a feminismus). Zvláště se zaměřuje na trendy spojující určité charakteristické vlastnosti hrdinů a zloduchů a snižující rozdíly mezi nimi až do bodu, kdy se sympatie čtenáře posouvají od hrdiny k zloduchovi. Hypotézou je, že morální relativismus, jehož popularita se působením globalizace rozšířila, je nejdůležitějším faktorem, který se zasloužil o popularitu trendů, spojujících vlastnosti hrdinů a zloduchů. Vzhledem k velkému počtu ostatních faktorů jsem se zaměřovala především na analýzu vlivů přítomných v jednadvacátém století a jen stručně nastínila jejich historický vývoj. Primární důraz byl kladen na moderní fantasy literaturu se zaměřením na hlavní postavy. Budou se analyzovat změny v jejich popisu, vlastnostech a způsobu, jakým je jejich chování zobrazeno, zatímco se pokusím prozkoumat sociologické důvody těchto změn. První kapitola poskytla podrobnou definici pojmu fantasy a charakteristiku hrdiny a zloducha a došla k závěru, že se tyto pojmy neustále vyvíjí, a že je nyní jejich význam příliš široký na to aby mohl charakterizovat postavy. Ve druhé kapitole byl stručně popsaný vývoj fantasy od...
The Liturgy of Revolution: Political Theory of Patrick Pearse between Catholicism and Modernism
Ruczaj, Maciej ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Markus, Radvan (oponent) ; Ní Ghaibhí, Róisín (oponent)
Velikonoční povstání v Dublinu v roce 1916 je často popisováno s důrazem na prolínání nacionalismu a náboženské symboliky spásy skrze utrpení. Právě silná přítomnost náboženského diskurzu v odkazu lídra a hlavního ideologa povstání, Patricka Pearse, byla hlavní příčinou jeho posmrtného "vítězství" - Velikonoční povstání bylo vnímáno jako základní stavební kámen identity nového Irska. Ze stejných důvodů byl však také odsuzován, a to jako duchovní otec militantního a sektářského křídla irského republikanismu ve 20. století. Tato politizace debaty o Pearseově odkazu způsobila, že jen vzácně bylo jeho myšlení zkoumáno sine ira et studio. Tato disertace, po obecném uvedení do problematiky recepce Pearsova myšlení a teoretickém a historickém vymezení vztahů mezi nacionalismem a náboženstvím v evropském a irském kontextu, se zaměřuje na nové přezkoumání náboženských základů Pearsova myšlení o národu a nacionalismu. Pearsův nacionalismus je prezentován jako syntéza náboženských motivů a romantických a modernistických vlivů. Jeho základem je dynamický mechanismus transpozice symbolů a motivů ze sféry teologie do uvažování o národu, který nazývám translatio sacrii. Působení tohoto mechanismu je dokládáno analýzou řady Pearsových politických pamfletů a literárních děl, především z posledního období jeho...
Ironické mýty a rozbité obrazy: Reflexe povstání roku 1798 v irském románu a dramatu dvacátého století
Markus, Radvan ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Procházka, Martin (oponent) ; Mac Craith, Micheal (oponent)
Irské povstání roku 1798 je společně s předcházející dekádou právem považováno za přelomovou událost ve vytváření irské národní identity. Proto nepřekvapí, že na poli historiografie i literatury dalo podnět k vzniku velkého množství často si odporujících interpretací. Tato studie se soustředí na historické romány a divadelní hry napsané o povstání jak v anglickém, tak i irském jazyce v průběhu dvacátého století, zvláště pak po roce 1916. Ve středu pozornosti stojí interpretace zmíněné události obsažené v těchto literárních dílech, které jsou srovnávány s různými pohledy na rok 1798 vzniklými na půdě irské historiografie. Vzhledem k tomu, že se na povstání zvláště od sedmdesátých let dvacátého století pohlíží ve světle pozdějšího konfliktu v Severním Irsku, hraje tato spojitost v analýze významnou roli. Na teoretické úrovni čerpá disertace z poznatků Haydena Whitea, jenž, jak známo, uvedl v pochybnost hranici mezi zpracováním dějinných událostí v historiografii a literární fikci. Tento relativismus je zároveň doplněn vybranými prvky filozofie Paula Ricoeura, která klade důraz na nevyhnutelné etické otázky se zobrazením dějin spojené. V souladu se svými teoretickými východisky zkoumá studie možný přínos interpretací historie obsažených v literatuře. Z hlediska obsahu je zdůrazněna skutečnost, že...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   předchozí11 - 15  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
2 Markus, Radek
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.