Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Molekulární podstata vývojových odchylek pohlaví u člověka
Kopanicová, Eliška ; Šípek, Antonín (vedoucí práce) ; Liška, František (oponent)
Vývoj vnitřních i vnějších pohlavních orgánů u člověka je ovlivněn na chromosomální, genové, ale i hormonální úrovni. Různé mutace na chromosomové i genové úrovni narušují regulační kaskády, které ovlivňují další vývoj orgánů. Kaskády jsou tak narušeny a způsobují variabilní vývojové vady jak vnitřních, tak vnějších pohlavních orgánů. Cílem práce je shrnutí těchto molekulárních procesů, které dále ovlivňují vývoj pohlavních orgánů u člověka, možných vývojových chybách a jejich fenotypových následujících projevech. Klíčová slova: Pohlavní orgány, vývojové vady, geneticky podmíněná onemocnění
Centrioly spermie a jejich úloha v reprodukci
Vlčková, Monika ; Frolíková, Michaela (vedoucí práce) ; Liška, František (oponent)
Centrioly jsou evolučně konzervované proteinové struktury složené z mikrotubulů. V somatických buňkách centrioly slouží jako bazální tělísko řasinek a bičíků a umožňují sestavení pericentriolárního materiálu, a tím vznik centrosomu. Centrosom je organela, bez jejíž přítomnosti nejsou živočišné buňky schopné jaderného dělení. Centrioly nevznikají de novo a k jejich formaci je vždy nutná přítomnost již existující centrioly. Vzhledem k tomu, že ve vajíčku, na rozdíl od spermie, nejsou v době oplození přítomné žádné centrioly, je nositelem centriol spermie, a tudíž jsou všechny centrioly nově vznikajícího organismu paternálního původu. Ve spermiích nalezneme centrioly dvě - proximální válcovitého tvaru a distální, která je k proximální umístěna kolmo. Centrioly spermie jsou základem pro vznik spermatického bičíku a po oplození tvoří mitotické vřeténko zygoty, nezbytné pro rovnoměrnou distribuci DNA a rozdělení buněk. Z výše uvedeného vyplývá, že přítomnost centriol ve spermii je u savců esenciální a jejich defekty mohou vést k samčí sterilitě nebo poruchám vývoje embrya. Centrioly spermie se ale od centriol somatických buněk svou strukturou a chováním poněkud liší a porozumění těmto odlišnostem je jedním z důležitých úkolů reprodukční biologie.
Hledání nových biomarkerů neplodnosti mužů pomocí transkriptomu spermií
Semyakina, Anastasiya ; Liška, František (vedoucí práce) ; Stopka, Pavel (oponent)
S problémem neplodnosti se v současně době setkává 10 až 15 procent párů. Přitom přibližně v 50 procentech případů se na problému podílí mužský faktor. Většina příčin mužské neplodnosti zůstává neznámá. Proto je velmi aktuální otázka nalezení jednoduchých a v klinické praxi použitelných nástrojů diagnostiky mužské neplodnosti. V této práci jsme se na základě analýzy transkriptomu spermií pokusili najít geny, u nichž by mohl rozdíl v expresi mezi normálními a patologickými spermiemi poskytnout informace o molekulární podstatě patologie. Stanovení exprese takových genů by mohlo sloužit pro neinvazivní diagnostiku mužské infertility. Do této studie bylo zahrnuto 67 vzorků spermií včetně 16 kontrolních od zdravých mužů. Vzorky neplodných pacientů byly rozděleny do tří skupin podle morfologie a motility na základě údajů spermiogramu. Do skupiny astenoteratozoospermie bylo zařazeno 20 vzorků vykazujících sníženou motilitu a abnormální morfologii, do skupiny astenozoospermie bylo zařazeno 15 vzorků spermií s normální morfologií, ale sníženou motilitou, do třetí skupiny, normospermie, bylo zařazeno 16 vzorků neplodných pacientů s normálním spermiogramem z hlediska počtu spermií, motility i morfologie. Dvacet čtyři vzorků ze všech čtyř skupin (tři skupiny infertilních mužů a jedna skupina kontrolní - sedm...
