|
Historie, přítomnost a perspektivy univerzit třetího věku v České republice
Kuželová, Monika ; Šerák, Michal (vedoucí práce) ; Beneš, Milan (oponent)
Práce se zaměřuje na vzdělávání seniorů, které je ukotveno do širšího psychosociálního a ekonomického rámce. Práce vymezuje a charakterizuje stárnutí, stáří a seniory. Prezentuje stárnutí populace demografickými daty. Popisuje negativní sociální jevy, zejména ageismus a snahu společnosti tyto negativní jevy omezovat, např. proseniorskou edukací. Zmiňuje ekonomické dopady stárnutí na společnost. Práce uvádí některé dokumenty, národní i mezinárodní, na podporu seniorů. Tyto dokumenty deklarují důležitost sociální, zdravotní a ekonomické péče o seniorskou skupinu. Jejich součástí je důraz na aktivní stáří, které zaručuje do určité míry lepší kvalitu života v seniu. Jednou z možných seniorských aktivit je vzdělávání. Seniorskému vzdělávání se přikládá takový význam, že vznikla nová pedagogická disciplína, která se zabývá specifiky seniorského vzdělávání, gerontopedagogika. Vzdělávání seniorů je součástí celoživotního učení a většinou má zájmový charakter. Vzdělávání na nejvyšší možné úrovni nabízí univerzity třetího věku, které jsou rozšířené po celém světě. Nabízí velké množství programů, které seniorům pomáhají orientovat se v současném proměnlivém světě, uspokojovat jejich touhu po nových poznatcích a navazovat nové sociální kontakty. U3V organizují všechny veřejné vysoké školy v ČR. Vzdělávací...
|
|
Využití dramatické výchovy při výuce na ZŠ
Kuželová, Monika ; Hanková, Zdeňka (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Diplomová práce podává vhled do historie, teorie i současné praxe dramatické výchovy. Její první část je zaměřena na základní metodické principy, hodnoty, cíle a postupy tvořivé dramatiky. Rozebírá oblast osobnostně - sociálního rozvoje i oblast dramatických her a umění a uvádí obsáhlý seznam metod, technik a strategií vedení, které mají učitelé při výuce dramatické výchovy dispozici. Konkrétní aplikací metod a technik v praxi se zabývá druhá část diplomové práce. Seznamuje se způsobem výuky dramatické výchovy na druhém stupni čtyř pražských základních škol.
|