Hledání nových biomarkerů neplodnosti mužů pomocí transkriptomu spermií
Semyakina, Anastasiya ; Liška, František (vedoucí práce) ; Stopka, Pavel (oponent)
S problémem neplodnosti v současně době se setkává 10 až 15 procent párů. Přitom přibližně v 50 procentech případů se na problému podílí mužský faktor. Většina příčin mužské neplodnosti zůstává neznámá. Proto je velmi aktuální otázka nalezení jednoduchých a v klinické praxi použitelných nástrojů diagnostiky mužské neplodnosti. V této práci jsme se na základě analýzy transkriptomu spermií pokusili najít geny, u nichž by mohl rozdíl v expresi mezi normálními a patologickými spermiemi poskytnout informace o molekulární podstatě patologie. Stanovení exprese takových genů by mohlo sloužit pro neinvazivní diagnostiku mužské infertility. Do této studie bylo zahrnuto 67 vzorků spermií včetně 16 kontrolních od zdravých mužů. Vzorky neplodných pacientů byly rozděleny do tří skupin podle morfologie a motility na základě údajů spermiogramu. Do skupiny astenoteratozoospermie bylo zařazeno 20 vzorků vykazujících sníženou motilitu a abnormální morfologii, do skupiny astenozoospermie bylo zařazeno 15 vzorků spermií s normální morfologií, ale sníženou motilitou, do třetí skupiny, normospermie, bylo zařazeno 16 vzorků neplodných pacientů s normálním spermiogramem z hlediska počtu spermií, motility i morfologie. Dvacet čtyři vzorků ze všech čtyř skupin (tři skupiny infertilních mužů a jedna skupina kontrolní - sedm...
Současné možnosti tvůrčí spolupráce didaktiků a průmyslu při rozvoji vzdělávání v chemii
Kudrna, Tomáš ; Marádová, Eva (oponent) ; Liška, František (oponent)
NÁZEV: Současné možnosti tvůrčí spolupráce didaktiků a průmyslu při rozvoji vzdělávání v chemii AUTOR: Tomáš Kudrna KATEDRA (ÚSTAV): Univerzita Karlova v Praze, pedagogická fakulta, Katedra chemie a didaktiky chemie ABSTRAKT: Práce informuje o tvorbě nových souprav pomůcek a chemikálií pro realizaci školních chemických experimentů. Souprava Přenosná laboratoř umožňuje spolu s metodickou příručkou, kterou obsahuje, demonstraci školních pokusů ke všem základním tématům výuky chemie. Pomůcka je určena pro výuku chemie na základních školách a středních školách nechemického zaměření. Souprava Tajemství přírody poskytuje pomůcky a chemikálie spolu s metodickou příručkou pro 100 bezpečných přírodovědných pokusů. Doplňkem je malá souprava s pomůckami pro samostatnou práci žáků. Tyto dvě soupravy lze využít již na mateřských školách a na 1. stupni základní školy. KLÍČOVÁ SLOVA: didaktika chemie, školní chemický experiment, přírodovědné pokusy, souprava pomůcek pro školní experimenty.
Cílené sekvenování nové generace kandidátních genů zodpovědných za poruchu spermatogeneze a neplodnost mužů
Daňková, Michaela ; Liška, František (vedoucí práce) ; Holá, Dana (oponent)
Neplodnost je rozšířeným zdravotním problémem, v asi polovině případů trpí neplodností muž a opět asi polovina případů mužské neplodnosti je bez známé příčiny. U významné části těchto mužů se předpokládá genetická etiologie onemocnění. Současné rutinní metody laboratorní diagnostiky, které zahrnují vyšetření karyotypu, vyloučení mutací v CFTR genu a mikrodelecí chromozomu Y často neodhalí příčinu neplodnosti, z toho důvodu je snaha odhalit mutace v dalších genech, které vedou k neplodnosti mužů. V posledních letech bylo s použitím modelových zvířat identifikováno mnoho genů nezbytných pro plodnost. Na základě toho jsme vybrali 12 kandidátních genů (CAPZA3, CDC14B, CDC42, CNTROB, CSNK2A2, GOPC, HOOK1, HRB, OAZ3, ODF1, RIMBP3, SPATA16), které jsou nezbytné pro spermatogenezi. Myší nebo potkaní mutanty v těchto genech jsou spojovány s oligoasthenoteratozoospermií, protože se podílejí na morfogenezi spermií. Nicméně spektrum fenotypů může zahrnovat i azoospermii. Podstatou diplomové práce bylo stanovit sekvence vybraných genů u neplodných mužů s poruchou spermatogeneze a prokázat nález, případně absenci patogenních mutací v těchto genech. Byla použita cDNA a genomická DNA z periferní krve. Dvanáct kandidátních genů bylo amplifikováno pomocí PCR a osekvenováno pomocí sekvenování nové generace na platformě GS...
Nové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávání
Köhlerová, Veronika ; Beneš, Pavel (vedoucí práce) ; Liška, František (oponent) ; Dvořáček, Jiří (oponent)
NÁZEV: Nové možnosti experimentálního zajištění základů přírodovědného vzdělávání AUTOR: Mgr. Veronika Köhlerová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra chemie a didaktiky chemie ŠKOLITEL: Prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc. ABSTRAKT: Práce vychází ze základní potřeby podpory a rozvoje přírodovědného vzdělávání. Na základě didaktických, technicko-ekonomických a ergonomických požadavků byla sestavena souprava s pomůckami pro 100 přírodovědných pokusů. Souprava je doplněna metodickou příručkou a má svoji další metodickou podporu na webových stránkách firmy, která ji vyrábí. Zároveň byl zpracován koncept povinně volitelného předmětu Přírodovědné pokusy pro mateřské školy a 1. stupeň ZŠ pro vysokoškolskou přípravu učitelů, který bude realizován na Univerzitě Karlově, Pedagogické fakultě od školního roku 2013/2014. Při práci byly využity výzkumné metody didaktické, při výběru, zpracování, ověřování, organizaci a optimalizaci edukačních experimentů. Z pedagogických metod byly k ověření použity metody dotazníků a vyjádření expertů. Práce je reálným příspěvkem k současným potřebám vzdělávání v oblasti přírodovědné pregramotnosti již v mateřských školách a přírodovědné gramotnosti na 1. stupni základních škol. KLÍČOVÁ SLOVA: přírodovědný pokus, přírodovědná gramotnost, soubor pomůcek pro pokusy, vysokoškolský předmět
Pokus o přípravu N-(4-oxazolin-2-ylfenyl)barbiturové kyseliny
Sika, Jan ; Kotoučová, Hana (vedoucí práce) ; Liška, František (oponent)
Souhrn Předkládaná bakalářská práce je součástí širšího tématu přípravy a využití flavinů a flaviniových solí v organokatalýze, především jako katalyzátorů enantioselektivních oxidací. Původním cílem této práce byl pokus o přípravu N-[4-(oxazolin-2-yl)fenyl]barbiturové kyseliny 1. Tímto pokusem měla být ověřena možnost přípravy podobně substituovaných barbiturových kyselin a jejich další využití pro syntézu atropoizomerních flavinů a flaviniových solí. Látku se sice připravit nepodařilo, ale úspěšná byla příprava jednoho z jejích meziproduktů N-[4-(oxazolin-2-yl)fenyl]- methylkarbamátu 25, který je látkou dosud nepopsanou a byl úspěšně charakterizován. .
Dětské hry a hračky jako pomůcky ve výuce chemie
Dubská, Martina ; Holada, Karel (vedoucí práce) ; Liška, František (oponent)
Diplomová práce je věnována studiu jedné z aktivizačních metod - hře. Při hře se žáci aktivně zapojují, jsou motivováni, jsou kreativní. Hlavním cílem práce je prozkoumání výhod, které přináší zavedení herních aktivit do výuky chemie, dále celková problematika herních činností, podmínky pro tyto činnosti ve výuce chemie a návrhy k jejich realizaci ve výuce. Součástí práce je soubor 11 konkrétních her a hraček, které jsou zpracovány pro výuku chemie na 2. stupni základních škol, středních a výjimečně vysokých škol. Tento soubor obsahuje pravidla, metodické pokyny, časovou dotaci a vše potřebné pro zařazení her do vyučování. V praktické části také nalezneme seznam mnoha již publikovaných i nepublikovaných her a hraček, které mohou sloužit jako inspirace pro učitele chemie. Šetření provedená na dvou základních školách potvrdila domněnku, že studijní výsledky dosažené pomocí herních aktivit, jsou uspokojivější než výsledky, při níž herní činnosti použity nebyly.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 28 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
7 LIŠKA, Filip
7 Liška, Filip
7 Líška, Filip
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.